Gå til innhold

Jeg synes han er blitt ufyselig kvalm

Anbefalte innlegg

Gjest Arbeidstaker (30)
Skrevet

:forvirret: Hva kan jeg gjøre med dette?

Jeg jobber ikke direkte med denne mannen det er snakk om i hverdagen, men har e-post og telefonkontakt med ham og og til fra kontoret og vi kjører sammen til møte et par ganger i måneden (ja, vi "må", overordnede har bestemt det slik at jeg er med i møter med denne mannen).

Problemet er at mannen sender meg sms privat til meg, der han forteller om sitt privatliv, kone, barn, ønsker god jul, underskriver alltid med "klem", er veldig privat og personlig og følelsesladet i bil hver gang vi må kjøre sammen og i det hele tatt: han har også ymtet frempå at han kanskje kan komme hjem til meg for å høre musikk (!) Han er over 50 år, gift, har voksne barn og bor med sin kone. Jeg tror han kanskje har midtlivskrise eller at han kjeder seg i ekteskapet?

Jeg er single og 30 år, og uten å direkte prøve seg på meg, gir han så mange hint og tegn at jeg får dårlig magefølelse av ham. Jeg liker ham ikke!

Samtidig er jeg hyggelig med ham (må jo det, vi må jobbe sammen..) og forsøker å si "ja, og ha" til alt han sier. Jeg synes han er ubehagelig og ekkel.

Jeg kan ikke si det til overordnede, for jeg har ikke noe konkret å vise til. Og viser jeg fram sms'er og e-poster jeg har fått, sier ikke de noe annet enn at mannen bare er høflig eller hyggelig.

Kan jeg eller bør jeg gjøre noe med dette?

:forvirret:

Videoannonse
Annonse
Gjest lilletroll
Skrevet

La vær å svare på alle private sms/epost. Når han sier han skal hjem til deg for å høre på musikk sier du i en lett, litt leende tone :"nei, jeg tror ikke det, nei".

Han bør skjønne...

Skrevet

Du får se på The Office, går i reprise på BBC Prime. Der kan du plukke opp en del tips mht å forholde seg til kollegaer. Men nå tør vel sjelden nordmenn å være så direkte som britene. Du må ihvertfall si i fra, hvorfor er så mange så redde for å såre andres følelser, selv om det dreier seg om folk som er ubehagelige mot en?

Skrevet

Hva er problemet? La være å svare på alle private, det vil si ikke-jobbrelaterte, meldinger han sender deg. Er han oppegående skjønner han fort at du ikke er interessert. Skjønner han ikke det, så ja, man må kunne bære over med de tilbakestående. Er han så dum at han gjør seksuelle framstøt, så har du jo noe konkret du kan vise til. For alle må kunne slippe å forholde seg til seksuelle framstøt på arbeidsplassen. Ja, med mindre du er i sex-bransjen. Da er det straks vanskeligere. :ler:

Skrevet
Er du i sex-bransjen?  :forvirret:

:ler:

-Babyboy

Nei, jeg er ikke det da.. :ler:

Jobber i en kommune ;)

Skrevet
Nei, jeg er ikke det da..  :ler:

Jobber i en kommune  ;)

Du kan da være i sex-bransjen selv om du jobber i en kommune? Jeg bor for eksempel i Oslo kommune, og det er mange som jobber i sex-bransjen her. :ler:

Ikke at det har noe med saken å gjøre. :ler:

Skrevet

Kanskje du skal være klar og tydelig. Hva har du å tape på å avvise ham på en skikkelig måte? Kan han direkte gjøre jobben din værre, hvis han blir sur? Hvis du ikke har noe å tape, så si at "Du, jeg bryr meg ikke om deg, ditt privatliv eller noen ting som helst, annet enn den funksjonen du utfører på jobben." Slik som det er nå, så sier du ikke nei, selv om du heller ikke sier ja, og han tar ikke hintet om at du er uinteressert.

- Hvis han faktisk har noe slags overtak på jobben, så bør du kanskje være litt mer diplomatisk. ;)

Catzy

Skrevet

Han har ikke noe overtak på jobben og jeg er ikke "avhengig" av ham annet enn at jeg bør holde en god relasjon til ham, som det heter. Jeg slipper ikke unna det å samarbeide med ham og vi må i møter sammen en til maks to ganger i måneden.

Han sender meg fortsatt masse sms'er, til min private telefon.

Nå har jeg sluttet å svare og håper han tar hintet!

Det som er så forbannet irriterende er at jeg må kjøre sammen med ham i samme bil (bare ham og meg) fordi vi må bytte på å kjøre :frustrert:

Jeg gruer meg til hver gang...finnes det ingen måte å unnslippe på slik at man kan kjøre hver for seg..?

Skrevet
Hva er problemet? La være å svare på alle private, det vil si ikke-jobbrelaterte, meldinger han sender deg. Er han oppegående skjønner han fort at du ikke er interessert. Skjønner han ikke det, så ja, man må kunne bære over med de tilbakestående. Er han så dum at han gjør seksuelle framstøt, så har du jo noe konkret du kan vise til. For alle må kunne slippe å forholde seg til seksuelle framstøt på arbeidsplassen. Ja, med mindre du er i sex-bransjen. Da er det straks vanskeligere.  :ler:

Det dumme her er at han faktisk sender det som kan kalles "jobb-relaterte" sms'er. Han snakker liksom om jobb men sender det til alle døgnets tider og også til min private telefon. Han er privat men liksom også ikke det. Jeg blir småsyk av å tenke på ham.

Skrevet
Det dumme her er at han faktisk sender det som kan kalles "jobb-relaterte" sms'er. Han snakker liksom om jobb men sender det til alle døgnets tider og også til min private telefon.

Om du lar være å svare på ting som ikke har med jobb å gjøre, og bare svarer på jobb-ting i arbeidstida, så bør han vel forstå etterhvert? Om han sender jobb-SMS på kvelden, ville jeg ventet til neste dag på jobb, og svart fra jobbmailen eller jobbens telefon, og kanskje beklaget kort at jeg ikke har svart før, men at jeg ikke har vært på jobb før nå.

Og skjønner han ikke, så må man vel ha tålmodighet med med de tilbakestående, som babyboy sier :ler:

Skrevet

Det som er så forbannet irriterende er at jeg må kjøre sammen med ham i samme bil (bare ham og meg) fordi vi må bytte på å kjøre  :frustrert:

Jeg gruer meg til hver gang...finnes det ingen måte å unnslippe på slik at man kan kjøre hver for seg..?

Ta det opp med din overordnede på en saklig og diskre måte. Han/hun bør ha forståelse for situasjonen.

Gjest Gjest_Granita_*
Skrevet

Hvorfor må dere bytte på å kjøre? Bare si at du ønsker å kjøre selv. Det nytter ikke å prøve å være høflig og hyggelig med sånne typer, de misforstår vanlig høflighet med "mulig interesse". Må bare si i fra tydelig med en gang, blir han sur så er det hans problem ;)

Skrevet

Når han tar opp sine hjemmeforhold, så si at du har nok å tenke på nå og er litt sliten. Spør han deg hva det gjelder, så si at det er privat...

Og så kan du jo ta en hvit løgn og fortelle at du har fått deg en kjæreste. Det skader ingen. Spør han deg ut, så bare prat det bort...

Ang sms så ville jeg også først svart på jobbrelaterte ting når jeg er på jobb igjen, og ikke før.

Skrevet

Kanskje han har få venner og trenger sosial input?

Skrevet
Hvorfor må dere bytte på å kjøre? Bare si at du ønsker å kjøre selv. Det nytter ikke å prøve å være høflig og hyggelig med sånne typer, de misforstår vanlig høflighet med "mulig interesse". Må bare si i fra tydelig med en gang, blir han sur så er det hans problem ;)

Tror det er vanlig praksis at de som skal til samme møtested kjører i 1 bil for å unngå merkostnader (offentlig sektor vet du..)

Hvis vi to kjører i hver vår bil til samme sted vil "alle" lure på hva som er galt, så tror nok jeg pent blir nødt til å gjøre det. Vil heller ikke klage til overordnet om slikt.

Men kanskje det finnes noen akseptable grunner til hvorfor man "må" kjøre alene i ny og ne..?

Jeg er single, så i teorien burde jo jeg være mer ensom enn ham, han er tross alt gift på over 15. året minst. Det lukter vondt i bilen hans også.

Skrevet
Når han tar opp sine hjemmeforhold, så si at du har nok å tenke på nå og er litt sliten. Spør han deg hva det gjelder, så si at det er privat...

Nei, nei, nei.... Der er jeg helt uenig. Det blir for mye hinting. Si at du ikke er interessert i hans privatliv og at du foretrekker at dere begrenser dere til å diskutere jobbrelaterte eller upersonlige ting.

Skrevet

Hvorfor ikke si at du har funnet deg den råkjekke typen,og at du er kjempeforelska...

Skrevet (endret)

Jeg har en over 30 år eldre kollega som har svermet for meg (og alt annet som går på to bein og har pupper), kaller meg "skjønne rose", sender meg sms, og kommer stadig med seksuelle hint.

I starten var jeg hyggelig. Jeg hadde jo ingen grunn til noe annet, jeg visste da ikke at han holder på slik til og med med vaskedama på 13.

Og det var der jeg gjorde min store feil.

Jeg svarte på hans spørsmål, han vet at jeg er samboer, og han vet at han er endel bortreist.

I disse periodene klagde han over at jeg var alene og om jeg ikke snart skulle bytte ut samboeren min.

Flørtende hint, grove sms'er....osv.

Jeg og han skulle reise på ferie sammen...

Jeg vet det er uskyldig nok, men jeg syns det var plagsomt.

Da han til og med begynte å sende meg 3 sms'er om dagen da jeg var borte fra jobb en dag, fikk jeg nok.

Jeg sendte en sms med "slutt med det tullet"

Jeg er avvisende.

Hyggelig, men ganske kort.

Svarer kort om han spør meg om noe, spesielt om personlige ting som ikke har med jobben å gjøre.

Dette har hjulpet, han har tatt hintene.

Men, jeg vet at så fort jeg mykner opp og blir mitt vanlige hyggelige jeg mot han igjen, så kommer han til å fortsette slik han gjorde før jeg valgte å endre oppførsel overfor han.

Prøv det du også, og se om han tar hintet.

Endret av Shagya

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...