Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har tinglyst eierbrøk og samboerkontrakt der eierbrøk står. I det daglige betaler jeg mat, strøm, kommunale avgifter, forsikringer mm. Jeg betaler en liten sum til hans konto som er med på å betale lånet, men han dekker mesteparten av lånet siden jeg bruker så mye på alt det andre.

Har det noe å si så lenge de andre formalitetene er i orden, eller kan han (eller evt arvinger) bestride min eierandel så lenge det ikke kan vises til at jeg betaler min halvdel av lånet direkte?

Anonymkode: 4fe80...8d8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva betaler han? Høres ut som en dårlig deal for deg. 

Jeg tror ikke noen kan bestride din eierandel, uten at jeg er juridisk kompetent, men synes det høres ut som du lar deg utnytte. 

Anbefaler å heller ha en regningskonto dere begge betaler til og passe på at det ikke er slik at han betaler for alt av verdi mens du betaler alt av forbruk. 

Anonymkode: 9362f...9f4

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hm, jeg vet ikke. Tviler på at eierbrøken er noe man kan betvile. Men fremover må dere betale like mye lån hver. Dere må ha en felleskonto der dere setter inn penger til forsikringer, mat, strøm osv. 

Anonymkode: b41db...550

Skrevet

Hos oss hadde han egenkapital til nesten hele din 1/2 og jeg nesten alt i lån i min 1/2, det hadde ingenting å si for tinglysingen på 1/2 del hver. Forskjellen er at jeg betaler mer hver mnd til lånet. Han eier likefullt sin 1/2

Skrevet

Sett penger inn på felles konto og ha hvert deres kort. Betal inn likt beløp, så blir alt rettferdig. Husk at du skal ha din andel av rentefradraget. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Med mindre dere har ekstremt mye lån høres jo dette unektelig ut som en dårlig deal. I våres husholdning er lånet den billigste utgiften av alle du ramser opp sett bort fra kommunale avgifter😅

som de andre sier, felles konto for utgifter begge betaler inn på er desidert det mest rettferdige for alle parter, gir også en mye bedre oversikt for dere begge to. 

Anonymkode: 69c3c...bd4

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det har ikke noe å si.

Anonymkode: f9790...047

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for mange tips, men jeg ønsker ikke å endre måten vi bruker penger på hvis ikke jeg må😊 Vi har en flytende, felles økonomi der vi er rause mot hverandre og bruker de pengene vi har sammen. Tjener ca likt. 
Det har bare blitt slik i praksis at lånet trekkes fra hans konto, og jeg betaler inn den summen jeg gjør, men såfremt det ikke har noen innvirkning på eierbrøk ser jeg ingen grunn til å endre det.

Dersom det gjør det så er det klart noe må endres.

ts

AnonymBruker
Skrevet

Man skriver ofte i samboerkontrakt at det ikke skal ha noen betydning hvem som betaler hva.

Anonymkode: 1d2b8...027

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Takk for mange tips, men jeg ønsker ikke å endre måten vi bruker penger på hvis ikke jeg må😊 Vi har en flytende, felles økonomi der vi er rause mot hverandre og bruker de pengene vi har sammen. Tjener ca likt. 
Det har bare blitt slik i praksis at lånet trekkes fra hans konto, og jeg betaler inn den summen jeg gjør, men såfremt det ikke har noen innvirkning på eierbrøk ser jeg ingen grunn til å endre det.

ts

Står det i samboerkontrakten at tinglyst eierandel er det som gjelder ved fordeling av bolig? 

Det du risikerer er at han krever større del enn han eier ved et samlivsbrudd, men da må han bevise at du ikke har bidratt til fellesskapet, mens han har gjort det. Det er lettere for han å bevise ved regninger som er betalt, enn ved dine matbutikk-kvitteringer, men siden du faktisk har egen inntekt og bruker bankkort kan jeg ikke se at han skulle hatt noen som helst sak på dette. 

Jeg har tidligere vært i forhold der vi delte omtrent som dere, og vi delte selvsagt boligen etter tinglyst brøk ved brudd. Poenget er jo at dere skal være enige, slik at ved et brudd er begge klar over avtaler. 

Anonymkode: b5c9c...7b2

AnonymBruker
Skrevet

Men hva sier egentlig samboerkontrakten?

Om den kun viser til "tinglyst eierandel" så gjentar den jo bare hva selve tinglysningen sier, og har ingen ekstra verdi. Med slik felles økonomi som dere har er jo det viktigste at den viser til lik fordeling ved brudd. 

Anonymkode: 429b6...b79

AnonymBruker
Skrevet

Og, jeg glemte, hvordan er denne etablert? 

Er juridiske krav fulgt, med vitner, etc? 

Oppbevaring?

AnonymBruker
Skrevet

Det står i samboeravtalen at vi eier 50/50 brøk av bolig, pluss eier våre egne kontoer (som er listet opp), og våre egne biler. Det står at vi er økonomisk ansvarlig for hver vår eierbrøk knyttet til utgifter på denne, og evt inntekter denne måtte få.

Denne kontrakten ble skrevet hos advokat med vitner, der én del er til oppbevaring der.

Dere som lurte på hva annet han betaler; han betaler internett/tv i tillegg til lån. Har ganske stort lån nå for vi har en mellomfinansieringsbit med høy rente pga renovering, men etter at ny verdivurdering blir gjort vil det bli lavere om noen mnd.

ts

AnonymBruker
Skrevet

Deg kan faktisk bestrides om man legger opp til det.

Eksempel:

Dere kjøper en bolig til 2 millioner,  med eierbrøk 50%

Dere tar opp 100% lån (bare for å gjøre det enkelt)

Du går inn i et samboerskap med 0kr på konto, mens din mann har 2,5 millioner på en konto når han går inn i samboerforholdet, og oppretter en ny konto den dagen vedkommende inngår samboerkontrakt - for å sikre sporbarhet av pengene han tok med inn.

Det er nå pengenes sporbarhet slår inn.

Du betaler ingenting på lånet, men din mann betaler fra sin konto med 2,5 millioner.

Det kan nå bevises at hele boligen ble betalt av «gamle penger».

Du vil nok fortsatt ha rett på halve verdistigningen siden du er tinglyst eier, men får ikke tilbake den 1 million du kanskje tror du eier i dette.

Om dere bruker opp alle andre penger på forbruk så kan du bli lurt til å tro du får tilbake verdien av halve boligen, men det gjør du da altså ikke, bare 50% av verdistigningen.

Men dette er et noe søkt eksempel da det ikke gir din mann særlig god avkastning på sine penger (mot å investere i fond før han går inn i et forhold, da vil avkastningen være hans 100% ved brudd om aksjesparekontoen er urørt) - men uansett dette med innbetaling av sporbare penger skjer (og mange gjør det helt bevisst) og noe man bør være obs på - både som kvinne og mann. For å sikre at dette ikke skulle skje, eller bli en stor konflikt ved et brudd så bør hver betale sin andel på lånet.

Anonymkode: 7adb9...478

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Som samboere ville jeg ikke turt å ha det slik. Kontrakten spesifiserer jo ikke at det ikke betyr noe hvem som betaler inn.

Som gift derimot er det ikke et problem, siden alt er felles (med mindre du har særeie). Her vil alt bli delt likt ved en eventuell skilsmisse.

Anonymkode: 6c444...6f4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Som samboere ville jeg ikke turt å ha det slik. Kontrakten spesifiserer jo ikke at det ikke betyr noe hvem som betaler inn.

Som gift derimot er det ikke et problem, siden alt er felles (med mindre du har særeie). Her vil alt bli delt likt ved en eventuell skilsmisse.

Enig i denne.

Som samboer var jeg pinlig nøyaktig på å ha 50% eierandel i alt. Og at absolutt alt av nedbetaling bolig, kjøp bil, møbler og slikt, gikk fra felleskonto. Tross samboerkontrakt. 

Som gift er jeg fortsatt opptatt av at vi er 50-50 eier på eiendommer og biler. Men nå går trekket til lån fra hans konto, mens trekk til fond/pensjonssparing og mat går fra min konto, og regninger ellers er litt tilfeldig fordelt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

ts

Så hyggelig! 😊 Jeg synes dere bør gifte dere, siden dere allerede lever i ekteskapslignende forhold. Dere trenger ikke fest og prest, men en liten tur på tinghuset med to vitner for å få det juridiske i orden.

Anonymkode: bf39b...1ce

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vi har tinglyst eierbrøk og samboerkontrakt der eierbrøk står. I det daglige betaler jeg mat, strøm, kommunale avgifter, forsikringer mm. Jeg betaler en liten sum til hans konto som er med på å betale lånet, men han dekker mesteparten av lånet siden jeg bruker så mye på alt det andre.

Har det noe å si så lenge de andre formalitetene er i orden, eller kan han (eller evt arvinger) bestride min eierandel så lenge det ikke kan vises til at jeg betaler min halvdel av lånet direkte?

Det fornuftige er jo å opprette en felles konto der dere begge betaler inn 50% av de nødvendige månedlige utgiftene (husk å dele de som ikke kommer månedlig på årets måneder). Og så trekkes alt fra denne kontoen. 

Dersom dere har en eierbrøk som ikke er 50/50 så skal lånet (og kun lånet) deles på denne. Alt annet skal fortsatt deles jevnt. Det at en kvinne i 2023 har valgt seg et lavtlønnet yrke er nemlig ikke en «kvinnefelle». Det er et bevist valg hun når som helst kan velge å endre. En mann skal ikke fø på en dame (og omvendt) bare fordi hun har valgt å ikke tjene nok til å bidra med 50%. Å bli forsørget er ikke forenelig med et likeverdig forhold.

Anonymkode: bcfa9...81e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Enig i denne.

Som samboer var jeg pinlig nøyaktig på å ha 50% eierandel i alt. Og at absolutt alt av nedbetaling bolig, kjøp bil, møbler og slikt, gikk fra felleskonto. Tross samboerkontrakt. 

Som gift er jeg fortsatt opptatt av at vi er 50-50 eier på eiendommer og biler. Men nå går trekket til lån fra hans konto, mens trekk til fond/pensjonssparing og mat går fra min konto, og regninger ellers er litt tilfeldig fordelt. 

Mm, jeg var også veldig nøyaktig på 50/50 eierskap som samboere. Delte alt likt, samme med regninger. Nå som vi er gift går noen regninger fra min konto og andre fra hans. 

Vi har også hatt samtaler om nettopp dette, at om det skulle bli skilsmisse så vet vi at det ikke betyr noe hvem som betalte hva. Det er bare ikke en bekymring lengre, og vi trenger ikke holde styr på hvem som kjøpte sofaen eller betalte oppussingen. Nå har vi felles økonomi, er gift, da spiller det ingen rolle.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mm, jeg var også veldig nøyaktig på 50/50 eierskap som samboere. Delte alt likt, samme med regninger. Nå som vi er gift går noen regninger fra min konto og andre fra hans. 

Vi har også hatt samtaler om nettopp dette, at om det skulle bli skilsmisse så vet vi at det ikke betyr noe hvem som betalte hva. Det er bare ikke en bekymring lengre, og vi trenger ikke holde styr på hvem som kjøpte sofaen eller betalte oppussingen. Nå har vi felles økonomi, er gift, da spiller det ingen rolle.

Vil bare legge til at vi selvfølgelig har ektepakt. Selv om vi nå er veldig avslappet til hvem som betaler hva. 

Selvfølgelig ikke ned på sofa og TV. Men selve boligen, kjæledyr (ikke minst), og enkelte gjenstander som betyr mye for oss. 

Så økonomisk er det selvfølgelig ikke en bekymring som gift. Men rent praktisk er det likevel en fordel å bli enige i "fredstid". 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...