Gå til innhold

Lærer ikke barn hvor maten kommer ifra?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leste i en sak om disse Fosen-greiene, hvor det refereres til "Løkka-folk" (antar det menes folk som bor på Grünerløkka). Disse ser angivelig ikke forskjell på reinsdyr og rådyr, og de tror kjøttdeig kommer fra frysedisken.

Nå er det en stund siden jeg gikk på skolen, men er det ikke pensum på barneskolen å lære hvor maten kommer ifra? Jeg mener bestemt at vi lærte om melk, ost og kjøtt, om vitaminer og mineraler., ja-mat og nei-mat (det siste lærte vi i barnehagen, husker jeg). At kjøtt er døde dyr, at det er forskjell på rovdyr og planteetere, og at forfedrene våre levde av jakt og fiske.

Å ikke forskjell på rådyr og reinsdyr tror jeg nok er mulig, det er jo ikke alle som ser forskjell på en Audi og en Toyota heller, men er det MULIG, i 2023 å ikke vite hvor kjøtt kommer ifra?:klo: Eller er det bare en frase som brukes for å rakke ned på folk fra Grünerløkka?

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Portia Catonis skrev (5 minutter siden):

Eller er det bare en frase som brukes for å rakke ned på folk fra Grünerløkka?

Du er nok inne på noe her... Som innfødt bymenneske kan jeg fint fleipe med at kjøtt kommer fra frysedisken og at jeg plukker sopp på Meny, men jeg lærte jo i barnehagen hvor maten egentlig kommer fra. Ikke minst er det vel ingen steder man er mer bevisst at kjøtt kommer fra dyr enn der det er høy forekomst av veganere og vegetarianer... (Men hvis du vil ha lørdagsunderholdning, er det bare å søke etter en gammel tråd om den overraskende sammenhengen mellom kjøtt og muskler...)

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, Daria said:

Du er nok inne på noe her... Som innfødt bymenneske kan jeg fint fleipe med at kjøtt kommer fra frysedisken og at jeg plukker sopp på Meny, men jeg lærte jo i barnehagen hvor maten egentlig kommer fra. Ikke minst er det vel ingen steder man er mer bevisst at kjøtt kommer fra dyr enn der det er høy forekomst av veganere og vegetarianer... (Men hvis du vil ha lørdagsunderholdning, er det bare å søke etter en gammel tråd om den overraskende sammenhengen mellom kjøtt og muskler...)

Herregud, den tråden må jeg finne..😂

Det er vel ganske høy forekomst av vegetarianere og veganere på "Løkka"?... Og ja, da vet man jo hvor maten kommer fra, nettopp fordi man velger å ikke spise den. Om man er usikker, så står det jo faktisk på pakken hva den inneholder: Eks. Inneholder storfekjøtt, kjøtt fra svin, lam, etc...

Frukt og grønt kommer jo også fra "butikken", men jeg har aldri møtt noen, hverken fra Løkka eller andre steder, som tror det vokser bananer i butikken.

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror nok de fleste vet hvor maten kommer fra, men det er samtidig en kjensgjerning at det er stadig færre som har noe forhold til hvordan maten produseres. 

Folk vet f.eks. at poteter vokser på en åker, men gir du folk i oppgave å dyrke sine egne poteter, tror jeg mange ville flakke med blikket en liten stund, før de festet blikket på telefonen og googler febrilsk.

Jeg dyrker poteter i nærheten av en barneskole og av og til har en klasse derfra fått lov til å komme og grave opp poteter fra jorda. Barna er alltid like fascinert av hvor stor forskjell det er på poteter, både i størrelse og form. Mange har jo aldri sett annet enn de ca. 50% av potetene som har en størrelse og en form som er "gode nok" for dagligvarebutikken. Den andre 50% av avlinga som har rare utvekster, skjønnhetsfeil, er for små eller for store, har de aldri sett, og det lærer de veldig mye av.

Det har vært et par episoder i media hvor det har blitt veldig sterke reaksjoner på at barnehagebarn og skolebarn har vært med på slakting av dyr, tror det var gris. Det ble hylt opp om hvor barbarisk det er å drepe og skjære i dyr. Det er liksom greit å plukke seg ut en saftig biff i kjøledisken, men å vise barn hvordan det kjøttet faktisk blir til, det skal man ikke.

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Dette tror jeg er et typisk by-fenomen der de som vokser opp i byene i dag har et fjernt forhold til hvor maten kommer fra og naturen generelt, de er rett og slett frakoblet den grunnleggende kunnskapen om hvordan man som menneske kan overleve på en naturlig måte.

Noe så simpelt som å fiske eller gjøre opp ild er et fjernt konsept som de kanskje har hørt teorien om men aldri har utført i praksis, byfolk er de første som lider i store kriser og det er jo begrenset hvor lenge man kan overleve på økologiske gulerøtter som er dyrket på en altan i en blokk.

Selv er jeg vokst opp på "landet" men har jevnaldrende søskenbarn som er vokst opp i Oslo, hver eneste sommer når de besøkte oss på "landet" så var det alltid noe som var helt dagligdags for oss men som var fantastisk for dem som f.eks. spise bær i fra veikanten eller noe så naturlig som å gå barbeint i gresset.

Mine søskenbarn har blitt veldig preget av Oslo og den mentaliteten som rår i byen, husker godt at min kusine ble fryktelig forferdet over at bøndene her kalket jordene før snøen smeltet. For hun så var det forferdelig stygt og i tillegg så bruker bøndene store maskiner og det i seg selv er jo en forbrytelse (hun stemmer MDG).

Når det kommer til jakt og slakting så er jo det et kapittel for seg selv som by-barn aldri vil forstå, ikke bare barn men også fanatiske voksne veganere som ikke har den mentale kapasiteten til å skjønne hvorfor man må kontrollere bestander for å nettopp unngå unødvendig lidelse hos dyr.  

Anonymkode: 80e1b...e26

• Nyttig 3
Gjest Adobyen
Skrevet

Ja, det er litt rart, og det gjelder også voksne folk.  Jeg har sett i diverse matgrupper på facebook, om vellykket elgjakt med bilde av den skutte elgen. Det gikk ikke greit og slike bilder var uønsket. Bilder av fisk var akseptert.  Det er visst noe helt annet å vise bilder der skrottene henger på rad og rekke hos slakteren 🤣

AnonymBruker
Skrevet
Portia Catonis skrev (På 4.3.2023 den 17.37):

Herregud, den tråden må jeg finne..😂

Det er vel ganske høy forekomst av vegetarianere og veganere på "Løkka"?... Og ja, da vet man jo hvor maten kommer fra, nettopp fordi man velger å ikke spise den. Om man er usikker, så står det jo faktisk på pakken hva den inneholder: Eks. Inneholder storfekjøtt, kjøtt fra svin, lam, etc...

Frukt og grønt kommer jo også fra "butikken", men jeg har aldri møtt noen, hverken fra Løkka eller andre steder, som tror det vokser bananer i butikken.

Om du ikke allerede har funnet den: :) 

Anonymkode: 19221...283

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det finnes faktisk folk som ikke vet hvor maten kommer fra. Eller hvertfall som tenker at diskusjonen om hvorvidt Norge burde ta vare på landbruket er unødvendig, for det er jo bare å kjøpe maten i butikken. Og ja, slike uttrykk er nok også for å rakke ned på byfolk. På samme måte som "på bygda" blir brukt her inne for å antyde at de som IKKE bor i by på en eller annen måte er mindre intelligente.. 

Anonymkode: 16d2f...520

AnonymBruker
Skrevet

Ja, de lærer det. Men det er jo noen som velger å ikke følge med i undervisningen. Dumt for dem. 

Anonymkode: 004ab...0d2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...