Gå til innhold

PCOS og symptomfri

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg har levd med diagnose pcos helt siden begynnelsen av 20-årene. Jeg er nå 33. Jeg er normalvektig, ingen uren hud, ikke noe ekstra hårvekst som er noe å snakke om (hadde mer da jeg var ungdom) og er i god fysisk form ellers også. I gyn har de sett 20+ cyster på eggstokkene alltid, men nå er det ikke mer enn 5-10 🥳 Det var så gode nyheter for meg! Spesielt siden vi skal prøve å få barn det neste året. 

Jeg har gått på p-piller helt siden 20-årene (Yasmin), men skal nå skifte siden jeg ønsker mindre risiko-piller og ønsker å bli kvitt all blødning/menstrasjon. Jeg vurderte spiral, men enda med å teste cerazette først siden det er samme hormon. Kan selvfølgelig bli verre nå, men jeg gir det en sjanse… 

Noen som har vært lite plaget som meg med diagnosen, men opplevd forandring ved å kutte østrogenpreparat i prevensjon? Spent spent spent! Legen sa at jeg ikke hadde fått diagnosen om jeg hadde vært til utredning i dag, så det er good News🥳 (og ja, jeg ble ordentlig utreda med gyn og blodprøver i 20-årene så det er mulig jenter!)

Anonymkode: ca8ee...bd1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mine problemer ble mindre etter svangerskap. Borte fra kviser i ansiktet/halsen, og de svarte hårene i ansiktet.

Har alltid vært veldig tynn så har ikke fedme som ofte kommer med pcos.

Har mye hårvekst på lår, legger og bikinikant og fjerner hår og dun i ansiktet med elektrolyse og alkaline, men ellers mye mindre symptomer.

Jeg gikk på Diand i 3 år før graviditet og det hjalp meg mye.

Nå kutter jeg det ut permanent og satser på spiral, enten kobber eller hormon spiral.

Anonymkode: a93c5...7fa

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Mine problemer ble mindre etter svangerskap. Borte fra kviser i ansiktet/halsen, og de svarte hårene i ansiktet.

Har alltid vært veldig tynn så har ikke fedme som ofte kommer med pcos.

Har mye hårvekst på lår, legger og bikinikant og fjerner hår og dun i ansiktet med elektrolyse og alkaline, men ellers mye mindre symptomer.

Jeg gikk på Diand i 3 år før graviditet og det hjalp meg mye.

Nå kutter jeg det ut permanent og satser på spiral, enten kobber eller hormon spiral.

Hadde du økt hårvekst stedene du beskriver når du gikk på diane også, eller kom det etter endt p-pille bruk i forbindelse med graviditet? 

så fint å høre om alle som har blitt gravide til tross for diagnosen 💕 brukte dere lang tid? 

AnonymBruker
Skrevet

Fikk diagnosen i begynnelsen av 20 årene, gått på yasmin siden jeg var 15 år. fikk 2 barn, startet på cerazette, sluttet i en alder av 33 år, var på kontroll nettopp hos gyn. Ingen tegn til pcos, normal syklus og bare velstand 😊

Anonymkode: 07416...b54

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Tror jeg har ganske lik type PCOS som deg. Har alltid vært normalvektig. Jeg sluttet på østrogenholdige p-piller i fjor og var da plaget med litt kviser noen måneder før det ga seg. Fikk også litt mer hårvekst, bl.a på lårene, men ikke noe som har plaget meg nevneverdig. Har manglende syklus av meg selv da, så ble etterhvert satt på Metformin som har hjulpet meg mye. I forrige uke satte jeg inn hormonspiral, og er nå veldig spent på hvordan kroppen min kommer til å reagere. Redd jeg får kviser, men det er jo ikke sikkert. Gynekologen så fortsatt en del cyster på eggstokkene, selv om jeg har fått syklus og er relativt symptomfri. 

Anonymkode: 1ee6d...809

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.3.2023 den 17.34):

Hei! Tror jeg har ganske lik type PCOS som deg. Har alltid vært normalvektig. Jeg sluttet på østrogenholdige p-piller i fjor og var da plaget med litt kviser noen måneder før det ga seg. Fikk også litt mer hårvekst, bl.a på lårene, men ikke noe som har plaget meg nevneverdig. Har manglende syklus av meg selv da, så ble etterhvert satt på Metformin som har hjulpet meg mye. I forrige uke satte jeg inn hormonspiral, og er nå veldig spent på hvordan kroppen min kommer til å reagere. Redd jeg får kviser, men det er jo ikke sikkert. Gynekologen så fortsatt en del cyster på eggstokkene, selv om jeg har fått syklus og er relativt symptomfri. 

Spennende! Du får gjerne oppdatere meg på hvordan det går på hormonspiral 🌸 jeg er også redd for kviser og mer hår, men litt ekstra hår skal jeg tåle så lenge jeg ikke må barbere ansikt og mage osv. #laser💸 

Jeg har blødd nesten en måned i strekk nå, så jeg håper virkelig jeg slipper alt av blødning på de nye pillene! 

jeg elsker alle historier der vi er flere som lever med lite symptomer og problematikk med denne tilstanden som er ALT FOR LITE forska på! Min opplevelse er at veldig få gyn og leger han kunnskap rundt «sykdommen» utover det man googler seg til = overvekt, insulinresistens, hårvekst og barnløshet. Ikke akkurat positive ord.. Haha 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.3.2023 den 1.38):

Fikk diagnosen i begynnelsen av 20 årene, gått på yasmin siden jeg var 15 år. fikk 2 barn, startet på cerazette, sluttet i en alder av 33 år, var på kontroll nettopp hos gyn. Ingen tegn til pcos, normal syklus og bare velstand 😊

Anonymkode: 07416...b54

Så utrolig digg og inspirerende å høre 👏🏻

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Spennende! Du får gjerne oppdatere meg på hvordan det går på hormonspiral 🌸 jeg er også redd for kviser og mer hår, men litt ekstra hår skal jeg tåle så lenge jeg ikke må barbere ansikt og mage osv. #laser💸 

Jeg har blødd nesten en måned i strekk nå, så jeg håper virkelig jeg slipper alt av blødning på de nye pillene! 

jeg elsker alle historier der vi er flere som lever med lite symptomer og problematikk med denne tilstanden som er ALT FOR LITE forska på! Min opplevelse er at veldig få gyn og leger han kunnskap rundt «sykdommen» utover det man googler seg til = overvekt, insulinresistens, hårvekst og barnløshet. Ikke akkurat positive ord.. Haha 

Det skal jeg gjøre. En uke siden jeg satt inn spiralen og foreløpig ingen kviser 🤞🏼🤞🏼Blødningene ga seg også etter noen dager, så veldig fornøyd så langt. 

Skjønner hva du snakker om. Og det er lite hjelp å få med mindre man har barneønske. Da jeg var til gynekologen sist ønsket jeg egentlig å sjekke blodprøver for å se om hormonene mine hadde stabilisert seg etter Metformin, men det mente han ikke var noe vits i, fordi jeg ikke prøver på barn. Syns det er synd, for det hadde vært interessant å vite! Da jeg først ble diagnostisert hadde jeg en AMH på over 200, og flere avvikende blodprøver. Syns det er merkelig at jeg da har og har hatt såpass lite symptomer. Ganske mystisk tilstand det her egentlig😅

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.3.2023 den 1.34):

Hadde du økt hårvekst stedene du beskriver når du gikk på diane også, eller kom det etter endt p-pille bruk i forbindelse med graviditet? 

så fint å høre om alle som har blitt gravide til tross for diagnosen 💕 brukte dere lang tid? 

Da jeg gikk på Diane gikk jeg regelmessig til hudpleier for å fjerne svarte hår med elektrolyse og dunhår med alkaline wash.

I tillegg fikk jeg behandling for kvisene, som jeg fulgte opp hjemme med medisinske hudpleie produkter.

Da jeg sluttet med Diane og ble gravid var huden/kvisene nesten borte og det ble ikke verre i graviditeten.

Etterpå kom dunhårveksten tilbake, men nesten ikke mørke hår siden elektrolysen hadde ødelagt hårsekkene.

Kviser har jeg nesten ikke hatt etterpå, så jeg tror graviditeten gjorde meg bedre.

Hadde også endometriose samtidig med pcos, men ble operert for det og ble 85% bedre.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da jeg gikk på Diane gikk jeg regelmessig til hudpleier for å fjerne svarte hår med elektrolyse og dunhår med alkaline wash.

I tillegg fikk jeg behandling for kvisene, som jeg fulgte opp hjemme med medisinske hudpleie produkter.

Da jeg sluttet med Diane og ble gravid var huden/kvisene nesten borte og det ble ikke verre i graviditeten.

Etterpå kom dunhårveksten tilbake, men nesten ikke mørke hår siden elektrolysen hadde ødelagt hårsekkene.

Kviser har jeg nesten ikke hatt etterpå, så jeg tror graviditeten gjorde meg bedre.

Hadde også endometriose samtidig med pcos, men ble operert for det og ble 85% bedre.

Jeg mente forbedring i ansiktet.

Hårveksten på kroppen er like ille, men litt mindre hår på leggene etter åresvis med voksing.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk symptomer på PCOS som 18 åring og fikk diagnosen da jeg var 22. Er nå 40 og har to barn. Barna er laget med IVF, men PCOS var ikke årsaken til at vi trengte IVF. Frem til jeg var 30 så hadde jeg veldig uregelmessig mens. Etter det så endret mye seg av en eller annen grunn. Plutselig fikk jeg eggløsning og regelmessig menstruasjon. Kvisene forsvant også. Jeg hadde da ikke endret hverken kosthold eller noe annet. Jeg har brukt p-piller en periode, men det var egentlig pga menssmerter da jeg også har endometriose. Da jeg var hos gynekolog som 32 åring så var det ingen cyster på eggstokkene og det er det fortsatt ikke. 

Jeg er overvektig, men det trenger ikke å være PCOS sin skyld. Får en kvise nå og da. Har noen få svarte hår på haka som jeg napper bort. Jeg har aldri slitt noe særlig med økt håvekst, så har vært heldig der. Kviser har vært mitt problem. Jeg aner ikke hva som gjorde at jeg plutselig ble kvitt symptomene, men jeg klager ikke.

Anonymkode: 67f12...701

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...