Gå til innhold

Vond i brystryggen og på sidene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Okei, skal prøve og forklare, legger ved et bilde. 

Jeg har både adhd og angst, som har vært en problematikk i over 10 år. Mye stive og vonde muskler, migrene (som baller på seg og bare endrer seg til verre år for år) 

Sliter mye med skulderblad, mellom skulderblad, hele nakke parti, perioder brystmusklene og armhulen på venstre side. Det. Bildet jeg legger ved, er verst nede på siden (laga liten krussedyll) mens venstre er oppe mot skulder og nakke. Samt som om en strek fra et skulderblad over til den andre, som kjennes stiv. Knaser veldig mye rundt i kroppen, og knekker i ulike grader bare jeg vrir eks hodet eller lener hodet på sidene. 

Vært hos akupunktør nå 2 ganger. Første gang nåler og kopping. Kopping på øvre del av ryggen, og nåler på triggerpunkt i hode festet, og nedi nakke. Det løsna der ihvertfall og øvre rygg kjentes lettere. Var der ei uke senere, med veldig øm, og vond der jeg viser på bildet. Er nede ved krussedyllen og opp langs siden til bak skulder/bak armhulen. Han traff punkter, og sånn. Men den ene muskel herjer enda😟 Er så sliten av og være så anspent, bli øm og vond, ha alle typer migrene som er på trykk. 

Men! Nok syt. Nå lurer jeg på hva øvelser som kan hjelpe, retta mot de markerte plassene på bildet, både min (grønn) og rød marketing? Pga angst, kan jeg ikke gå til kiropraktor, da etter tidligere erfaring, trigger det panikkanfall som jeg alltid fikk innen en time etter behandling. Samtidig er det så ømt og sånt, at jeg har et knekkebehov, så "knekker" den plassen litt selv, om dere skjønner. 

Og ikke alltid det kjennes ut som det er musklene heller, men ledd. Selv om akupunktøren bekreftet at jeg har ørten triggerpunkter, overalt. Og store i nakke og som vist på bildet. 

Skal prøve media yoga, etter anbefaling av min samtalebehandler. Svømmer og går turer utenom, om nakken og hodet har en grei dag, da det blir forverret med fysisk aktivitet der kroppen blir brukt (gå bratt stigning, gå langt osv) 

Gi meg deres BESTE tips, råd, erfaring om det er deres egen, eller dere jobber med det fysikalske med pasienter som har samme driten som meg? Det synes jo ikke, og får ikke alltid forståelse ang vondter, migrene, vil ha fred og ro (ergo, ikke orker og snappe, sende på meldinger, spesielt ikke bare få klage snaps, eller "ja, er sliten jeg og" at det ikke er plass til meg, om mine greier på godt og vondt. Psykolog Maestro sin service på Messenger og snap AS døgnåpenkonsultasjon, er stengt for tiden. 

Bare drit lei og gå sånn, er egentlig poenget 😟

Screenshot_20230304_020800.jpg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Beste tips (som du sikkert ikke vil høre) er å heller gå til en lege med en faktisk legeutdanning som er forankret i vitenskap :) Ikke akupunktør og kiropraktor og slike tullerier.

Anonymkode: 01abe...69d

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Akupunktur og kiropraktor er feil sted å gå. Yoga strekker musklene og får de til å slappe av så mediyoga er verdt å prøve. Ellers er fysioterapi og psykomotorisk fysioterapi veldig bra (spesielt psykomotorisk).

Anonymkode: 4968a...db9

• Nyttig 2
Skrevet

Om det er muskulært ville jeg heller gått til en fysioterapaut, fått noen gode strekke og bevegelighet øvelser.

Tenkte først det kunne komme av lite aktivitet men som du sier så går du turer og svømming.

Om det ikke blir bedre der fått en skikkelig utredning hoss en spesialist som fastlegen kan henvende deg til.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Akupunktur og kiropraktor er feil sted å gå. Yoga strekker musklene og får de til å slappe av så mediyoga er verdt å prøve. Ellers er fysioterapi og psykomotorisk fysioterapi veldig bra (spesielt psykomotorisk).

Anonymkode: 4968a...db9

Gikk til akupunktur, for det hjalp på en insane knute for enn 8 år siden. Og det har hjulpet på nakken nå, natt og dag. 

Gikk til psykomotorisk fysioterapeut i 2 år i forbindelse med oppløsning som i psykoserealtert. Ringte henne på nyåret i år, og er jo over 1 år ventetid😟 Så starta jeg på adhd medisin nå 30 jan, slapper litt mer av enn uten, men vonde og stive muskler gjør ikke det. Oppstart av medisiner har jeg venta på, time hos dps siden innkalling som Kom i oktober. Kunne sitte en kveld uten og omtrent vaske ned leiligheten før jeg legger meg 🙈 Mye høygir. Det er og bedre. 

Legen sa tidligere, at det kommer jo av psyken. Uansett, hva kan en vanlig lege hjelpe med på dette? Ta smertestillende og sov? Gå en tur så løser alt seg? 

Skrevet
Endorfin skrev (2 minutter siden):

Om det er muskulært ville jeg heller gått til en fysioterapaut, fått noen gode strekke og bevegelighet øvelser.

Tenkte først det kunne komme av lite aktivitet men som du sier så går du turer og svømming.

Om det ikke blir bedre der fått en skikkelig utredning hoss en spesialist som fastlegen kan henvende deg til.

Gikk hos fysio/manuellterapi ifjor, timene er 25 min. Og veldig lite hjelp der følte jeg. 

Er øvelser jeg kan gjøre hjemme jeg spør etter, avspenning øvelser og strekke ut o.l

Skrevet

Og er mye snik aktivitet i min hverdag. Kjører ikke bil, så tar kollektiv. Og bruker bena mellom dit jeg skal, buss, tog osv. Kjører moped, men stort sett kun her jeg bor, besøke familien min, handling i butikken og sånn.

Skrevet

Jeg er ingen lege eller spesialist bare for og understreke.

Men jeg trener en del 6 dager i uka med cardio og styrke og strekker ut 30min hver dag og merker hvor mye bedre det muskulære fungerer når jeg strekker ut.

Kjente meg bare litt igjen i de smertene dine etter en skade jeg hadde som gjorde meg delvis sengeliggende i 1 mnd, da ble jeg stiv og støl av og være lite aktiv, bak skulderblad, ryggsøyle og nakke.

Ja fysio er bare for og få identifisert muskelene som er vonde og få strekkeøvelser og mobilitetstrening.

Men ville absolutt hørt med fastlegen forklart situasjonen og hva du har prøvd og fått henvisning til en spesialist på sykehuset om dette har vedvart lenge, uten at det har hjulpet med aktivitet og tøyeøvelser

Skrevet
Endorfin skrev (5 minutter siden):

Jeg er ingen lege eller spesialist bare for og understreke.

Men jeg trener en del 6 dager i uka med cardio og styrke og strekker ut 30min hver dag og merker hvor mye bedre det muskulære fungerer når jeg strekker ut.

Kjente meg bare litt igjen i de smertene dine etter en skade jeg hadde som gjorde meg delvis sengeliggende i 1 mnd, da ble jeg stiv og støl av og være lite aktiv, bak skulderblad, ryggsøyle og nakke.

Ja fysio er bare for og få identifisert muskelene som er vonde og få strekkeøvelser og mobilitetstrening.

Men ville absolutt hørt med fastlegen forklart situasjonen og hva du har prøvd og fått henvisning til en spesialist på sykehuset om dette har vedvart lenge, uten at det har hjulpet med aktivitet og tøyeøvelser

Flink da og trene mye 👏🏻👏🏻

Ja, nei altså. Var her tidligere, hadde vondt i hele nakke parti og hodet. Var på fjelltur i over 3 timer. Ble skikkelig sliten da jeg kom hjem. Men neida. På turen, trodde jeg at hodet skulle ramle av på veien og litt svimmel. Gikk rolig, pustepauser osv, stressa ikke Heller. 

Og har flere måter og ha migrene på, som varer i flere dager, før det roer seg. Nå etter to behandlinger med nåler, i nakken og sånn, har jeg ny rekord i dager uten nakke og hodesmerter. Noe jeg basicly har hver.jæla.dag i ulik grad og plassering av smerter, OG hvordan type migrene det er.  Spenningsmigrene, vanlig migrene der jeg føler en ekkel smerte /hode. Kjennes ut som gele, vondt i høyre øye og innover i hodet, trykk, press, øyemigrene ute i dagslys der jeg nesten føler meg blind, har aura migrene med og uten smerter etterpå. Kvalme kan forekomme, ev oppkast etter inntak av migrene medisin. 

Joda, kjede seg? Nah. Er ellers med venninner, og et sosialt tilbud en kveld i uken, svømmer en gang i uken, går tur etter dagsform, trør til/fra buss og dit jeg skal/hjem. Til og fra jobb på mandager, er jeg oppi 5000 skritt bare frem og tilbake der med buss, skifte buss i sentrum og noen minutter spasertur dit vi holder til. Så sitte mye i ro, er bare ikke min greie da jeg har adhd og liker å ha ting og gjøre. 

Skrevet

Har slitt med hodesmerter siden første året på videregående. Er nå 30. 🙈 I ila 20 åra, har det forverret seg, spesielt siste 2 årene. For 2 år siden grein jeg meg til migrene medisin av legen min. 

Skrevet

Ville definitivt fått henvisning til spesialist, tipper siden du har migrene som er kronisk så kan det gjerne føre til andre lidelser også, spesielt om dette har vedvart i flere år.

Om det er akupunktur du sikter til som behandling så skilter de med gode dokumenterte effekter, noe som er tilbakevist av faktisk helsepersonell.

Nåler kan frigjøre endorfiner som gjør at du føler mindre smerte i en kort periode og så har du den velkjente placeboeffekt.

Studiene er svake og mange av studiene baserer seg på selvrapportering.

Har en venninne med add og migrene som også har en del helseplager som søvnplager osv som gjennomgår for øyeblikket en utredning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...