AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #1 Skrevet 3. mars 2023 Jeg har hatt en leietaker som ikke har levert nøklene tilbake. De er mistet sier de, og dette gjelder ett sameie i Bergen. Styreleder forteller at de nekter å skifte sylinderlås på leilighetsdøren, da nøklene er mistet og man må ha kunnskap om hvor disse nøklene kan brukes for å misbruke de. Jeg stoler ikke på at leietaker snakker sant, og det har vært trøbbel med leietaker tidligere. Har styreleder lov til å nekte og kan jeg skifte låsen selvom sameiet mener at jeg ikke har lov? Hva ville du ha gjort? Anonymkode: 500af...603
Million Skrevet 3. mars 2023 #2 Skrevet 3. mars 2023 (endret) Jeg trodde da at det var en selvfølge at man kan skifte lås på en selveier- eller borettslagleilighet man eier! Det er jo et vanlig råd å anbefale folk å alltid skifte lås når de overtar en ny bolig etter andre, fordi man aldri vet hvor mange nøkler som faktisk er i omløp og hvor de er. Det er imidlertid ikke styrets ansvar å skifte denne låsen. Det virker som du trodde det. Du skriver at "Styreleder forteller at de nekter å skifte sylinderlås på leilighetsdøren," men det er altså ikke deres ansvar. Det er ditt ansvar og din kostnad å skifte en lås på DIN eiendom om du føler det er behov for det pga nøkler på avveie. Hvis det er en nøkkel til en oppgang (er dette en leilighet i blokk?) på avveie også og du trenger ny, bestiller du det enten av styret eller vaktmesteren. Hos oss må det betales for denne systemnøkkelen til oppgangen, og det koster flere hundre kroner pr stk. Endret 3. mars 2023 av Million 13 2
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #3 Skrevet 3. mars 2023 Det bytter du da bare selv? Om det er hovedinngang med nøkkel og de vil ikke bytte den, dems problem.. Anonymkode: d0367...a0e 7
Grüner Skrevet 3. mars 2023 #4 Skrevet 3. mars 2023 Million skrev (3 minutter siden): Jeg trodde da at det var en selvfølge at man kan skifte lås på en selveier- eller borettslagleilighet man eier! Det er jo et vanlig råd å anbefale folk å alltid skifte lås når de overtar en ny bolig etter andre, fordi man aldri vet hvor mange nøkler som faktisk er i omløp og hvor de er. Det er imidlertid ikke styrets ansvar å skifte denne låsen. Det virker som du trodde det. Du skriver at "Styreleder forteller at de nekter å skifte sylinderlås på leilighetsdøren," men det er altså ikke deres ansvar. Det er ditt ansvar og din kostnad å skifte en lås på DIN eiendom om du føler det er behov for det pga nøkler på avveie. Det er ikke vanlig å skifte lås for hver nye eier, nei. 11
Million Skrevet 3. mars 2023 #5 Skrevet 3. mars 2023 (endret) Grüner skrev (3 minutter siden): Det er ikke vanlig å skifte lås for hver nye eier, nei. Det har jeg ikke sagt. Jeg sa det var et anbefalt råd når en leilighet skifter eier. Og når man ikke vet hvor nøklene er blitt av, om man leier ut. https://blogg.assaabloyopeningsolutions.no/forbruker/bor-jeg-bytte-las-nar-jeg-bytter-bolig Endret 3. mars 2023 av Million 2 2
Sofakona Skrevet 3. mars 2023 #6 Skrevet 3. mars 2023 Vi har flyttet 3 ganger og alltid byttet lås. Vet aldri hvor mange som har nøkler til huset 3
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #7 Skrevet 3. mars 2023 Million skrev (3 minutter siden): Jeg trodde da at det var en selvfølge at man kan skifte lås på en selveier- eller borettslagleilighet man eier! Det er jo et vanlig råd å anbefale folk å alltid skifte lås når de overtar en ny bolig etter andre, fordi man aldri vet hvor mange nøkler som faktisk er i omløp og hvor de er. Det er imidlertid ikke styrets ansvar å skifte denne låsen. Det virker som du trodde det. Du skriver at "Styreleder forteller at de nekter å skifte sylinderlås på leilighetsdøren," men det er altså ikke deres ansvar. Det er ditt ansvar og din kostnad å skifte en lås om du føler det er behov for det pga nøkler på avveie. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det bytter du da bare selv? Om det er hovedinngang med nøkkel og de vil ikke bytte den, dems problem.. Anonymkode: d0367...a0e Svarer til begge samtidig. Styre skriver: "Systemlåsene som brukes, kan bare skiftes og bestilles av styret. Dette gjelder også til leiligheten. Grunnen du oppgir er ikke tilstrekkelig for å kunne bytte låsen, selv ved utleie. De som finner nøklene må ha kunnskap om hvor disse kan brukes før de kan misbrukes. Det er forøvrig patent på nøklene og kan ikke kopieres av andre." Jeg er faktisk redd for at leietaker har nøklene og vil misbruke de. Stoler ikke på at de snakker sant. Anonymkode: 500af...603 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #8 Skrevet 3. mars 2023 Sofakona skrev (3 minutter siden): Vi har flyttet 3 ganger og alltid byttet lås. Vet aldri hvor mange som har nøkler til huset Bor dere i leilighet, der de brukes systemlås? Anonymkode: 500af...603 1
Million Skrevet 3. mars 2023 #9 Skrevet 3. mars 2023 (endret) AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Svarer til begge samtidig. Styre skriver: "Systemlåsene som brukes, kan bare skiftes og bestilles av styret. Dette gjelder også til leiligheten. Grunnen du oppgir er ikke tilstrekkelig for å kunne bytte låsen, selv ved utleie. De som finner nøklene må ha kunnskap om hvor disse kan brukes før de kan misbrukes. Det er forøvrig patent på nøklene og kan ikke kopieres av andre." Jeg er faktisk redd for at leietaker har nøklene og vil misbruke de. Stoler ikke på at de snakker sant. Anonymkode: 500af...603 Merkelig. Det er noen i mitt borettslag også som har systemnøkler som passer i både deres egen leilighetsdør og i oppgangsdøren nede. Men det er også haugevis av andre som har byttet både ytterdør og lås eller bare lås i egen dør opp gjennom årene, og det er ingen som bestemmer noe annet her. Ikke styret i hvert fall. Jeg hadde sjekket litt videre på lovligheten i det der, var jeg deg. Har styret rett og slett myndighet og makt til å forby deg å skifte lås selv om du vil det? Sjekk det med noen som kan loven. Jeg har en nøkkel til ytterdøren min, og en annen /systemnøkkel til oppgangsdøren nede. Og det er det mange beboere i hele borettslaget som har også. Så det er fullt mulig å ha to nøkler når man bor i borettslag/sameie/blokk. Endret 3. mars 2023 av Million 4
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #10 Skrevet 3. mars 2023 Million skrev (1 minutt siden): Merkelig. Det er noen i mitt borettslag også som har systemnøkler som passer i både deres egen leilighetsdør og i oppgangsdøren nede. Men det er også haugevis av andre som har byttet både ytterdør og lås eller bare lås i egen dør opp gjennom årene, og det er ingen som bestemmer noe annet her. Ikke styret i hvert fall. Jeg hadde sjekket litt videre på lovligheten i det der, var jeg deg. Har styret rett og slett myndighet og makt til å forby deg å skifte lås selv om du vil det? Sjekk det med noen som kan loven. Jeg har en nøkkel til ytterdøren min, og en annen /systemnøkkel til oppgangsdøren nede. Og det er det mange som har. Så det er fullt mulig å ha to nøkler når man bor i borettslag/sameie/blokk. Jeg har en systemnøkkel til leiligheten og en systemnøkkel til hovedinngangen. Har ei venninne som sier at årsaken til at det skal være systemnøkkel til boligen, er fordi styret har en universialnøkkel til som passer til alle leilighetene. De vil bruke nøkkelen i tilfelle ved brann og andre skader. Det står ingenting om dette i hverken vedtekene eller husordensreglene. De nekter meg og bytte låsen på min egen dør. Anonymkode: 500af...603 2
Sofakona Skrevet 3. mars 2023 #11 Skrevet 3. mars 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Bor dere i leilighet, der de brukes systemlås? Anonymkode: 500af...603 2 hus og nå i leilighet i borettslag
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #12 Skrevet 3. mars 2023 Jeg hadde byttet låsen og ikke tenkt mer over det.. Anonymkode: 64b77...34e 4
Million Skrevet 3. mars 2023 #13 Skrevet 3. mars 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg har en systemnøkkel til leiligheten og en systemnøkkel til hovedinngangen. Har ei venninne som sier at årsaken til at det skal være systemnøkkel til boligen, er fordi styret har en universialnøkkel til som passer til alle leilighetene. De vil bruke nøkkelen i tilfelle ved brann og andre skader. Det står ingenting om dette i hverken vedtekene eller husordensreglene. De nekter meg og bytte låsen på min egen dør. Anonymkode: 500af...603 Jeg tror som sagt jeg ville sjekket lovligheten i dette. Har de egentlig noen lovlig rett til å nekte folk å bytte lås? Ligger det noen makt bak dette, slik at de kan med loven i hånd straffe den som bytter lås på noen måte? Jeg har mine tvil, men sjekk det gjerne med en advokat. Eller jussbuss. Kanskje noen studenter vil ha et slikt tilfelle å bryne seg på og lære av. 3
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #14 Skrevet 3. mars 2023 Million skrev (Akkurat nå): Jeg tror som sagt jeg ville sjekket lovligheten i dette. Har de egentlig noen lovlig rett til å nekte folk å bytte lås? Ligger det noen makt bak dette, slik at de kan med loven i hånd straffe den som bytter lås på noen måte? Jeg har mine tvil, men sjekk det gjerne med en advokat. Eller jussbuss. Kanskje noen studenter vil ha et slikt tilfelle å bryne seg på og lære av. Jeg tenker framover: - Når jeg skal selge, de nye kjøperne vil ha nøklene til de nye låsene. Om de skal ha nye nøkler, så vil de henvende seg til styre og få en nøkkel som ikke passer inn. Hva skjer om de klager til meg etter boligsalg? Er jeg erstatningsansvarlig da? Anonymkode: 500af...603
Million Skrevet 3. mars 2023 #15 Skrevet 3. mars 2023 (endret) AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg tenker framover: - Når jeg skal selge, de nye kjøperne vil ha nøklene til de nye låsene. Om de skal ha nye nøkler, så vil de henvende seg til styre og få en nøkkel som ikke passer inn. Hva skjer om de klager til meg etter boligsalg? Er jeg erstatningsansvarlig da? Anonymkode: 500af...603 Da jeg flyttet inn i borettslag, var det ingen selvfølgelighet at det var styret som kunne gi meg nye/flere nøkler til MIN leilighet. Det var det jeg selv som dro til låsesmed og fikk laget. Nøkkel til oppgangsdøren derimot er systemnøkkel (passer også til branndørene til kjellerboder, loftsboder, sykkelrom, vaskerom) og det må vaktmester bestille. Det har ingenting med min leilighet å gjøre. Jeg kan ikke skjønne at det skal være noe problem for en ev ny eier av din leilighet å ha to nøkler? Jeg trodde det var helt normalt å ha. En til sin egen lås (som du har satt inn) og en til oppgangsdøren. Du bare viser nøklene til de kjøperne av leiligheten din, sier at "DENNE er til leilighetsdøra, du får filt opp flere hos låsesmeden i Storgata" også "DENNE er til oppgangsdøren nede, flere nøkler av den fås ved å bestille hos styret, koster xxx kroner". Faren min bor også i blokk, og han har også to forskjellige nøkler. En til leiligheten, en til oppgangsdøra. Altså, dette hadde jeg seriøst tatt opp med jussbuss eller noe. Det kan umulig være lovlig for et styre å NEKTE beboere å skifte låser i sine egne boliger! Endret 3. mars 2023 av Million 5
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #16 Skrevet 3. mars 2023 Bytt låsen. Din bolig, dine eiendeler, ditt hjem. Betaler de innboforsikringen for deg, siden du ikke får lov til å bytte låsen i din egen inngangsdør? Anonymkode: 52c55...d56 4
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #17 Skrevet 3. mars 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Bytt låsen. Din bolig, dine eiendeler, ditt hjem. Betaler de innboforsikringen for deg, siden du ikke får lov til å bytte låsen i din egen inngangsdør? Anonymkode: 52c55...d56 Nei, det gjør de ikke. Anonymkode: 500af...603
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #18 Skrevet 3. mars 2023 Styret har faktisk sitt på det tørre her. Det er de som bestemmer om fargen på døren skal endres og om det er nødvendig med bytting av lås. MEN. For meg kan det virke som om dere har pratet forbi hverandre. At de kanskje forventer at sameiet skal måtte ta den kostnaden. Hvorfor legger du ikke bare saken fram slik den er, si at du har problemer med en leietaker, og at du av den grunn ønsker og bytte låsen til din egen inngangsdør. Anonymkode: d9c6b...347 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #19 Skrevet 3. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Styret har faktisk sitt på det tørre her. Det er de som bestemmer om fargen på døren skal endres og om det er nødvendig med bytting av lås. MEN. For meg kan det virke som om dere har pratet forbi hverandre. At de kanskje forventer at sameiet skal måtte ta den kostnaden. Hvorfor legger du ikke bare saken fram slik den er, si at du har problemer med en leietaker, og at du av den grunn ønsker og bytte låsen til din egen inngangsdør. Anonymkode: d9c6b...347 Det hjelper ikke, og jeg har prøvd. Virker som styret har blitt lei av at folk leier ut leiligheten og vil bytte lås etterpå. Jeg skrev følgende: "Jeg har nettopp avsluttet leieforholdet med min leietaker. Leietaker har ikke levert nøklene, og derfor ønsker jeg å skifte systemsylinder på min leilighet. Jeg vil selvfølglig dekke kostnaden for dette. På forhånd tusen takk for hjelpen." Anonymkode: 500af...603
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #20 Skrevet 3. mars 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Styret har faktisk sitt på det tørre her. Det er de som bestemmer om fargen på døren skal endres og om det er nødvendig med bytting av lås. MEN. For meg kan det virke som om dere har pratet forbi hverandre. At de kanskje forventer at sameiet skal måtte ta den kostnaden. Hvorfor legger du ikke bare saken fram slik den er, si at du har problemer med en leietaker, og at du av den grunn ønsker og bytte låsen til din egen inngangsdør. Anonymkode: d9c6b...347 Hva ville du ha gjort i en slik situasjon? Anonymkode: 500af...603
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå