AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #1 Skrevet 3. mars 2023 Tidlig i forholdet, eller egentlig før vi ble ordentlig kjærester, fortalte han meg en del om ting han hadde gjort med andre før vi møtte hverandre. Vi møttes, og ble forelsket og alt gikk egentlig veldig fort. Men var en uke eller to med dating før vi ble et par, og i løpet av den tiden, og også i noen uker etterpå, fortalte han en del. Jeg likte ikke å høre om det, men i starten av et forhold er man jo som regel veldig høflig og vil framstå moden og åpen etc. Så jeg sa ikke ifra til han om at det var veldig ubehagelig å høre om disse tingene. Det var ikke veldig mye, og heller ikke veldig detaljert, men dessverre nok til at det har fått ødelegge ganske mye mellom oss etter min mening. Det er mye jeg ønsket å dele og oppleve med han, men flere av de tingene har han fortalt om at han har gjort med andre. For meg blir det da noe ekkelt over det, og ekstra sårende fordi noen av disse tingene har han ennå ikke gjort med meg. I starten snakket han om at han gledet seg til å utforske ting sammen med meg, i vårt tempo. Og jeg gledet meg til det. At det skulle være oss to. Men, ettersom han fortalte om ting han har gjort med andre før, merket mer og mer at det ikke lenger føltes som at det var bare oss to i forholdet. Han hadde på et vis brakt andre inn i vårt forhold, i det mest intime. Nå er det gått tre år, og vi har fremdeles krangler om dette med uvjevne mellomrom. Jeg klarer ikke slutte å tenke på noen av de tingene, og det er vondt og jeg blir sint, sint på han fordi han ikke skjermet meg for alt det ekle fra fortiden med de andre. At han ikke kunne tenke på meg, og oss, at vi kunne gjøre ting sammen og at det ville være bare vårt. Føles som ingenting egentlig er unikt. Tar meg i å tenke på det stadig vekk, i alle mulige situasjoner og ikke kun seksuelt. Tenker f.eks. når han lager en kopp kakao til oss, og vi sitter foran peisen og hører på musikk....."han har sikkert gjort dette før, med mange andre." Eller når vi gjør noe i hagen, og så tenker jeg på det han sa om at en dame han møtte før meg, var med og raket løv i hagen. Da føles det som om alt er bortkastet. Hvorfor gidde å gjøre noe i hagen med han? Han har jo delt også disse opplevelsene med andre enn meg. Det er mange eksempler, også ting jeg hadde drømt om å gjøre, og så når jeg har tatt initiativ og gledet meg, så har det kommet fram at joda, dette har han gjort før! Da blir det hele ødelagt for meg. Skjønner at jeg er veldig følsom, men er dette vanlig? Burde ikke kjærester starte "på nytt" sammen? Skape opplevelser sammen, ikke trekke fram ting fra fortiden med andre tidligere partnere? Jeg har jo ikke noe behov for å nevne andre jeg har møtt før, det er ikke interessant eller relevant. Jeg elsker han, men føler mer og mer at dette tynger og plager meg veldig. Jeg er 40, så er ikke ung og uerfaren heller, men denne mannen er drømmemannen min og så er jeg så trist fordi fortiden hans skal være allestedsværende. Det føles vondt og unødvendig. Jeg ønsket å bygge et fantastisk og nært forhold, men er bare i glimt at jeg føler dette skjer, når jeg iblant klarer å skyve unna tankene på alt han har sagt om fortiden. Er det andre som har opplevd lignende? Endte dere opp med å gjøre det slutt, eller fant dere en måte å fortsette forholdet på uten krangler og vonde følelser om fortiden? Anonymkode: 3a664...12f 5
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 Populært innlegg #2 Skrevet 3. mars 2023 Dette er ikke vanlig, du burde søke hjelp. Greit nok at han ikke burde sakt disse tingene, men din reaksjon er hinsides. Anonymkode: 14260...65a 65 20
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #3 Skrevet 3. mars 2023 Google på retrospektiv sjalusi. Det er vel dette du lider av. Kanskje du får noen tips om hvordan du kan legge fra deg disse vonde tankene og være til stede i nuet med kjæresten din. Anonymkode: ff2c9...196 18 1 4
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #4 Skrevet 3. mars 2023 Hmm. Det er jo lenge å gå å tenke på noe i tre år da. Litt teit råd, MEN hva om du plutselig legger ut om noe DU har opplevd med noen andre, noe spennende? Bare la det glippe ut av deg, helt "uplanlagt". Om du finner på noe eller tar en sann historie er likegyldig, men bare for å gi tilbake med samme mynt? Jeg tror jeg hadde følt meg bedre etterpå. Anonymkode: aad06...a9f 2 2
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #5 Skrevet 3. mars 2023 De fleste har en historikk, det er en del av livet. At han ikke "skjermet deg" for det, høres bare helt normalt ut. Han har fortalt om deler av sitt liv, det er en helt vanlig måte å bli kjent på. Dette høres helt hysterisk ut, tre år etterpå, og med såpass voksne mennesker. Aksepter fortiden, eller la den stakars mannen gå. Anonymkode: 2ecc3...98a 20 1 3
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #6 Skrevet 3. mars 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Hmm. Det er jo lenge å gå å tenke på noe i tre år da. Litt teit råd, MEN hva om du plutselig legger ut om noe DU har opplevd med noen andre, noe spennende? Bare la det glippe ut av deg, helt "uplanlagt". Om du finner på noe eller tar en sann historie er likegyldig, men bare for å gi tilbake med samme mynt? Jeg tror jeg hadde følt meg bedre etterpå. Anonymkode: aad06...a9f Ja herlighet, hevn er jo stort sett den beste løsningen på alt. Gratulerer med et svært godt råd. Anonymkode: 14260...65a 17 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #7 Skrevet 3. mars 2023 6 minutter siden, AnonymBruker said: Tenker f.eks. når han lager en kopp kakao til oss, og vi sitter foran peisen og hører på musikk....."han har sikkert gjort dette før, med mange andre." Ja... Det har han sannsynlig gjort før, som så mange andre av oss. Hadde ikke du levd et liv før du møtte denne karen? Å sitte foran peisen sammen med noen, det være kjæreste, familie eller andre, er helt normalt! Hvis du ikke tåler å være sammen med en mann som har en historikk, og du er 40 år, så bør du enten jobbe hardt med deg selv, eller vurdere om kjæresteforhold er noe du kanskje skal styre unna. Det høres ut som en vond situasjon for deg, samtidig som den er kun "din", og kjæresten kan overhodet ikke belastes på noen måte fordi han har hatt et liv før han møtte deg. Anonymkode: 2ecc3...98a 27 1 4
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #8 Skrevet 3. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja herlighet, hevn er jo stort sett den beste løsningen på alt. Gratulerer med et svært godt råd. Anonymkode: 14260...65a Hevn kan føles veldig godt Anonymkode: aad06...a9f
Hannah80 Skrevet 3. mars 2023 #9 Skrevet 3. mars 2023 Jeg hadde en kjæreste i nesten ti år, før jeg traff henne som jeg giftet meg med. Altså, jeg hadde levd et liv og gjort det meste med noen andre. Skulle vi bare ha gjort ting som jeg fremdeles hadde hatt ugjort, så hadde livet blitt fullstendig meningsløst. Disse tankene dine må du få hjelp for. 20 4
Populært innlegg Nokia Skrevet 3. mars 2023 Populært innlegg #10 Skrevet 3. mars 2023 Nå er jeg nok litt i slemmeste laget, men du KAN ikke forvente at en 40 år gammel kjæreste aldri før har drukket kakao, raket løv, tent i peisen eller har hatt sex med andre. Dette må du legge bak deg, ellers kommer nok han til å legge DEG bak seg, for en sånn type sjalusi kan ingen leve med i lengden..... 44 8
norw Skrevet 3. mars 2023 #11 Skrevet 3. mars 2023 Det var dumt av ham å fortelle, men du overreagerer temmelig kraftig. Du må i hvert fall ikke finne på å bruke dette mot ham i tide og utide, da blir det vanskelig å fortsette forholdet. 4 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #12 Skrevet 3. mars 2023 Dett er nok litt verre enn normalt, ja. Høres veldig vondt ut for deg, så du bør kanskje få hjelp av en psykolog? Du kan jo forsøke å fokusere på at selv om han har rakt løv med en annen, så er dette en han ikke var så involvert i som med deg - alle disse andre er mennesker han har valgt bort. Og han har aldri før opplevd å gjøre disse tingene med DEG, så det i seg selv gjør alt dere to gjør sammen til bare deres, og det er uansett noe nytt, også for ham. Du har vel selv hatt sex tidligere? Har du kysset andre tidligere? Holdt i hånden, sittet i armkroken, ledd med, spist på restaurant med, reist med...alle de tingene man gjør i et parforhold, er det en stor sjanse for at man også har gjort med andre, spesielt hvis man er over 30-40 år. Men det gjør jo ingen ting, for din og kjørestens opplevelser en unike - DEN kombinasjonen av mennesker og opplevelser har aldri vært prøvd før. Klarer du å tenke på det sånn? Anonymkode: 70d56...028 4 1
Nymerïa Skrevet 3. mars 2023 #13 Skrevet 3. mars 2023 Har du hatt det likt i tidligere forhold eller er det akkurat denne karen som deler uvanlig mye? Og har denne informasjonen kommet i naturlige sammenhenger eller har han bretta ut om tidligere kjærester helt uoppfordra og uten noen sammenheng? Kan du komme med eksempler? 2 2
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #14 Skrevet 3. mars 2023 En ting er om han var dum og delte om seksuelle opplevelser med andre, men det du blir sjalu for er jo din egen fantasi om at han har delt helt dagligdagse ting med andre. Du må enten få hjelp for retrospektive sjalu eller date en jomfru som aldri en gang har gått romantisk tur med en annen. Anonymkode: c9148...f52 3 2
norw Skrevet 3. mars 2023 #15 Skrevet 3. mars 2023 Hevn er forresten en fryktelig dårlig idé. Om jeg fant ut at dama mi brukte hevn, ville jeg revurdert forholdet. 6
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #16 Skrevet 3. mars 2023 Hannah80 skrev (4 minutter siden): Jeg hadde en kjæreste i nesten ti år, før jeg traff henne som jeg giftet meg med. Altså, jeg hadde levd et liv og gjort det meste med noen andre. Skulle vi bare ha gjort ting som jeg fremdeles hadde hatt ugjort, så hadde livet blitt fullstendig meningsløst. Disse tankene dine må du få hjelp for. Det kan jo gå an å være litt hensynsfull, f.eks. si at "nei,dette har jeg ikke gjort/prøvd før!" selv om du egentlig har gjort det før. Sånne små ting, som kan gjøre at partneren ikke blir såret. Anonymkode: 3a664...12f
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #17 Skrevet 3. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): En ting er om han var dum og delte om seksuelle opplevelser med andre, men det du blir sjalu for er jo din egen fantasi om at han har delt helt dagligdagse ting med andre. Du må enten få hjelp for retrospektive sjalu eller date en jomfru som aldri en gang har gått romantisk tur med en annen. Anonymkode: c9148...f52 Han har også fortalt om seksuelle opplevelser med andre. Anonymkode: 3a664...12f
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #18 Skrevet 3. mars 2023 Han skulle ikke fortalt det, men det er tilgivelig. Sakte, men sikkert får man uansett vite NOE, som at vedkommende har raket løv med noen. 1) har su ikke slike erfaringer med andre selv, og 2) Dette er noe du bør få hjelp til, for det er først og fremst selvfølelsen din det er noe galt med her. Og 3) har du venner, så bruk dem. Dette er noe det kan hende han går så lei av at han ikke orker, hvis fet er noe du tar opp ofte. Anonymkode: d0983...bb8
Hannah80 Skrevet 3. mars 2023 #19 Skrevet 3. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det kan jo gå an å være litt hensynsfull, f.eks. si at "nei,dette har jeg ikke gjort/prøvd før!" selv om du egentlig har gjort det før. Sånne små ting, som kan gjøre at partneren ikke blir såret. Anonymkode: 3a664...12f Nei, det blir for dumt. 🤭 13 1 10
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #20 Skrevet 3. mars 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Han har også fortalt om seksuelle opplevelser med andre. Anonymkode: 3a664...12f Har du selv ikke hatt seksuelle opplevd med andre? Anonymkode: c9148...f52 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå