Gå til innhold

Angst og sorg

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg står nå midt i ei krise da jeg har mistet et nært familiemedlem brått og uventet. 
Jeg ligger med høy angst og har påtrengende bilder i hodet av vedkommende som døde. Vedkommende døde for noen dager siden. 
jeg har fått beroligende av lege. 
det står at jeg kan ta 3 ganger i døgnet. 
allikevl er jeg livredd for slike tabletter. 
har tatt 1 pr dag. 
i natt tok jeg ikke og hadde et angst kjør hele natta. 
bør jeg bare ta? 

Anonymkode: ad939...9a4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du bør gå til samtale og få hjelp til å takle det. Det er normale reaksjoner det du har og avtar med tida men du kan trenge noen å snakke med. Å bruke medikamenter fjerner ingenting og antagelig får du slite enda lenger når du legger lokk på det med medikamenter. 

Prøv meditasjon og andre ting som hjernen kan fokusere på for å unngå noe tankekjør. HAR erfaring med det samme som du sliter med . 

Anonymkode: fd4e1...535

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, bare ta. Følg instruksene fra legen, og ikke bruk dem over en lengre periode. Føler du deg litt mer ovenpå en dag, så kan du la være å ta. 

Stor klem<3 

Anonymkode: 29bd3...61e

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Anbefaler deg å se på videoene til Tor-Håkon Gabrielsen Håvardsen på Tik Tok. Han jobber i begravelsesbyrå og snakker om døden, begravelser osv på en fornuftig og innimellom humoristisk måte. Hele mannen er bare herlig i fremtoning.

Jeg så mange av videoene før jeg mistet min mamma. Jeg følte faktisk en ro da mamma døde. Jeg savner henne selvsagt, men ikke så intenst som vi kanskje ser på TV hvor folk sliter med mye gråt, angst og nærmest selvmordstanker.

De filmene hans har hjulpet meg enormt i perioden mamma var kreftsyk og tiden etter. Anbefaler også boka hans som heter En seksti under. Den hørte jeg på lydbok og den er lærerik samt morsom om ett veldig trist tema.

Anbefales virkelig. 

• Nyttig 1
Skrevet

Mitt råd er ja. Å ligge med angstkjør gjør at kroppen din og psyken din er i beredskap konstant og gjør ingenting godt for deg. Det er selvsagt ikke en langvarig løsning men det vet jo både legen din og du men det kan være en god og trygg løsning på å ta det værste av smeertetoppene og den mest uutholdelige pinelsen av deg og det er ingen grunn til at du skal selvpine deg her med å holde fast på angsten, søvnløshet, tankekjør, mm. Så kan du selvfølgelig få samtaleterapi, drive med yoga, meditasjon, pusteøvelser, terapeutisk skriving, og bruke slike type verktøy når du har overskudd til dette men dette fungerer rett og slett ikke når kroppen din er i den type beredskap du er i nå. Dette er i samsvar med legen din og her må du rett og slett stole og ha tillit til legen din, og vit at det er ingen grunn til at du skal ha det vondere enn du må ha det nå, så jeg ville absolutt ikke stusset på å ta foreskrevet dose fra en profesjonell i dette tilfellet. Så når smertetoppene avtar kan du lese deg opp på verktøy som kan hjelpe deg mer langsiktig.

Klem :klem3:

AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler deg doktoronline. Der er det bl.a psykiater. Ingen kan gi doseringer over nett, men mange har erfaring. Her stenges tråder kjapt. 

Beklager sorgen ❤️🩹

Anonymkode: 4e929...1b1

AnonymBruker
Skrevet

Disse tablettene er laget for kriser slik som disse. Ja, du bør selvfølgelig ta dem.

Pass på at du sparer en tablett til å ta på kvelden før du skal sove. Søvn er viktig. Du skal ikke ligge hele natta med angstkjør.

Ring legen din på mandag og snakk om bildene i hodet. Det går an å få hjelp for disse bildene. Det kan godt hende det går over av seg selv, men hvis ikke er det lurt å få tidlig hjelp. Kommunen din skal ha et kriseteam som det kanskje går an å koble på.

De som sier at du legger lokk på følelsene med tabletter vet ikke hva de snakker om. Sorg og angst er to forskjellige ting. Sobril fjerner ikke sorgen. Den fjerner frykten for noen timer. Den gir kropp og hode en sårt tiltrengt hvilepause slik at man kan orke å sørge, greie å sove og spise. Unngå sykdom.

Legen din kjenner deg og situasjonen din bedre enn tilfeldige mennesker på KG. Ikke ta i mot medisinske råd her som går på tvers av det legen din har sagt.

Kan du sette ord på hva det er du er redd for ang. tablettene?

Anonymkode: 38f62...022

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...