Gå til innhold

Om å nedjustere forventninger og drite i alle perfekte familier på Instagram

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gleder meg til vinterferien i flere uker for å få en friuke med mann og barn. Men her har vi ligget med omgangssyke hele gjengen. Begynte å bli bedre igjen på onsdag, men det henger i og vi er slakke enda. 

Prøver å unngå Instagram, for der er «alle» ute på turer og lever livet og alt er bare rosenrød idyll. Føler derfor ferien er mislykket, siden vi bare har vært hjemme. 

MÅ man alltid reise og oppleve ting i ferien eller er det «greit» å bare være hjemme? Ta små dagsturer hvis formen tillater det og ellers slappe av uten det evinnelige hamsterhjulet som ellers preger livene våre? Kjenner meg bare litt lei og sliten av alle forventningene samfunnet legger på oss. 

Anonymkode: 85811...533

• Liker 1
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei man må ikke reise noe sted. Selv kjenner jeg ikke på noe av de forventningene fra samfunnet du nevner i det hele tatt:)

Anonymkode: f1c26...480

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Du må huske på at det er jo nettopp de som drar på dyre og fancy ferier som skryter av dem på Instagram og Facebook. Alle vi andre som er hjemme og slapper av har jo ikke noe behov for å annonsere dette, så det blir ikke lite synlig. På sosiale medier viser alle bare den aller beste siden av seg selv, det er ment for å skryte. Hvis du absolutt må sammenligne deg selv med noen bør du heller sammenligne deg med de du kjenner og andre foreldre i omgangskretsen din. Det er ikke et mål å ha et liv som de som skryter på SoMe. 

Anonymkode: 21b88...b34

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei man må ikke reise noe sted. Selv kjenner jeg ikke på noe av de forventningene fra samfunnet du nevner i det hele tatt:)

Anonymkode: f1c26...480

Så fint :) når jeg kommer tilbake til jobb kommer jeg til å måtte svare på hva vi har gjort i ferien. Så kommer jeg til å si at vi bare har vært hjemme. Da blir jeg sett på som kjedelig. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du må huske på at det er jo nettopp de som drar på dyre og fancy ferier som skryter av dem på Instagram og Facebook. Alle vi andre som er hjemme og slapper av har jo ikke noe behov for å annonsere dette, så det blir ikke lite synlig. På sosiale medier viser alle bare den aller beste siden av seg selv, det er ment for å skryte. Hvis du absolutt må sammenligne deg selv med noen bør du heller sammenligne deg med de du kjenner og andre foreldre i omgangskretsen din. Det er ikke et mål å ha et liv som de som skryter på SoMe. 

Anonymkode: 21b88...b34

Jeg sammenligner meg med de rundt meg. Kollegaer, venner, bekjente. Som alltid har en hytte å reise til, eller noe i den duren. Flotte naturbilder preger feeden på Instagram fra disse personene. 

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så fint :) når jeg kommer tilbake til jobb kommer jeg til å måtte svare på hva vi har gjort i ferien. Så kommer jeg til å si at vi bare har vært hjemme. Da blir jeg sett på som kjedelig. 

Anonymkode: 85811...533+

Skulle dere reist bort med omgangssyke mener du?

Anonymkode: 9d1f1...b8f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva så? Jeg bryr meg ikke i det hele tatt om kollegaene mine synes at feriene mine er kjedelige. Meningen deres om det bryr meg like mye som svigermors mening om fargen på sengetøyet mitt. 

Anonymkode: b7117...8c7

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvilket samfunn? Hva du tar til deg av «forventinger» sier mer om deg enn noen andre. De aller fleste reiser ingen steder i vinterferien. Folk flest jobber. Kanskje en tur ut på ettermiddagen om det er fint vær. Dere er syke. Det er jo kjempekjedelig så klart, men kan skje alle. 

Jeg kjenner ikke på noen av disse forventningene. Min 13 åring har ligget i sengen og lest stort sett hele ferien og kost seg skikkelig. Jeg har jobbet. Hva andre eventuelt tenker om det, driter jeg i. 

Anonymkode: b6a99...ab9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sammenligner meg med de rundt meg. Kollegaer, venner, bekjente. Som alltid har en hytte å reise til, eller noe i den duren. Flotte naturbilder preger feeden på Instagram fra disse personene. 

ts

Slett instagram da? Jeg er 35 og har aldri brukt instagram og klarer meg fint uten, aldri sett behovet.

Anonymkode: b7117...8c7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Sier kollegaene dine det? Og hvorfor er det eventuelt et problem?

Her er mannen utenlands på jobb, jeg og ungene har vært to dager i slalåmbakken. Ellers har vi sovet til 11.00, sett på TV og spilt Yatzy 🤷‍♀️ Ungene er 10, 12 og 14 og syns det er nydelig å slappe av. Hverdagen er jo full rulle..

Aldri tenkt tanke at dette er et problem.

Anonymkode: 21024...11c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Godt å høre at dere er avslappet :) jeg innser at jeg må begynne å gi litt mer f. Her har «alle» vinterferie på fjellet, så får litt dårlig samvittighet overfor ungene som ikke får gått på ski eller får masde frisk luft. Her har det gått varmgang i Netflix og Nintendo. 

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg har gleder meg til vinterferien i flere uker for å få en friuke med mann og barn. Men her har vi ligget med omgangssyke hele gjengen. Begynte å bli bedre igjen på onsdag, men det henger i og vi er slakke enda. 

Prøver å unngå Instagram, for der er «alle» ute på turer og lever livet og alt er bare rosenrød idyll. Føler derfor ferien er mislykket, siden vi bare har vært hjemme. 

MÅ man alltid reise og oppleve ting i ferien eller er det «greit» å bare være hjemme? Ta små dagsturer hvis formen tillater det og ellers slappe av uten det evinnelige hamsterhjulet som ellers preger livene våre? Kjenner meg bare litt lei og sliten av alle forventningene samfunnet legger på oss. 

Samfunnet legger ingen av disse forventningene på deg. Du velger selv hva dine forventninger til deg og de rundt deg, og samfunnet forøvrig er. 

Å påstå at disse legges på deg er ansvarsfraskrivelse og gjør det vanskelig å innse at den eneste som kan endre dette er du. 

Hva du blir lykkelig av og synes er givende er ikke det samme som naboen blir. 

Du må heller ta tak i deg selv. Blir du lett påvirket av andre og måler deg og din verdi som familie og menneske etter hva du ser på Instagram bør du kanskje luke litt i hva dine egne reele verdier i livet er. 

Du bør også gi deg selv litt slakk. Instagramfolk blir også syke og ligger inne i vinterferien.  Dette er faktisk utenfor din kontroll. 

Anonymkode: 96b03...70e

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Selv reiser vi lite. Vi trives hjemme i nærområdet og jeg unber alle på Instagram og rundt meg og reise. Fordi det har høy verdi for dem. 

Å stresse rundt på høyfjellshotell har derimot null verdi for meg. Da gjør jeg heller ikke det. 

Vit hva du vil! Da blir det mye enklere å forholde seg til hva andre gjør på en nøytral måte.

Anonymkode: 96b03...70e

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje en ide å slette eller ta pause fra  Instagram, du har åpenbart ikke godt av det. Dessuten er det bare du selv som legger disse forventningene på dere. Dere har jo hatt omgangssyken?! Hva skulle dere liksom gjort, drukket kakao og spydd om hverandre på skitur? 

Anonymkode: fae3c...1ec

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg og mannen jobber, så her er de tre ungene hjemme alene. De er introverte hele flokken, og nyder det. Litt skolearbeid på de eldste, og de gjør litt husarbeid. Ellers bare fri. 

Ingen jeg har snakket med har reagert på at vi jobber eller på at vi ikke reiser noe sted. :) 

Anonymkode: 9aa13...fb3

Skrevet

Jeg har aldri tatt valg på bakgrunn av hva tilfeldige mennesker i sosiale medier gjør, og kommer aldri til å gjøre det. Om man i det hele tatt vurderer det, så burde man slette alle sosiale medier.

AnonymBruker
Skrevet

Er ikke nødvendigvis slik at de som må dokumentere alt de gjør har det så rosenrødt likevel. 

Selv kjenner jeg at jeg er «mettet» på alt som har med SoMe å gjøre. Gidder ikke lenger snappe at jeg gjør ditt og datt. 

I vinterferien var vi bare hjemme. Sovet lenge og slappet av. Ungene har til og med fått kjede seg litt, noe de ikke har vondt av 😉

Anonymkode: d86e2...b73

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

I vinterferien var vi bare hjemme. Sovet lenge og slappet av. Ungene har til og med fått kjede seg litt, noe de ikke har vondt av 😉

Som tenåringer syntes jeg det ofte var deiligere å være hjemme enn å reise bort i korte ferier som høst- og vinterferien. Fra 13-14-årsalderen hadde jeg såpass mye å gjøre i hverdagen med skole og trening at det var deilig å bare sove lenge, ligge på sofaen og lese valgfri bok, spille TV-spill og se på TV. Jeg hadde mange venner som heller ikke reiste bort i disse feriene, så da hadde vi gjerne overnattinger hos hverandre.

Man MÅ ikke gjøre noe hele tiden :D 

AnonymBruker
Skrevet
Reign skrev (7 minutter siden):

Som tenåringer syntes jeg det ofte var deiligere å være hjemme enn å reise bort i korte ferier som høst- og vinterferien. Fra 13-14-årsalderen hadde jeg såpass mye å gjøre i hverdagen med skole og trening at det var deilig å bare sove lenge, ligge på sofaen og lese valgfri bok, spille TV-spill og se på TV. Jeg hadde mange venner som heller ikke reiste bort i disse feriene, så da hadde vi gjerne overnattinger hos hverandre.

Man MÅ ikke gjøre noe hele tiden :D 

Helt enig!

AnonymBruker
Skrevet

Ingenting er bedre ennå få være hjemme å slappe av i ferien. Det er jo derfor man har ferie. Hadde jeg reist på alle disse turene og stått på ski i timesvis hver dag, så måtte jeg tatt meg en ferie etter ferien. Hjemme best. Film, god mat, god prat, masse kvalitetstid med barn og mann 🥰

Anonymkode: 8d1a7...c06

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...