Gå til innhold

Hvilke konsekvenser kan en sjef som mobber en ansatt få?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg blir mobbet av sjefen min, undertrykt og hun bruker psykisk vold mot meg. Har nå sagt i fra til øverste ledere og skal ha møte med høyere sjef og hr sjef. Jeg har noen lydopptak som jeg kan vise frem som bevis, og ellers meldinger.

hva kan skje med sjefen? Gjør de faktisk noe med saken?

Anonymkode: ad298...40e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Sjefen kan få sparken. Men mest sannsynlig blir hun bare kjeftet litt på.. Muligens sendt på lederkurs, og er det alvorlig; flyttet til en annen avdeling..

Anonymkode: b4414...351

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

2 damer i bedriften jeg jobber i ble seksuelt trakassert av en sjef. De gikk via fagforeningen og sendte rapport om dette til adm.dir. De var i noen møter om dette og adm.dir lovet å ordne opp i dette.

Resultatet ble at han som trakasserte disse damene steg i gradene og fikk mere ansvar. Hovedansvaret er å ta seg av nyansatte i bedriften.

Utrolig imponerende resultat som endte med at disse 2 damene på en måte ikke ble trudd.

Anonymkode: 53c11...2af

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avskjeding

Oppsigelse

Tilsnakk

Oppfølgning

Ingenting

Det kan bli konsekvensene. Flott at du sier ifra.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

2 damer i bedriften jeg jobber i ble seksuelt trakassert av en sjef. De gikk via fagforeningen og sendte rapport om dette til adm.dir. De var i noen møter om dette og adm.dir lovet å ordne opp i dette.

Resultatet ble at han som trakasserte disse damene steg i gradene og fikk mere ansvar. Hovedansvaret er å ta seg av nyansatte i bedriften.

Utrolig imponerende resultat som endte med at disse 2 damene på en måte ikke ble trudd.

Gå til media. Alle ledere er livredde for media.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Fremmed fugl skrev (Akkurat nå):

Gå til media. Alle ledere er livredde for media.

Det får nesten disse damene gjøre. Dette skjedde for ca 4 år siden og alle 3 jobber her fremdeles.

Dette firmaet har vært i flere rettsaker og tapt. Arbeidstilsynet har vært her flere ganger, men de holder seg akkurat såvidt innenfor reglene i arbeidsmiljøloven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Finn deg en ny jobb. Det er ikke riktig, men det er lurest. 

Anonymkode: 2d726...050

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det får nesten disse damene gjøre. Dette skjedde for ca 4 år siden og alle 3 jobber her fremdeles.

Dette firmaet har vært i flere rettsaker og tapt. Arbeidstilsynet har vært her flere ganger, men de holder seg akkurat såvidt innenfor reglene i arbeidsmiljøloven.

Noen bør gjøre det hvis historien er sann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i et stort matbutikk-kjede hvor tillitsvalgt og systemet fungerer veldig bra. Vi tok saken til hovedtillitsvalgt og sjefen ble umiddelbart flyttet fra butikken. Hun fikk tilbud om å jobbe på gulvet som vanlig ansatt i en annen butikk, men hun takket nei. Hun ble ikke sagt opp fordi bedriften ikke har nok bevis, men hun var som spøkelse i bedriften - ingen jobb og ingen status. Hun har nylig sagt opp jobben og det var på tide.

Du burde ta med tillitsvalgt. Alle ansatte har rett til det. 

Men jeg har ikke stor tro på systemet i en liten bedrift. Det er som samme suppe. Er skeptisk på at tillitsvalgte fungerer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper at du har med deg tillitsvalgt og vernetjenesten i dette løpet. Å mobbe noen på arbeidsplassen kan anmeldes og straffes, men da bør du ha advokater og tillitsvalgte fra fagforeningen din i ryggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Erfaringsmessing blir det oftere konsekvenser for den ansatte enn for sjefen. 

Anonymkode: 56ae6...0d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Dette er helt vanlig praksis.

Anonymkode: c7e1f...ea9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du fremstiller deg som en ekspert på dette området og refererer til stor erfaringsbakgrunn. Hva slags erfaring er det du har på dette området. Har du feks jobbet innen HR og kjenner til saker som har endt i ugunst for den ansatte? Er erfaringen din fra å lese deg opp på nettet? Eller er erfaringen din fra hvordan akkurat bedriften du har jobbet ved har håndtert denne typen saker?

I følge denne artikkelen, https://forskning.no/arbeidsliv-helse-ledelse-og-organisasjon/forskere-darlig-ledelse-er-hovedgrunnen-til-mobbing-pa-arbeidsplassen/2072079    blir bare 4-5% av ansatte mobbet på jobben, så det er ganske liten utbredelse av det. Kanskje fordi det faktisk ryddes opp i når det skjer og at ledere er redde for å bli beskyldt for mobbing av ansatte og derfor unngår det`?

Anonymkode: 970a4...f7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Som regel skjer det ingenting. Finn en annen jobb. 

Anonymkode: 3c9ef...42d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
13 hours ago, AnonymBruker said:

Du fremstiller deg som en ekspert på dette området og refererer til stor erfaringsbakgrunn. Hva slags erfaring er det du har på dette området. Har du feks jobbet innen HR og kjenner til saker som har endt i ugunst for den ansatte? Er erfaringen din fra å lese deg opp på nettet? Eller er erfaringen din fra hvordan akkurat bedriften du har jobbet ved har håndtert denne typen saker?

Oj, her har tankene dine vandret veldig langt ut fra det jeg skrev, skjønner jeg. Men ja, har jobbet innen HR og vært tillitsvalgt, og hørt om mange tilfeller både i mine bedrifter og mange andre i forbindelse med samlinger for tillitsvalgte. Ofte er det varsleren som blir straffet, i andre tilfeller løses saken ved at lederen sparkes oppover i systemet. Og du refererer til at "bare" 4-5% blir mobbet på jobben? Det er jo et skremmende høyt tall, burde vært en selvfølge med 0% blant voksne mennesker. At 50 stk skulle gå rundt og bli mobbet i en bedrift med 1000 ansatte er jo helt uakseptabelt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Det kommer an på hvilket samhold det er mellom dem som tar saken opp, og om det gjøres ryddig og "etter boka".
Jeg tenker at man alltid skal ha fagforening på laget her, og være sikra juridisk bistand om det ikke er velvilje til å rydde opp. Det er ikke sjelden at det ender med avskjed for sjefen og erstatning til ansatte.

Slarv i gangen eller å snakke med mobberen har aldri noen effekt alene, om man ikke samler seg og tar det dit det skal. Det bør man gjøre, det finnes jo andre som jobber der også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Oj, her har tankene dine vandret veldig langt ut fra det jeg skrev, skjønner jeg. Men ja, har jobbet innen HR og vært tillitsvalgt, og hørt om mange tilfeller både i mine bedrifter og mange andre i forbindelse med samlinger for tillitsvalgte. Ofte er det varsleren som blir straffet, i andre tilfeller løses saken ved at lederen sparkes oppover i systemet. Og du refererer til at "bare" 4-5% blir mobbet på jobben? Det er jo et skremmende høyt tall, burde vært en selvfølge med 0% blant voksne mennesker. At 50 stk skulle gå rundt og bli mobbet i en bedrift med 1000 ansatte er jo helt uakseptabelt. 

Når folk leser om at det ikke nytter å si i fra, så blir terskelen høyere for ansatte å gjøre motstand mot mobberne og mobberne får plage sine ofre i fred.

Heldigvis er det andre i denne tråden som kommer med fortellinger om det motsatte, men det virker som om det er de som har tatt det gjennom fagforeningene og også gått mange sammen som har oppnådd at det får konsekvenser for lederen. Det er nok enklere for ledelsen å avfeie en enkeltperson. Konflikter mellom enkeltpersoner kan jo komme av uenighet og at 2 personer kommer dårlig overens. Når det derimot blir mange som klager på den samme oppførelsenen, så ikke bare bekrefter de som klager rettmessigheten i klagene i seg selv, men det viser jo også at lederen er upopulær hos mange av sine ansatte og upopulære ledere vil uansett ha dårlig ledelsesgrunnlag og i liten grad greie å oppnå de målene som det de er satt til å lede skal nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...