Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kommer til å være en del alene med baby og et barn på nesten 3 år og hund da mannen jobber på båt :) turnusen hans er 1 uke på jobb, 2 uker fri, 2 uker på jobb og 3 uker fri😊

Har ikke vært noe problem noe problem med 1 barn, men er spent på hvordan det blir med en baby i tilegg. Termin er ikke før i juli, så mye kan jo skje med det største barnet til sommeren, men per dags dato så "krever" hun oppmerksomhet hele tiden, og er veldig aktiv😊 hun går i barnehagen, så tenker å ha henne korte dager i barnehagen til tross for at jeg er i permisjon. Får nok litt mer fri når pappaen er hjemme selvfølgelig😊

Noen gode tips og triks?😄

Anonymkode: ef1b8...6f4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kommer til å være en del alene med baby og et barn på nesten 3 år og hund da mannen jobber på båt :) turnusen hans er 1 uke på jobb, 2 uker fri, 2 uker på jobb og 3 uker fri😊

Har ikke vært noe problem noe problem med 1 barn, men er spent på hvordan det blir med en baby i tilegg. Termin er ikke før i juli, så mye kan jo skje med det største barnet til sommeren, men per dags dato så "krever" hun oppmerksomhet hele tiden, og er veldig aktiv😊 hun går i barnehagen, så tenker å ha henne korte dager i barnehagen til tross for at jeg er i permisjon. Får nok litt mer fri når pappaen er hjemme selvfølgelig😊

• Lag opp middager å putt i frys (bruk tiden når far er hjemme på å ordne dette)

• ikke ha dårlig samvittighet for å sende 3 åring i barnehage til normale tider. Du er hjemme i permisjon med baby, og 3 åringen har det fint med sosialisering og lek i barnehagen. 

• ikke still for høye krav til deg selv. Hva så om klesvasken ikke ble tatt idag, eller oppvasken venter til imorgen tidlig🤷‍♀️ 

Anonymkode: b9339...7bb

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Rett og slett ta det som det kommer. 
Jeg hadde en 1 åring (14 mnd) og nyfødt baby og det gikk kjempefint. Hadde ikke bhg til den eldste heller.

Anonymkode: 543cf...706

Skrevet

Støtter det å la henne gå så mye som mulig i barnehagen mens pappaen er borte.

Har dere økonomi til å få vaskehjelp mens han er borte?

Og kan noen andre med barn i samme barnehage hjelpe til med levering/henting? Eventuelt hyre noen til å gjøre dette? Søstern min fikk faktisk hjelp av en barnehageansatt til å levere eldstedatteren hjem en kort periode mens lillebror var nyfødt! Eventuelt om det finnes noe familie/tenåringsnaboer som kan komme en ettermiddag i uka for å hjelpe til? 

Så en video her om dagen om en fyr som skulle være borte fra kona en uke, da fikset han en del måltider som han frøys ned, samt vasket og ryddet bort alt av skittentøy før han dro og la frem noen planlagte antrekk til barnet. Alle monner drar tenker jeg 🙂 

AnonymBruker
Skrevet

Bæreslynge til minste var et must her. Han hang på magen eller ryggen hele tiden. Da hadde jeg hendene fri. Ble en del teletubbies på tv på de eldste (1 og 3 år) mens jeg laget middag eller måtte andre ting.

Dusj tok jeg da de eldste var i seng. Hadde baby med på badet i vippestol og fikk det raskt og effektivt unna.

Ståbrett på vogn er kjekt å ha.

Anonymkode: a5b1c...ac6

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer nok veldig ann på hvordan baby og eldste er, jeg ble alene rett før fødsel av nr 2 og det var ingen problem å klare hverdagen selv med nyfødt og en på nesten 3. Siden bruddet skjedde så nært fødsel så rakk jeg aldri å tenke over hvordan det ville bli å være alene med 2 barn. Derfor var heller ikke den tanken om at jeg skulle trenge eller få hjelp til noe der, men om jeg hadde trengt hjelp hadde jeg både mine foreldre og barnefar i nærheten som ville ha stilt opp. 

Vi stod opp til fast tid, hadde en rolig morgen med frokost sammen før vi trillet til barnehagen og leverte eldste. Baby sovnet som regel for dupp nr 1 da. Baby fikk veldig fort rutiner og begynte å sovne tidlig på kvelden uten at jeg gjorde noe for at det skulle skje. Hadde baby i bæresjal mens jeg la eldste. De årene i permisjon var de beste årene, vi hadde god tid, korte dager i barnehagen for eldste, fridager når vi ville. Ting ble mer slitsomt å travelt når minste begynte i barnehage og jeg skulle tilbake på jobb. 

Jeg anbefaler egentlig å prøve å få til det meste selv, ikke gjøre seg avhengig av hjelp utenfra om det ikke er nødvendig. Da mener jeg ikke at du skal stå i det til du knekker sammen, men mer en vent å se holdning. Får du en sovebaby som henger med på lasset uten problem så klarer du nok alt fint selv. Får du en baby som krever mye av deg fysisk og/eller mentalt, så klart du bør bruke nettverket ditt for alt det er verdt. 

Anonymkode: 70e45...f7a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...