Gå til innhold

Skal man være sulten ved kaloriunderskudd?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 3.3.2023 den 19.56):

Med utgangspunkt i at man må gå med underskudd for å gå ned i vekt - er det tanken at man skal gå sulten titt og ofte, eller skal man bare småspise aktivt for å holde sulten unna?

Anonymkode: 43997...e30

Sult oppleves forskjellig fra person til person. En årsak til overvekt er at enkelte har vanskeligere for å føle metthet, og derfor spiser mer enn de burde. Har du noe slikt så vil det å være i kaloriunderskudd nok kunne være litt ubehagelig. Men det kan jo bøtes på ved å for det første ligge i et mindre kaloriunderskudd, og for det andre innta mat med lavere kaloritetthet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det normale er å være sulten flere ganger om dagen. Også ved vedlikehold av vekten.

Anonymkode: 7eadf...529

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er sulten nesten hele tiden jeg 😅 Må spise ekstremt lite for å holde vekten. Så jeg har vel vært sulten i nesten 20 år nå.

Anonymkode: 49aa8...f89

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Er sulten nesten hele tiden jeg 😅 Må spise ekstremt lite for å holde vekten. Så jeg har vel vært sulten i nesten 20 år nå.

Haha jeg og! Sånn ble det etter 30år for meg. Må begrense meg veldig. Spiser jeg «det jeg vil» noen dager syns det på vekten, og jeg må være ekstra sulten de neste ukene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Magen har godt av pause fra å behandle mat, så det er lurt å ha relatigt lang tid mellom hver gang man spiser. Lavt blodsukker som et problem, er en myte. Blodsukkeret skal være ganske lavt. Kroppen jobber for å senke det etter hvert måltid. Noen type mat gir en stor økning i blodsukkeret, og det er absolutt ikke bra. 

Det kommer mer og mer forskning på dette. Periodisk faste er best for veldig mange (ikke alle), selv om det føles rart når man ikke er vant til det. Det kan blant annet dempe betennelser i kroppen. Romling i magen er positivt, da det betyr at tynntarmen er tømt, og kroppen setter igang en "rensing" av den, som vil holde den frisk og fin. 

Anbefaler alle å sette seg litt inn i dette, samt hva sukker gjør med for eksempel tarmflora og betennelsesnivået i kroppen. 

Anonymkode: 8f0ed...90a

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Metthetsfølelse er også hormonelt. Cholecystokinin gir en følelse av metthet, men skilles kun ut ved inntak av proteiner og fett (ikke karbohydrater). Derfor: Spis en større andel proteiner og fett, og en mindre andel karbohydrater. I teorien skal du da oppnå en høyere grad av metthet i forhold til kaloriinntak. Sannsynligvis en del av grunnen til at lavkarbo fungerer (ikke fordi magi, men fordi folk jukser mindre med diettene sine).

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Cholecystokinin

Anonymkode: 06bdd...a5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var ikke sulten når jeg gikk på kaloriunderskudd - men jeg spiste RENE matvarer, og da kan du spise ganske mye. 

Skulle holde meg på 1600 kcal max på lavkarbo. Spiste MYE kylling, ytrefillet 

Kan si at enkelte dager så orket jeg ikke å spise opp en gang, for det var mye mat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.3.2023 den 23.27):

Jeg spiser så mye jeg vil en gang om dagen. Resten av dagen går jeg sulten. Går uansett ikke ned i vekt. Det er helt utholdbart å gå rundt å være sulten mesteparten av døgnet. Ikke klarer jeg å sove så mye heller.

Anonymkode: 80e8a...e5b

AnonymBruker skrev (På 3.3.2023 den 23.37):

Men er man da sulten 20 timer i døgnet så er det helle ikke noe gøy. Når jeg kun spiser så mye til jeg blir mett en gang i døgnet. 

Anonymkode: 80e8a...e5b

I det ene innlegget ditt sier du at du "spiser så mye du vil", i det andre at du kun "spiser så mye til du blir mett". Her er det jo noe som ikke stemmer, du ser det?

Hvis du spiser en gang om dagen og føler deg sulten 20 timer og så sulten at du ikke får sove, så spiser du feil. Kanskje den typen periodisk faste ikke passer for deg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Haha jeg og! Sånn ble det etter 30år for meg. Må begrense meg veldig. Spiser jeg «det jeg vil» noen dager syns det på vekten, og jeg må være ekstra sulten de neste ukene. 

Same :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...