AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #1 Skrevet 4. mars 2023 Pr i dag så jobber jeg 100% og tjener i overkant av 700 000kr i året. Jeg sliter med å finne ut om jeg ender opp som minstepensjonist🙈 Hvor mye bør du tjene i året, over hvor mange år for å unngå å bli minstepensjonist? Anonymkode: 6be8e...f31
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #2 Skrevet 4. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Pr i dag så jobber jeg 100% og tjener i overkant av 700 000kr i året. Jeg sliter med å finne ut om jeg ender opp som minstepensjonist🙈 Hvor mye bør du tjene i året, over hvor mange år for å unngå å bli minstepensjonist? Anonymkode: 6be8e...f31 Nav sin pensjonskalkulator vil gi deg det beste svaret. Anonymkode: d319c...78a 1 1
Hareena Skrevet 4. mars 2023 #3 Skrevet 4. mars 2023 (endret) Alle opptjener pensjon fra første inntektskrone fra fylte 13 år, ergo ender du ikke opp som minstepensjonist. Som svart over, på NAV finner du en pensjonskalkulator. Hvis du jobber i privat næringsliv og har innskuddspensjon, vil din framtidige pensjon avhenge av utbyttet på pensjonskontoen din. Denne er i tillegg til folketrygden. Jobber du i bedrift med AFP-avtale kommer også det i tillegg. Pensjon består av folketrygd+tjenestepensjon+evt. AFP-tillegg. Du er kanskje ung? Råd: Jobb 100 %! Jobb for selskap med god pensjonsordning eller offentlig. Opprett egen pensjonssparing i fond. Hvis du ikke jobber i offentlig sektor, men i bedrift med innskuddspensjon, sjekk at du har risikoprofil tilpasset din alder på pensjonskontoen din. Endret 4. mars 2023 av Hareena 3 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #4 Skrevet 4. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Pr i dag så jobber jeg 100% og tjener i overkant av 700 000kr i året. Jeg sliter med å finne ut om jeg ender opp som minstepensjonist🙈 Hvor mye bør du tjene i året, over hvor mange år for å unngå å bli minstepensjonist? Anonymkode: 6be8e...f31 Du blir ikke minstepensjonist med den summen, langt derifra. Anonymkode: 5f79f...db1 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #6 Skrevet 5. mars 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Du blir ikke minstepensjonist med den summen, langt derifra. Anonymkode: 5f79f...db1 Jo, det er mulig om det kun er nå hen har denne lønna og ikke over tid. Hvis hen kun har jobbet 100% et par år og ellers vært i deltidsstillinger eller ute av arbeidslivet tidligere så kan det bli lite pensjon. Anonymkode: 6ffc5...fde
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #7 Skrevet 5. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jo, det er mulig om det kun er nå hen har denne lønna og ikke over tid. Hvis hen kun har jobbet 100% et par år og ellers vært i deltidsstillinger eller ute av arbeidslivet tidligere så kan det bli lite pensjon. Anonymkode: 6ffc5...fde Ja, nå teller alle årene med i pensjonsberegningen, ikke kun det siste året før man går av (i det offentlige). I tillegg har tidspunktet for når man går av med pensjon veldig mye å si. Gå inn på nav.no/minpensjon.no (tror jeg det heter)/spk.no (hvis du er ansatt i staten) og se hva pensjonen vil bli i ulike scenario. Og: vær klar over at dette er med dagens ordning. Er du relativt ung (under 50), risikerer du at ordningen endres - til det verre - før du går av med pensjon. Anonymkode: b6260...b80
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #8 Skrevet 5. mars 2023 Hareena skrev (14 timer siden): Alle opptjener pensjon fra første inntektskrone fra fylte 13 år, ergo ender du ikke opp som minstepensjonist. Som svart over, på NAV finner du en pensjonskalkulator. Hvis du jobber i privat næringsliv og har innskuddspensjon, vil din framtidige pensjon avhenge av utbyttet på pensjonskontoen din. Denne er i tillegg til folketrygden. Jobber du i bedrift med AFP-avtale kommer også det i tillegg. Pensjon består av folketrygd+tjenestepensjon+evt. AFP-tillegg. Du er kanskje ung? Råd: Jobb 100 %! Jobb for selskap med god pensjonsordning eller offentlig. Opprett egen pensjonssparing i fond. Hvis du ikke jobber i offentlig sektor, men i bedrift med innskuddspensjon, sjekk at du har risikoprofil tilpasset din alder på pensjonskontoen din. Pensjonsordningen i det offentlige har blitt veldig mye dårligere. Nå vil jeg egentlig anbefale folk å jobbe privat, så lenge de har max pensjonsopptjening hos arbeidsgiver (7%) og setter pengene i 100% fond. Den «fiktive pensjonsbeholdningen» man opparbeider seg i det offentlige vil kun oppjusteres med inflasjonen hvert år. Ingen avkastning. Over tid vil rentes-renteeffekten utgjøre store summer i aksjemarkedet - og det får man som offentlig ansatt ikke investere pensjonspengene i, siden trekket til SPK går til å betale for dagens pensjonister. Anonymkode: b6260...b80 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #9 Skrevet 5. mars 2023 Stoler ikke på at det er noe pensjon å leve av når jeg kommer dit (er 45 nå). Har brukt arv på to sekundærboliger som skal være min pensjon. Anonymkode: 3bde1...27f
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #10 Skrevet 5. mars 2023 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Stoler ikke på at det er noe pensjon å leve av når jeg kommer dit (er 45 nå). Har brukt arv på to sekundærboliger som skal være min pensjon. Anonymkode: 3bde1...27f Jeg er et par år yngre enn deg, og er helt enig. Jeg blir litt matt når dagens pensjonister klager, når jeg vet hvordan vi vil få det… Gullpensjoner kan vi bare glemme, og sannsynligvis vil vi også få et vesentlig dårlige helsetilbud enn de yngre får. Jeg orker ikke arbeidet med sekundærbolig, så jeg satser på fond. Men å satse på det man får utbetalt i pensjon, det gjør at man vil ende i fattigdom. Anonymkode: b6260...b80
Linda1986 Skrevet 5. mars 2023 #11 Skrevet 5. mars 2023 700.000 kroner er ikke mye i årslønn om du er 45 år.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå