Gå til innhold

Frokost uten karbohydrater

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er så lite oppfinnsom og ulite lei egg ,ost og kjøtt ..😅 

Hva spiser dere som første måltid (uten carbs) etter faste? 😊

Anonymkode: 1d7d4...fd5

Skrevet (endret)

Lei egg,ost og kjøtt.. høres ut som det må bli vegansk

Hva med chia pudding? Med melk eller vegan melk (mandel melk osv) toppet med lav carb frukt som Kiwi,blåbær og gjerne en liten dryss kokosflak og litt kanel.

Blir litt carbs men ikke mye

Endret av Endorfin
AnonymBruker
Skrevet

Most avokado med salt og pepper på knekkebrød (finnes vel i lavkarbo type?), et par skiver spekeskinke og et kokt egg er ofte min frokost. Men går ikke på lavkarbo da. Evt bare litt middagsrester (passe mengde) fra dagen før? 

Anonymkode: 57e30...36a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

•Steinalderbrød med avocado

2,5 dl linfrø
9,5 dl varmt vann
2 flate ts uraffinert havsalt
2,5 dl gresskarkjerner
2,5 dl solsikkekjerner
2,5 dl kokosmel
3,5 dl revet kokos
5 flate ss hampfrø
4 flate ss Fiberhusk

1. Bland alt godt i en bolle, i rekkefølgen som beskrevet.
(Fiberhusk gjør raskt deigen litt tyngre å forme, derfor greit å ha det i mot slutten)
2. Smør to brødformer eller kle dem med bakepapir.
3. Fordel deigen i de to formene, og stryk den flat med en slikkepott.
4. Stek på rist på nederste rille til gyllenbrune i omtrent 45 minutter, legg evt over et matpapir siste ti minutter, så de blir gjennomstekt uten å bli for mørkebrune.
5. Brødene kan skjæres i skiver når kalde, og fryses. Brødene blir fastere etter avkjøling og omtrent det neste døgnet.
Steinalderbrød kan også oppbevares i kjøleskap, det holder seg minst en uke.

Anonymkode: dd3a3...709

Skrevet

Etter en faste liker jeg å spise et godt, næringsrikt måltid som inneholder protein, sunne fettsyrer og grønnsaker. En idé kan være å lage en omelett med masse grønnsaker og litt fetaost, eller en salat med stekt kylling eller laks og avocado. Kanskje en smoothie med proteinpulver, grønnsaker og litt frukt kan også være godt? Det viktigste er å fokusere på å gi kroppen næringsrik mat etter en periode med fasting.

• Liker 1
Skrevet

Selv om du er lei av egg, så anbefaler jeg virkelig å piske sammen egg og steke det i vaffeljern. Før du lukker lokket til steking, så legger du på en halv osteskive. Og det smaker ikke omelett I det hele tatt når det er stekt ferdig.

Det smaker veldig godt, for osten blir crispy og sprøstekt. Det samme blir eggevaffelen som du steker. 

Dette er et godt alternativ til brød. For du kan ha på det pålegget som du selv ønsker. Smaker supergodt med pålegg på. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tunfisksalat med mayo. Makrellsalat, 

Anonymkode: 5dcc1...3f0

AnonymBruker
Skrevet

Er jo noe karbo da, Eggemuffins, avokado, spekemat, brie, 

Anonymkode: d38ea...794

Skrevet

Jeg faster fram til lunsj, og spiser f.eks. salat med masse grønnsaker, kylling, egg, ost og en god klatt rømme, creme fraice eller bare en god olivenolje og litt salt og pepper. Lavkarbo tacosalat er også godt. Andre ganger "spiser" jeg en smoothie med bær, egg, spinat og kokosmelk eller nøttesmør og vann/mandelmelk. Du kan også lage smoothiebowl. Innimellom blir det lavkarboknekkebrød eller lavkarborundstykker med pålegg og grønnsaker. Ingen av disse forslagene er ketogene, men de er lavkarbo. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
missdiett skrev (På 7.3.2023 den 0.16):

Selv om du er lei av egg, så anbefaler jeg virkelig å piske sammen egg og steke det i vaffeljern. Før du lukker lokket til steking, så legger du på en halv osteskive. Og det smaker ikke omelett I det hele tatt når det er stekt ferdig.

Det smaker veldig godt, for osten blir crispy og sprøstekt. Det samme blir eggevaffelen som du steker. 

Dette er et godt alternativ til brød. For du kan ha på det pålegget som du selv ønsker. Smaker supergodt med pålegg på. 

Prøvde det ut, smakte bare egg :(

Anonymkode: 6a380...eb6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjøleskapsgrøt med mye frukt og bær! Spiser det nesten hver dag:) ellers anbefaler jeg Mari Krogshus sitt program, koster 199,- for en mnd med mye lavkarbo oppskrifter :)

Anonymkode: 7be70...7ed

AnonymBruker
Skrevet

Middagsrester

Det er ingen måltider som må spises til et spesielt tidspunkt. Jeg spiser bare middager, jeg. :) 

Anonymkode: 7fc81...3a1

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Fisk, avokado eller spekeskinke og asparges med parmesan i ovnen?

Men jeg skjønner deg godt! Livskvaliteten min hadde gått drastisk ned uten karbohydrater (selv om jeg kun spiser ca 100-130g daglig er det en viktig del av smak, konsistens og lettvinthet i mitt kosthold)

Skrevet

Må det være helt karbofritt?

Jeg syns dette knekkebrødet smaker godt. Har ikke funnet noe annet med så lite karbs som faktisk er spiselig. Kan variere med masse pålegg på.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.3.2023 den 7.28):

Er så lite oppfinnsom og ulite lei egg ,ost og kjøtt ..😅 

Hva spiser dere som første måltid (uten carbs) etter faste? 😊

Anonymkode: 1d7d4...fd5

Jeg unngår ikke karbohydrater selv, men har en del,kunder på keto, og,lavkarbo (dog med ulike mengder som øvre grense)

Dersom du ligger lavt på karbo, men ikke helt på 0, kan du ha cottage cheese + sjokoladeproteinpulver + hakkede mandler, eller peanøttsmør. Test også ut chiapudding med kokosmelk
Ellers: «chaffles» (oste-vafler), salatblad med pålegg/ost/kjøtt/røkt laks, pannekaker med egg, proteinpulver og lavkarbo-vennlig mel som mandelmel og kokosmel. Egg i andre varianter enn du er vandt til: omelett, eggerull, eggerøre, egge-muffins.

ta også et søk på «keto mugcake» for søtere frokostalternativer

• Liker 3
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Utrolig at det å spise så mye fett man klarer fra morgen til kveld nå er blitt "sunt". Og ja, alt som er høyt i protein er også enormt høyt i fett.

Anonymkode: d3ddd...f72

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Utrolig at det å spise så mye fett man klarer fra morgen til kveld nå er blitt "sunt". Og ja, alt som er høyt i protein er også enormt høyt i fett.

Jeg synes heller det er utrolig at det å spise naturlig mat våre forfedre har spist i tusenvis av generasjoner plutselig blir sett på som usunt av noen.

Og nei, alt som er høyt i protein er ikke også enormt høyt i fett. Har du aldri hørt om kyllingfilet, indrefilet av okse, indrefilet av svin, indrefilet av lam, elgkjøtt, rådyrkjøtt, hjortekjøtt, villsvinkjøtt, rypekjøtt, hvalkjøtt, reker, torsk, krabbe, tunfisk, gamalost, pultost? For å nevne noe.

Anonymkode: 4db22...d04

• Liker 3
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Husk at de som kaster seg på lavkarbo ofte er overvektige folk som i utgangspunktet spiste altfor mye godteri, boller, hvetebakst, gratinerte poteter, øl og potetgull. Dem klarer ikke begrense seg, og trenger et «alt eller ingenting»-regime. For dem er det jo myyye sunnere å spise lavkarbo, særlig siden de er så ekstremt opptatt av å føle seg mette. Men for vanlige folk som får passe mengde karbo fra frukt, grønnsaker, knekkebrød og kokte poteter, er det ikke mye helsegevinst å hente her. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg synes heller det er utrolig at det å spise naturlig mat våre forfedre har spist i tusenvis av generasjoner plutselig blir sett på som usunt av noen.

Og nei, alt som er høyt i protein er ikke også enormt høyt i fett. Har du aldri hørt om kyllingfilet, indrefilet av okse, indrefilet av svin, indrefilet av lam, elgkjøtt, rådyrkjøtt, hjortekjøtt, villsvinkjøtt, rypekjøtt, hvalkjøtt, reker, torsk, krabbe, tunfisk, gamalost, pultost? For å nevne noe.

Anonymkode: 4db22...d04

Og hva er høyere i fett enn dette? Kjøtt er noe av det som er høyest i fett som du overhodet kan spise, om man tar bort prosesserte matvarer som kaker og pølser. Så jeg vet ikke hva det er du sammenligner dette med. Alt i planteriket er lavere i fett enn det, unntatt nøtter.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Husk at de som kaster seg på lavkarbo ofte er overvektige folk som i utgangspunktet spiste altfor mye godteri, boller, hvetebakst, gratinerte poteter, øl og potetgull. Dem klarer ikke begrense seg, og trenger et «alt eller ingenting»-regime. For dem er det jo myyye sunnere å spise lavkarbo, særlig siden de er så ekstremt opptatt av å føle seg mette. Men for vanlige folk som får passe mengde karbo fra frukt, grønnsaker, knekkebrød og kokte poteter, er det ikke mye helsegevinst å hente her. 

Godteri - sukker + fett
Boller - sukker + fett
Gratinerte poteter - karbohydrater + fett
Potetgull - karbohydrater + fett

Så hva er problemet i den maten tro, er det fettet eller sukkeret? 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...