Gå til innhold

Kontakte barnevern eller ikke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ok, jeg har et dilemma. Og tro meg vi har prøvd å prate med de som dette gjelder men det hjelper der og da, og kort tid etter er det likt. Vi har et vennepar av  oss som har 2 små barn under 3 år. Og de bor i en relativt liten leilighet, så det er kanskje der det ligger. 

Vel nok om det, det er alltid bedritent der og oppvask for mange dager tilbake står der. Matrester på gulvet og møkkete bleier liggende rundt om kring i boligen. Det lukter ikke godt der og mannen i huset er en typisk samler, alt skal tas vare på.  Ungene går i barnehagen og han er på jobb på dagtid, hun driver et lite systudio så hun leverer ungene i barnehagen og så hjem og slapper a et par timer før det bærer på jobb. Husarbeidet tas kun når de mener det er behov. Ungene er noe hos oss, og de har alltid møkkete klær, og da snakker man ikke om dagsgamle flekker men ja.....  

Jeg må bare si at før noen mener at vi kan jo hjelpe de å rydde, og vaske så er svaret ja det kan vi og det gjør vi men skal vi gjøre dette 2 hver dag da? Ingen av foreldrene er syke elelrs hadde vi skjønt det men... 

VI har hatt ungene her hjemme hos oss så de kunne rydde hjemme, men hva skjedde.... ikke det som var planlagt , nei da de dro på kafe og slike ting. Jeg har hatt ungene her hos oss i en ferie og når jeg leverte de så var det like mye kaos som da jeg hentet de. VI har til og med  gitt de oppvaskmaskin men den blir nok ikke mye brukt fordi ja oppvask overalt.

Mugg på tallerkener og i kopper og kar. 

Jeg dro innom de for å skulle vanne planter når de reiste på ferie og da sto maten og alt fremme, og da hadde de vært borte i 2 dager, de visste at jeg ikke skulle komme før om 2 dager så de kunne ikke vite. Jeg vannet plantene, tok bilde av maten sa at jeg kaster dette da det er varmt ute og maten er ødelagt smøret var smeltet og melka sur. OK var svaret jeg fikk. Jeg brukte hele dagen å shine opp leiligheten men som sagt når de kom hjem så går det ikke lang tid før det ser likt ut. 

Hva hadde dere gjort?

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gamle er de, og hva gjør de til daglig? 

Anonymkode: f7754...d9e

AnonymBruker
Skrevet

Nei, dette er ikke en sak for barnevernet. 

Anonymkode: 58cc9...273

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvor gamle er de, og hva gjør de til daglig? 

Anonymkode: f7754...d9e

foreldrene: Han jobber i offentlig og hun driver sy studio. begge er slutten av 30 årene

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Send de tips til rengjøringsbyrå.

Anonymkode: e6850...d2a

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Nei, dette er ikke en sak for barnevernet. 

Anonymkode: 58cc9...273

Så da skal det bare være sånn? Hvem andre kan man kontakte da?

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Heller en bekymringsmelding for mye enn en for lite!❤️

Anonymkode: 8217b...023

• Liker 35
  • Nyttig 10
Skrevet

I dette tilfellet ville jeg sendt inn en bekymring. 

• Liker 22
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor finnes det ikke kursing i renhold og husarbeid for voksne? For de som må ha det inn med t-skje. 

Anonymkode: c4dd2...5e0

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, dette minner om omsorgssvikt. Send bekymringsmelding til Bv så er det opp til de å avgjøre. Stakkars barn😞

Anonymkode: 9ffd7...f51

• Liker 20
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Det høres direkte helseskadelig ut med brukte bleier, matrester på gulvet og muggene kopper. Ville sendt bekymringsmelding.

Anonymkode: b2d33...9f6

• Liker 31
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Det der er jo omsorgssvikt😢 Send bekymringsmelding!! Ville ringt BV og fortalt hva som er observert. 

• Liker 14
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ja, dette minner om omsorgssvikt. Send bekymringsmelding til Bv så er det opp til de å avgjøre. Stakkars barn😞

Er ts en venn gir hun beskjed til foreldrene. Typ «dette går ikke an, jeg er nødt til å varsle BV om dette ikke bedrer seg».

• Liker 12
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan sende melding og beskrive dette så avgjør barnevernet om det er grunn til undersøkelse. Men du sier ingen ting om hvordan de tar seg av barna. Det er det viktigste. 

Anonymkode: 41844...a06

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det høres ut som de trenger en del veiledning vedr hygiene og renhold. Rot er jeg ikke så opptatt av men det er klart, alt innen rimelighetens grenser. Hoarding er i en annen klasse enn rot som man lar ligge til helga når man tar helgevask. Dere har gjort det dere kan, de har ikke tatt hint eller handling så da tenker det er bv neste.

Anonymkode: 6caa3...e42

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Bacteria skrev (1 minutt siden):

Er ts en venn gir hun beskjed til foreldrene. Typ «dette går ikke an, jeg er nødt til å varsle BV om dette ikke bedrer seg».

Har du lest innlegget? 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Du kan sende melding og beskrive dette så avgjør barnevernet om det er grunn til undersøkelse. Men du sier ingen ting om hvordan de tar seg av barna. Det er det viktigste. 

Anonymkode: 41844...a06

De tar seg ikke av barna på den måten de skal. Barn skal ha rent tøy, pusse tenner, vaske seg og slippe å leve i møkkete bleier og muggen mat/oppvask. Dette er helseskadelig og ting er alltid værre enn det ser ut på utsiden!😨

• Liker 16
  • Nyttig 5
Skrevet

Ja, din plikt er å sørge for at barna får det de trenger, og det kan ikke disse foreldrene greie uten hjelp.
Barneverntjenesten har myndighet til å sette inn tiltak i hjemmet, som veiledning og praktisk hjelp. Det har ingen andre.
Jeg ville definitivt ha meldt fra om dette. Jeg ville ikke ha sagt fra før bv har vært der første gang, for da når de å rydde om de blir engstelige. De bør se hvordan det faktisk er der, og komme på kort varsel. 
Etterpå kan du ta en prat med dem.

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Heller en bekymringsmelding for mye enn en for lite!❤️

Anonymkode: 8217b...023

Dette er et av få tilfeller der denne tankegangen fungerer.

• Liker 1
Skrevet
Bacteria skrev (41 minutter siden):

jeg har sagt i fra til de men de mener at det er bare tull og at det er ikke så ille som jeg skal ha det til,

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...