Gå til innhold

Hunden spiser alt!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Føler meg greit rådvill her, og vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Jeg har ei omplassert tispe på 10 år (adoptert for 3 år siden) som nå de siste (kanskje) 6 mnd har begynt å spise mer og mer søppel. Det startet med en gang i blandt, så har det bare eskalert og eskalert. Nå skjer det altså nærmest hver eneste gang vi er borte. Og står døren til badet åpent, så river hun utav søppelet selv om vi er hjemme….

Vi har nå lært oss å lukke ALLE dører; kjøkken, bad, alle soverom. Hun har kun tilgang til gangen og stua. Når alle disse stedene nå er utelukket for henne å spise, så har hun begynt med dospaden til katten, sminkeserviettene mine, sminken min osv…

LES: Jeg har nettopp hatt henne hos dyrlegen som konstanterer at hun er helt frisk!

Hva er det jeg gjør feil? Jeg kan ikke holde på slik i lange tider….

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hunder er slik, så du gjør ikke noe feil. De spiser ikke, de sluker. Derfor bortkastet å gi de godbiter for de vet ikke hva de spiser uansett.

Anonymkode: 6b2b6...676

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hunder er slik, så du gjør ikke noe feil. De spiser ikke, de sluker. Derfor bortkastet å gi de godbiter for de vet ikke hva de spiser uansett.

Anonymkode: 6b2b6...676

Ja, klar over det altså, men dette er noe hun er begynt med nå de siste måneder, og bare blitt verre og verre. Hun har selskap gjennom hele dagen, hun får godt med mat, og godt med lufting. Jeg klarer liksom bare ikke fatte hva som går av henne. Nå har dette skjedd hver eneste dag i over ei uke….. 😞

Gjest CSe0gvmY2b
Skrevet

Gi hunden et mer begrenset område som ikke det finnes noe på som hunden vil spise når hunden er alene da. Hunder trenger da ikke tilgang på stue og gang i noen få timer dere ikke er hjemme. 

AnonymBruker
Skrevet

Hun skal jo ikke ha tilgang på NOE av det du nevner! Avgrens området med dører. Min har tilgang til et soverom + en gang slik at hun kan ha forskjellige temp.soner og underlag:)

Anonymkode: 0b6cd...af4

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hun skal jo ikke ha tilgang på NOE av det du nevner! Avgrens området med dører. Min har tilgang til et soverom + en gang slik at hun kan ha forskjellige temp.soner og underlag:)

Anonymkode: 0b6cd...af4

Nei, det er jeg veldig klar over :P Men som en vanlig husholdning, er det umulig å ha det 100% plettfritt hele døgnet. Jeg tenker heller ikke over at sminken min er noe hun har lyst til å ødelegge og spise ila. en dag. Skal en tenke sånn, så må jeg jo også fjerne sofa, hundeseng, tepper osv….

AnonymBruker
Skrevet

Min spiser på ting når hun kjeder seg mer enn en dag på rad.

Anonymkode: 878ac...d53

AnonymBruker
Skrevet

Har noe endret seg ellers i hverdagen hennes? Stress? Kjedsomhet?

Bortsett fra pica, så kan det også være demens... Også hunder blir demente og adferdsendring kan være et tidlig tegn.

Anonymkode: 42e68...3e6

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har noe endret seg ellers i hverdagen hennes? Stress? Kjedsomhet?

Bortsett fra pica, så kan det også være demens... Også hunder blir demente og adferdsendring kan være et tidlig tegn.

Anonymkode: 42e68...3e6

Tenker nok at det heller mot demens, atferdsendring var årsaken til dyrlegebesøket, men dyrlegen klarer jo ikke å diagnostisere demens på en hund, tipper jeg.

Jeg får prøve å avgrense enda større område, og se om det bedres noe… 

Skrevet

Jeg har en eldre hund selv, den er 12 år. De siste månedene har hun også begynt med noe som hun aldri tidligere i sitt liv ville drømt om å gjøre; stjele ting fra bordet. Hun vet at det er fy-fy og nei-nei. Men glemmer jeg et sjokoladepapir på bordet så stjeler hun det når hun er alene i stua, og drar det ned på gulvet eller bort til senga si for å slikke på det. En gang var det sjokolade igjen i emballasjen, men den hadde hun heldigvis ikke fått tak i for den var ikke helt åpnet.

Dette ser jeg som tydelige tegn på at hunden begynner å bli dement, rett og slett litt senil. Glemmer gamle regler, regler hun har kunnet hele sitt 12 årige liv. Må bare passe på å ikke la noe ligge igjen noe sted nå. Heldigvis er hunden min for liten til å rekke opp på kjøkkenbenker eller på skrivebordet mitt.

Jeg tror det er noe lignende du ser, ts. Et begynnende tegn på aldersforvirring, glemming av gamle regler for god oppførsel. Og det er det ikke så mye man får gjort med, unntatt å begrense hundens adgang til rom der den kan få tak i noe den vil spise på eller prøve å spise.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye mental aktivisering får hun? Har hun noen tegn på separasjonsangst? Om hun ikke har hatt separasjonsangst før, så kan hun ha fått det nå om hun har begynt å bli dement. Et kamera kan være lurt for å se om hun viser tegn til stress hjemme (vandre rundt, piping etc). 

Om det er tilfellet at hun ødelegger ting fordi hun er redd alene pga begynnende demens, så er det vel umulig å trene bort og da bør dere tenke på å la henne slippe med mindre dere finner noen som kan passe på henne mens dere er borte.

Ødelegger hun ting når dere er hjemme også? 

Anonymkode: 5d901...b9d

AnonymBruker
Skrevet

Her er det tennissokkene til sønnen som spises.

Anonymkode: c8d43...512

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...