AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #41 Del Skrevet 3. mars 2023 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Men du setter da pokker ikke inn en systemlås når du bytter. Bytt til en vanlig lås. Eller enda bedre, sett inn en elektronisk lås. Anonymkode: ea128...7a8 Da får man vel ett problem med dette ved eventuell salg av leilighet. Anonymkode: 500af...603 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #42 Del Skrevet 3. mars 2023 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Det gir mening. Hadde jeg eid i et borettslag hadde jeg også gjort det jeg kunne for å bli kvitt bolighaivirksomhet. Jeg ønsker å bo med eierne, ikke tilfeldige leieboere. Anonymkode: 9c8a2...1b9 Men nå bor ikke TS i et borettslag. Anonymkode: 9aa52...e99 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #43 Del Skrevet 3. mars 2023 Det høres helt tullerusk ut at et sameie skal nekte deg å bytte lås, anbefaler deg å ringe styreleder og prate med han. Anonymkode: 11343...b8c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #44 Del Skrevet 3. mars 2023 Boligutleie er ikke for alle. Hvorfor ikke heller begynne med aksjer? Det er mye enklere. Hilsen Styreleder Anonymkode: ea128...7a8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #45 Del Skrevet 3. mars 2023 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Det høres helt tullerusk ut at et sameie skal nekte deg å bytte lås, anbefaler deg å ringe styreleder og prate med han. Anonymkode: 11343...b8c Skal gjøre det, når jeg har muligheten. Skal prøve å ta opp saken en gang til. Anonymkode: 500af...603 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #46 Del Skrevet 3. mars 2023 Linda1986 skrev (2 timer siden): Hvor dyrt er det? Avhengig av type lås kan den koste fra 1000-2500 for sylinderen, så ca 2000 pr lås for at låsesmed skal bytte og 400-600 kr pr nøkkel. Gang det opp med antall dører i borettslaget/sameiet og antall nøkler, så får du et pent takk ts kan bla opp. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har aldri hørt om et sameie som har systemnøkler til seksjonseiernes leiligheter. Veldig rart at dere godtar dette. Står dette i vedtektene eller er formalisert på annen måte? Helt vanlig med systemnøkler til utgangsdør, loft og kjeller, men til leilighetene betrakter jeg som meget suspekt. Anonymkode: 9aa52...e99 Helt vanlig med systemnøkler, selv om du ikke har hørt om det, og det er ingenting suspekt med det. TS godtok også dette når hun kjøpte boligen. Anonymkode: 294a7...46b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #47 Del Skrevet 3. mars 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Avhengig av type lås kan den koste fra 1000-2500 for sylinderen, så ca 2000 pr lås for at låsesmed skal bytte og 400-600 kr pr nøkkel. Gang det opp med antall dører i borettslaget/sameiet og antall nøkler, så får du et pent takk ts kan bla opp. Helt vanlig med systemnøkler, selv om du ikke har hørt om det, og det er ingenting suspekt med det. TS godtok også dette når hun kjøpte boligen. Anonymkode: 294a7...46b TS her. Jeg bytter heller låsen selv, istedet for å betale en halv million kroner i erstatning. Anonymkode: 500af...603 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #48 Del Skrevet 3. mars 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Avhengig av type lås kan den koste fra 1000-2500 for sylinderen, så ca 2000 pr lås for at låsesmed skal bytte og 400-600 kr pr nøkkel. Gang det opp med antall dører i borettslaget/sameiet og antall nøkler, så får du et pent takk ts kan bla opp. Helt vanlig med systemnøkler, selv om du ikke har hørt om det, og det er ingenting suspekt med det. TS godtok også dette når hun kjøpte boligen. Anonymkode: 294a7...46b TS har ikke henvist til noen avtaler hun har gjort om dette. En såpass inngripende praksis må jo være nedfelt noe sted. Ikke helt uvanlig i borettslag, men i et sameie er det meget spesielt. Andre som har slike avtaler og kan henvise til hjemmel? Anonymkode: 9aa52...e99 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #49 Del Skrevet 3. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): TS har ikke henvist til noen avtaler hun har gjort om dette. En såpass inngripende praksis må jo være nedfelt noe sted. Ikke helt uvanlig i borettslag, men i et sameie er det meget spesielt. Andre som har slike avtaler og kan henvise til hjemmel? Anonymkode: 9aa52...e99 Hehe, trenger ikke inngå noen avtale på dette. Når du kjøper en bolig aksepterer du de avtalene som følger boligen, f.eks avtaler i sameiet, husordensregler ect. Dette ligger informasjon om ved salg, liker du ikke de avtalene så kan du la være å kjøpe boligen. Kjøp = aksept. Anonymkode: 294a7...46b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #50 Del Skrevet 3. mars 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Avhengig av type lås kan den koste fra 1000-2500 for sylinderen, så ca 2000 pr lås for at låsesmed skal bytte og 400-600 kr pr nøkkel. Gang det opp med antall dører i borettslaget/sameiet og antall nøkler, så får du et pent takk ts kan bla opp. Anonymkode: 294a7...46b Og hvorfor i alle verdens land og riker skulle man skiftet lås i alle dørene i sameiet fordi om TS vil ha ny lås? Jeg tror ikke du forstår konseptet med systemnøkler. Anonymkode: 158f1...d19 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #51 Del Skrevet 3. mars 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): TS her. Jeg bytter heller låsen selv, istedet for å betale en halv million kroner i erstatning. Anonymkode: 500af...603 Det regnestykket der er jo bare tull, man trenger ikke skifte lås på alle dørene. Anonymkode: 158f1...d19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #52 Del Skrevet 3. mars 2023 Skjerpings! Slutt å plag kvinneguiden og den stakkars styrelederen din med dette. I morgen går du på Clas Ohlson og kjøper ny låsesylinder. https://www.clasohlson.com/no/Lå%3Bssylinder/p/31-3588 Hvis det blir for vanskelig å bytte selv ringer du låsesmed. Hvis det blir for vanskelig så burde du ikke drive med utleie. Anonymkode: ea128...7a8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #53 Del Skrevet 3. mars 2023 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Det regnestykket der er jo bare tull, man trenger ikke skifte lås på alle dørene. Anonymkode: 158f1...d19 Takk skal du ha. Svarene jeg har fått i tråden viser bare èn ting, at det ikke finnes ett entydig svar på problemet. Har spurt bekjente, og der var en som hadde fagkunnskap om dette området. Anonymkode: 500af...603 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #54 Del Skrevet 3. mars 2023 En systemnøkkel går til ytterdøren og din leilighet, ikke de andre dørene i sameiet. Burde ikke være noe problem å bytte, hør med den aktuelle låsesmeden. Dus kal selvsagt ikke bytte lås på alle leilighetene. Anonymkode: a5a90...ac1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #55 Del Skrevet 3. mars 2023 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Takk skal du ha. Svarene jeg har fått i tråden viser bare èn ting, at det ikke finnes ett entydig svar på problemet. Anonymkode: 500af...603 Jo. Det finnes et enkelt og entydig svar på dette, men utrolig mange som uttaler seg skråsikkert om ting de ikke kan noe om. Du trenger ikke spørre styrelederen i sameiet om lov for å bytte lås på din egen dør. Anonymkode: ea128...7a8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #56 Del Skrevet 3. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk skal du ha. Svarene jeg har fått i tråden viser bare èn ting, at det ikke finnes ett entydig svar på problemet. Har spurt bekjente, og der var en som hadde fagkunnskap om dette området. Anonymkode: 500af...603 Svarene i denne tråden viser bare at kg ikke er stedet å spørre om sånne ting. Folk svarer voldsomt bastant selv om de ikke har noe greie på det og tar helt feil. AnonymBruker skrev (1 time siden): Jo. Det finnes et enkelt og entydig svar på dette, men utrolig mange som uttaler seg skråsikkert om ting de ikke kan noe om. Du trenger ikke spørre styrelederen i sameiet om lov for å bytte lås på din egen dør. Anonymkode: ea128...7a8 Dette. Sameiet kan ikke bestemme hva du gjør med din dørlås, de kan ikke kreve at du har systemnøkkel eller at de har universal nøkkel. De kan ikke omgå dette via vedtekter, og du kan livlig ignorere alle eventuelle vedtekter som gir noe sånt pålegg. Her kan du lese mer om dette: https://www.nobl.no/2022/aktuelt/systemnokler-i-boligselskap/ Anonymkode: 158f1...d19 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #57 Del Skrevet 4. mars 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg har aldri hørt om et sameie som har systemnøkler til seksjonseiernes leiligheter. Veldig rart at dere godtar dette. Står dette i vedtektene eller er formalisert på annen måte? Helt vanlig med systemnøkler til utgangsdør, loft og kjeller, men til leilighetene betrakter jeg som meget suspekt. Anonymkode: 9aa52...e99 La oss si at du bor alene og får et illebefinnende. Du klarer så vidt å ringe (eller bruke alarm) men er ikke i stand til å åpne ytterdøren din. I et sånt nødstilfelle kontakter ambulansen brannvesen og/eller politi og man låser seg inn i din leilighet med nøkkelen. Det samme gjelder om det skulle oppstå brann. De har ikke nøkkel for å luske rundt i leilighetene til den enkelte, men for å kunne handle i nødssituasjoner. Anonymkode: 08cd5...0a6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #58 Del Skrevet 4. mars 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): La oss si at du bor alene og får et illebefinnende. Du klarer så vidt å ringe (eller bruke alarm) men er ikke i stand til å åpne ytterdøren din. I et sånt nødstilfelle kontakter ambulansen brannvesen og/eller politi og man låser seg inn i din leilighet med nøkkelen. Det samme gjelder om det skulle oppstå brann. De har ikke nøkkel for å luske rundt i leilighetene til den enkelte, men for å kunne handle i nødssituasjoner. Anonymkode: 08cd5...0a6 Eller så bryter de opp døren. Besteforeldrene mine kjøpte leilighet i et sameie der alle dørene hadde systemlås, og da forrige eier fikk illebefinnende, så brøt de opp døren, de hadde ikke lett etter nøkler da. Anonymkode: e7325...fd0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #59 Del Skrevet 4. mars 2023 Dette er jo utgifter som er knyttet til at du driver utleie-virksomhet i sameiet. Sameiet skal selvfølge ikke påkoste utgifter som påfaller pga av dette. Anonymkode: 5df9c...015 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #60 Del Skrevet 4. mars 2023 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Eller så bryter de opp døren. Besteforeldrene mine kjøpte leilighet i et sameie der alle dørene hadde systemlås, og da forrige eier fikk illebefinnende, så brøt de opp døren, de hadde ikke lett etter nøkler da. Anonymkode: e7325...fd0 Om brannvesenet/politi har tilgang til for eksempel en boks i gangen der nøkkel befinner seg, eller får nøkkel fra styreleder, trenger man ikke å bruke tid på å bryte opp dør. Hvert sekund teller om det ligger et alvorlig sykt menneske innenfor. Er det ingen annen utvei, må man bryte seg inn, men det er helt unødvendig om man har nøkkel. Kan forsikre deg om at du hadde gitt blanke i alt "hemmelig" i leiligheten om du var dødssyk. Da vil din eneste tanke være å få rask hjelp. Anonymkode: 08cd5...0a6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå