AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #1 Skrevet 4. mars 2023 Er det noen som vet om barnebidraget skal følge prisutviklingen og inflasjonen i samfunnet? Jeg mener å ha lest det et sted. Jeg og barnefar har privat avtale og har hatt samme beløp siden fødsel. Barnet er nå 4 år. I år spurte jeg om vi kunne øke barnebidraget med 300 kr per måned, siden både prisen på klær, mat, husleie, med mer har økt. De har f.eks satt opp min internett med 15 kr, min husleie med 3.9 %, barnets sko med 75 kr, osv. Han nekter å gjøre dette og gir meg ingen grunn på hvorfor. Mannen har 1 million i lønn og en formue på 15 millioner. Jeg har 340 000 kr i lønn og 0 i formue. Han har ikke foreldreansvar eller barnet på overnatting, så jeg står for alle kostnader. Hva er mine rettigheter? Anonymkode: f08ca...5b7 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #2 Skrevet 4. mars 2023 Som alle skriver i hver tråd me dette temaet: Ta kontakt med NAV og la dem løse regne ut beløpet og kreve det inn. Anonymkode: c2f49...5be 4 8
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #3 Skrevet 4. mars 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Som alle skriver i hver tråd med dette temaet: Ta kontakt med NAV og la dem regne ut beløpet og kreve det inn. Anonymkode: c2f49...5be Fiksa skrivefeil Anonymkode: c2f49...5be
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #4 Skrevet 4. mars 2023 Da ber du bare nav fastsette bidrag. Det øker i alle fall med alder på barnet der. Anonymkode: de50f...fbe 4
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #5 Skrevet 4. mars 2023 Bidraget indeksreguleres 1.juli hvert år(når nav krever det inn). Det øker også når barnet fyller 6, 11, 14 og 16(eller noe slikt). Dersom dere ikke har fulgt denne ordningen så anbefaler jeg deg å sende søknad til nav om fastsetting og innkreving av bidraget. Anonymkode: 93480...60c 3 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #6 Skrevet 4. mars 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Bidraget indeksreguleres 1.juli hvert år(når nav krever det inn). Det øker også når barnet fyller 6, 11, 14 og 16(eller noe slikt). Dersom dere ikke har fulgt denne ordningen så anbefaler jeg deg å sende søknad til nav om fastsetting og innkreving av bidraget. Anonymkode: 93480...60c Dette. Jeg anbefaler å ta det via nav. La de beregne og kreve inn bidraget. Du trenger ikke hans tillatelse for å ta det vie nav. Anonymkode: dd661...abf 4
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #7 Skrevet 4. mars 2023 Har dere privat avtale, så er dette noe dere må bli enige om dere mellom. Indeksjustering og regulering av beløpet når barnet blir eldre burde vært del av deres private avtale. Om ikke, så har far rett til å nekte. Du kan alltid kreve at NAV beregner bidraget, selv om dere har privat avtale. Da vil også beløpet bli indeksjustert, og økte satser for eldre barn. Men. Sjekk først i bidragskalkulatoren på NAV sine sider, om du vil komme bedre ut av det eller ikke. Det viktige for deg - betaler far mer enn hva NAV ville fastslått? Da er det jo dumt for deg å kreve beregning via NAV. Betaler far mindre i deres private avtale, så ber du NAV om å gjøre beregningen. Som du helt sikkert vet spiller ting som andel samvær inn, men også om far har andre barn å forsørge m.fl. https://www.nav.no/barnebidrag#hvor-mye https://tjenester.nav.no/bidragskalkulator/innledning?0 Husk at du også kan be om ekstra bidrag til ‘særlige utgifter’ - altså ting som konfirmasjon, briller. Dyre ting som ikke er vanlige hverdagsutgifter: https://www.nav.no/bidrag-utgifter Anonymkode: 6fb7e...ecf 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #8 Skrevet 4. mars 2023 Når du tjener under 550 000 (?) har du kan nav kreve inn barnebidraget for deg, så du er nok tjent med å ta det den veien. Anonymkode: 945a7...a56 2 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #9 Skrevet 4. mars 2023 Men i all verden da ??? Hvorfor krever du ikke inn barnebidraget via NAV ?? Unngå alle diskusjoner på den måten. Hvordan kunne du finne på å godta en så dårlig bidragsavtale? Til opplysning så må en forelder betale ekstra bidrag for ikke å ha samvær med barnet sitt Anonymkode: 8fad8...588 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #10 Skrevet 4. mars 2023 Hva får du i bidrag da? Har du sjekket bidragskalkulatoren å sammenlignet? Anonymkode: e0d74...a95
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #11 Skrevet 4. mars 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men i all verden da ??? Hvorfor krever du ikke inn barnebidraget via NAV ?? Unngå alle diskusjoner på den måten. Hvordan kunne du finne på å godta en så dårlig bidragsavtale? Til opplysning så må en forelder betale ekstra bidrag for ikke å ha samvær med barnet sitt Anonymkode: 8fad8...588 Nå har ikke TS sagt noe om hvor mye far betaler i bidrag da. Så vi aner ikke om det er en god eller dårlig avtale for TS, bare at far ikke ønsker å øke beløpet. Det er et veldig dårlig råd å be om beregning/innkreving via NAV, når vi ikke vet hva far idag betaler. TS kan også risikere å få nedsatt bidrag, om det i utgangspunktet er veldig høyt. Men hun bør sjekke bidragskalkulatoren på NAV sine sider. Anonymkode: 6fb7e...ecf 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #12 Skrevet 4. mars 2023 Her inne har visst alle mødre en inntekt på under 400 000, og fedre millionlønner. Anonymkode: d4e94...d3f 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #13 Skrevet 5. mars 2023 16 hours ago, AnonymBruker said: Nå har ikke TS sagt noe om hvor mye far betaler i bidrag da. Så vi aner ikke om det er en god eller dårlig avtale for TS, bare at far ikke ønsker å øke beløpet. Det er et veldig dårlig råd å be om beregning/innkreving via NAV, når vi ikke vet hva far idag betaler. TS kan også risikere å få nedsatt bidrag, om det i utgangspunktet er veldig høyt. Men hun bør sjekke bidragskalkulatoren på NAV sine sider. Anonymkode: 6fb7e...ecf Jeg får 4200 kr og da har ikke far barnet samvær/overnatting hos seg. TS Anonymkode: f08ca...5b7
andy capp Skrevet 5. mars 2023 #14 Skrevet 5. mars 2023 Uten samvær, og med en så stor forskjell i inntekt, skal han betale mye mer i bidrag. Sannsynligvis et sted mellom 6000 og 6500. Men bruk bidragskalkulatoren på nav.no først, så ser du om det stemmer i deres tilfelle da jeg ikke la inn alle mulige slags opplysninger utover inntekt og samvær. 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #15 Skrevet 5. mars 2023 4200kr for ett barn er da bra? Anonymkode: 9d93c...310
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #16 Skrevet 5. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg får 4200 kr og da har ikke far barnet samvær/overnatting hos seg. TS Anonymkode: f08ca...5b7 Vel, 4200kr er vel marginalt mer enn hva bidragsveilederen kommer ut med, så jeg ser ingen grunn til å klage. Om han har betalt samme beløp hele tiden, har han egentlig betalt for mye opp gjennom årene om en tar høyde for indeksreguleringen. Anonymkode: b414e...e65
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå