Gjest ti10 Skrevet 5. mars 2023 #61 Skrevet 5. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 3.3.2023 den 23.38): Du mener det er rart hvis en kvinne er smartere enn en mann....? Der sprakk trollet, gitt. Anonymkode: eca99...890 Men det passer jo sammen med resultatet av IQ-testen😂
knooters Skrevet 5. mars 2023 #62 Skrevet 5. mars 2023 (endret) 16 minutter siden, AnonymBruker said: Mulig en anekdote. Men jeg kjenner et ex-par som hvor begge var svært høy-skolerte, innen samme fag. Og sikkert lyn intelligente på tester også for den del. Forholdet varte i én mnd. Dama er i dag gift med en lastebilsjåfør. Kanskje det hadde noe med seng å gjøre..🥶 Anonymkode: f7ed6...e2c Altså, det er jo ikke sånn at alle høyt intelligente matcher, eller at ingen med større forskjeller i intelligensnivå (hvis jeg antar det er det du impliserer med "lastebilsjåfør", men det er da ikke min forventning om at lastebilsjåfører ikke kan ha høy IQ) ikke kan matche. Jeg sier bare at det er gode grunner til å anta at det er mindre sannsynlig med det sistnevnte, og mer sannsynlig med det førstnevnte. Endret 5. mars 2023 av knooters 1
knooters Skrevet 5. mars 2023 #63 Skrevet 5. mars 2023 9 minutter siden, AnonymBruker said: Nå ble jeg litt nysgjerrig……har alle som svarer her inne tatt IQ-testen til mensa? Anonymkode: a9015...41c Jeg er medlem i foreningen. Disclaimer: Det er en saksopplysning, og ikke skryt, siden det er relevant for tråden hvem som har belegg for det de sier. (jeg kan poste bilde av både nytt og gammelt medlemskort hvis noen insisterer)
PITTY Skrevet 5. mars 2023 #64 Skrevet 5. mars 2023 knooters skrev (21 minutter siden): Jeg ville aldri dumpet noen om de tok en IQ-test og scoret lavt, hvis jeg følte jeg hadde intelligente samtaler med personen og vi forstår hverandres humor og kan sparre meninger mot hverandre. Men jeg vil tro at det jeg ser etter i kvinner, impliserer at det er lite sannsynlig at vi "klikker" sannsynligheten for en match stiger med høyere IQ.hvis vedkommende er under snittet, i alle fall, og at sannsynligheten for en match stiger med høyere IQ. "like barn leker best", høy IQ matcher høy IQ.. Javel. Men du skal ikke helt glemme at det er noe som heter personlighetstrekk. Noen kan ha iboende styggere egenskaper. Et sykelig behov for å fremme seg selv overfor alt og alle, den ideelle partner(speilbildet sitt) får stadig sprekker i glasset over å bli forsøkt degradert av denne "jevnbyrdige" partner. Mange der ute med slike uheldige egenskaper. 133 IQ møter 133 IQ..? Det forholdet kan lett kræsje uansett. 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #65 Skrevet 5. mars 2023 Mannen i forholdet må selvfølgelig ha høyere iq, være ti cm høyere, tjene minst 20% bedre og ha bedre humor. Det er ikke rart både kvinner og menn har problemer med å finne en god match. Anonymkode: 464dc...a35 1
knooters Skrevet 5. mars 2023 #66 Skrevet 5. mars 2023 6 minutter siden, PITTY said: "like barn leker best", høy IQ matcher høy IQ.. Javel. Men du skal ikke helt glemme at det er noe som heter personlighetstrekk. Noen kan ha iboende styggere egenskaper. Et sykelig behov for å fremme seg selv overfor alt og alle, den ideelle partner(speilbildet sitt) får stadig sprekker i glasset over å bli forsøkt degradert av denne "jevnbyrdige" partner. Mange der ute med slike uheldige egenskaper. 133 IQ møter 133 IQ..? Det forholdet kan lett kræsje uansett. Jeg er da ikke uenig i dette, men jeg har ikke kommentert noe rundt personlighetstrekk - og en del av disse trekkene har jo også med generelt intelligensnivå å gjøre. F.eks. korrelerer IQ mye mot "openness". Folk med IQ flasher det generelt ikke - det har man ikke behov for. Finnes det anekdotiske enkelteksempler på noe annet? Selvsagt. Akkurat som det finnes sære unntak til det meste. Men jeg kan jo se at noen f.eks. prøver å imponere en potensiell partner med å vise til høy IQ. Det er jo ikke noe galt i det, egentlig. 133 møter 133 høres ut som et flott utgangspunkt, hvis man ellers har like verdier o.l. Det er mer sannsynlig at 133 vs 133 fungerer enn 85 vs 133, hvis alt annet er likt. Hvis du tror at folk med høy IQ driver og duellerer i dette, kjenner du neppe noen medlemmer av Mensa. It's not what we do. Du får dukke opp på en pub i ditt nærområde hvis du vil ha det bekreftet. I den grad IQ diskuteres, er det testmetodologi og spørsmål av typen "hvorfor tok du testen og meldte deg inn?" 3
PITTY Skrevet 5. mars 2023 #67 Skrevet 5. mars 2023 knooters skrev (7 minutter siden): Jeg er da ikke uenig i dette, men jeg har ikke kommentert noe rundt personlighetstrekk - og en del av disse trekkene har jo også med generelt intelligensnivå å gjøre. F.eks. korrelerer IQ mye mot "openness". Fint. Men hva mener du her? Interresant. Koblingen mellom intelligens og personlighet. Er du empatisk er du teit, er du kynisk er du smart, eller hva tenker du? Jeg, og heller ikke du tipper jeg, har noe særlig til statistikk å vise til når det kommer til eksempelvis parforhold og deres lykke/ulykke der felles intelligensnivå har hatt betydning for utfallet.
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #68 Skrevet 5. mars 2023 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Nå ble jeg litt nysgjerrig……har alle som svarer her inne tatt IQ-testen til mensa? Anonymkode: a9015...41c Nei, og derfor har jeg ikke svart til nå😉 Jeg kommer også til å spare meg for den skuffelsen. Anonymkode: 36827...024
PITTY Skrevet 5. mars 2023 #69 Skrevet 5. mars 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nei, og derfor har jeg ikke svart til nå😉 Jeg kommer også til å spare meg for den skuffelsen. Anonymkode: 36827...024 😂 Ha-ha, hvis du kan lukke opp en dør så holder det i lange baner. Hvis du kan lukke den igjen kan du anse det som en bonus..🥶
knooters Skrevet 5. mars 2023 #70 Skrevet 5. mars 2023 19 minutter siden, PITTY said: Fint. Men hva mener du her? Interresant. Koblingen mellom intelligens og personlighet. Er du empatisk er du teit, er du kynisk er du smart, eller hva tenker du? Jeg, og heller ikke du tipper jeg, har noe særlig til statistikk å vise til når det kommer til eksempelvis parforhold og deres lykke/ulykke der felles intelligensnivå har hatt betydning for utfallet. Tipp hva du vil. https://www.marriage.com/advice/relationship/intelligence-gap-in-marriage/ 1
PITTY Skrevet 5. mars 2023 #71 Skrevet 5. mars 2023 knooters skrev (7 minutter siden): Tipp hva du vil. https://www.marriage.com/advice/relationship/intelligence-gap-in-marriage/ Oj, spennende. Takk. Da har jeg noe å snakke med konen min om, psykologi/psykiatri er hennes fagfelt. Hennes utdanningsløp setter meg rett i revesaksa. I forhold til henne er nok jeg i omgangskretsen, kanskje også i omverdenen, ansett for å være tett som en potte. Det bekymrer meg ingenting, og jeg tror ikke jeg vil legge merke til det engang. For jeg er kun en teddybjørn 🐼, jeg brummer og er glad..😃
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #72 Skrevet 5. mars 2023 PITTY skrev (1 time siden): 😂 Ha-ha, hvis du kan lukke opp en dør så holder det i lange baner. Hvis du kan lukke den igjen kan du anse det som en bonus..🥶 På dørskalaen ligger jeg nok over snittet. Lurte derimot ofte hva det var med eksen, siden hun bestandig gikk fra alle skap, skuffer, og dører i åpen tilstand. Jeg anså henne som intelligent, men jeg kan kanskje revurdere det? Anonymkode: 36827...024
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #73 Skrevet 5. mars 2023 Gjennomsnittet er vel 98? Tok selv Mensa-testen fordi jeg visste jeg var godt over. Ser ikke helt hvordan denne kvinnen orker være med TS, som er godt under snittet. Virker som det skorter på EQ i tillegg. Anonymkode: ce5d5...b51
knooters Skrevet 5. mars 2023 #74 Skrevet 5. mars 2023 1 hour ago, PITTY said: Oj, spennende. Takk. Da har jeg noe å snakke med konen min om, psykologi/psykiatri er hennes fagfelt. Hennes utdanningsløp setter meg rett i revesaksa. I forhold til henne er nok jeg i omgangskretsen, kanskje også i omverdenen, ansett for å være tett som en potte. Det bekymrer meg ingenting, og jeg tror ikke jeg vil legge merke til det engang. For jeg er kun en teddybjørn 🐼, jeg brummer og er glad..😃 Aner ikke hvor du vil her. Det er lett å argumentere for at et noen lunde likt intellektuelt nivå statistisk sett bør være en fordel. Hvorvidt det gjelder deg eller ikke, er ikke spesielt relevant. Argumentene forsvinner ikke av den grunn.
PITTY Skrevet 5. mars 2023 #75 Skrevet 5. mars 2023 knooters skrev (15 minutter siden): Aner ikke hvor du vil her. Det er lett å argumentere for at et noen lunde likt intellektuelt nivå statistisk sett bør være en fordel. Hvorvidt det gjelder deg eller ikke, er ikke spesielt relevant. Argumentene forsvinner ikke av den grunn. Det var et faktum fra mitt ekteskap, kun med en smule ironi. Bør helst ha lav IQ for å ense ironi? Så da får jo ikke du det helt til. Men jeg hører på deg jeg.. Artikkelen du viste til visste jeg ingenting om. Helt topp. Gjenstand for debatt mellom meg og kona. Jeg kan sikkert også få en intro av kona om hennes tro på femfaktor-modellen, av den du muligens siktet til via ditt uttrykk "openess." Er en nokså omtvistelig teori etter hva jeg har hørt.
knooters Skrevet 5. mars 2023 #76 Skrevet 5. mars 2023 10 minutter siden, PITTY said: Det var et faktum fra mitt ekteskap, kun med en smule ironi. Bør helst ha lav IQ for å ense ironi? Så da får jo ikke du det helt til. Men jeg hører på deg jeg.. Artikkelen du viste til visste jeg ingenting om. Helt topp. Gjenstand for debatt mellom meg og kona. Jeg kan sikkert også få en intro av kona om hennes tro på femfaktor-modellen, av den du muligens siktet til via ditt uttrykk "openess." Er en nokså omtvistelig teori etter hva jeg har hørt. Hvis jeg skulle lest det ironisk, måtte jeg visst om ganske mye om deg fra før - og det gjør jeg ikke. For alt jeg vet, kan du være en eller annen som antar at andre tror du har lav IQ og derfor betrakter deg "tett som en potte". Det er ikke en så sær setting at "ironisensoren" burde kicke inn her
Flintis Skrevet 5. mars 2023 #77 Skrevet 5. mars 2023 (endret) Helene1982 skrev (8 timer siden): Jeg har tatt mensatest, og da jeg tok den var det åpenbart at mange med høy iq ikke har smalltalk som sin strekeste side 😅 Som regel har vil alle omtrent like mye egenskaper, men det er fordelt ulikt mellom sosiale, intelektuelle og praktiske egenskaper. Du er sikkert bedre enn henne på andre ting. Ikke gjør dette til en greie. Bli god på tingene du har annlegg for. Øv på å formidle meningene dine på en konstruktiv måte. Opplever du henne som belærende, si det. Hvordan gikk det, ble du medlem eller kvalifisert? Endret 5. mars 2023 av Flintis
Flintis Skrevet 5. mars 2023 #78 Skrevet 5. mars 2023 knooters skrev (4 timer siden): Jeg er medlem i foreningen. Disclaimer: Det er en saksopplysning, og ikke skryt, siden det er relevant for tråden hvem som har belegg for det de sier. (jeg kan poste bilde av både nytt og gammelt medlemskort hvis noen insisterer) Jeg lurer litt på hvor stor fprskjell det er i iq egentlig. Jeg forstår at det er en modell med normalfordeling og standardavvik en grupperer folks evne til å løse oppgaver på tid, men hvor stor er forskjellen. Kan en få ideer og løse et problem bare en får nok tid.
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #79 Skrevet 6. mars 2023 knooters skrev (11 timer siden): Jeg er da ikke uenig i dette, men jeg har ikke kommentert noe rundt personlighetstrekk - og en del av disse trekkene har jo også med generelt intelligensnivå å gjøre. F.eks. korrelerer IQ mye mot "openness". Folk med IQ flasher det generelt ikke - det har man ikke behov for. Finnes det anekdotiske enkelteksempler på noe annet? Selvsagt. Akkurat som det finnes sære unntak til det meste. Men jeg kan jo se at noen f.eks. prøver å imponere en potensiell partner med å vise til høy IQ. Det er jo ikke noe galt i det, egentlig. 133 møter 133 høres ut som et flott utgangspunkt, hvis man ellers har like verdier o.l. Det er mer sannsynlig at 133 vs 133 fungerer enn 85 vs 133, hvis alt annet er likt. Hvis du tror at folk med høy IQ driver og duellerer i dette, kjenner du neppe noen medlemmer av Mensa. It's not what we do. Du får dukke opp på en pub i ditt nærområde hvis du vil ha det bekreftet. I den grad IQ diskuteres, er det testmetodologi og spørsmål av typen "hvorfor tok du testen og meldte deg inn?" He he ... Det er alltid morsomt å lese slike tråder. Folk kommer ilende til for å fortelle hvor høy IQ de har. Anonymkode: d7c28...c48
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #80 Skrevet 6. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 3.3.2023 den 23.23): Jeg mener det blir litt rart hvis en kvinne skal være smartere enn en mann i et forhold Atte hva sa du? Problemet her er jo dine gammeldagse og kvinnefiendtlige holdninger. Anonymkode: 65c58...cc9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå