Gå til innhold

Traumer og fantasi

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er mange av oss her på forumet som sliter pga traumer på den ene eller andre måten. Derfor håper jeg å få svar på noe jeg lurer på; hvem av dere har et rikt fantasiliv og er over snittet empatiske av dere? Hvis dette stemmer på deg, har du problemer med å sette grenser og er den som blir dominert mer enn du dominerer andre?

Og de av dere som lider av traumer men er handlekraftig; hvor rikt indre liv har du? Er du mer en som fokuserer på praktiske handlinger og kanskje er litt (fysisk) hyperaktiv?

Håper noen tar seg tid til å svare!

Anonymkode: d6e51...8bd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var liten saker opplevde traumer og jeg verken forsto eller så alt som skjedde fordi jeg gjemte meg. Ettersom ingen snakket om det som hadde skjedd så drømte ikke bare det faktiske traumet, men også veldig mange rare drømmer basert på hva jeg hadde opplevd, ofte med mye sterkere bilder enn hva jeg forstår jeg kunne sett hvis jeg ikke hadde gjemt meg. Jeg kan fortsatt drømme veldig mye fantasier basert på de involverte personene. Ja jeg er nok over snittet empatisk eller tilpasset om du kan si det sånn. Har en relasjon til foreldrene mine der jeg har og har hatt en en omvendt rollefordeling der jeg har har og har hatt emosjonell omsorg for mine foreldre. Jeg har problemer med å sette grenser fordi mine grenser aldri ble respektert da mine foreldres følelser og behov var viktigst. Jeg strekker meg langt for en relasjon og har lett for å havne i forhold med manipulerende personer. 

Anonymkode: 6250e...e2e

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg var liten saker opplevde traumer og jeg verken forsto eller så alt som skjedde fordi jeg gjemte meg. Ettersom ingen snakket om det som hadde skjedd så drømte ikke bare det faktiske traumet, men også veldig mange rare drømmer basert på hva jeg hadde opplevd, ofte med mye sterkere bilder enn hva jeg forstår jeg kunne sett hvis jeg ikke hadde gjemt meg. Jeg kan fortsatt drømme veldig mye fantasier basert på de involverte personene. Ja jeg er nok over snittet empatisk eller tilpasset om du kan si det sånn. Har en relasjon til foreldrene mine der jeg har og har hatt en en omvendt rollefordeling der jeg har har og har hatt emosjonell omsorg for mine foreldre. Jeg har problemer med å sette grenser fordi mine grenser aldri ble respektert da mine foreldres følelser og behov var viktigst. Jeg strekker meg langt for en relasjon og har lett for å havne i forhold med manipulerende personer. 

Så interessant! Jeg kjenner meg igjen i deg. Jeg er, i likhet med deg, en som tilpasser meg mer enn jeg dominerer andre. Er nokså lite handlekraftig fordi jeg ofte fortaper meg i fantasier, tankerekker etc. Har lagt merke til at de jeg kjenner med traumebelastning og som er handlekraftige, ofte ikke forholder seg til sitt indre i det hele tatt.

Anonymkode: d6e51...8bd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har også drømmer/ mareritt som eskalerer utover den faktiske situasjonen som skjedde (tror jeg). Så ofte og så voldsomt at jeg vet ikke hva som er sant og hva som er fantasi lengre. 

Anonymkode: 20d2d...ad2

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har også drømmer/ mareritt som eskalerer utover den faktiske situasjonen som skjedde (tror jeg). Så ofte og så voldsomt at jeg vet ikke hva som er sant og hva som er fantasi lengre. 

Det er interessant å høre at fler har det sånn. Jeg har lest at man gjenopplever hendelsene i drømme. Selv har jeg helt klare bilder av hva jeg har sett og hva jeg har hørt. Men så er det drømmene som spinner videre på det jeg ikke hadde sett eller bare hørt. Som barn hadde jeg mye skam over marerittene. Skammet meg over at jeg kunne finne på stygge ting om de involverte. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er interessant å høre at fler har det sånn. Jeg har lest at man gjenopplever hendelsene i drømme. Selv har jeg helt klare bilder av hva jeg har sett og hva jeg har hørt. Men så er det drømmene som spinner videre på det jeg ikke hadde sett eller bare hørt. Som barn hadde jeg mye skam over marerittene. Skammet meg over at jeg kunne finne på stygge ting om de involverte. 

Jeg skammer meg enda. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg skammer meg enda. 

Vi styrer ikke våre drømmer. De forteller om våre følelser og det skal vi ikke skamme oss over. Jeg har også mye mareritt nå, såpass mye at jeg gruer meg til å sove. Våkner hver natt i hjertebank.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Vi styrer ikke våre drømmer. De forteller om våre følelser og det skal vi ikke skamme oss over. Jeg har også mye mareritt nå, såpass mye at jeg gruer meg til å sove. Våkner hver natt i hjertebank.

Du har vel rett ❤️ jeg håper du slipper mareritt i natt ❤️

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...