Donnie Darko Skrevet 27. desember 2005 #1 Skrevet 27. desember 2005 I denne vg webloggen så diskuteres det hvor dumme røykere er: http://blog.vg.no/blog1339.html Greit nok det.. Folk får mene hva de vil. MEN Når jeg kommer over slike holdninger som dette: Røykerne er åpenbart en utdøende rase, og takk for det. For hva skal vi egentlig med folk som røyker? Måtte røykerne brenne lenge og hardt der solen aldri skinner La røykerne få blåse ut. Send dem langt ut i havgapet der de kun er til ubehag for seg selv. Ja røykerne dø av sin egen pest.. Jeg driter i hvor glade dere er i røyk for avhengiheten deres tyter ut som mauer i en mauertue. Jeg blir så sint når jeg hører folk si at de skal kose seg med en røyk og jeg tror virkelig at hjernen deres koker bort når dere røyker, Jeg driter i hva det lukter av folk så lenge det ikke er røyk, de som lukter røyk er ikke velkommene i nærheten av meg. ikke fordi jeg ikke ustår lukten, men mennesker som røyker byr meg generelt imot. Måtte dere dø alle sammen Jeg syns det er ganske skremmende hvordan det liksom har blitt akseptert å ønske en stor gruppe menneskers død. Det er jo utrolig hvilket menneskehat denne debatten genererer. Det er jo nesten ikke å dra det for langt engang, å si at dette kan sammenlignes med stigmatiseringen av jødene.
Gjest Melk Skrevet 27. desember 2005 #2 Skrevet 27. desember 2005 Det er jo nesten ikke å dra det for langt engang, å si at dette kan sammenlignes med stigmatiseringen av jødene. ← Helt enig i at det er å dra det for langt, men å sammenlikne med diskriminering av jøder (og folk med annen hudfarge for den saks skyld) synes jeg blir helt feil.
Caramba Skrevet 27. desember 2005 #3 Skrevet 27. desember 2005 Å lese forumene på VG er generellt ganske skremmende. Utrolig hvike holdninger enkelte mennesker sitter med. Mange som liker å spy eder og galle både på VG, Nettavisen, Dagbladet og Aftenposten.
Gjest Devil's Spawn Skrevet 27. desember 2005 #4 Skrevet 27. desember 2005 (endret) Hvis jeg skal forske på holdningene hos en viss gruppe, f. eks. antirøykere, hadde jeg ikke sjekket en VG-blogg og kommentarer til den bloggen. Var det ikke du som hatet bloggere, forresten? Endret 27. desember 2005 av Devil's Spawn
Gjest Hilde Skrevet 27. desember 2005 #5 Skrevet 27. desember 2005 Røykere er vel den eneste delen av befolkningen som det er tillatt å mobbe offentlig - helt prøtt. Får nesten lyst til å begynne å røyke igjen når jeg leser sånt.
babyboy Skrevet 27. desember 2005 #6 Skrevet 27. desember 2005 Det er jo nesten ikke å dra det for langt engang, å si at dette kan sammenlignes med stigmatiseringen av jødene. ← Kan det sammenlignes med stigmateringen av muslimene? Kan det sammenlignes med stigmatiseringen av handikappede? Eller hva med stigmatiseringen av rusmisbrukere? La oss dvele ved det siste spørsmålet, er ikke røykere rusmisbrukere? Hva er forskjellen mellom folk som røyker og folk som bruker mer eller mindre tyngre narkotiske stoffer? At røyking er sosialt akseptabelt? Vel nå virker det som om det blir mindre og mindre sosialt akseptabelt, så da rammes jo røykere av den samme stigmatiseringen som rammer andre rusmisbrukere. Er det galt? I så fall må man jo starte med de som rammes verst, og det er jo ikke røykerne, men de stakkars menneskene som holdt til på Plata. Vil du slå et slag for dem? I røykernes navn? -Babyboy
Gjest Gjest Skrevet 27. desember 2005 #7 Skrevet 27. desember 2005 Jeg prøver som best jeg kan å styre unna vgnett og især bloggene der. Håper vi slipper flere siteringer fra den nettsiden på dette forumet, da disse bloggene er fulle av det reneste vås Er det noe jeg ikke tar på alvor så er det hva de som skriver i bloggen sin på vgnett mener
Gjest Carmensita Skrevet 27. desember 2005 #8 Skrevet 27. desember 2005 Fikk lyst til å svare på innlegget ditt med en gang, men måtte bare tenne meg en sigarett først Nesten skummelt å lese alle de kommentarene. Høybråten har virkelig lagd det til for oss røykere! At folk kan være så jævlige i sine uttalelser? Men jeg sitter nå her hjemme i min egen stue og koser meg med røyken jeg da. Før var det hyggelig å gå ut på restaurant/kafè, kose seg med kaffe og røyk, vel - nå gjør vi det hjemme istedet. Favorittkafeen vår har nå alltid mange ledige plasser... Nei, skal jeg slutte å røyke blir det fordi jeg vil det selv. Ikke pga av all hetsen. :smilejente:
Gjest Ikke-røyker Skrevet 27. desember 2005 #9 Skrevet 27. desember 2005 Jeg må si meg enig med bloggerne og de som skrive innlegg i avisene du henviser til. Røyking er ekkelt, ut, fy, skam, forpesting, og er til skade for alle inkludert (og spesielt) røykernes egen familie/barn. Ansatte på arbeidsplasser i Norge, og folk som liker å gå ut på byen, jubler og er sjeleglade for at denne Røykeloven har kommet. Jeg er Høybråthen evig takknemlig for innføringen av loven og håper dagens regjering vil følge den opp med kontroller! Jeg ser stygt på alle røykere jeg ser og omgåas ikke med slike som røyker. Jeg anser det å røyke som uintelligent, ekkelt, illeluktende og rett og slett helteit.
Gjest Carmensita Skrevet 27. desember 2005 #10 Skrevet 27. desember 2005 Jeg må si meg enig med bloggerne og de som skrive innlegg i avisene du henviser til. Røyking er ekkelt, ut, fy, skam, forpesting, og er til skade for alle inkludert (og spesielt) røykernes egen familie/barn. Ansatte på arbeidsplasser i Norge, og folk som liker å gå ut på byen, jubler og er sjeleglade for at denne Røykeloven har kommet. Jeg er Høybråthen evig takknemlig for innføringen av loven og håper dagens regjering vil følge den opp med kontroller! Jeg ser stygt på alle røykere jeg ser og omgåas ikke med slike som røyker. Jeg anser det å røyke som uintelligent, ekkelt, illeluktende og rett og slett helteit. ← Sterke meninger kommer ofte fra gjest.....
Gjest Piper Skrevet 27. desember 2005 #11 Skrevet 27. desember 2005 Jeg tror folk som skriver der inne, tror de er så tøffe når de sier slikt. Kanskje de rett og slett er for unge, til å tenke seg en og to ganger om.
Gjest Bellatrix Skrevet 27. desember 2005 #13 Skrevet 27. desember 2005 Det er ikke alle røykere som er glade i ikke-røykere heller. http://forum.kvinneguiden.no/index.php?sho...58&hl=r%F8ykere
Gjest Gjest Skrevet 27. desember 2005 #14 Skrevet 27. desember 2005 Det er ikke alle røykere som er glade i ikke-røykere heller. http://forum.kvinneguiden.no/index.php?sho...58&hl=r%F8ykere ← Ja der var det mange interessante innlegg! Og stadig vekk er det stort sett anonyme gjester som har de sterkeste meningene. Slik vi hadde det før "totalforbudet" kom tror jeg det fungerte greit for de fleste. At det ble strammet inn på en slik måte at ikke-røykerne ble tatt hensyn til syntes jeg var helt greit. Gikk vi på kafè, satte vi oss i røykeavdelingen (glassburet..) Der var det alltid fullt.. Hmm.m. Og jeg er vant med at man alltid tar hensyn til de som ikke røyker. Får jeg besøk av en ikke-røyker, lar jeg være eller reduserer røykingen. Barn blir aldri eksponert for røyk, skulle bare mangle. Er jeg på besøk hos ikke-røykere spør jeg ikke en gang om å få ta en røyk. Greier jeg ikke å holde meg, nei da går jeg heller ut. Nå virker det som om det har blitt to "folkegrupper"; ikke-røyker og røyker. Huff! Skal fornye passet mitt om ikke så lenge, blir vel ført inn som røyker da kanskje...
Ambi Skrevet 27. desember 2005 #15 Skrevet 27. desember 2005 (endret) Denne "hetsen" er ikke ny - og har tatt helt av etter hvert. Og det er to ting jeg syns er svært interessant: Det kan ikke være tvil om at dette er en offentlig initiert holdning - at Høybråten nå ber om at røykende arbeidssøkere ikke diskrimineres- er et paradoks all den tid hans regjering satte igang en massiv kampanje for å bokstavlig talt skyve røyker ut i kulda. Her er det vel så mye moral som helseargumenter som ligger til grunn. Et annet typisk tegn i tiden er at folk med slike holdninger som Donnie viser til ser ut til å hate røykere - ikke røyken eller evt passiv røyk de måtte bli eksponert for (hvilket de jo ikke blir lenger..). Når man så prøver å banke inn i hodet på dem at det finnes løsninger slik at ALLE kunne være fornøyd - uten at noen plages - da går motargumentene over i det usaklige som at røykere er dumme, fattige, lukter vondt etc -. Skremmende... De burde i grunn vært såre fornøyd - vi hverken omgås eller plager hverandre lenger. Er det da noen grunn til å hetse og hovere?? Ambi Endret 27. desember 2005 av Ambi
Gjest Carmensita Skrevet 27. desember 2005 #16 Skrevet 27. desember 2005 Ja der var det mange interessante innlegg! Og stadig vekk er det stort sett anonyme gjester som har de sterkeste meningene. Slik vi hadde det før "totalforbudet" kom tror jeg det fungerte greit for de fleste. At det ble strammet inn på en slik måte at ikke-røykerne ble tatt hensyn til syntes jeg var helt greit. Gikk vi på kafè, satte vi oss i røykeavdelingen (glassburet..) Der var det alltid fullt.. Hmm.m. Og jeg er vant med at man alltid tar hensyn til de som ikke røyker. Får jeg besøk av en ikke-røyker, lar jeg være eller reduserer røykingen. Barn blir aldri eksponert for røyk, skulle bare mangle. Er jeg på besøk hos ikke-røykere spør jeg ikke en gang om å få ta en røyk. Greier jeg ikke å holde meg, nei da går jeg heller ut. Nå virker det som om det har blitt to "folkegrupper"; ikke-røyker og røyker. Huff! Skal fornye passet mitt om ikke så lenge, blir vel ført inn som røyker da kanskje... ← Ups! Hadde glemt å logge meg inn. :-D
Gjest Gjest_MD_* Skrevet 27. desember 2005 #17 Skrevet 27. desember 2005 Jeg synes det blir helt feil å putte alle røykere i samme bås. Jeg har ingen verdens ting imot røykere (jeg har vært en selv, inntil for ti år siden), men egoistiske og hensynsløse mennesker, derimot - dem har jeg ikke mye til overs for. Men dem finnes det jo mange av, både blant røykere og ikke-røykere... Jeg kan nevne et eksempel på et hensynsløst og egoistisk menneske i min familie; Min svigerinne. Hun røyker. Og det er helt greit. Saken er at hun røyker på både ungene og mannen sin. Hun tar ikke såpass hensyn til andre at hun stikker ut på verandaen for å forpeste egne lunger, hun røyker inne. Både på kjøkkenet og i stua... Ungene deres er mindreårige, og det stinker røyk av dem! Den yngste hoster bestandig, og moren kan ikke skjønne hvorfor... Det stinket til og med røyk av posen med julegaver vi fikk fra dem! ÆSJ! Det hender datteren min er der på overnattingsbesøk, og når hun kommer hjem er det bare å sende henne rett i dusjen, legge alt tøy i vaskemaskinen og henge kosebamsen ut til lufting... Kunne jo sagt nei til overnatting, men disse to små kusinene er verdens beste venner. Prøver så langt det går å ha dem her, men klart de gjerne vil ha min datter hjem til seg også. Jeg får meg ikke til å si ifra om dette, for det er ikke mitt hjem. Men at min svoger ikke har baller til å sette ned foten og hive kjerringa ut på verandaen med svineriet sitt, det fatter jeg ikke. Jeg vet at han irriterer seg, det kommer stadig små kommentarer... Sånt som dette synes jeg er helt ille. Røykere generelt plager meg ikke, jeg har det helt greit. Synes selvfølgelig det er deilig endelig å kunne gå på restaurant uten å krepere. Når man endelig har greid å slutte selv, så er det jo ganske irriterende at man likevel aldri skal slippe unna dritten, ikke sant...? Røykere generelt er ikke verre enn andre mennesker, men når et egoistisk og hensynsløst menneske i tillegg er en røyker... Uff!
Gjest Varg-Menja Skrevet 27. desember 2005 #18 Skrevet 27. desember 2005 (endret) Vel nå virker det som om det blir mindre og mindre sosialt akseptabelt, så da rammes jo røykere av den samme stigmatiseringen som rammer andre rusmisbrukere. Er det galt? I så fall må man jo starte med de som rammes verst, og det er jo ikke røykerne, men de stakkars menneskene som holdt til på Plata. Vil du slå et slag for dem? I røykernes navn? ← Jeg ser ikke helt hva du ler av her... Mener du at det er greit å stigmatisere rusmisbrukere? Jeg slår gjerne ett slag for å få slutt på stigmatiseringen av heroinmisbrukere, og jeg røyker ikke en gang... Endret 27. desember 2005 av Varg-Menja
Gjest Gjest Skrevet 27. desember 2005 #19 Skrevet 27. desember 2005 vi som røyker daglig eller er festrøykere utgjør over en million
Gjest Gjest_MD_* Skrevet 27. desember 2005 #20 Skrevet 27. desember 2005 Helt ferske tall viser at 25% nordmenn er faste røykere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå