AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #1 Skrevet 4. mars 2023 Jeg nå gravid i uke 15 og er sykemeldt. I forkant av graviditeten gikk jeg igjennom 13 spontanaborter på rad i løpet av 2 år og var til slutt en skygge av meg selv. Samtidig med dette hadde jeg det svært krevende på jobb, med mye reising og en arbeidsgiver som ikke viste noe som helst forståelse overhode og når vi hadde fått time hos spesialist hvor hun syntes tidspunktet passet dårlig sa hun bl.a. "det handler ikke akkurat om liv eller død". Til info: arbeidsgiver har aldri bodd med et annet menneske og har selv ingen barn og er en kvinne i slutten av 50 årene. Jeg spontanaborterte flere ganger på jobb og fortsatt å jobbe uten å si noe. Til slutt fortalte jeg hva vi gikk igjennom. Jeg ble jeg sykemeldt. Da hadde jeg hode så vidt over vann og var et vrak. Jeg ble operert og ble gravid på nytt og nå er jeg 15 uker på vei og jeg er veldig glad og takknemlig for at jeg er sykemeldt. Jeg ser meg om etter ny jobb bl.a. Jeg har alltid vært veldig sterk og pliktoppfyllende, men nå har jeg lyst til å bare få roe ned og prøve å nyte graviditeten (man bekymrer seg jo en del når man har mistet så mange ganger) Jeg føler at mannen min ikke helt forstår at jeg trenger dette nå. Han kan komme med kommentarer som "skal du bare være hjemme og vente på at babyen kommer?" Jeg opplever sånne kommentarer som ekstremt sårende, og at han ikke tar det alvorlig nok hva jeg faktisk har gått igjennom. Hva tenker dere? Anonymkode: 9fe2c...588 16
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #2 Skrevet 4. mars 2023 Tenker at du får bare overse det. Folk tenker ulikt om graviditet. Anonymkode: 61b6b...078 3
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #3 Skrevet 4. mars 2023 7 minutter siden, AnonymBruker said: Tenker at du får bare overse det. Folk tenker ulikt om graviditet. Anonymkode: 61b6b...078 Ja, tenker det er lettere sagt enn gjort. Jeg synes det er ekstremt sårende at personen som står meg nærmest ikke forstår det. Anonymkode: 9fe2c...588 1 3
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #4 Skrevet 4. mars 2023 Be om parsamtale på helsestasjon Anonymkode: 9911a...5fd 9 3
Sofakona Skrevet 4. mars 2023 #5 Skrevet 4. mars 2023 Hvordan har han vært når dere mistet da? Er dette nytt? 2 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #6 Skrevet 4. mars 2023 Først og fremst: Jeg er utrolig lei meg for det du har gått gjennom. Jeg har opplevd flere spontanaborter selv, men kan ikke engang forestille meg det du har stått i. Så: Han som skal være din nærmeste bør ikke komme med sånne kommentarer. Syns det er merkelig at han ikke er glad for at du faktisk er sykemeldt og kan ta det med ro etter alt du har vært gjennom. Du må tenke på deg selv og babyen, og samboer må støtte deg og skjønne alvoret. Si at du ønsker samtale på helsestasjon, at dere begge kan snakke med jordmor. Mulig han både er dum og blind, men i så fall kan det gå litt mer opp for han. Anonymkode: 74288...7a2 1 3
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #7 Skrevet 4. mars 2023 Just now, Sofakona said: Hvordan har han vært når dere mistet da? Er dette nytt? Han har vært støttende og har hrle veien sagt at han ikke vil gi opp så lenge jeg ønsker det. Men rundt selve det å miste så føler jeg at jeg har måttet forklare hvordan jeg har det for at han skal forstå det helt. Anonymkode: 9fe2c...588 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #8 Skrevet 4. mars 2023 Helt klart dumt å få slike kommentarer fra samboer ja. Men helt ærlig forstår ikke jeg heller sykemeldingen din, sykemeldinger er ikke til for å nyte svangerskapet. jeg ville skjønt mye mer om du var sykemeldt innimellom alle spontanabortene, for det høres forferdelig vondt ut💜 Anonymkode: 1f87c...c73 3
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #9 Skrevet 4. mars 2023 Be om at jordmor eller fastlegen kaller dere begge inn til neste time. Og tar opp disse tingene!, kanskje det er lettere å forstå da. Anonymkode: 5a373...ebb 2
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #10 Skrevet 4. mars 2023 3 minutter siden, AnonymBruker said: Først og fremst: Jeg er utrolig lei meg for det du har gått gjennom. Jeg har opplevd flere spontanaborter selv, men kan ikke engang forestille meg det du har stått i. Så: Han som skal være din nærmeste bør ikke komme med sånne kommentarer. Syns det er merkelig at han ikke er glad for at du faktisk er sykemeldt og kan ta det med ro etter alt du har vært gjennom. Du må tenke på deg selv og babyen, og samboer må støtte deg og skjønne alvoret. Si at du ønsker samtale på helsestasjon, at dere begge kan snakke med jordmor. Mulig han både er dum og blind, men i så fall kan det gå litt mer opp for han. Anonymkode: 74288...7a2 Takk for fin tilbakemelding. Jeg kan ofte føle at han er så vant til at jeg har vært sterk og stødig, og at han ikke helt forstår når jeg er nede for telling. Jeg blir både sint og lei meg for at jeg på nytt må forklare til ham hva jeg faktisk har gått igjennom og at jeg opplever det som utrolig sårende og mangel på forståelse når han kaster ut av seg sånne kommentarer. Time hos helsestasjon høres lurt ut. Anonymkode: 9fe2c...588 2 1
Sofakona Skrevet 4. mars 2023 #11 Skrevet 4. mars 2023 Nå tenker jeg at husk at din mann og også mistet babyer...og mannfolk er ikke like åpne etc som vi er. Prøv å se det fra han side...du er sykemeldt pga jobb og en dårlig sjef...han er kanskje redd du vil miste igjen...og kanskje litt sjalu..at du kan få hjemme. Tror ikke han mener å være slem. Husk at du er full av hormoner, en dårlig jobb og mistet flere ganger 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #12 Skrevet 4. mars 2023 3 minutter siden, AnonymBruker said: Helt klart dumt å få slike kommentarer fra samboer ja. Men helt ærlig forstår ikke jeg heller sykemeldingen din, sykemeldinger er ikke til for å nyte svangerskapet. jeg ville skjønt mye mer om du var sykemeldt innimellom alle spontanabortene, for det høres forferdelig vondt ut💜 Anonymkode: 1f87c...c73 Det er jo i forbindelse med spontanabortene jeg er sykemeldt, jeg hadde spontanabort rett før denne graviditeten (ingen mens imellom) og var utbrent, noe jeg fortsatt er. Det hår ikke plutselig over fordi jeg er i uke 15. Anonymkode: 9fe2c...588 2 2
Kelsier Skrevet 4. mars 2023 #13 Skrevet 4. mars 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Helt klart dumt å få slike kommentarer fra samboer ja. Men helt ærlig forstår ikke jeg heller sykemeldingen din, sykemeldinger er ikke til for å nyte svangerskapet. jeg ville skjønt mye mer om du var sykemeldt innimellom alle spontanabortene, for det høres forferdelig vondt ut💜 Anonymkode: 1f87c...c73 Hun er ikke sykemeldt for å kunne nyte svangerskapet, hun er sykemeldt fordi hun har hatt 13 spontanaborter og trenger ro rundt dette svangerskapet, særlig med dårlige psykososiale forhold på arbeidsplassen. 7 2 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #14 Skrevet 4. mars 2023 Ville også tatt han med til jordmor, da får han hørt fra noen andre hvordan det er! Nå har dere hatt en lang vei mot å bli gravide, for han som ikke har kjent det på kroppen selv har vel mest opplevd det triste med at det ikke ble denne gangen heller. Nå som du endelig er gravid så tror nok han at da skal alt være perfekt, akkurat som før bare 10 hakk bedre. Når målet er graviditet så glemmer man kanskje at man har et nytt mål, som er å ruge på en baby i 10 mnd. Ikke bare skal kroppen bli tung og organene presses i alle kanter, men hormonene løper løpsk og gjør så utrolig mye med kroppen. Tror nok at min samboer har tenkt det samme noen ganger, og mulig han sa det da jeg var gravid første gang. Nå forstår han litt mer, og når jeg sier at fysio sier at jeg ikke får lov til å støvsuge så tar han det på alvor. Hadde det kommet fra meg, at jeg får vondt av å støvsuge så hadde han nok ikke tatt det like mye på alvor. Anonymkode: bb84f...cb5 3
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #15 Skrevet 4. mars 2023 2 minutter siden, Kelsier said: Hun er ikke sykemeldt for å kunne nyte svangerskapet, hun er sykemeldt fordi hun har hatt 13 spontanaborter og trenger ro rundt dette svangerskapet, særlig med dårlige psykososiale forhold på arbeidsplassen. Takk for st du forklarte det bedre enn meg! ❤️ Anonymkode: 9fe2c...588 4
Andro Skrevet 4. mars 2023 #16 Skrevet 4. mars 2023 Jeg syns at du skal ta ham med deg til legen, og få en annen til å forklare hva som skjer med kroppen din og hvordan dette påvirker psyken. 2
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #17 Skrevet 4. mars 2023 1 minutt siden, Andro said: Jeg syns at du skal ta ham med deg til legen, og få en annen til å forklare hva som skjer med kroppen din og hvordan dette påvirker psyken. Ja, det virker som den eneste løsningen. Anonymkode: 9fe2c...588 3 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #18 Skrevet 4. mars 2023 Takk for mange fine tilbakemeldinger og forståelse. Jeg booker time for oss hos helsestasjon og håper det hjelper. Anonymkode: 9fe2c...588 3 1
Andro Skrevet 4. mars 2023 #19 Skrevet 4. mars 2023 Tror at mange ikke har innsikt i hvor stor belastning svangerskap er for kroppen, og når du har vært gravid så mange ganger på et par år så har ikke kroppen din kommet seg igjen mellom hver gang. Du har slik sett også et høyrisikosvangerskap, som sikkert følges ekstra nøye opp. Mange tror at det er bare tyngde og at det er upraktisk osv. som er slitsomt i et svangerskap, men det er mye. Det påvirker hele kroppen, med hormoner og kroppslige endringer. Leddene blir løsere, man skader seg lettere, og man blir ekstra trøtt av at noen bygger bol i kroppen din. Mange sliter med å få i seg mat, og over tid så forverres allmenntilstanden. Det er gode grunner til at du trenger en timeout. Ønsker deg alt godt videre i svangerskapet, og håper alt går fint! 2 5
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #20 Skrevet 4. mars 2023 5 minutter siden, Andro said: Tror at mange ikke har innsikt i hvor stor belastning svangerskap er for kroppen, og når du har vært gravid så mange ganger på et par år så har ikke kroppen din kommet seg igjen mellom hver gang. Du har slik sett også et høyrisikosvangerskap, som sikkert følges ekstra nøye opp. Mange tror at det er bare tyngde og at det er upraktisk osv. som er slitsomt i et svangerskap, men det er mye. Det påvirker hele kroppen, med hormoner og kroppslige endringer. Leddene blir løsere, man skader seg lettere, og man blir ekstra trøtt av at noen bygger bol i kroppen din. Mange sliter med å få i seg mat, og over tid så forverres allmenntilstanden. Det er gode grunner til at du trenger en timeout. Ønsker deg alt godt videre i svangerskapet, og håper alt går fint! Tusen takk❤️ Ja, vi har og har hatt mye oppfølging. Nå er jeg lengre på vei enn jeg noensinne har vært, så forhåpentligvis går det bra denne gangen. Anonymkode: 9fe2c...588 1 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå