AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #1 Del Skrevet 4. mars 2023 Hver gang jeg har ambisjoner om å løpe lenger enn 5K så failer det. Jeg skrur ned fart til rolig prate tempo men av en eller annen grunn blir kroppen så sliten at det stopper allerede på 4-5K. Så det hjelper ikke å løpe saktere heller. Hjeeelp Anonymkode: ef026...eb1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #2 Del Skrevet 4. mars 2023 Det er en terskel man må komme over. Jeg begynte å jogge gjennom C25K. Men stagnerte der. Eller forbedret tiden på 5 km, men fikk vondter i bena med en gang jeg prøvde å løpe lenger. Kondisjon og utholdenhet er to forskjellige ting. Når du klarer 5 km sammenhengende så har du allerede god kondisjon. For å løpe lenger så må du fokusere på utholdenhet, dvs muskler og seners evne til å holde aktivitet over tid. For å trene opp utholdenheten så må du rett og slett fokusere på å få mer km i bena. Det jeg gjorde: En uke bestemte jeg meg for at en av øktene skulle være 6 km. Pushet meg gjennom det. De andre øktene den uken var 5 km. Neste uke gjentok jeg det. Etter to uker løp jeg 7 km en gang. Pushet meg gjennom det. Gjentok. Så 8 km.. Trente meg rolig opp til jeg plutselig var på mila. Og fortsatte. Ikke sikkert at du er motivert til å fortsette, men det som skjer er at man får et annet forhold til distanser etter hvert. Nå, 3 år etter at jeg holdt på å trene meg opp, så er 1 mil en "kort tur" for meg. Anonymkode: ae93c...ebd 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå