Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi ønsker begynne prøve mot sommeren, men jeg stresser litt over store prosjekter som kommer mot høsten. Det kan såklart ta tid før det klaffer, men om det skulle gå vår vei er jeg stresset for å bli så dårlig… hvordan var dine symptomer om du hadde noen? Og når var det best/verst? 

Anonymkode: 81753...6b1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er umulig å si nå om du blir dårlig og når du blir dårlig. I første svangerskapet mitt var jeg frisk og rask hele veien, bare rygg og bekkenplager i 3 trimester. Nå er jeg gravid igjen og var grisedårlig fra uke 5 til uke 17 med kvalme, oppkast og utmattelse. Men det er jo vanligst å være dårlig/kvalm/trøtt fra uke 6 til uke 12. Selv om alt i alt så er dette individuelt. 

Anonymkode: 306ff...4fb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

noen er friske som fisker og andre syke som bare det. Det er bare å satse og håpe på det beste ❤️

Anonymkode: c8220...904

AnonymBruker
Skrevet

Hyperemesis i alle 3 svangerskap, er nå 38 uker med nr 3, sykmeldt siden jeg var rundt 8-9 uker og går fortsatt medisinert. Kan ikke gå uten. Men flesteparten har det jo heldigvis ikke sånn 😊

Anonymkode: 0985a...bc3

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hyperemesis i alle 3 svangerskap, er nå 38 uker med nr 3, sykmeldt siden jeg var rundt 8-9 uker og går fortsatt medisinert. Kan ikke gå uten. Men flesteparten har det jo heldigvis ikke sånn 😊

Hadde det i mitt første, var kronisk uutholdelig kvalm i 9 mnd, turte ikke ta annet enn postafen, tok kun oppkast, men kvalmen og brekkningene var egentlig værre. Hvilken medisiner gikk du på som gav effekt? Og begge barna er helt friske uten diagnoser? 

Anonymkode: 0f76d...da8

AnonymBruker
Skrevet

Ikke et øyeblikk. Litt spre bryster i starten. Fikk bekkenløsning etter hvert, men ikke så ille at jeg var helt hmet i hverdagen, var bare vondt å gå for langt og å snu meg i senga 🙃

Anonymkode: 24162...4f2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Hadde det i mitt første, var kronisk uutholdelig kvalm i 9 mnd, turte ikke ta annet enn postafen, tok kun oppkast, men kvalmen og brekkningene var egentlig værre. Hvilken medisiner gikk du på som gav effekt? Og begge barna er helt friske uten diagnoser? 

Helt friske barn ja. Jeg gikk på afipran og phenergan i forrige svangerskap, og i dette svangerskapet gikk jeg på det i starten fram til jeg fikk godkjent zofran på blå resept. Nå går jeg på zofran og phenergan. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Det er umulig å si nå om du blir dårlig og når du blir dårlig. I første svangerskapet mitt var jeg frisk og rask hele veien, bare rygg og bekkenplager i 3 trimester. Nå er jeg gravid igjen og var grisedårlig fra uke 5 til uke 17 med kvalme, oppkast og utmattelse. Men det er jo vanligst å være dårlig/kvalm/trøtt fra uke 6 til uke 12. Selv om alt i alt så er dette individuelt. 

Er det forskjellig kjønn?🙈

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Ikke et øyeblikk. Litt spre bryster i starten. Fikk bekkenløsning etter hvert, men ikke så ille at jeg var helt hmet i hverdagen, var bare vondt å gå for langt og å snu meg i senga 🙃

Anonymkode: 24162...4f2

Så heldig! Håper det blir noe i den duren! Litt her og der skal man jo kunne klare🥰

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var i fin form hele første trimester (var ubeskrivelig trøtt og litt småkvalm, men greide fint å gjøre de samme tingene som før), men fra uke 17 ble jeg plassert på sofaen pga kraftige kynnere som kunne ha utløst rier.

Men, altså, mitt svangerskap har jo ingenting med ditt å gjøre. Alle svangerskap er forskjellige, så det er helt 100% umulig å forutsi hvordan formen din kommer til å bli.

Du må nesten ta det som det kommer, det løser seg alltids! Jeg satt høygravid og drakk smoothie i solen mens jeg observerte min mann og hans kompis legge ny grus i oppkjørselen i sommer, det var helt supert! ;) 

Anonymkode: 0da09...b38

AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg var egentlig mer aktiv og i bedre form enn før. La om kostholdet til å være mye sunnere for fosteret sin skyld, og følte meg fresh. 

Anonymkode: 6542f...d71

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Helt friske barn ja. Jeg gikk på afipran og phenergan i forrige svangerskap, og i dette svangerskapet gikk jeg på det i starten fram til jeg fikk godkjent zofran på blå resept. Nå går jeg på zofran og phenergan. 

Var du fortsatt kvalme med medisiner, eller hvordan fungerte de? Kunne du gjøre noen daglige gjøremål eller var du sengeliggende?

Skrevet

Første svangerskap: Ganske fint, ikkje sjukemeldt, lite kvalm. 

Andre svangerskap: Jævlig, mista i veke 14. Lang lista med plager. 

Tredje svangerskap: Jævlig, endå lengre lista med plager. Snart veke 31. Virker som eg tåler svangerskap dårlig fysisk  

Søstera mi har hatt tre fine svangerskap, litt plager med bekken. 

Det er sikkelig individuelt korleis det går. Fleste er veldig trøtte i første trimester pga store endringer i kroppen. Mange har ømme bryster. Noen har ingen symptomer. 

Personlig har eg aldri kjent meg igjen i standard klisjen om humørsvingninger og at man blir meir følsom eller hakke på mannen o.s.v. Eg er akkuratt som før med ein voksande mange. 

AnonymBruker
Skrevet

Super form med første, trente og hadde masse energi.

Sterk bekkenløsning med nr 2, omtrent immobil fra uke 20.

Anonymkode: 889f1...a46

AnonymBruker
Skrevet

Er gravid nå, og hadde fryktet hyperemesis slik som moren min og mormoren min har det. 

Litt trøtt og hadde murringer i uka 3-5, og så kom kvalmen fra slutten av uke 5. Har ca 1 dag i uken med alvorlig kvalme, hvor alt som spises eller drikkes kommer opp igjen. Resten av uka er jeg bare kvalm og trøtt konstant. Såpass trøtt at jeg sovnet på jobb. Sover opp mot 16-17 timer i døgnet, mens jeg som ugravid sov 6 timer. Sykemeldt 100% fra uke 6, er snart i uke 11, og har et håp om at det bedrer seg fra uke 12.

Klarer nesten ikke spise mat, og har til nå gått ned ca 1 kg.

Hvordan har andre kvinner i familien din hatt det? Noen plager, slik som HG, har jo også en arvelig faktor. 

Anonymkode: 3720e...70d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Er det forskjellig kjønn?🙈

Nope. Gutter begge to 😅 Med mindre alle ultralydene har tatt feil og det kommer ut ei jente om 7-8 uker 😛 

AnonymBruker
Skrevet

1: utmattet og kvalm, oppkast fra ca uke 7-20. Lite bekkenplager og andre plager.

2: kvalme og bekkenplager fra ca uke 7-og ut svangerskapet av og på, måtte gå på krykker osv 

3: kvalme, oppkast og utmattelse hele svangerskapet (siste oppkast var under fødselen), også veldig bekkenløsning, mye vonde kynnere fra tidlig.

De 3 første kom dog på 3.5 år, så kroppen fikk ikke bygget seg opp som den kanskje burde gjort.

4: kvalme, oppkast uke 6- 22, da roet det seg litt. Utmattelse hele veien, bekkenplager fra ca midten, mye vonde kynnere (attpåklatt)

Har begge deler av kjønn, uten betydning for plagene.

Anonymkode: de3f1...49e

Skrevet

Moren min hadde svært lite plager og var i fin form hele veien, plagdes kun med halsbrann. 

Tanta mi fikk tvillinger uten å være kvalm en eneste dag 😅

Jeg er førstegangsgravid og har selv ikke vært så dårlig. Jeg har vært veldig lite kvalm og kun i et par uker og bare hvis jeg anstrengte meg veldig, sov dårlig, ikke spiste osv. Så du kan jo kanskje se på hvordan andre damer i familien din har taklet graviditet. 

Skrevet

Ja under begge graviditetene var jeg syk og kastet opp.

AnonymBruker
Skrevet

Både ja og nei. Lærte meg å ta ting på sparket og ikke bli skuffet om jeg måtte kansellere prosjekter… viktig er livet ditt og deg i magen, annet kan vente.

Anonymkode: a2660...ecc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...