Gå til innhold

Hvor mye i komfgave til eget barn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye er vanlig å gi i komfgave til eget barn når man har god økonomi ? Leser ofte at man skal gi det man føler for eller har råd til, men vi trenger alikevel en pekepinne på hva som er vanlig så vi ikke gir alt for mye eller for lite. 

Så hvordan har dere andre gjort det ?

For ordens skyld vil jeg legge til at ca 5000kr av gaven skal få disponeres som ønskelig, resten skal settes i fond for å brukes til utdannelse, boligsparing eller noe annet fornuftig. 

Anonymkode: d912b...d1e

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi gir ikke penger til egne barn. Vi gir opplevelser. Men normen rundt oss er 10.000 kr fra foreldrene. 

Anonymkode: 66a41...865

• Liker 5
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi tenker også rundt 10 000. 

Anonymkode: 75091...7f7

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi tenker også rundt 10 000. 

Anonymkode: 75091...7f7

Ts 

Bra jeg spurte her da for jeg så for meg å gi noen fond med verdi på ca 25 000kr + kontanter på i alle fall 5000kr til fri bruk. Men det er for mye altså ? Veldig mange får vel bunad av foreldre og det koster vel en 20-30 000kr ? 

Jeg fikk selv 10 000kr da jeg ble konfirmert, og mine foreldre hadde ikke veldig god råd 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Vi gir ikke penger til egne barn. Vi gir opplevelser. Men normen rundt oss er 10.000 kr fra foreldrene. 

Ts

Vi gir også opplevelser i form av spennende ferier hvert eneste år. Litt utenom det vanlige må man da få til konfirmasjonen 

AnonymBruker
Skrevet

5-10 000

Anonymkode: 35c37...271

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bunad - kommer på 60- 70 000 😵💫

Anonymkode: dbe15...403

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ts

Vi gir også opplevelser i form av spennende ferier hvert eneste år. Litt utenom det vanlige må man da få til konfirmasjonen 

Penger, er ikke akkurat "noe utenom det vanlige" Vi satser på minner. Men hver sin smak og lyst. 

Jeg ser ingen grunn til å gi en stor sum penger til en 15 åring. Livet kommer med mange bratte bakker, det kan være lurt å ha dette til en gang senere i livet, når de trenger det. Vi sparer til våre barn, vi bruker av dette til ting og tang de trenger i oppveksten, det som blir igjen, er tiltenkt bolig, den dagen de eventuelt skal ha det. Men det står i vårt navn inntil den dagen. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

10 000kr har vi tenkt å gi. Samtidig blir det mye utgifter for selve konfirmasjonen.

Anonymkode: c19b2...a2b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har gitt 15 000 til hvert av våre to barn. 

Anonymkode: 44ce8...4b4

AnonymBruker
Skrevet

Vi har to barn som har blitt konfirmert. Vi ga til hver av de. Bunad med sølv, stor fest med god mat. 20 000 kr, der de fikk bruke 5000 til det de ville, resten på sparekonto. 

Anonymkode: 87836...732

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Ts 

Bra jeg spurte her da for jeg så for meg å gi noen fond med verdi på ca 25 000kr + kontanter på i alle fall 5000kr til fri bruk. Men det er for mye altså ? Veldig mange får vel bunad av foreldre og det koster vel en 20-30 000kr ? 

Jeg fikk selv 10 000kr da jeg ble konfirmert, og mine foreldre hadde ikke veldig god råd 

Vi ga det 30.000 til investering og han skulle få bruke litt. Men det har han fortsatt ikke gjort, har spart alt han fikk til konfirmasjonen. Han skal bruke noe på moped nå. For oss ble det egentlig bare en forskuttering av penger han skal få senere uansett og en kompensasjon for at vi har liten familie. Ble et rimelig selskap hjemme. 

Anonymkode: b9364...7c9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi gir også 5000 pr. forelder, i tillegg til selskapet. 

da jeg selv konfirmerte meg fikk jeg vel tilsvarende, fikk bunad. Og da hadde jeg spart opp mye av sølvet på forhånd, mamma bestilte delene og sydde sammen selv, og jeg lånte skjorte. 

Anonymkode: 73589...5e9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Vi ga det 30.000 til investering og han skulle få bruke litt. Men det har han fortsatt ikke gjort, har spart alt han fikk til konfirmasjonen. Han skal bruke noe på moped nå. For oss ble det egentlig bare en forskuttering av penger han skal få senere uansett og en kompensasjon for at vi har liten familie. Ble et rimelig selskap hjemme. 

Anonymkode: b9364...7c9

Jeg skjønner ikke de som synes dette er viktig. Et av problemene med å ha stor familie er jo nettopp at familien har mange å gi gave til og må legge seg på et gavenivå tilpasset litt til mange istedenfor mye til få.

Anonymkode: 5c26d...d2a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Penger, er ikke akkurat "noe utenom det vanlige" Vi satser på minner. Men hver sin smak og lyst. 

Jeg ser ingen grunn til å gi en stor sum penger til en 15 åring. Livet kommer med mange bratte bakker, det kan være lurt å ha dette til en gang senere i livet, når de trenger det. Vi sparer til våre barn, vi bruker av dette til ting og tang de trenger i oppveksten, det som blir igjen, er tiltenkt bolig, den dagen de eventuelt skal ha det. Men det står i vårt navn inntil den dagen. 

Ts

når opplevelser er noe som blir gitt ellers gjennom året så er et større pengebeløp utenom det vanlige. 

Jeg skriver jo også at størstedelen av pengene ikke skal brukes nå på tull, men settes av til «senere i livet, når de trenger det»

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette har jeg lurt veldig på også da vi har konfirmant i år. Hadde vi hatt jente hadde det blitt bunad, så det blir tilsvarende til gutten. 
Det blir mansjettknapper og slipsnål i gull, og 10-15.000 på konto. Alternativet var å få førerkortet, da ville han fått pengene det vil koste på konto med beskjed om at de var låst til lappen. 
Så totalt 35-40.000, tilsvarende bunad. 

Anonymkode: de2b7...f75

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ts 

Jeg fikk bunad da jeg ble konfirmert, og mine foreldre hadde heller ikke god råd.

De sponset førerkort for meg også, uten at det var relatert til konfirmasjon.

Jeg synes at når det er snakk om så store summer, er det nok å gi noe nyttig som bunad, tilskudd til førerkort, boligsparing eller noe annet konfirmanten kommer til å nyte godt av. Festen koster jo også, og de fleste konfirmanter får jo andre pengegaver fra gjestene. 

Ser ingen grunn til å overdrive og skape gavehysteri.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ts

Ungdommen i dag vet jo ikke hvorfor de konfirmerer seg engang, og gjør det kun bare for pengene. Det er jo ingenting spesielt for de. Men selvfølgelig, penger vil de jo ha 🙂 Får en penger hvis en velger og ikke konfirmere seg?

Uansett, dette er igjen på listen over overforbruk folk har lagt til seg, og andre. Noe som skaper et voldsomt press. Hva med å «normalisere» ting igjen? Slår et slag for det jeg egentlig 🙂

Anonymkode: 8b593...f54

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi ga 5000 kr. Konfirmanten var strålende fornøyd. :-)

Anonymkode: a4645...4ac

• Liker 1
Skrevet

Jeg ga en gave som kostet 5-6000.  Det gjorde også faren. De øvrige i familien gav stort sett penger.
Noen få av de andre fikk sjukt store gaver. Vi snakker i hundretusen kroners klassen, a la fondsbevis eller motorsykkel.
Mens atter andre kanskje får en tusenlapp av foreldrene.
Det er seremonier som dette som viser fram hvem som har til salt i såret... 

Vi kunne sikkert gitt mer, men jeg syns det er mer fornuftig å strø det utover i ei ungdomstid som krever mange utgifter til ting som sertifikater, kjøretøy, hybel osv. Jeg skal heller være sponsor hele veien.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...