Gå til innhold

Kronisk betennelse i spiserøret (EoE) - behandling med diett eller medisin, hva valgte du?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

I år fikk jeg påvist kronisk betennelse i spiserøret. Går på en kur nå, men betennelsen vil komme tilbake en eller annen gang og da vil jeg måtte gå på ny kur. Den medisinen smaker ikke noe godt og jeg får noen bivirkninger av den🙈

Vurderer derfor å finne ut hva jeg er allergisk mot, men det er mye styr med det. Er det noen som har prøvd å finne ut hva de var allergiske mot og var det verdt det? Føler jeg må velge mellom pest og kolera😅 

Endret av FeraVera
AnonymBruker
Skrevet

Har vert noe plaget med betennelse i spiserøret, det som har hjulpet meg er å kutte ut alt av sukker, pluss å faste store deler av døgnet. Ingen spising mellom måltidene. Har to til tre måltider i døgnet. Er kvitt alle plagene og bruker ikke medisiner.

Men, det er jo ikke sikkert dette hjelper deg altså.

Anonymkode: 5bd2c...94f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Har vert noe plaget med betennelse i spiserøret, det som har hjulpet meg er å kutte ut alt av sukker, pluss å faste store deler av døgnet. Ingen spising mellom måltidene. Har to til tre måltider i døgnet. Er kvitt alle plagene og bruker ikke medisiner.

Men, det er jo ikke sikkert dette hjelper deg altså.

Anonymkode: 5bd2c...94f

Takk for svar, men det hjelper nok ikke meg med mindre jeg er allergisk mot sukker🙈 

AnonymBruker
Skrevet

For meg er det viktigste å IKKE la det gå for lang tid mellom mat. Ellers får jeg kramper i spiserøret og alt sitter fast  (har refluksøofagitt).  Prøver også å unngå kullsyre. Går på Somac. Prøver å spise sakte og små biter.

Anonymkode: 69d22...3ea

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

For meg er det viktigste å IKKE la det gå for lang tid mellom mat. Ellers får jeg kramper i spiserøret og alt sitter fast  (har refluksøofagitt).  Prøver også å unngå kullsyre. Går på Somac. Prøver å spise sakte og små biter.

Anonymkode: 69d22...3ea

Hvordan vet du at du har kramper i spiserøret? Maten setter seg fast hos meg også og jeg har vanskelig med å svelge. Jeg  har eosinofil øsofagitt. Burde kanskje ha skrevet det i overskriften (la det til nå) eller i innlegget🙈 Det ser ut som at de har mange like symptomer. Dog er det bare diett eller medisin som vil hjelpe meg. 

• 10 måneder senere...
Skrevet

Hva var deres symptomer? Er under utredning, men blir sprø av symptomene jeg har i halsen 😔

Anonymkode: 41404...04d

Skrevet

Jeg fikk det av irritabel tarm sier sykehuset og jeg skal spise lav fodmap kosthold, men siden jeg også har matintoleranse mot melk og egg er det litt vanskelig med lav fodmap og spiserørsbetennelse samtidig.

Har gått på Nexium i over 10 år

Anonymkode: e0dc3...da3

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Hva var deres symptomer? Er under utredning, men blir sprø av symptomene jeg har i halsen 😔

Anonymkode: 41404...04d

For meg er symptomene svelgebesvær og halsbrann + mat som kommer delvis opp igjen.

Jeg har fremdeles ikke bestemt meg om jeg skal fortsette på medisin eller om jeg skal prøve å finne ut av hva jeg er allergisk mot😅 Frister ikke akkurat med flere gastroskopier på kort tid🫣

Skrevet

Er dette grunnet bulimi?

Anonymkode: b2b37...ad0

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er dette grunnet bulimi?

Anonymkode: b2b37...ad0

Ikke for meg ihvertfall, men det er ikke utenkelig at det kan skje med en som har bulimi.

Skrevet
FeraVera skrev (1 time siden):

For meg er symptomene svelgebesvær og halsbrann + mat som kommer delvis opp igjen.

Jeg har fremdeles ikke bestemt meg om jeg skal fortsette på medisin eller om jeg skal prøve å finne ut av hva jeg er allergisk mot😅 Frister ikke akkurat med flere gastroskopier på kort tid🫣

Hmm ok. Jeg har fremmedlegeme følelse i halsen. Innbiller med at det er mat som blir sittende fast på vei ned, men får se hva CT viser. Blir liksom trangt i halsen. Uten at det går ut over pusten da. Høres det kjent ut i det hele tatt?

Skjønner godt at gastro ikke frister🫣🫣

Skrevet
MSS1983 skrev (27 minutter siden):

Hmm ok. Jeg har fremmedlegeme følelse i halsen. Innbiller med at det er mat som blir sittende fast på vei ned, men får se hva CT viser. Blir liksom trangt i halsen. Uten at det går ut over pusten da. Høres det kjent ut i det hele tatt?

Skjønner godt at gastro ikke frister🫣🫣

Det høres ikke kjent ut med mine symptomer, men jeg kjenner to stykker med Globus Pharyngis som beskriver det du skriver her! Kanskje det er det du har? Lykke til med CT☺️ Får håpe du finner ut av hva det er🤞 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...