Gå til innhold

Best å vokse opp i Oslo eller Trondheim?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg hadde valgt Østlandet over Trondheim, ikke nødvendigvis Oslo by i og med at det er så dyre boliger. Det er mye lettere å komme seg rundt når du bor på Østlandet. Du kan ta en kjapp tur til Danmark og Sverige. Billigere flybilletter osv. Jeg er fra Østlandet, men bor i Bergen og jeg synes at det å bo her gir oss mye mer begrensninger enn det å bo på Østlandet. Vi vurdere å flytte hjem igjen. Jeg savner gode veier og at det er så lett å komme seg rundt. 

Anonymkode: ea965...894

Og ikke minst savner jeg bedre vær!!

Anonymkode: ea965...894

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Trondheim! Mye fine turer, bymarka, buss til alt. Byen er dritfin på sommerdager og mye å finne på når det regner. Mye historie, mange grønne områder. Hilsen ei som flyttet nordover FRA Trondheim og savner alle de fine tingene vi hadde lett tilgang til. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Nei. Trondheim har 159 regndager i året, Oslo har 113 regndager i året. Det blir 46 dager (over 1,5 måned, i året) mer med regn, det merkes godt, år etter år. I tillegg til mer vind og litt kaldere, jevnt over. 

Anonymkode: 90a1d...f08

Så søtt. Du tror alt dette blir regn. Mye av dette er snø lille venn. Nei, Trondheim har ikke 46 dager mer regn enn Oslo i året. Trondheim har 10-20 dager mer med regn. Været er nesten helt likt i Oslo og Trondheim. Oslo er langt nord i en regnfull, kald og våt del av verden. Det er dårlig vær der, akkurat som i Trondheim. Oslotåka ligger tykt over byen og det er stort sett dårlig vær i Oslo som andre steder i Norge.

Anonymkode: d45f9...488

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.3.2023 den 15.35):

Hvor er det best å la barn vokse opp? Vi er på flyttefot og jobber begge i et firma som er etablert over hele landet å vurderer å flytte til en av disse byene grunnet nærhet til familie.

Er det virkelig et spørsmål. Oslo så klart

Anonymkode: 4d122...16c

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.3.2023 den 19.59):

Ville valgt Stor-Oslo. Altså Ski, Lørenskog, Fjellhamar, Lillestrøm, Skedsmokorset, Nittedal. Kort vei inn til Oslo, allikevel landlig og billigere å kjøpe seg hus.

Anonymkode: d51c1...18a

Flyttet til en av disse plassene med barn i barnehagealder og stortrives🤩 Arbeidsmarkedet vårt er hele Oslo og barna har venner og vi har fått et stort nettverk. 

Anonymkode: cb908...d04

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er fra Trondheim og mannen fra Oslo. Vi bor i Trondheim med barn.

Mitt inntrykk er at de to byene har likt tilbud når det gjelder kultur, aktiviteter, natur etc., men så klart mindre forhold i Trondheim.

Det som kunne lokket meg til Oslo er klimaet (jo, det ER bedre somre på Østlandet enn i Trondheim, innlandsklima vs kystklima..) og at det er enklere å komme seg til steder som Sørlandet og Danmark. Men ut fra hva jeg hører fra barnefamilier i Oslo, så bruker de så utrolig mye tid på transport til/fra jobb. Hus er dyrt, men så er lønningene også bedre i Oslo.

Om dere er interessert i fjell/topptur så er kanskje Trondheim bedre, med relativt kort vei til fjellområdene mot sørvest. Trondheim er også liten nok til at du kjører fra ene siden av byen til den andre på rundt 20 minutter, noe som jeg liker. Du kan stort sett sykle til jobb «uansett» hvor du bor (med elsykkel..!). 

Anonymkode: db3f9...49b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg er fra Trondheim og mannen fra Oslo. Vi bor i Trondheim med barn.

Mitt inntrykk er at de to byene har likt tilbud når det gjelder kultur, aktiviteter, natur etc., men så klart mindre forhold i Trondheim.

Det som kunne lokket meg til Oslo er klimaet (jo, det ER bedre somre på Østlandet enn i Trondheim, innlandsklima vs kystklima..) og at det er enklere å komme seg til steder som Sørlandet og Danmark. Men ut fra hva jeg hører fra barnefamilier i Oslo, så bruker de så utrolig mye tid på transport til/fra jobb. Hus er dyrt, men så er lønningene også bedre i Oslo.

Om dere er interessert i fjell/topptur så er kanskje Trondheim bedre, med relativt kort vei til fjellområdene mot sørvest. Trondheim er også liten nok til at du kjører fra ene siden av byen til den andre på rundt 20 minutter, noe som jeg liker. Du kan stort sett sykle til jobb «uansett» hvor du bor (med elsykkel..!). 

Anonymkode: db3f9...49b

Vi har samme bakgrunn jeg er fra Oslo og mannen fra Trondheim. Vi valgte Oslo, men er selvsagt i Trondheim ved en hver anledning. Jeg er absolutt ikke enig i at kulturtilbudet er ca. Likt. Det er MYE, MYE bedre i Oslo! Nå er nok vi litt i overkant inntatt av å dra med ungene på kulturtilbud, men det er masse, masse tilbud hver helg. Du kan helt gratis bare turnere alle byens Deichmans hver lørdag og ha et helt gratis kulturtilbud for barn hver eneste lørdag. Trondheim har ikke i nærheten av dette tilbudet. 

Trondheim har en del kulturtilbud i forhold til størrelsen på byen vil jeg si (mye på grunn av studentene)  men kan ikke sammenlignes med Oslo. 

Anonymkode: 48ba0...180

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vokste opp i Trondheim og flyttet til Oslo for å studere. Flyttet aldri tilbake igjen. Mine barn har vokst opp i Oslo, og har hatt en fin, trygg oppvekst.

Vi har vært mye i Trondheim på besøk, og været er faktisk MYE bedre på Østlandet. Våren kommer tidligere, det er mindre nedbør og mindre vind.  

Vi sluttet etterhvert å dra til Trondheim på sommeren, og inviterte heller familien til oss så de fikk være med på hytta i Sandefjord. 

Trondheim og Trøndelag har mange fine plasser, men vil ikke bo der. 

Anonymkode: 41504...138

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg vokste opp i Trondheim og flyttet til Oslo for å studere. Flyttet aldri tilbake igjen. Mine barn har vokst opp i Oslo, og har hatt en fin, trygg oppvekst.

Vi har vært mye i Trondheim på besøk, og været er faktisk MYE bedre på Østlandet. Våren kommer tidligere, det er mindre nedbør og mindre vind.  

Vi sluttet etterhvert å dra til Trondheim på sommeren, og inviterte heller familien til oss så de fikk være med på hytta i Sandefjord. 

Trondheim og Trøndelag har mange fine plasser, men vil ikke bo der. 

Anonymkode: 41504...138

Det er nok sånn mange opplever det ja. 

Anonymkode: 4b924...b23

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Trondheim, 100%. 

Når man ser alt som skrives om dop blant ungdom, og ikke minst utestenging på skolen / i forbindelse med russetiden osv, så ville jeg aldri hatt mine barn (som jo blir ungdommer en gang) til å vokse opp i det miljøet der. Er selvsagt ikke så naiv at jeg ikke tror det finnes dop og utestenging i Trondheim også, men det er nok i noe mindre grad. 

I tillegg er Trondheim en passe stor by, med alt man trenger.

Anonymkode: ad3ee...d0f

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.3.2023 den 0.46):

Jøss, skulle trodd det var sommer i Trondheim i mai-august som det er i resten av landet. For Trondheim er jo som kjent på  Nordpolen. Skulle trodd det gikk direkte-fly fra Trondheim til masse storbyer rundt i Europa...oi vent, det gjør jo det. Langt unna østlandet? Ja, for alle har jo såååå lyst til å dra til verdens navle østlandet. Det finnes jo ikke flyplasser, tog,ferjer og cruise ship  andre steder enn på østlandet må vite. Ja, for det er jo liksom ikke flere teater i Trondheim, og det er ikke skisenter rett utenfor byen. Vent, Kongsberg er ikke rett utom Trondheim folkens. Drit i å dra dit. Bor du ikke nært Kongsberg kan du like greit bo på påskeøya. Åh, skulle virkelig ønske jeg bodde i Oslo så jeg kunne bade å oppleve båtliv. Trondheimsfjorden har jo ikke plass til sånt. Der er det bare plass til munkholmen i denne kulturfattige lille bøgda som både er eldre enn Oslo og har vært mellom 2-4 ganger så stor som Oslo gjennom nesten hele historien med unntak fra 1870 og oppover, og nevnt mye oftere i historiske kilder utenfor Norge, så lite kontinental som Trondheim. Og ja, helt idiotisk plassering da, langt fra alt mulig rart, midt i landet liks, som et slags sentrum. Noe så idiotisk.

Anonymkode: a16d4...a17

Kongsberg, et must!! 😂

Anonymkode: 9278c...9b0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bodd i både Oslo og Trondheim med barn, og jeg ville valgt Trondheim. Jeg hadde bodd der ennå hvis det ikke hadde vært for at all familie og omgangskrets bor på et helt annet sted i landet.

Anonymkode: dfaa2...be7

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • 6 måneder senere...
Skrevet
On 3/4/2023 at 3:35 PM, AnonymBruker said:

Hvor er det best å la barn vokse opp? Vi er på flyttefot og jobber begge i et firma som er etablert over hele landet å vurderer å flytte til en av disse byene grunnet nærhet til familie.

Som innflytter fra østlandet ville jeg styrt unna Trondheim. Vanskelig å bli kjent med befolkningen og å få fast jobb. Er du student er dette supert men etter å ha bodd der i 14 år som innflytter trodde jeg ting kom til å bli bedre og at jeg kom til å bli kjent med folk. Det skjedde ikke. Jeg trodde i mange år at det var meg det var noe feil med men innså etter en tid at det er stedet det er noe feil med. Det er mye overfladiske folk her, mye slitt i byen og fattigdom. Velg Oslo om dere har råd

Anonymkode: cbfe6...9ba

Skrevet
On 3/5/2023 at 10:40 AM, AnonymBruker said:

Trondheim er en mye mer folkelig by enn Oslo. Det er ikke like store ulikheter, og folk behandler hverandre med respekt på en annen måte. Det er heller ikke fullt med folk der som syns det er komisk og morsomt at folk kommer fra andre kanter av landet og prater "dialekt", som om de selv ikke gjør det. Du ser litt tendensene her inne, hvor folk fra Oslo faktisk snakker på et arrogant vis om fine ting med Oslo som om de er eksklusive for Oslo. Trondheim har noen nydelige badeområder i korsvika og i lianvannet, og et yrende båtliv, da det er en fjord og elveby. Du har mye mer jordnære innbyggere uten mindreverdskompleks sånn som i Oslo, der de grøsser på tanken av å bli sammenlignet med andre norske steder. De tror gjerne de bor i en kontinental storby, og at de er helt unike i norsk sammenheng og blir skikkelig fornærmet når man påpeker at den knapt er noe større eller mer urban enn de andre store norske byene. Det er en ekstrem ukultur som vokser seg fram i Oslo, både i form av innvandring og vold, men også disse holdningene innad i Oslo hvor de tror de har den eneste sivilisasjonen i landet. Så hvis man vil bo et trygt sted med fine folk, så ville jeg valgt Trondheim. 

Anonymkode: b16bb...bb9

Det har vokst frem en usunn kultur i Trondheim også. Flyttet derfra 

Anonymkode: cbfe6...9ba

Skrevet

Det blir for dumt å sammenligne når alle som er født og oppvokst i Oslo svarer at de ville valgt Oslo, uten å ha opplevd Norge utenfor sinsenkrysset. Beklager dere, men Oslo er ikke verdens navle. Her må en ha et objektivt syn på saken, og fra en som er oppvokst på vestlandet ville jeg definitivt valgt Trondheim. Oslo må være en av Europas tristeste hovedstader. Det presset barn helt ned i barneskolealder opplever på merkeklær, press i forbindelse med russetid, dop (jada, det er  narkomane i Trondheim også som i alle andre storbyer, men det kan ikke sammenlignes med omfanget i Oslo), det ville jeg aldri utsatt mine egne barn for. Du får en mye tryggere oppvekst i Trondheim. Det eneste som er bedre i Oslo er utvalget av langdistanse direkteruter (til asia/usa), men det løses enkelt med en kort mellomlanding i køben, amsterdam etc. Trøndere er hundre ganger mer joviale enn folk fra Oslo;) 

Anonymkode: 76839...cd6

• Liker 1
Skrevet
Kaneel skrev (På 4.3.2023 den 15.50):

Vil man ha sporty unger som satser på idrett velg Trondheim, vis man ikke elsker friluftsliv og idrett ikke bodsett dere i Oslo men utenfor. Trondheim er en by det er godt å vokse opp i men ville aldri ha valgt å la unger vokse opp i Oslo men fin i områdene rundt med enkel tilgang til Oslo 

Mener du det? Mine barn vokser opp i Oslo, og jeg ville aldri latt dem vokse opp i områder rundt, som Lørenskog, strømmen, ski osv. Da ville jeg heller flyttet til neste ordentlige by. Ungdomsmiljøene på de stedene er ikke bra. Trondheim vet jeg ikke noe om, men sikkert helt fint der! Eneste er at barna får den dialekten da..

Anonymkode: 418d9...aef

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det blir for dumt å sammenligne når alle som er født og oppvokst i Oslo svarer at de ville valgt Oslo, uten å ha opplevd Norge utenfor sinsenkrysset. Beklager dere, men Oslo er ikke verdens navle. Her må en ha et objektivt syn på saken, og fra en som er oppvokst på vestlandet ville jeg definitivt valgt Trondheim. Oslo må være en av Europas tristeste hovedstader. Det presset barn helt ned i barneskolealder opplever på merkeklær, press i forbindelse med russetid, dop (jada, det er  narkomane i Trondheim også som i alle andre storbyer, men det kan ikke sammenlignes med omfanget i Oslo), det ville jeg aldri utsatt mine egne barn for. Du får en mye tryggere oppvekst i Trondheim. Det eneste som er bedre i Oslo er utvalget av langdistanse direkteruter (til asia/usa), men det løses enkelt med en kort mellomlanding i køben, amsterdam etc. Trøndere er hundre ganger mer joviale enn folk fra Oslo;) 

Anonymkode: 76839...cd6

Jeg tror kanskje man må være oppvokst i Oslo selv for å virkelig forstå fordelene. I voksen alder har jeg bodd på flere steder (Haugesund, Gjøvik, Porsgrunn), og vi trivdes greit overalt, men barna våre må få vokse opp i Oslo, så vi dro hjem igjen. 

Skrevet

Har vokst opp i Trondheim (Tiller) og det er ikke noe jeg vil anbefale noen.

Anonymkode: ef0a6...732

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.3.2023 den 20.16):

Så søtt. Du tror alt dette blir regn. Mye av dette er snø lille venn. Nei, Trondheim har ikke 46 dager mer regn enn Oslo i året. Trondheim har 10-20 dager mer med regn. Været er nesten helt likt i Oslo og Trondheim. Oslo er langt nord i en regnfull, kald og våt del av verden. Det er dårlig vær der, akkurat som i Trondheim. Oslotåka ligger tykt over byen og det er stort sett dårlig vær i Oslo som andre steder i Norge.

Ojsann. Kjenner flere fra Oslo som dro til Trondheim for å studere, og været var eneste grunn til at de ikke likte seg der. Vind og surt og mye nedbør. Til og med ei fra Bergen som syns Trondheim var verre.. Dette vet vel alle?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...