Gå til innhold

Psykisk helsehjelp. Hvilke alternativer har jeg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg står på venteliste for fastlege i en ny kommune jeg har flyttet til. Jeg gikk ifra mannen min for noen mnd siden og bor nå med barna mine. 

Jeg sliter veldig med bruddet. Jeg fungerer fint i hverdagen, men kjenner på mange vanskelige følelser rundt dette. Jeg har fulgt fornuften fordi det er det som er fornuftig for følelsene mine er aldri til å stole på. 

Jeg har ikke råd til privat psykolog fordi jeg har kun overgangsstønad. Hvilke alternativer har jeg når jeg trenger noen å snakke med? Det er jo ikke alvorlig typ kjøp en flaske med klor og drikk, men det er mer sånn at jeg gråter på kveldene ofte når barna har lagt seg.. 

Er psykisk helsehjelp via kommunen et alternativ eller er det for de som trenger støttekontakt og sånn type hjelp? 

Anonymkode: 5b5e4...d2b

• Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan bli henvist til psykolog av lege. Det behøver ikke være fastlegen som henviser. Det kan være et par måneders ventetid. Du betaler bare egenandel, men jeg har glemt hvor mye det er.

Skrevet (endret)

Rask psykisk helsehjelp passer veldig bra for dette her. Det er for livets kriser og for å få hjelp raskt så det ikke blir verre. Ikke alle kommuner har rask psykisk helsehjelp, men alle har et kommunalt tilbud, og det er for alle. Skal være lavterskel. 

Anbefaler å ta kontakt med kommunen for å høre hva de kan tilby. Ligger sikkert på kommunenes nettside også.

Lykke til! 

Endret av Daisy-love
  • Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Daisy-love skrev (28 minutter siden):

Rask psykisk helsehjelp passer veldig bra for dette her. Det er for livets kriser og for å få hjelp raskt så det ikke blir verre. Ikke alle kommuner har rask psykisk helsehjelp, men alle har et kommunalt tilbud, og det er for alle. Skal være lavterskel. 

Anbefaler å ta kontakt med kommunen for å høre hva de kan tilby. Ligger sikkert på kommunenes nettside også.

Lykke til! 

Tusen takk for tips, da får jeg prøve meg på det på mandag.. 😊 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
MyMichelle skrev (30 minutter siden):

Du kan bli henvist til psykolog av lege. Det behøver ikke være fastlegen som henviser. Det kan være et par måneders ventetid. Du betaler bare egenandel, men jeg har glemt hvor mye det er.

Takk for tipset 😊

AnonymBruker
Skrevet

Snakk med fastlegen din og be om henvisning til dps. Man må ikke være suicidal for å få komme dit. Å gråte hver kveld er mer enn nok... Du har det ikke bra..

Er et par mnd ventetid på dps men alle kommuner skal også ha et tilbud som heter Rask psykisk helsehjelp hvor du får samtaler med psykiatrisk sykepleier. Fastlege, legevakt eller kommunesentralbordet kan sette deg i kontakt med de :)

Jeg har også ringt til mental helse hjelpetelefon noen ganger :)

Anonymkode: 68cc7...64b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Snakk med fastlegen din og be om henvisning til dps. Man må ikke være suicidal for å få komme dit. Å gråte hver kveld er mer enn nok... Du har det ikke bra..

Du får ikke time på DPS for et samlivsbrudd nei, selv om du gråter hver kveld.

Anonymkode: 53786...5c5

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Det er også lavterskeltilbud i kommunene. Ulike kurs som stressmestring, sinnemestring osv. De er helt gratis. Jeg går på stressmestringskurs nå og det har vært en skikkelig øyeåpner, for å si det mildt. 

Anonymkode: 79657...769

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg støtter forslagene om psykisk helse i kommunen. Dessverre er det ikke like bra overalt, men det er et bra sted å begynne. Om det ikke går så kan også fastlege og prest (trenger ikke å være kristen) være gode samtalepartnere en periode til du kommer over kneika. 

Anonymkode: ba89c...4d1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Lavterskeltilbudet i min kommune er veldig bra, har god erfaring med det selv. Det varierer fra sted til sted hva tilbudene består i, men det er mer enn verdt et forsøk. Høres ut som det kan passe godt i din situasjon.

Anonymkode: 6a167...aa0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er et par mnd ventetid på dps men alle kommuner skal også ha et tilbud som heter Rask psykisk helsehjelp hvor du får samtaler med psykiatrisk sykepleier. Fastlege, legevakt eller kommunesentralbordet kan sette deg i kontakt med de :)

Samlivsbrudd er en sorg. Ikke en sykdom. Ts trenger noen å snakke med og få litt verktøy, ikke behandling.

Dps tar ikke inn folk pga samlivsbrudd. De tar selv ikke inn folk med psykisk sykdom til tider pga stort trykk og de har en prioriteringsliste. Dps er virkelig ikke stedet ts bør søke hjelp, men andre plasser, som tidligere nevnt, vil kunne gi ts den hjelpen hun trenger. 

Anonymkode: f89ce...812

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er psykisk helsehjelp via kommunen et alternativ eller er det for de som trenger støttekontakt og sånn type hjelp? 

Høres ut som dette er riktig sted å starte for deg. I de fleste kommuner tar man kontakt selv, og trenger dermed ikke fastlege. De kan henvise deg videre om du trenger mer hjelp.

Anonymkode: b0236...29a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Snakk om å gi ts falske forhåpninger

Anonymkode: 56c0e...523

• Liker 4
Skrevet

Mental helse hjelpe tlf som er døgnåpen. 

Fastlegen kan henvise til dps, men det er jo sykehusbehandling, så er jo psykisk syke som blir prioritert. 

Rask psykisk helse hjelp. 

Psykisk helse team i kommunen, der er det sosionomer og psyk sykepleiere o.l I min kommune venta jeg 2 uker før jeg fikk behandler og starta. De diagnoserer ikke, jeg går der pga jeg ble skrevet ut fra dps etter 4 år. De har og et samenarbeid med fastlegen ved ditt ønske. Har ulike kurs og team for forskjellige utfordringer. 

Du kan også ha samtaler med din fastlege. Bare book en dobbeltime og skriv årsak for ønsket om det. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hei. Jeg står på venteliste for fastlege i en ny kommune jeg har flyttet til. Jeg gikk ifra mannen min for noen mnd siden og bor nå med barna mine. 

Jeg sliter veldig med bruddet. Jeg fungerer fint i hverdagen, men kjenner på mange vanskelige følelser rundt dette. Jeg har fulgt fornuften fordi det er det som er fornuftig for følelsene mine er aldri til å stole på. 

Jeg har ikke råd til privat psykolog fordi jeg har kun overgangsstønad. Hvilke alternativer har jeg når jeg trenger noen å snakke med? Det er jo ikke alvorlig typ kjøp en flaske med klor og drikk, men det er mer sånn at jeg gråter på kveldene ofte når barna har lagt seg.. 

Alle har rett på psykisk helsehjelp via kommunen. Det er et lavterskel tilbud og har sjeldent noe særlig ventetid. Det er oftest psykiatriske sykepleier du får prate med, men du kan også være heldig og få en psykolog også. Mange av sykepleierne har mer erfaring og er på mange måter flinkere enn mange av psykologene har jeg inntrykk av. Jobber på Dps selv, så det er ut i fra hva pasienter har delt av erfaringer. Tilbudet hos kommunen er jo også gratis. Med henvisning til psykolog koster det 350 kr per time. Eller ca 3000 kr i året for å være presis. Er jo  mye mindre penger enn om man skulle gått privat, men har man dårlig råd er det jo litt det også.

Ellers har vi jo gode hjelpetelefoner i Norge. Feks Mental helse

Tlf 116 123

Anonymkode: 164a3...ddb

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Maestro skrev (19 timer siden):

Mental helse hjelpe tlf som er døgnåpen. 

Fastlegen kan henvise til dps, men det er jo sykehusbehandling, så er jo psykisk syke som blir prioritert. 

Rask psykisk helse hjelp. 

Psykisk helse team i kommunen, der er det sosionomer og psyk sykepleiere o.l I min kommune venta jeg 2 uker før jeg fikk behandler og starta. De diagnoserer ikke, jeg går der pga jeg ble skrevet ut fra dps etter 4 år. De har og et samenarbeid med fastlegen ved ditt ønske. Har ulike kurs og team for forskjellige utfordringer. 

Du kan også ha samtaler med din fastlege. Bare book en dobbeltime og skriv årsak for ønsket om det. 

Jeg tror ikke dps er noe for meg utifra hva jeg har lest meg opp til. Jeg har heller ikke fastlege her enda, med mindre jeg kan få tlf time med den gamle legen. Kanskje kommunen er rett instans for jeg tror ikke jeg trenger behandling, mer en som kan gi meg nye perspektiver.. 

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Alle har rett på psykisk helsehjelp via kommunen. Det er et lavterskel tilbud og har sjeldent noe særlig ventetid. Det er oftest psykiatriske sykepleier du får prate med, men du kan også være heldig og få en psykolog også. Mange av sykepleierne har mer erfaring og er på mange måter flinkere enn mange av psykologene har jeg inntrykk av. Jobber på Dps selv, så det er ut i fra hva pasienter har delt av erfaringer. Tilbudet hos kommunen er jo også gratis. Med henvisning til psykolog koster det 350 kr per time. Eller ca 3000 kr i året for å være presis. Er jo  mye mindre penger enn om man skulle gått privat, men har man dårlig råd er det jo litt det også.

Ellers har vi jo gode hjelpetelefoner i Norge. Feks Mental helse

Tlf 116 123

Anonymkode: 164a3...ddb

Så bra og tusen takk for info. Jeg har prøvd mental helse sin tlf, men jeg var nok riktig uheldig for hun var ikke noe grei.. 

Det frister egentlig litt å ta kontakt med kommunen siden det er lavterskel tilbud. Jeg har jo ikke tunge problemer, men behov for bare litt hjelp.. 

Takk for svar ❤️

Delryddet for sitering av slettet innlegg. 
_popcorn_, adm

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg tror ikke dps er noe for meg utifra hva jeg har lest meg opp til. Jeg har heller ikke fastlege her enda, med mindre jeg kan få tlf time med den gamle legen. Kanskje kommunen er rett instans for jeg tror ikke jeg trenger behandling, mer en som kan gi meg nye perspektiver.. 

❤️

Jeg mener også at jeg reagerer normalt, jeg trenger bare hjelp til å sortere tankene og komme med verktøy.. 

Så bra og tusen takk for info. Jeg har prøvd mental helse sin tlf, men jeg var nok riktig uheldig for hun var ikke noe grei.. 

Det frister egentlig litt å ta kontakt med kommunen siden det er lavterskel tilbud. Jeg har jo ikke tunge problemer, men behov for bare litt hjelp.. 

Takk for svar ❤️

Kommunen er nok tilbudet for deg ❤️

Anonymkode: e8375...87a

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Tenker jeg også. At DPS er ikke plassen for deg, da det ikke er snakk om alvorlig psykisk lidelse eller traume. 

Ville hørt med kommunen, er somregel gratis. Ihvertfall her i min. Eneste man må ha nok og jobbe med, for og få et vedtak for samtaler/krav på hvor mange timer på en mnd eks. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Ryddet for innlegg signert helsepersonell. 

_popcorn_, adm

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg mistet et nært familiemedlem og slet mye med sorgen. Etter å ha lett høyt og lavt etter en samtalepartner i helsevesenet ble jeg tipset om en diakon i Kirken. Det har fungert veldig godt for meg. Kanskje kan det være en  mulighet for deg også? 

Må legge til at jeg overhodet ikke er aktivt troende, men medlem i statskirka.

Anonymkode: 3bd38...fd9

• Liker 1
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...