AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #1 Del Skrevet 3. mars 2023 Vi eier huset sammen, men jeg har allerede betalt inn min halvdel pga arv. Dermed er det kun han som har boliglån. Vi har bodd sammen i 4 år og alltid samarbeidet godt rundt økonomien. Aldri noe tull her. Nå har han fått et nytt gunstig lånetilbud. Det innebærer at jeg må signere flere papirer på at jeg kan være kausjonist og at huset dermed blir pantsatt. Samboer er flink med økonomi og jeg vet han vil håndtere lånet greit. Han har god nok lønn og har en plan om å få betalt ned gjelda på ca 1 mill i løpet av 10 år. Nå sittet jeg med papirene skal signere og alt ser egentlig greit ut. Lurer likevel på om det e noe jeg bør ha i bakhodet ved å stille som kausjonist. Om det blir samlivsbrudd feks, så regner jeg med at avtalen opphøres umiddelbart? Eller kan jeg måtte risikere og måtte dele gjelden hans da, slik at jeg vil få større problemer med å få lån selv? Er det noe annet jeg bør være obs på? Anonymkode: 8ae72...4f8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #2 Del Skrevet 3. mars 2023 Som kausjonist blir du ansvarlig for hans lån også ja, og det ansvaret faller ikke bort ved brudd. Da må du kjøpes ut, kjøpe han ut eller boligen må selges. Banken bryr seg kun om at dere eier boligen sammen og hva som står igjen av gjeld, eierbrøk og avtalen mellom mellom dere eller hvem som har betalt ned hva eller samlivsbrudd er ikke relevant for lånet og kravet i seg selv. Anonymkode: a14b9...453 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #3 Del Skrevet 3. mars 2023 Ikke skriv under. Hvis han har dårlig råd bør du heller kjøpe ut deler av hans 50%. Anonymkode: 9bb37...c54 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 4. mars 2023 #4 Del Skrevet 4. mars 2023 Ser egentlig ikke problemet. Hans lån er for hans andel av boligen. Om det blir slutt vil jo du enten kjøpe ut han eller så selges boligen. Da slettes lånet og kausjonistansvaret opphører. Ingen av dere kan nekte oppløsning av sameiet om det blir slutt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #5 Del Skrevet 4. mars 2023 Hvorfor trenger han kausjonist på et lån på bare 1 mill? Har han lav lønn eller mye annen gjeld? Som kausjonist kan du bli sittende med en et lån som du må betale på om det skjer noe, og din samboer ikke betaler. Anonymkode: 208d1...1e0 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #6 Del Skrevet 4. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvorfor trenger han kausjonist på et lån på bare 1 mill? Har han lav lønn eller mye annen gjeld? Som kausjonist kan du bli sittende med en et lån som du må betale på om det skjer noe, og din samboer ikke betaler. Anonymkode: 208d1...1e0 Fordi hun eier deler av boligen og det juridisk må gjøres slik mtp pant. Anonymkode: a14b9...453 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #7 Del Skrevet 4. mars 2023 Hva skal dette lånet på 1 mill brukes til? Anonymkode: a2b02...2c3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CAPS LOCK Skrevet 4. mars 2023 #8 Del Skrevet 4. mars 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Om det blir samlivsbrudd feks, så regner jeg med at avtalen opphøres umiddelbart? Anonymkode: 8ae72...4f8 Hvorfor det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 4. mars 2023 #9 Del Skrevet 4. mars 2023 Kausjonist for 1 mil i lån? Kan han ikke betjene lånet selv? Du må ha en veldig god samboeravtale for å være sikret dine økonomiske interesser ved brudd eller hvis hans betalingsvilje-og evne svikter. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #10 Del Skrevet 4. mars 2023 Jeg er realkausjonist for min eks. Grunnen til det er at vi begge står som eiere på huset, og han kan dermed ikke få pant i sin andel til mellomfinansiering uten at jeg også underskriver. Men jeg har bare underskrevet som realkausjonist på hans halvdel av egenkapitalen i boligen, ikke hele boligen. Er du usikker, be bankrådgiveren forklare det for deg, og ikke minst tydeliggjøre på hva du underskriver på 😊 Anonymkode: 5a16b...3e4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #11 Del Skrevet 4. mars 2023 Drizzt skrev (10 timer siden): Kausjonist for 1 mil i lån? Kan han ikke betjene lånet selv? Du må ha en veldig god samboeravtale for å være sikret dine økonomiske interesser ved brudd eller hvis hans betalingsvilje-og evne svikter. Fordi han da vil få et mye bedre lånetilbud. Han vil dermed tjene rundt 140 000 på å overføre lånet, men det er kun hvis han kan pantsette huset og at jeg er realkausjonist. Jeg har betalt ca 2 500 000 av lånet. Han hadde 2 mil i lån og 500 000 i egenkapital. Og har altså betalt ned ca 1 mill allerede. Så bekymrer meg ikke for økonomien hans. Ville bare forhøre meg om det kunne bli noen konsekvenser om det ble samlivsbrudd. Men tror jo ikke det. Anonymkode: 8ae72...4f8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #12 Del Skrevet 4. mars 2023 newman01 skrev (13 timer siden): Ser egentlig ikke problemet. Hans lån er for hans andel av boligen. Om det blir slutt vil jo du enten kjøpe ut han eller så selges boligen. Da slettes lånet og kausjonistansvaret opphører. Ingen av dere kan nekte oppløsning av sameiet om det blir slutt. Om avtalen helt garantert slettes når det blir slutt, skriver jeg under. For jeg stoler på han han vil klare å betjene lånet uten problemer. Var bare redd det kunne føre til at jeg satt som medansvarlig for hams gjeld om det ble slutt. Planen har vært fra start at han skal sitte med huset og kjøpe meg ut om det blir brudd. Og da ville jeg jo kunne fått problemer med å få lån selv om jeg fortsatt stod oppført som realkausjonist.. Anonymkode: 8ae72...4f8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #13 Del Skrevet 5. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Om avtalen helt garantert slettes når det blir slutt, skriver jeg under. For jeg stoler på han han vil klare å betjene lånet uten problemer. Var bare redd det kunne føre til at jeg satt som medansvarlig for hams gjeld om det ble slutt. Planen har vært fra start at han skal sitte med huset og kjøpe meg ut om det blir brudd. Og da ville jeg jo kunne fått problemer med å få lån selv om jeg fortsatt stod oppført som realkausjonist.. Anonymkode: 8ae72...4f8 Det er ingen som helst automatikk i at det slettes ved brudd nei. Du er avhengig av at han da kjøper deg ut. Anonymkode: a2b02...2c3 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 6. mars 2023 #14 Del Skrevet 6. mars 2023 On 3/5/2023 at 12:42 AM, AnonymBruker said: Om avtalen helt garantert slettes når det blir slutt, skriver jeg under. For jeg stoler på han han vil klare å betjene lånet uten problemer. Var bare redd det kunne føre til at jeg satt som medansvarlig for hams gjeld om det ble slutt. Planen har vært fra start at han skal sitte med huset og kjøpe meg ut om det blir brudd. Og da ville jeg jo kunne fått problemer med å få lån selv om jeg fortsatt stod oppført som realkausjonist.. Anonymkode: 8ae72...4f8 Kausjonistansvaret slettes ikke ved brudd nei. Det slettes når boligen selges fordi det blir slutt mellom dere, og ingen kan/vil kjøpe ut den andre. Da kan én av dere kreve tvangsoppløsning av sameiet, boligen selges på det åpne markedet og lånene innfris. Men om han skal bli boende og kjøpe ut deg er nøkkelinfo du burde startet med. Da kan jo han sitte i boligen, drite i å betale lånet og banken kommer løpende etter deg. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 6. mars 2023 #15 Del Skrevet 6. mars 2023 Som andre skriver her så slettes ikke kausjonistansvaret på andre måter enn at banken fjerner det, som hovedregel når lånet er gjort opp. Brudd er ikke grunn nok til å slette ansvaret, og du står dermed som kausjonist selv etter bruddet. Og dropper han da å betale boliglånet så går de etter deg. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #16 Del Skrevet 6. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 4.3.2023 den 12.56): Fordi hun eier deler av boligen og det juridisk må gjøres slik mtp pant. Anonymkode: a14b9...453 Det må det da ikke. Man kan ta pant i kun den enes andel. Anonymkode: 35fd6...466 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå