Gå til innhold

Sameie, hva betyr egentlig dette?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ny på boligmarkedet. Er interessert i en leilighet med felleskostnader på ca. 4200,- pr mnd, men er usikker på hva som egentlig er inkludert... Hva betyr akonto  vann og avløp? Betyr dette at alle kommunale avgifter er inkludert i felleskostnadene? Forstår at tv og internett er inkludert.

"**Felleskostnader / Felleskostnader inkluderer Kr 4 286 pr. mnd. Felleskostnader inkluderer: Renovasjon, felles bygningsforsikring, grunnpakke kabel-tv, internett, akonto vann og avløp, akonto fjernvarme, strøm i fellesarealer, generell drift og vedlikehold av fellesarealer og bygg, plenklipping, snømåking og strøing, vaktmestertjenester, renholdstjenester, forretningsførsel, styrehonorar mm. Beløpet er opplyst av forretningsfører, og avhenger av de avtaler som sameiet til enhver tid har inngått."

Anonymkode: 2de0d...fd0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sameie betyr at du eier leiligheten.

Borettslag betyr at du kjøper borett til en leiligheten. Borettslaget eier leiligheten.

Anonymkode: e386e...a69

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg svarer på spørsmålene dine:

- Ja, det betyr at alle kommunaleavgifter er inkludert i fellesutgifter.

- A konto vann og avløp betyr at du betaler en fastpris hver måned for varmtvannet du bruker, som man beregner en gang i året mot faktisk bruk. En gang i året vil du motta en faktura som sier:

- Om forbruket ditt var høyere enn det beløpet du betalte hver måned, så må du betale ekstra.

- Om forbruket ditt var lavere enn det beløpet du betalte hver måned, så får du igjen pengene.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Sameie betyr at du eier leiligheten.

Borettslag betyr at du kjøper borett til en leiligheten. Borettslaget eier leiligheten.

Ja, det forstår jeg, jeg lurer bare på hva som er inkludert i felleskostnadene.

Skrevet

Akonto betyr at det er et anslag på hva kostnadene skal bli. Først når vannmåler er avlest vet du hva du brukte og får en avregning. Samme med fjernvarme. 

Sameie betyr at du eier din egen leilighet og eier fellesområdene sammen med de andre sameierne 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det står jo veldig tydelig hva som er inkludert. Kommunale avgifter kommer i tillegg. 

Anonymkode: 959a9...5da

AnonymBruker
Skrevet

Det kan være du må betale litt ekstra kommunale avgifter eller eiendomsskatt utenom fellesutgiftene også. Det står at vann, avløp og renovasjon er dekket, men ofte tar kommunen noen generelle avgifter utenom også.

Som andre nevner, så eier du leiligheten selv, i motsetning til et borettslag hvor borettslaget eier leiligheten, og du kjøper en rett til å bo i en leilighet (derav "borettslag") Hva dette betyr i praksis er at du kanskje har litt friere regler rundt utleie av leiligheten, siden det er din leilighet. I tillegg må du betale 2.5% dokumentavgift av kjøpesummen, noe du slipper med leilighet i borettslag.

Anonymkode: 06cef...cfd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg svarer på spørsmålene dine:

- Ja, det betyr at alle kommunaleavgifter er inkludert i fellesutgifter.

- A konto vann og avløp betyr at du betaler en fastpris hver måned for varmtvannet du bruker, som man beregner en gang i året mot faktisk bruk. En gang i året vil du motta en faktura som sier:

- Om forbruket ditt var høyere enn det beløpet du betalte hver måned, så må du betale ekstra.

- Om forbruket ditt var lavere enn det beløpet du betalte hver måned, så får du igjen pengene.

Nei, kommunale utgifter er ikke en del av fellesutgiftene og må betales utenom.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, kommunale utgifter er ikke en del av fellesutgiftene og må betales utenom.

Men det står jo at renovasjon er inkludert. Er ikke renovasjon en del av de kommunale avgiftene?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men det står jo at renovasjon er inkludert. Er ikke renovasjon en del av de kommunale avgiftene?

Det er forskjell på sameiet drift av renovasjon og renovasjonskostnader i forbindelse med kommunale avgifter. Hadde kommunale avgifter vært inkludert så ville det vært spesifisert i oversikt over fellesutgiftene. Når man har selveierleilighet kommer kommunale utgifter separat og til hver enkelt eier.

AnonymBruker
Skrevet

TS: Hva de kommunale avgiftene er på vil forøvrig stå spesifisert i salgsoppgaven. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jo, men det er bare én av flere utgifter til kommunen, mens vann er en annen. Du slipper å betale for egen søppeldunk og tømming, samt vann, men må fortsatt betale for andre generelle kommunale avgifter. 

AnonymBruker
Skrevet

Uten at jeg vet nøyaktig hva det dekker, så kan det være andre kommunale tilbud som man er påbudt å betale for. Altså for eksempel at boligen er knyttet til en skolekrets, kommunal vei frem til eiendommen, nødetater, feiing av skorstein og diverse annet. Arbeid som kommunen har med tilsyn og dokumentasjon relevant for eiendommen osv. "Det store dragsuget"

AnonymBruker
Skrevet

Her var det jammen mange forskjellige svar, så jeg ble ikke så veldig mye klokere. Fant dette i salgsoppgaven, men er fortsatt i villrede:

"Avgiftsbeskrivelse

Kommunale avgifter faktureres gjennom felleskostnadene. Kostander til kommunale avgifter vil variere etter forbruk. Det er installert vannmåler."

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Her var det jammen mange forskjellige svar, så jeg ble ikke så veldig mye klokere. Fant dette i salgsoppgaven, men er fortsatt i villrede:

"Avgiftsbeskrivelse

Kommunale avgifter faktureres gjennom felleskostnadene. Kostander til kommunale avgifter vil variere etter forbruk. Det er installert vannmåler."

Men så flott, der har du jo svarer svart på hvitt. Da spiller det ingen rolle hva resten svarer. Hvordan kan du ikke bli klokere av en tekst som svarer på nøyaktig det du lurer på?

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Det må du få papirer fra styret på. Be om spesifisert.

Anonymkode: 07f26...b7a

AnonymBruker
Skrevet

Det kan sikkert være lurt å høre med megler. Jeg tolker det fortsatt slik at det er de spesifiserte kommunale avgiftene som vann og renovasjon som er inkludert, og da faktureres via fellesutgifter. Men at det ikke utelukker at det kan være flere kommunale avgifter.

Det pleier typisk å være listet slik på finn: 

image.png.6c9ebf80c7b1bfce5a903ae13715a652.png

Går du inn i salgsoppgaven ser du dette: (I eksempelet her, betales vann og renovasjon direkte)

image.png.dd627b625959644916f307c9255fe4ef.png

Med andre ord, det kan være flere avgifter til kommunen enn akkurat de som står listet.

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Men så flott, der har du jo svarer svart på hvitt. Da spiller det ingen rolle hva resten svarer. Hvordan kan du ikke bli klokere av en tekst som svarer på nøyaktig det du lurer på?

Jeg synes det er unødvendig å være bjeffete. Hvis dette er TS sitt første boligkjøp, noe som kanskje er den største økonomiske avgjørelsen man gjør i sitt liv, så skjønner jeg godt at TS ønsker å orientere seg godt, og unngå feller.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Noen må alltid være et rassh.. her inne..... I dag er det deg.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sameie er noe dritt. 

Anonymkode: 5c680...e0d

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.3.2023 den 18.11):

Sameie er noe dritt. 

Anonymkode: 5c680...e0d

Sameie er helt topp! 😄

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...