AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #1 Skrevet 4. mars 2023 Eier en gård. Der det er 2 hus på den. Det ene huset ble bygget og betalt av en slektning pga personen ville bo der. H*n har borett hele livet. Men nå har h*n flyttet ned i en leilighet frivillig. Jeg vil nå selge hele gården da jeg ikke har helse til å bo her mer. Så. Mitt spørsmål er når jeg selger skal h*n ha penger for det huset h*n betalte ? Altså verdi taksten ? Ja h*n skal ha penger men syns det er heise når jeg må nesten ut med 1 mil Jeg vet jeg taper penger så lenge h*n har boretten her oppe. Sier h*n fra seg den kan jeg få mer for gården. Må legge til at det er ekstra ting som har blitt gjort på huset til h*n som h*n ikke har betalt. Anonymkode: f4227...e39
A-hunter Skrevet 4. mars 2023 #2 Skrevet 4. mars 2023 Hvis det ikke er avtalt noe tilbakebetaling skal selvsagt ikke vedkommende ha det heller. Boretten gjelder så lenge vedkommende lever. Det bør ikke ha så mye så si som en million om ikke vedkommende er veldig ung. Borett beregnes som gjenværende (statistisk) levetid i år x kapitalisert leie for restperioden. Med mindre boligen er registrert som fritidsbolig, da er det andre regler.
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #3 Skrevet 4. mars 2023 Har du snakket med han? Kanskje dere kan komme til en enighet om fordeling så gården kan selges uten at han har boretten. Ingen kjøper gård med en kar boende i kjelleren. Anonymkode: 46224...226 1
aksase Skrevet 4. mars 2023 #4 Skrevet 4. mars 2023 Om dere ikke har noen avtale om fordeling av penger dere i mellom, og h*n ikke har tinglyst noen eiendomsrett til dette huset, har h*n ikke noe juridisk krav på noe, og da blir det bare det som dere eventuelt blir enige om. Dersom h*n aldri vil komme tilbake til dette huset, kan dere kanskje bli enige om et beløp for å avslutte boretten? En mulighet er at du f.eks. betaler hele eller deler av leien for den leiligheten som h*n nå bor i, i bytte mot at borett på gården frafalles slik at du kan selge gården uten borett. I så fall kan det være lurt å avtale en maks tidsperiode slik at du ikke risikerer på betale for h*ns leilighet i 30-40 år.
Juniper Skrevet 4. mars 2023 #5 Skrevet 4. mars 2023 Snakk med en advokat. Men når han har meldt flytting vekk fra eiendommen der han har borett er det ikke gitt at boretten fortsatt gjelder. Advokaten kan svare bedre her.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå