AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #1 Skrevet 4. mars 2023 Og vi har prøvd å bli kvitt bleia siden barnet var 2,5 år, så trenger ikke kommentarer om at vi har begynt for sent osv. Barnet mitt er rett og slett bare av dem som har veldig vanskelig for å bæsje på do. Tissingen har gått bra lenge, med få uhell her og der. I kortere perioder (over noen få uker), har han vært flink til å bæsje på do også, men som regel sklir det fort ut igjen. Bruker bleie på natta, truser på dagtid, bortsett fra i barnehagen. Nå bæsjer han stort sett på morgenen i senga før vi har rukket å stått opp, eller på kvelden etter han har lagt seg, slik at han må stå opp å bytte bleie. Tisser masse i bleia i løpet av natten, så føler ikke vi kan fjerne nattbleia heller. På dagtid bæsjer han ofte i trusa om han må. Prøver å gå på do, men ikke kommet noe i do på flere uker nå. Er helt rådvill og skjønner ikke hvor lenge vi skal holde på med disse greiene. Han fylte riktignok nettopp 5, så har enda et år til skolestart, men begynner å tvile på at han har lært seg å gå på do til da også, så lang tid som ting tar. Virker ikke som han synes det er det minste ekkelt å bæsje seg ut, og vil ofte ikke bytte bleie heller etter han har bæsja. Bleia blir gjerne veldig full også siden han har blitt så stor og det kommer mer bæsj enn før, så det hele er bare veldig grisete. Noen tips? Veldig lei dette bleie-styret nå.. Anonymkode: 69bad...948 3
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #2 Skrevet 4. mars 2023 Stålsett deg for alle de som ikke har råd, men som heller vil fortelle deg hvor dårlig jobb du har gjort… Anonymkode: 199b7...b40 24 9
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #3 Skrevet 4. mars 2023 Mitt råd er egentlig å oppsøke eksperthjelp. Er dere i kontakt med lege eller helsesykepleier? Jeg var heldig med mine to, og begge var tørre før de fylte 3 år. Jeg er lærer og har dermed lang sommerferie, og det som funket på begge mine var å la ungene gå nakne/halvnakne så mye som mulig. Da fikk de kjenne hvor deilig det var å slippe bleia. Jeg brukte en hel sommer på hver av dem for å få dem tørre, men det funket. Når gutten din er så stor, er jeg usikker på om det vil ha samme effekt på han. Men legg ned en stor innsats i sommer, så det blir løst i god tid før skolestart neste år. Anonymkode: 841bb...a46 9 1
beige Skrevet 4. mars 2023 #4 Skrevet 4. mars 2023 Har dere prøvd ei uke uten bleie på natta for å se hvordan det går?
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #6 Skrevet 4. mars 2023 Setter han noen ord på det selv? Er det fordi han ikke rekker, eller er det bevisst? Kanskje helsesykepleier eller tverrfaglig familieteam (hvis dere har det i kommunen), har noen råd til dere. Vet det er en del barn som foretrekker å bæsje i bleia, enda de har sluttet med bleie. Jobber i barnehage, og har oppigjennom årene måtte ha på enkelte 4-5åringer bleie, hver gang de skal bæsje, fordi de ikke klarer å bæsje på do. Hvis det er en aversjon, så hjelper det neppe å pushe han heller. Anonymkode: 5ce1e...6f8 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #7 Skrevet 4. mars 2023 Spør helsesøster. Å be om tips på nett til sånne problemer er omtrent som å oppsøke alternativ medisin for kreft. Du få bare masse råd som ikke virker, pluss en dæsj dårlig samvittighet for at du ikke har «ønsket det» nok. Anonymkode: ee3ee...f51 16 5
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #8 Skrevet 4. mars 2023 Vårt barn var tørr på natten og tisset på do i femårsalderen, men ville ha bleie da hen skulle bæsje. Vi var også ganske fortvilet og var i kontakt med helsesøster, med tanke på å få samtale med barnepsykolog e.l. Hun ville ha barnet til legeundersøkelse, men da nektet jeg, for det var ingenting galt med tarmfunksjonen til barnet. Til slutt ordnet det seg av seg selv, og hen begynte å bæsje på do. Anonymkode: 62ba4...2f0 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #9 Skrevet 4. mars 2023 Hva med å ha et premie skjema. Gir en slags mestrings følelse. ? Hver gang han går på do får han et klistremerke opp til 10 stk får han en premie. Men hvis han ikke går på do eller bæsjer i senga/buksen mister han et merke. ? Anonymkode: 759f1...84c 6
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #10 Skrevet 4. mars 2023 svartkatt skrev (24 minutter siden): La han gå i bleie da? Ikke for å angripe deg, men syns dette var et dårlig råd... Ungen er 5 år gammel, da bør man prøve å bli kvitt det. I den alderen skal man jo snart starte på skolen og vil tro det kan være ganske vanskelig for ungen da når ingen av de andre ungene bruker det eller trenger samme hjelpen på toalettet. Om ungen fortsatt bruker det i skolealder vil det jo trenges en assistent for å være med å hjelpe til på toalettet. Er bedre om de får hjelp fra helsestasjon kanskje med råd til hvordan å få ungen til å gå på toalettet selv. Anonymkode: 9d742...8c8 8 3
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #11 Skrevet 4. mars 2023 Vil tro han på et tidspunkt kommer til å bæsje på do selv da de andre barna på skolen mest sannsynlig kommer til å gjøre narr av ham som går med bleie. Anonymkode: 49a31...ba2
lillevill Skrevet 4. mars 2023 #12 Skrevet 4. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Og vi har prøvd å bli kvitt bleia siden barnet var 2,5 år, så trenger ikke kommentarer om at vi har begynt for sent osv. Barnet mitt er rett og slett bare av dem som har veldig vanskelig for å bæsje på do. Tissingen har gått bra lenge, med få uhell her og der. I kortere perioder (over noen få uker), har han vært flink til å bæsje på do også, men som regel sklir det fort ut igjen. Bruker bleie på natta, truser på dagtid, bortsett fra i barnehagen. Nå bæsjer han stort sett på morgenen i senga før vi har rukket å stått opp, eller på kvelden etter han har lagt seg, slik at han må stå opp å bytte bleie. Tisser masse i bleia i løpet av natten, så føler ikke vi kan fjerne nattbleia heller. På dagtid bæsjer han ofte i trusa om han må. Prøver å gå på do, men ikke kommet noe i do på flere uker nå. Er helt rådvill og skjønner ikke hvor lenge vi skal holde på med disse greiene. Han fylte riktignok nettopp 5, så har enda et år til skolestart, men begynner å tvile på at han har lært seg å gå på do til da også, så lang tid som ting tar. Virker ikke som han synes det er det minste ekkelt å bæsje seg ut, og vil ofte ikke bytte bleie heller etter han har bæsja. Bleia blir gjerne veldig full også siden han har blitt så stor og det kommer mer bæsj enn før, så det hele er bare veldig grisete. Noen tips? Veldig lei dette bleie-styret nå.. Anonymkode: 69bad...948 Har dere ferie snart? Hadde brukt feks påskeferien på å kutte ut pleier totalt. Sette han på potta 3-4 ganger om dagen. Ikke ta på han truse heller, bare feks en myk fleece bukse (som vil trekke til seg evt tiss) . Vedder på han vil foretrekke myk fleece bukse og ikke en ubehagelig og tung tissebleie. 3
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #13 Skrevet 4. mars 2023 Ikke lag et mas og stress ut av det. Bare vær konsekvente, følg opp og gjør som dere gjør. Gå på do, hver gang, gjør det samme, hver gang. Minst mulig snakk og mas, bare ha gode rutiner på å gå på do når barnet skal bæsje. Dette går over, mange barn har en fase med problematisk bæsjing, for å si det enkelt. Anonymkode: 13d12...0bc 3
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #14 Skrevet 4. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Og vi har prøvd å bli kvitt bleia siden barnet var 2,5 år, så trenger ikke kommentarer om at vi har begynt for sent osv. Barnet mitt er rett og slett bare av dem som har veldig vanskelig for å bæsje på do. Tissingen har gått bra lenge, med få uhell her og der. I kortere perioder (over noen få uker), har han vært flink til å bæsje på do også, men som regel sklir det fort ut igjen. Bruker bleie på natta, truser på dagtid, bortsett fra i barnehagen. Nå bæsjer han stort sett på morgenen i senga før vi har rukket å stått opp, eller på kvelden etter han har lagt seg, slik at han må stå opp å bytte bleie. Tisser masse i bleia i løpet av natten, så føler ikke vi kan fjerne nattbleia heller. På dagtid bæsjer han ofte i trusa om han må. Prøver å gå på do, men ikke kommet noe i do på flere uker nå. Er helt rådvill og skjønner ikke hvor lenge vi skal holde på med disse greiene. Han fylte riktignok nettopp 5, så har enda et år til skolestart, men begynner å tvile på at han har lært seg å gå på do til da også, så lang tid som ting tar. Virker ikke som han synes det er det minste ekkelt å bæsje seg ut, og vil ofte ikke bytte bleie heller etter han har bæsja. Bleia blir gjerne veldig full også siden han har blitt så stor og det kommer mer bæsj enn før, så det hele er bare veldig grisete. Noen tips? Veldig lei dette bleie-styret nå.. Anonymkode: 69bad...948 Så kjedelig at det er slik. Jeg forstår at det er kjedelig og slitsomt når dere har holdt på så lenge og du har tatt dette på alvor. Hvordan er han i barnehagen? Blir han tatt på do ved bleieskift der? Er det andre som fortsatt bruker bleier? Kanskje kompiser? De blir påvirket av hverandre. Mitt tips er å sette krav. Det er faktisk bare noen ting man må gjøre her i livet. Er man fire år så må man bæsje og tisse på do. På samme måte som at man må spise når man er sulten, pusse tenner, dusje, vaske seg, bruke klær og være riktig sikret i bil. Bare ta av han bleia - si at når har han sluttet. Tål noen dager/uker med uhell. Snakk om at man skal gå på do hvis han har uhell. Barn får faktisk ikke traumer av dette. Dette under er ikke kritikk/hån til deg, men hvordan samfunnet er blitt: På generell basis synes jeg det er litt morsomt og fascinerende at bleiebruk er et glemt tema i klimakampen. Norge må ha den eldste gjennomsnittsalderen i verden på når barn har bleieslutt. Mange foreldre er alt for late og slepphendt med dette, og plutselig har de en 4 åring som fortsatt bæsjer i bleie selv om det ikke er grunn til det. Mange skylder på "do-vegring". I tillegg gjemmer barnet seg bort, later som ingenting og fortsetter å leke. Både hjemme og i barnehage. Dette gjelder spesielt gutter altså. Jeg forstår ikke hva som er problemet. For kun 10-15 år siden var det ved 3-3,5 års alderen som regel meget spesielt at barn fortsatt bruke bleie. Det er helt sykt at 4 års avdelinger i Norske barnehager fortsatt har en stor andel barn som bruker bleie. Så lenge barnet ikke har noen fysiske eller psykiske diagnoser er det både ekkelt og unormalt å bruke bleie som fireåring, selv om det er mange som fortsatt gjør det. Jeg mener at man i det minste kan forvente at fireåringer som fortsatt bruker bleie sier fra når de har bæsjet seg ut. Anonymkode: 7eea6...c51 17 6
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #15 Skrevet 4. mars 2023 Motsatt her, bæsjer i do men vil tisse I bleien. Min er 4, men begynner å bli lei nå 😅 Det blir bare hyl og skrik om jeg sier han må droppe bleien, og alt blir negativt og oppleves veldig vanskelig for ungen. Han tisser også i bleien om natta, og det skjer nå bare, så aner ikke hvordan det skal avsluttes. Du har sikkert prøvd alt av premier og sånt og? Funker ikke her, finnes ingenting i verden han ønsker seg så mye at det er verdt å droppe bleie for 🙈 Anonymkode: 27db4...6cc
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #16 Skrevet 4. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Så kjedelig at det er slik. Jeg forstår at det er kjedelig og slitsomt når dere har holdt på så lenge og du har tatt dette på alvor. Hvordan er han i barnehagen? Blir han tatt på do ved bleieskift der? Er det andre som fortsatt bruker bleier? Kanskje kompiser? De blir påvirket av hverandre. Mitt tips er å sette krav. Det er faktisk bare noen ting man må gjøre her i livet. Er man fire år så må man bæsje og tisse på do. På samme måte som at man må spise når man er sulten, pusse tenner, dusje, vaske seg, bruke klær og være riktig sikret i bil. Bare ta av han bleia - si at når har han sluttet. Tål noen dager/uker med uhell. Snakk om at man skal gå på do hvis han har uhell. Barn får faktisk ikke traumer av dette. Dette under er ikke kritikk/hån til deg, men hvordan samfunnet er blitt: På generell basis synes jeg det er litt morsomt og fascinerende at bleiebruk er et glemt tema i klimakampen. Norge må ha den eldste gjennomsnittsalderen i verden på når barn har bleieslutt. Mange foreldre er alt for late og slepphendt med dette, og plutselig har de en 4 åring som fortsatt bæsjer i bleie selv om det ikke er grunn til det. Mange skylder på "do-vegring". I tillegg gjemmer barnet seg bort, later som ingenting og fortsetter å leke. Både hjemme og i barnehage. Dette gjelder spesielt gutter altså. Jeg forstår ikke hva som er problemet. For kun 10-15 år siden var det ved 3-3,5 års alderen som regel meget spesielt at barn fortsatt bruke bleie. Det er helt sykt at 4 års avdelinger i Norske barnehager fortsatt har en stor andel barn som bruker bleie. Så lenge barnet ikke har noen fysiske eller psykiske diagnoser er det både ekkelt og unormalt å bruke bleie som fireåring, selv om det er mange som fortsatt gjør det. Jeg mener at man i det minste kan forvente at fireåringer som fortsatt bruker bleie sier fra når de har bæsjet seg ut. Anonymkode: 7eea6...c51 Helt enig. Det er en del av en trend hvor mange ikke setter krav til barna generelt, derfor responderer de heller ikke på krav om bleieslutt. De er vant til å styre alt selv. Det gjelder ikke alle, men av de jeg kjenner med store barn med bleie, vil jeg si solide 70-80% generelt har svært lave krav til barna sine. Det er ofte de samme som har barn som aldri hilser, takker, hjelper til, bruker smokk, osv. Når ting har gått så langt som at fire-femåringer ikke plages av å gå med bleia full av bæsj på besøk hos andre så har ting gått for langt. Anonymkode: fb2b7...1d7 14
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #17 Skrevet 4. mars 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Helt enig. Det er en del av en trend hvor mange ikke setter krav til barna generelt, derfor responderer de heller ikke på krav om bleieslutt. De er vant til å styre alt selv. Det gjelder ikke alle, men av de jeg kjenner med store barn med bleie, vil jeg si solide 70-80% generelt har svært lave krav til barna sine. Det er ofte de samme som har barn som aldri hilser, takker, hjelper til, bruker smokk, osv. Når ting har gått så langt som at fire-femåringer ikke plages av å gå med bleia full av bæsj på besøk hos andre så har ting gått for langt. Anonymkode: fb2b7...1d7 Ja, jeg synes seriøst det er ubehagelig når 4 år gamle barn gjemmer seg vekk på uteområdet i barnehagen, med bæsj i bleia slik det blir gnidd utover overalt. Det er faktisk store mengder.... Bleia henger langt ned på knærne. Så har de selvsagt bæsjet på seg når de blir hentet.... Selvfølgelig sjekker vi ansatte så ofte som vi kan, men jeg synes faktisk det skaper mye unødvendig merarbeid når man har så stor andel "normale" barn som bruker bleie langt over 4års alderen. Barna har sluttet å bry seg også om andre legger merke til at det lukter bæsj. Når vi er på tur feks... Ja, vi kan skifte bleier i Skogen - men faktisk er det mye arbeid å skifte på 2-3 bæsje bleier i skogen. Tid vi kunne brukt sammen med barna. Jeg er så lei av unnskyldningene. At noen få er redd for å bæsje på do, men nå er det så ofte og så mange barn som har foreldre som bruker dette som unnskyldning. Jeg vil bare poengtere at dette ikke er noe jeg uttrykker frustrasjon for ovenfor barn eller ansatte, men jeg har et krav til disse barna: De SKAL komme å si fra med en gang de har bæsjet. Det er det eneste jeg gir uttrykk til at jeg forventer ovenfor barna. Jeg kommenterer ikke "du er for stor for å bruke bleie" osv. Hilsen pedagog som skrev innlegget du svarte på. Anonymkode: 7eea6...c51 13 1 3
minister-mio Skrevet 4. mars 2023 #18 Skrevet 4. mars 2023 svartkatt skrev (3 timer siden): La han gå i bleie da? Ærlig talt for et elendig råd. 2
Turtellure12 Skrevet 4. mars 2023 #20 Skrevet 4. mars 2023 (endret) https://www.adlibris.com/no/bok/min-pottkalender-9789198119046?gclid=Cj0KCQiA9YugBhCZARIsAACXxeJI6BwALzBfNirogIDFabss1Vmqb1pt8-CblPhHpl8OEjq1sVHQcucaAoHrEALw_wcB Potte-kalender. Brukte denne på vår eldste med stort hell. I begynnelsen satt vi en stjerne på hver 3 bæsj på potta i uka. Stjerne betydde gave. Vi hadde kjøpt gave på forhånd, pakket den og satt den synlig på hylla på badet. Potta stod under. Så hver dag han skulle tisse (som han gjorde på do/potte) fikk han se gaven. Til slutt prøvde han på potte og fikk det til. Ble kjempestolt og klistremerker var kjempegøy! Etterhvert gikk det av seg selv, ble ukomfortabel med bleie. Endret 4. mars 2023 av Turtellure12 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå