Gå til innhold

Redd jeg har cyste på eggstokken…

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt ganske vondt i magen den siste uka, kommer og går. Har kjent litt sånn stikk på dette området jevnlig den siste måneden, men ikke like ille som den siste uka nå. Det gjør ganske vondt på høyre side, helt nederst på magen. Redd det kan være en cyste på eggstokken. Var hos legen for noen dager siden, blodprøver og urinprøver var normale. Ble ikke sjekket på ultralyd for cyster da, ble mest sjekket for blindtarmbetennelse.
Må legge til at jeg ikke har hatt mensen på 3,5 måneder, 18 år gammel jente med tidligere regelmessige menstruasjoner. Det glemte jeg å fortelle legen også…

Noen som har opplevd noe lignende?

Anonymkode: 4f0c2...0a2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en Vanncyste på eggstokken. Helt ufarlig. Den stikker litt av og til. Jeg går til kontroll for å følge med på om den vokser. 

Anonymkode: efc96...a2d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har en Vanncyste på eggstokken. Helt ufarlig. Den stikker litt av og til. Jeg går til kontroll for å følge med på om den vokser. 

Tar også en blodprøve : CA125

Skrevet

Jeg har hatt en cyste på eggstokken. Det var rett og slett utrolig vondt, og legene trodde det var blindtarmen først. Jeg mener overhodet ikke å skremme deg, men dette bør du sjekke opp så fort du kan. Jeg gikk altfor lenge med det før noe ble gjort, og det endte med at jeg måtte fjerne den ene eggstokken fordi cysten stanset blodtilførselen til den. Det er uansett fryktelig å gå rundt med sånne smerter, så håper du får sjekket det. 

Og bare sånn for å ha sagt det, jeg har fått to barn helt uproblematisk til tross for at jeg bare har én eggstokk 😊 

Lykke til, håper det ordner seg for deg 💗

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det stikker på meg også, men den siste uka har det vært intenst vil jeg si. Hvordan fant du ut at du har det? Hvis jeg kan spørre

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det stikker på meg også, men den siste uka har det vært intenst vil jeg si. Hvordan fant du ut at du har det? Hvis jeg kan spørre

Jeg tok en vanlig celleprøve da jeg var 25. Den var ikke fin. Så ble henvist til gynekolog. Gynekologen så det med innvendig ultralyd. 

AnonymBruker
Skrevet
Ingveis skrev (1 minutt siden):

Jeg har hatt en cyste på eggstokken. Det var rett og slett utrolig vondt, og legene trodde det var blindtarmen først. Jeg mener overhodet ikke å skremme deg, men dette bør du sjekke opp så fort du kan. Jeg gikk altfor lenge med det før noe ble gjort, og det endte med at jeg måtte fjerne den ene eggstokken fordi cysten stanset blodtilførselen til den. Det er uansett fryktelig å gå rundt med sånne smerter, så håper du får sjekket det. 

Og bare sånn for å ha sagt det, jeg har fått to barn helt uproblematisk til tross for at jeg bare har én eggstokk 😊 

Lykke til, håper det ordner seg for deg 💗

Oi, såpass. Ja da bør jeg kanskje sjekke det… Som jeg skrev var jeg hos legen her om dagen og sjekket for blindtarmbetennelse, da var alle prøver fine. Men er det slik at man bare kan se cyster på ultralyd og ikke andre prøver, hvis jeg har forstått det riktig? Rart ikke legen nevnte noe om cyster synes jeg, fikk svar om at jeg kanskje hadde hovne lymfeknuter men legen visste ikke dette sikkert. Gjorde ikke kjempevondt ved trykking på magen heller. Men igjen, kan det bare sees på ultralyd?

Veldig glad for å høre at det ordnet seg for deg, til tross for bare en eggstokk! :) 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok en vanlig celleprøve da jeg var 25. Den var ikke fin. Så ble henvist til gynekolog. Gynekologen så det med innvendig ultralyd. 

Har ikke tatt noen celleprøver da jeg bare er 18 år. Kan det komme så tidlig?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, jeg tror det. Kanskje like greit å bestille ny time hos legen bare for sikkerhets skyld. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg syntes celleprøver skal tas tidligere enn 25, så det skader ikke for deg å ta. Heller ei gang for mye. Mest sannsynlig har du ikke celleforandring, men siden du ikke har hatt mensen på så lang tid ville jeg sjekket. 

Hilsen ei som fikk celleforandring i alder 26. Cin3 med konisiering. Fin på alle prøver idag. Du er flink som følger med, det er de som mange ganger slipper unna livmorhakskreft. ❤

Anonymkode: 88db3...0f4

Så bra du har fine prøver i dag❤️ Hvordan tar man celleprøve? Synes det er så ubehagelig hvis andre må gjøre det på meg… Vet det er normalt men er så usikker

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Celleendringer som kan påvises på celleprøver har ingen ting med cyster å gjøre, men hvis du får påvist celleendringer, blir du henvist til gynekolog som bruker ultralyd og da vil de kunne se eventuelle cyster samtidig.

En cyste kan gjøre vondt hvis den sprekker, men ofte merker du ikke selv at du har en cyste. 

Men det at du ikke har hatt mensen på 3,5 mndr er relevant informasjon som du absolutt burde fortelle legen! 

AnonymBruker
Skrevet
Grüner skrev (1 minutt siden):

Celleendringer som kan påvises på celleprøver har ingen ting med cyster å gjøre, men hvis du får påvist celleendringer, blir du henvist til gynekolog som bruker ultralyd og da vil de kunne se eventuelle cyster samtidig.

En cyste kan gjøre vondt hvis den sprekker, men ofte merker du ikke selv at du har en cyste. 

Men det at du ikke har hatt mensen på 3,5 mndr er relevant informasjon som du absolutt burde fortelle legen! 

Så jeg trenger ikke ha celleforandringer for å ha cyste? Da kan cyster egentlig bare sees med ultralyd?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ja, jeg tror det. Kanskje like greit å bestille ny time hos legen bare for sikkerhets skyld. 

Det er ikke så sannsynlig. TS er dessuten så ung at hun trolig er vaksinert mot HPV. Men legen kan jo henvise henne til gynekolog hvor hun kan få ultralyd selv om hun ikke tar celleprøve.

• Liker 1
Skrevet

Så jeg trenger ikke ha celleforandringer for å ha cyste? Da kan cyster egentlig bare sees med ultralyd?

Nei, det har ingen ting med hverandre å gjøre. Ja, cyster ses på ultralyd.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Grüner skrev (3 minutter siden):

Kan man ta den ultralyden på magen, altså ikke inni skjeden?

Skrevet

Jeg har hatt begge deler uavhengig av hverandre. Både cyster og celleendringer kan forsvinne av seg selv, men hos meg gjorde det ikke det, så jeg måtte opereres i begge tilfellene. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kan man ta den ultralyden på magen, altså ikke inni skjeden?

Nei, du må ta den gjennnom skjeden, men det gjør ikke vondt.

Endret av Grüner
AnonymBruker
Skrevet

Nei men hvorfor ikke sjekkes for celleforandringer når mensen uteblir? Celleforandringer øker sannsynligheten for hver gang man har sex pga hpv. 

Anonymkode: 88db3...0f4

Har aldri hatt sex da men

AnonymBruker
Skrevet

Nei, du må ta den gjennnom skjeden, men det gjør ikke vondt.

Det tør jeg ikke  =0 så ubehagelig

Skrevet

Har aldri hatt sex da men

Da er det ingen vits å ta celleprøve. Men cyster kan du få selv om du er jomfru.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...