Gå til innhold

Best å vokse opp i Oslo eller Trondheim?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor er det best å la barn vokse opp? Vi er på flyttefot og jobber begge i et firma som er etablert over hele landet å vurderer å flytte til en av disse byene grunnet nærhet til familie.

Anonymkode: d45f9...488

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Man blir tatt mindre seriøst som voksen noen steder med trønderdialekt (som barna dine vil få), så ville valgt et sted i pendleravstand til Oslo.  Fra Oslo kommer du enklere på ferie og til andre steder også.

Har kun bodd i Trondheim som barnløs student, men syntes ikke det var virket så barnevennlig og det meste som interesserte meg var studentting og ingenting med byen. Der var det var masse barn var det også masse billige «gamle» boliger.  Mange steder var man avhengig av bil. 

Anonymkode: 6bc7d...d23

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ville valgt Oslo over Trondheim hvis dere har råd. Bedre kulturtilbud, bedre kollektivtilbud, enklere å reise til utlandet, bedre klina. 

Anonymkode: 48ba0...180

• Liker 12
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Oslo

Anonymkode: 99570...3be

• Liker 5
Skrevet

Vil man ha sporty unger som satser på idrett velg Trondheim, vis man ikke elsker friluftsliv og idrett ikke bodsett dere i Oslo men utenfor. Trondheim er en by det er godt å vokse opp i men ville aldri ha valgt å la unger vokse opp i Oslo men fin i områdene rundt med enkel tilgang til Oslo 

AnonymBruker
Skrevet

DEt kommer HELT an på hvor i oslo dere har råd til å bo. Ville ikke latt ungene mine vokse opp i ghettosoner i Oslo. Men mange fine plasser i Oslo også. Trondheim er og en fin by

Anonymkode: 62019...449

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Ville bosatt meg i eller rundt Oslo. 

Men nå kommer jeg fra Østlandet og setter pris på ordentlig sommer med varme og shortsvær fra mai/juni-august, sånn er det ikke i Trondheim. Der er klimaet helt anderledes.

Trondheim er lang unna mye, det er dagstur til Østlandet og langt å reise.

I Oslo har du alt i nærheten. Kulturtilbud,med opera og teater(mange)

Ski og alpint. Kort vei til Kongsberg eller Hafjell.

Bading og båtliv om du vil om sommeren. Kort vei til Sverige(det har du i Trondheim også) København med båten og lett å reise på billige utenlandsturer fra Gardermoen eller Torp.

I tillegg er Trondheim for å si det litt flåsete litt harry. Mange kaller det Norges største bygd. Trondheim har ikke den beliggenheten som de andre store byene i Norge har slik at du har ikke fått de samme impulsene utenfra. Og det preger nok byen en god del. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Hundre prosent Trondheim. Ville for øvrig valgt hvor som helst over Oslo. Oslo er et sted man flytter til for å studere, ikke et sted man flytter til med barn. 

Anonymkode: 5e9f2...07c

• Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Trondheim så klart. Ingen barn har godt av å vokse opp i dagens Oslo, stakkars.

Anonymkode: 2c886...035

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Oslo er fint hvis du har råd til et fint hus på vestkanten og er rik. Ellers ikke. Trondheim har lang vinter, men mange fine bydeler for barn å vokse opp i. 

Anonymkode: 7f3df...4d3

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Har bodd begge steder og ville valgt Trondheim! Elsker den byen :) 

Jeg jobber forøvrig med flere trøndere og har da aldri tenkt at de er harry. Det var et merkelig argument for å ikke velge bartebyen. 

Anonymkode: 705dc...416

• Liker 11
  • Nyttig 1
Skrevet
Kaneel skrev (4 timer siden):

Vil man ha sporty unger som satser på idrett velg Trondheim, vis man ikke elsker friluftsliv og idrett ikke bodsett dere i Oslo men utenfor. Trondheim er en by det er godt å vokse opp i men ville aldri ha valgt å la unger vokse opp i Oslo men fin i områdene rundt med enkel tilgang til Oslo 

Det er like gode muligheter for å drive med idrett og friluftsliv i Oslo som i Trondheim. Husk at Oslo har Nordmarka og Østmarka på samme måte som Trondheim har Bymarka.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ville valgt Stor-Oslo. Altså Ski, Lørenskog, Fjellhamar, Lillestrøm, Skedsmokorset, Nittedal. Kort vei inn til Oslo, allikevel landlig og billigere å kjøpe seg hus.

Anonymkode: d51c1...18a

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Med barn hadde jeg valgt Trondheim. 

Anonymkode: 6fb60...8b7

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Man blir tatt mindre seriøst som voksen noen steder med trønderdialekt (som barna dine vil få), så ville valgt et sted i pendleravstand til Oslo.  Fra Oslo kommer du enklere på ferie og til andre steder også.

Har kun bodd i Trondheim som barnløs student, men syntes ikke det var virket så barnevennlig og det meste som interesserte meg var studentting og ingenting med byen. Der var det var masse barn var det også masse billige «gamle» boliger.  Mange steder var man avhengig av bil. 

Du har tydeligvis ikke peiling. Trondheim har en rekke forstader med eneboligstrøk. Her er det fint å bo og mye billigere hus enn i Oslo. I Trondheim får du villa med hage for prisen av en leilighet i Oslo. 

Anonymkode: beba7...9f9

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

I alle dager. Mener du virkelig at man blir tatt mindre seriøst med trøndersk dialekt? Har jeg aldri hørt før.

Til TS: Som innflytta østlending som har bodd i Trondheim i mange år anbefaler jeg selvsagt bartebyen. Her er det mye som skjer og folk i alle farger og fasonger.

Anonymkode: f0a6a...4a9

• Liker 11
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Hundre prosent Trondheim. Ville for øvrig valgt hvor som helst over Oslo. Oslo er et sted man flytter til for å studere, ikke et sted man flytter til med barn. 

Anonymkode: 5e9f2...07c

Oslo er Norges største by, og har 700 000 innbyggere. Her bor selvsagt flere enn studenter.

Anonymkode: beba7...9f9

• Liker 3
Skrevet

Jeg tror barna vil kunne få like gode oppvekstvilkår i Oslo og Trondheim. Fritidstilbud og nærhet til naturen er ganske likt. Så dere får se på litt andre faktorer også som nærhet til familie/venner, økonomi, offentlig transport osv. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

I alle dager. Mener du virkelig at man blir tatt mindre seriøst med trøndersk dialekt? Har jeg aldri hørt før.

Til TS: Som innflytta østlending som har bodd i Trondheim i mange år anbefaler jeg selvsagt bartebyen. Her er det mye som skjer og folk i alle farger og fasonger.

Anonymkode: f0a6a...4a9

Litt mer seriøst enn om du er fra «indre enfold»,  men etter at jeg var ferdig ferdig med studiene fikk jeg ofte høre hvor bra at jeg kom meg «hjem» fra bart og skinnvest-landet.  

• Liker 1
Skrevet
Grüner skrev (40 minutter siden):

Det er like gode muligheter for å drive med idrett og friluftsliv i Oslo som i Trondheim. Husk at Oslo har Nordmarka og Østmarka på samme måte som Trondheim har Bymarka.

Miljøet og kulturen for idrett/friluftsliv for barn og ungdom er mye høyere press på i Trondheim enn i oslo(bodd begge steder) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...