Gå til innhold

Hvorfor er trøndere så gode på ski

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo historisk sett helt vanvittig mange trøndere som er i toppen i alle mulige skigrener. Bare se på årets ski-VM. 

Noen trøndere her som kan belyse hvorfor det er slik?

Jeg har selv litt inntrykk av at trønders kultur er litt macho, og jeg tenker at dette kanskje påvirker konkurranseinstinktet og det mentale aspektet hos idrettsfolk. Kan dette ha noe med saken å gjøre?

Anonymkode: cc561...43d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Trøndere er generelt gode i idrett. De har også norges mestvinnende fotballklubb, og var nordens klart beste fotballag på 90 og tidlig 2000-tall. Det er god idrettskultur i trøndelag og Trondheim. Forøvrig var Trondheim en av de største og viktigste byene i norden gjennom store deler av historien, så at regionen rundt Trondheim dominerer på flere områder er egentlig ikke så rart.
Til sammenligning er Oslo en småby historisk sett, som har vokst noe vanvittig siden slutten av 1800-tallet, med masse tilstrømming av folk som hovedsaklig er ute etter administrativt arbeid. Ikke rart de ikke får til noe til tross for folketallet. Plyndrerby bestående av administrative kjeltringer som kun jobber for å karre til seg ressurser fra resten av landet.

Anonymkode: 02544...bf6

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Trøndere er generelt gode i idrett. De har også norges mestvinnende fotballklubb, og var nordens klart beste fotballag på 90 og tidlig 2000-tall. Det er god idrettskultur i trøndelag og Trondheim. Forøvrig var Trondheim en av de største og viktigste byene i norden gjennom store deler av historien, så at regionen rundt Trondheim dominerer på flere områder er egentlig ikke så rart.
Til sammenligning er Oslo en småby historisk sett, som har vokst noe vanvittig siden slutten av 1800-tallet, med masse tilstrømming av folk som hovedsaklig er ute etter administrativt arbeid. Ikke rart de ikke får til noe til tross for folketallet. Plyndrerby bestående av administrative kjeltringer som kun jobber for å karre til seg ressurser fra resten av landet.

Med all respekt, så høres den analysen særdeles lettvint ut.

Hvor er Bergenserne i idrettssammenheng i så fall, hvis det er historisk dominans som by som er eneste forklaringen?

Oslo (og Bærum) har jo forøvrig flere topputøvere i skisammenheng, så den holder ikke helt den teorien der, tror jeg, men du har nok likevel et poeng om man ser idrettslige prestasjoner i sammenheng med folketall.

Siste setningen din er forresten helt usaklig, så den velger jeg glatt å overse. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Som trønder tror jeg det handler mye om kulturen og dels værforhold. Jeg vokste opp i en kommune 30 minutter utenfor Trondheim hvor det ikke fantes andre fritidstilbud enn fotball, håndball og ski. Måtte inn til byen for å bli med på dans, turn osv. Idretten kom både med morsmelka og fra miljøet. Bygda jeg vokste opp i var kjent for fotballen. Det spilte ingen rolle hvilket kull og divisjon, lagene våre i gult og blått var alltid en av de beste i Sør-Trøndelag. 

Vi er heldige som får både i pose og sekk i Trøndelag med tanke på været, vi har lang og fin vinter med flotte skiforhold og varm sommer med lang høst som ikke setter en stopper for fotballen.

Håndballen er også stor her i kommunen, vi har flere ganger verdensmester og OL-gull vinner i damehåndball herifra og nå ei som takket nei til landslaget. Vi hadde forøvrig ei ung dame som kjempet om verdensmesterskap i friidrett også om jeg ikke husker feil.

Hvorfor det er slik at det er mer idrettskultur her enn andre steder er ikke godt å si, men det kan være fordi vi er veldig heldige med naturen og forholdene her, at de fleste av oss vokser opp på landsbygda og har lite annet å finne på, og at trøndere generelt har vært et jordnært, innbitt og målrettet folkeslag.

Anonymkode: 72478...96c

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker said:

Med all respekt, så høres den analysen særdeles lettvint ut.

Hvor er Bergenserne i idrettssammenheng i så fall, hvis det er historisk dominans som by som er eneste forklaringen?

Oslo (og Bærum) har jo forøvrig flere topputøvere i skisammenheng, så den holder ikke helt den teorien der, tror jeg, men du har nok likevel et poeng om man ser idrettslige prestasjoner i sammenheng med folketall.

Siste setningen din er forresten helt usaklig, så den velger jeg glatt å overse. 

Bergenserne har en genfeil som gjør at de ikke kan gå på ski eller spille fotball.

Den samme feilen gir også utslag i måten de snakker på - høyt og skjærende.

De kan ikke noe for dette.

Anonymkode: 32827...02f

• Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Som trønder tror jeg det handler mye om kulturen og dels værforhold. Jeg vokste opp i en kommune 30 minutter utenfor Trondheim hvor det ikke fantes andre fritidstilbud enn fotball, håndball og ski. Måtte inn til byen for å bli med på dans, turn osv. Idretten kom både med morsmelka og fra miljøet. Bygda jeg vokste opp i var kjent for fotballen. Det spilte ingen rolle hvilket kull og divisjon, lagene våre i gult og blått var alltid en av de beste i Sør-Trøndelag. 

Vi er heldige som får både i pose og sekk i Trøndelag med tanke på været, vi har lang og fin vinter med flotte skiforhold og varm sommer med lang høst som ikke setter en stopper for fotballen.

Håndballen er også stor her i kommunen, vi har flere ganger verdensmester og OL-gull vinner i damehåndball herifra og nå ei som takket nei til landslaget. Vi hadde forøvrig ei ung dame som kjempet om verdensmesterskap i friidrett også om jeg ikke husker feil.

Hvorfor det er slik at det er mer idrettskultur her enn andre steder er ikke godt å si, men det kan være fordi vi er veldig heldige med naturen og forholdene her, at de fleste av oss vokser opp på landsbygda og har lite annet å finne på, og at trøndere generelt har vært et jordnært, innbitt og målrettet folkeslag.

Tusen takk for interessant svar!

Tror du forresten det er noe i min antagelse, eller er den misforstått?

AnonymBruker
Skrevet

Trøndere er gode til å gå på ski fordi det er så lite annet å finne på der.

Anonymkode: bfef8...f29

• Liker 2
Skrevet

Det skyldes at vi er ehm... litt sån enkle. Vi har ikke kognitiv kapasitet til noe annet enn å gå på ski og spille fotball.

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

De er ikke nødvendigvis noe bedre enn folk fra andre steder. Men de sitter ofte i leder- og trenerroller. Og de rekrutterer og favoriserer gjerne sine egne. Så unge skiløpere fra trøndelag får ofte bedre vilkår og bedre trenere tidlig.

Det er som gutteklubben grei. Hvorfor sitter det bare hvite middelaldrende menn i bedrifters styret? Jo fordi hvite middelandrende menn rekrutterer og favoriserer folk som ligner på dem selv.

Hadde man gitt lederjobber i skisporten til et større mangfold av folk fra hele landet, hadde andre landsdeler vært mye mer representert. Men trøndelag har dessverre klart å legge beslag på skisporten og det er utrolig vanskelig å bryte dem opp. Litt som gubbevelde i FIFA. Det er umulig å få dem fjernet og bygget ny kultur.

Anonymkode: 777f2...c87

AnonymBruker
Skrevet

De er etterkommere av Giævere, ikke Iunkere. Derfor har de god gener. 

Anonymkode: 5128d...13a

Skrevet (endret)

Uten at jeg sitter på fasiten så har jeg inntrykk av at det er på grunn av at trønderne har et veldig godt organisert miljø der unge talenter tidlig kommer inn i maskineriet og blir utviklet hele veien til topps

Endret av Magika_fra_Fyll
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Trøndere er gode til å gå på ski fordi det er så lite annet å finne på der.

Anonymkode: bfef8...f29

Skigåing eller sprit.

Anonymkode: 5128d...13a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det er en god del genetikk i bildet også. Rosenborg var best når det var flest trøndere på laget.. Jeg er ikke trønder selv.

Anonymkode: faf86...daf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det må du gjerne gjøre, men det gjør den ikke mindre sann. Oslo er en parasitt.

AnonymBruker
Skrevet

Bortoverski er jo en bondeknøl idrett. Kun dumme nordmenn som tror denne sporten er interresant,

Anonymkode: ac3bc...41d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tusen takk for interessant svar!

Tror du forresten det er noe i min antagelse, eller er den misforstått?

Vil ikke si at trøndere er macho, men heller mindre påvirket av urbanisering enn andre steder i landet. Trøndere flest vokser som sagt opp på bygda, en trenger ikke kjøre lenger enn 20 minutter fra sentrum for å komme til landsbygda og et helt annet miljø enn i storbyen (som ikke er stor i det hele tatt). Her er det heller ikke alt for lange avstander når det kommer til å kjøre til diverse skirenn og fotballcuper, noe som kan bli en større utfordring i de nordlige fylkene og gjøre det vanskeligere for foreldre å følge opp barna med idrett i nord.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker said:

Vil ikke si at trøndere er macho, men heller mindre påvirket av urbanisering enn andre steder i landet. Trøndere flest vokser som sagt opp på bygda, en trenger ikke kjøre lenger enn 20 minutter fra sentrum for å komme til landsbygda og et helt annet miljø enn i storbyen (som ikke er stor i det hele tatt). Her er det heller ikke alt for lange avstander når det kommer til å kjøre til diverse skirenn og fotballcuper, noe som kan bli en større utfordring i de nordlige fylkene og gjøre det vanskeligere for foreldre å følge opp barna med idrett i nord.

LOL

Og slik er det ikke i Oslo, Bergen og Stavanger?

Dette gjelder også de fleste steder i Europa - kjør 20 minutter fra Amsterdam og du er på landsbygda.

Anonymkode: 03312...515

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du har tydeligvis aldri vært i Oslo om du tror du trenger å kjøre mer enn 20 minutter ut av sentrum for å være på landsbygda. Oslo er ikke akkurat noe metropol det heller.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Urbanisering i resten av landet? Hvor da? :ler:

Anonymkode: c4c14...3b6

AnonymBruker
Skrevet

Klima.

Har du noen gang hørt om en skiløper fra Bergen eleer Stavanger? Snø er jo nesten et fremmedord i de byene.

Har du hørt om en skiløper fra Finnmark? Det er i kaldeste laget å trene på langrenn i minus 30 grader.

Anonymkode: b54b2...90b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...