AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #1 Skrevet 4. mars 2023 https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/eiendomsskatten-oker-dramatisk-sjekk-skattesjokkene-for-boligen-din/o/5-95-951140 Får de gjennom dette så må jeg flytte, og det må utallige andre "vanlige folk " også. Vi skal heller leve på nåde hos hushaier enn å få lov til å eie våre egne boliger vi har jobbet hardt for å få råd til. KVALMT! Anonymkode: 1cff6...e5c 13 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #2 Skrevet 4. mars 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/eiendomsskatten-oker-dramatisk-sjekk-skattesjokkene-for-boligen-din/o/5-95-951140 Får de gjennom dette så må jeg flytte, og det må utallige andre "vanlige folk " også. Vi skal heller leve på nåde hos hushaier enn å få lov til å eie våre egne boliger vi har jobbet hardt for å få råd til. KVALMT! Anonymkode: 1cff6...e5c Synes det er helt greit at man ikke får skattefri gevinst på salg av bolig, og man kan gjerne ha mer skatt på sekundærboliger og fritidsboliger, men ikke greit på primærbolig. Her røk pensjonspareplanen min om å ha nedbetalt bolig når jeg blir minstepensjonist, for å klare meg i alderdommen. Anonymkode: 1ef53...243 9 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #3 Skrevet 4. mars 2023 Bra med mer skatt på primærbolig. Godt forslag bortsett fra at 1% hørtes lite ut, hadde vært bedre med mellom 2 - 3%. Anonymkode: 340c0...7ca 4 2
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #4 Skrevet 4. mars 2023 Veldig synd at milliardærer må betale 100 000kr ekstra i året i eiendomsskatt! 🤣🤣 Jeg lo høyt da jeg leste den setningen, Nettavisen prøvde å få det til å virke som noe negativt. En økning fra 1,7 til 2,0 milliarder på ett år er heller ikke en veldig stor økning, spesielt ikke når inflasjonen er så høy som den er nå, og når kostnadsveksten for kommunene er så høy. De som er i boligmarkedet er bedre stilt enn dem som ikke er det. Men bolig skattlegges meget lavt, selv om dette er den gruppen som har mest. Bra hvis dokumentavgiften forsvinner, den gjør det enklere å bytte bolig ved behov. Så lenge meglerne ikke ser sitt snitt til å øke prisene sine dramatisk… Anonymkode: 41420...269 4
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #5 Skrevet 4. mars 2023 Og selvsagt må utleie i primærbolig skattlegges som all annen utleie. Anonymkode: 41420...269 4 2
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #6 Skrevet 4. mars 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Veldig synd at milliardærer må betale 100 000kr ekstra i året i eiendomsskatt! 🤣🤣 Jeg lo høyt da jeg leste den setningen, Nettavisen prøvde å få det til å virke som noe negativt. En økning fra 1,7 til 2,0 milliarder på ett år er heller ikke en veldig stor økning, spesielt ikke når inflasjonen er så høy som den er nå, og når kostnadsveksten for kommunene er så høy. De som er i boligmarkedet er bedre stilt enn dem som ikke er det. Men bolig skattlegges meget lavt, selv om dette er den gruppen som har mest. Bra hvis dokumentavgiften forsvinner, den gjør det enklere å bytte bolig ved behov. Så lenge meglerne ikke ser sitt snitt til å øke prisene sine dramatisk… Anonymkode: 41420...269 Du tror alle som eier hus er milliardærer? Vi håver inn millioner i inntekter? Jeg har en nabodame på 80 som er minstepensjonist. Huset hennes er verdt rundt 15 millioner. Mannen hennes jobbet og slet for å betale det ned store deler av livet mens hun passet barna hjemme og senere en døende ektemann. At hun skal risikere å miste hjemmet sitt er forkastelig. Selv eier jeg ikke for så store summer, men med en inntekt på knappe 350 000 i året så spørs det om jeg i det hele tatt har råd til å bli boende her om dette innføres. Anonymkode: 1cff6...e5c 30 8
Drizzt Skrevet 4. mars 2023 #7 Skrevet 4. mars 2023 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/eiendomsskatten-oker-dramatisk-sjekk-skattesjokkene-for-boligen-din/o/5-95-951140 Får de gjennom dette så må jeg flytte, og det må utallige andre "vanlige folk " også. Vi skal heller leve på nåde hos hushaier enn å få lov til å eie våre egne boliger vi har jobbet hardt for å få råd til. KVALMT! Anonymkode: 1cff6...e5c Hehe, Oslo er en drittby å bo i så lenge de rødgrønne styrer. Norge er et drittland så lenge de rødgrønne styrer. Det er blitt et land kun for de aller rikeste som har råd til å betale seg ut uansett hvor mye Ap skrur opp skattene og avgiftene. Men de har også råd å flytte til Sveits når det blir for dyrt. Jeg er glad og fornøyd at jeg bor i en kommune uten eiendomsskatt. 7 3
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #8 Skrevet 4. mars 2023 Bor i en ganske stor bolig (100kvm) sentralt i Oslo. I fjor fikk jeg en regning på 167 kroner i eiendomsskatt. Jeg skal nok klare meg helt fint om denne går opp med 30%. Eiendomsskatten i Oslo har ganske høyt innslagapunkt så for alle med moderate boliger har dette lite å si. Anonymkode: 59c24...bb0 5
Peanut Skrevet 4. mars 2023 #9 Skrevet 4. mars 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Bor i en ganske stor bolig (100kvm) sentralt i Oslo. I fjor fikk jeg en regning på 167 kroner i eiendomsskatt. Jeg skal nok klare meg helt fint om denne går opp med 30%.si. Anonymkode: 59c24...bb0 Heldig for deg da. Herfra ble det betalt 40000kr i eiendomsskatt for i fjor for 220kvm. Flyttet heldigvis ut av Oslo for tør ikke tenke på hva skatten hadde blitt nå >_< 4 2
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #10 Skrevet 4. mars 2023 46 minutter siden, Peanut said: Heldig for deg da. Herfra ble det betalt 40000kr i eiendomsskatt for i fjor for 220kvm. Flyttet heldigvis ut av Oslo for tør ikke tenke på hva skatten hadde blitt nå >_< Da har jo du en bolig med verdi på langt mer enn 20 millioner (det gir 30.000 i eiendomsskatt), så jeg tror vel uansett at du er den heldige av oss 😊 https://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/hvor-mye-skal-du-betale-i-eiendomsskatt/ Anonymkode: 59c24...bb0 12 2
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #11 Skrevet 4. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du tror alle som eier hus er milliardærer? Vi håver inn millioner i inntekter? Jeg har en nabodame på 80 som er minstepensjonist. Huset hennes er verdt rundt 15 millioner. Mannen hennes jobbet og slet for å betale det ned store deler av livet mens hun passet barna hjemme og senere en døende ektemann. At hun skal risikere å miste hjemmet sitt er forkastelig. Selv eier jeg ikke for så store summer, men med en inntekt på knappe 350 000 i året så spørs det om jeg i det hele tatt har råd til å bli boende her om dette innføres. Anonymkode: 1cff6...e5c Jeg er såpass pragmatisk at jeg synes det er helt ok at eldre må selge husene sine slik at barnefamilier kan flytte inn. Er man alene kan man bo i leilighet. Å bo i luksusvillaer som minstepensjonist er jo egentlig helt spinnvilt at går an. Sier noe om at pensjonene i Norge er for høye. Om 20år må alle pensjonister klare seg selv og kommer ikke til å få en krone av staten. Anonymkode: 8627e...754 9 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #12 Skrevet 4. mars 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg er såpass pragmatisk at jeg synes det er helt ok at eldre må selge husene sine slik at barnefamilier kan flytte inn. Er man alene kan man bo i leilighet. Å bo i luksusvillaer som minstepensjonist er jo egentlig helt spinnvilt at går an. Sier noe om at pensjonene i Norge er for høye. Om 20år må alle pensjonister klare seg selv og kommer ikke til å få en krone av staten. Anonymkode: 8627e...754 for høy? Du fikk ikke med deg at denne dama er minstepensjonist? Hvorfor skal hun selge hjemmet sitt hun har bodd i de siste 60 årene fordi en grisk småbarnsfamilie står og sikler på boligen hennes? Anonymkode: 1cff6...e5c 29 1 16
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #13 Skrevet 4. mars 2023 Jeg bor i lille Arendal, huset er på ingen måte fancy, 180 kvm på 1 mål tomt, 25 år gammel. Likevel betaler vi over 10.000 kroner i året i eiendomsskatt. Eiendomsskatt skulle bare innføres for en begrenset periode for å komme over en økonomisk kneik, jaja, kun idioter som trodde på det. Jeg skal ikke bo i Norge når jeg blir pensjonist, da har jeg mulighet å rømme landet også. Anonymkode: a5b8a...77b 9
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #14 Skrevet 4. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Og selvsagt må utleie i primærbolig skattlegges som all annen utleie. Anonymkode: 41420...269 Da vil utleieprisene dobles. Ingen gidder leie ut når de mister nesten 50% av leien i skatt, i tillegg til alt annet det koster å leie ut. Da bruker man heller arealet selv. Anonymkode: 22eec...249 7 5
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #15 Skrevet 4. mars 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Om 20år må alle pensjonister klare seg selv og kommer ikke til å få en krone av staten. Anonymkode: 8627e...754 Pffff. Er det derfor oljefondet blir feitere og feitere? Anonymkode: a5b8a...77b 1
Peanut Skrevet 4. mars 2023 #16 Skrevet 4. mars 2023 16 minutter siden, AnonymBruker said: Da har jo du en bolig med verdi på langt mer enn 20 millioner (det gir 30.000 i eiendomsskatt), så jeg tror vel uansett at du er den heldige av oss 😊 https://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/hvor-mye-skal-du-betale-i-eiendomsskatt/ Anonymkode: 59c24...bb0 Hadde. Som sagt solgt og flyttet ut av Oslo ^^,
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #17 Skrevet 4. mars 2023 Har fått økning. Nå betales det over 10 000kr på en bolig som har verdi på 3.7mill Anonymkode: ed67f...286 1 2
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #18 Skrevet 4. mars 2023 3 minutter siden, AnonymBruker said: Har fått økning. Nå betales det over 10 000kr på en bolig som har verdi på 3.7mill Anonymkode: ed67f...286 Det er ikke i Oslo da. Her er det ikke skatt på boliger med verdi under 5.7 millioner. Anonymkode: 59c24...bb0 2
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #19 Skrevet 4. mars 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Da vil utleieprisene dobles. Ingen gidder leie ut når de mister nesten 50% av leien i skatt, i tillegg til alt annet det koster å leie ut. Da bruker man heller arealet selv. Anonymkode: 22eec...249 Nei, ikke nødvendigvis. Leieprisene konkurerer mot hverandre. Anonymkode: 340c0...7ca 4
Drizzt Skrevet 4. mars 2023 #20 Skrevet 4. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er såpass pragmatisk at jeg synes det er helt ok at eldre må selge husene sine slik at barnefamilier kan flytte inn. Er man alene kan man bo i leilighet. Å bo i luksusvillaer som minstepensjonist er jo egentlig helt spinnvilt at går an. Sier noe om at pensjonene i Norge er for høye. Om 20år må alle pensjonister klare seg selv og kommer ikke til å få en krone av staten. Anonymkode: 8627e...754 Du er ikke pragmatisk. Du vil kaste ut folk fra sine egne nedbetalte boliger. Det er ikke pragmatisk, det er slemt. Ingen minstepensjonist bor i luksusvilla. 13 9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå