Gå til innhold

Mannen som knivstakk den ti år gamle jenta i Sverige har narkotikaforbrytelser bak seg. Må vi gi strengere straffer for rus?

Majer

Anbefalte innlegg

Nesten alle mordene som skjer på gata begås av menn mer rusdommer. Det er og høyt representert blant andre voldsdømte. Burde narkotikabruk gi 21 år i fengsel så færre tør å bruke det og uskyldige slipper å bli skadet og drept? Dyrt for samfunnet, men har vi en annen løsning som kan fungere allerede om kort tid? Med flere i fengsler sikrer vi og arbeidsplasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Majer said:

Burde narkotikabruk gi 21 år i fengsel så færre tør å bruke det og uskyldige slipper å bli skadet og drept?

Jeg hadde heller håpet at samfunnet hadde kommet så langt at rusmisbrukere først og fremst ble hjulpet, og ikke straffet, for rusmisbruk.

• Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gibralfaro skrev (1 minutt siden):

Jeg hadde heller håpet at samfunnet hadde kommet så langt at rusmisbrukere først og fremst ble hjulpet, og ikke straffet, for rusmisbruk.

Hva med dem som ikke vil ha hjelp da?

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gibralfaro skrev (2 minutter siden):

Man kan ikke hjelpe dem som ikke vil bli hjelpet. Jeg tenker at ønsker de at ting skal bli bedre, skal de få hjelp. Men jenta ble ikke mindre drept fordi mannen var rusavhengig. Mannen drepte henne, rusavhengig eller ikke. Og fortjener da straffen for det (tenker jeg) men å få hjelp i fengselet, det er jeg for. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Forundret.. said:

Hva med dem som ikke vil ha hjelp da?

Spørs jo om de er i stand til å ta den avgjørelsen selv, eller om de burde være det.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, CatPerson123 said:

Man kan ikke hjelpe dem som ikke vil bli hjelpet. Jeg tenker at ønsker de at ting skal bli bedre, skal de få hjelp. Men jenta ble ikke mindre drept fordi mannen var rusavhengig. Mannen drepte henne, rusavhengig eller ikke. Og fortjener da straffen for det (tenker jeg) men å få hjelp i fengselet, det er jeg for. 

Selvfølgelig, har man utført en annen ulovlig handling som ruset så er det noe annet enn å bli tatt kun for rusmisbruk.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gibralfaro skrev (13 minutter siden):

Det hadde jeg og, men faktum er at hverken Breivik, Kongsbergdrapsmannen eller andre hadde fått muligheten til å gjøre de gale tingene de gjorde om de var i fengselet. Hva med de som blir drept og andre som blir påvirket? De er helt uskyldige. Har du et annet forslag som har like god effekt? Jeg har masse sympati med de rusavhengige, men jeg har også sympati med barn som dør fordi de er på feil sted til feil tid.

Endret av Majer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gibralfaro skrev (5 minutter siden):

Spørs jo om de er i stand til å ta den avgjørelsen selv, eller om de burde være det.

Hvordan ser du for deg å tvinge en rusmisbruker til å bli nykter?  Jeg tenker det er mange rusmisbrukere som ønsker hjelp og mange av de får det også. De kan være på ett behandlingssted i flere mnd og rører ikke noen form for rus.

Så slippes de ut og mange av disse har ikke venner utenfor rusmiljøet. De oppsøker gamle venner og feirer å endelig være rusfri med å innta rus. Det er i denne fasen de virkelig trenger oppfølging. Det må være mulig å kunne oppsøke ett team som tar seg av problemene de kan møte utenfor behandlingsstedet. Det er også i denne fasen mange tar overdose da de tar samme mengde rus sim før de ble innlagt.

For at folk skal få hjelp til å virkelig klare seg uten rus, så må det komme på plass ettervern. Ettervernet er bare latterlig og de fleste blir bare overlatt til seg selv.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du strengere straff for rusbruk hadde hjulpet disse med de psykiske problemene sine? Nei til straff - ja til hjelp! 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majer skrev (25 minutter siden):

Nesten alle mordene som skjer på gata begås av menn mer rusdommer. Det er og høyt representert blant andre voldsdømte. Burde narkotikabruk gi 21 år i fengsel så færre tør å bruke det og uskyldige slipper å bli skadet og drept? Dyrt for samfunnet, men har vi en annen løsning som kan fungere allerede om kort tid? Med flere i fengsler sikrer vi og arbeidsplasser.

Det er tragisk at folk skal bli knivstukket og andre voldhendelser. Nå vet ikke jeg så mye om denne saken, men dette er sånn det har blitt i Sverige. Det kommer mer og mer av dette her i landet også.

En jeg kjenner i politiet og som er med på å utvise innvandrere sier at han har opplevd å avlevere en person i la oss si, Pakistan. Denne politimannen har da overnattet en natt i Pakistan før hjemreise og hvem andre sitter også på samme fly? Jo, den  personen de nettopp har avlevert. Verste av alt var at de ikke hadde myndighet til å nekte han å reise tilbake til Norge. Forskjellen fra første innreisedag og neste var at personen hadde nytt pass og nytt navn.

Dermed var ballen i gang igjen med søknad om asyl.

Det er svært lukrativt for en den innvandrere å begå lovbrudd så de havner i fengsel. Da har de det bedre i fengslet enn i hjemlandet. Jeg tør vedd på at mye av drapene og andre lovbrudd av innvandrere skjer nettopp bare for å slippe utsendelse fra Norge.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her bør hele Norges "kjendis"-narkis Snortfie komme på banen, siden hun er talspersonen for rusmisbruk.

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er rusavhengig, men har aldri vært voldelig mot noen i hele mitt liv. Det har ingen andre av mine rusavhengige venner heller vært. Skal vi straffes for vår sykdom bare fordi andre med samme sykdom har gjort dumme ting? 

Endret av Miranda Bailey
  • Liker 11
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Majer said:

Det hadde jeg og, men faktum er at hverken Breivik, Kongsbergdrapsmannen eller andre hadde fått muligheten til å gjøre de gale tingene de gjorde om de var i fengselet. Hva med de som blir drept og andre som blir påvirket? De er helt uskyldige. Har du et annet forslag som har like god effekt? Jeg har masse sympati med de rusavhengige, men jeg har også sympati med barn som dør fordi de er på feil sted til feil tid.

Hva mener du med å bringe inn Brevik? Han var da ikke rusavhengig? Tror du ikke situasjonen hadde vært annerledes hvis han hadde fått hjelp som barn?

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Majer skrev (1 time siden):

Nesten alle mordene som skjer på gata begås av menn mer rusdommer.
Det er og høyt representert blant andre voldsdømte.
Burde narkotikabruk gi 21 år i fengsel så færre tør å bruke det og uskyldige slipper å bli skadet og drept? Dyrt for samfunnet, men har vi en annen løsning som kan fungere allerede om kort tid? Med flere i fengsler sikrer vi og arbeidsplasser.

Kilde? 

Nei, ofre for rus er også ofre.. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miranda Bailey skrev (1 time siden):

Jeg er rusavhengig, men har aldri vært voldelig mot noen i hele mitt liv. Det har ingen andre av mine rusavhengige venner heller vært. Skal vi straffes for vår sykdom bare fordi andre med samme sykdom har gjort dumme ting? 

De fleste rusavhengige er hyggelige og snille mennesker, men har du en annen løsning? Skal vi bare la folk bli drept?Mange har mye uflaks i livet og går dermed til rusen. Jeg kan forstå det, men det er allikevel et bevisst valg. Det er ikke et bevisst valg å bli angrepet. Jeg synes synd på begge to, men den ene er mer uskyldig enn den andre.

Endret av Majer
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Majer skrev (2 timer siden):

Absolutt strengere straffer.

Stakkars jente.

Stakkars besteforeldre som ble vitne til det hele.

Han her konkret har ingenting blant frie mennesker å gjøre og bør sitte innesperret for resten av sitt liv.

Hvis noen vil ''hjelpe'' dem, så kan det også gjøres bak lås.

Uansett må disse aldri vandre fritt ute.

Lovverket er altfor liberal når det gjelder narkotika.

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rus bryr jeg meg ikke om i det hele tatt. Folk kan ruse seg så mye de bare vil - så lenge de ikke blir voldelige.

Voldelige mennesker skal sperres inne...

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker 42 skrev (11 timer siden):

Rus bryr jeg meg ikke om i det hele tatt. Folk kan ruse seg så mye de bare vil - så lenge de ikke blir voldelige.

Voldelige mennesker skal sperres inne...

Jeg bryr meg heller ikke mye om rus, men siden så mange kriminelle bruker rusmidler er høy straff for rusmidler en effektiv måte å holde kriminelle bak murene istedenfor ute blant folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge har Europas nest største narkotika dødsfall rate per innbygger etter Skottland.

Likevel er vi rangert som nr.1 når det kommer til drug policy

Endret av Endorfin
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...