Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da jeg logget meg på pc'en i dag, kom plutselig min sønns msn på. Jeg klikket på den for at den skulle vise at han var avlogget og da poppet hele rekken med navn opp. Altså den som viser hvor mange han skriver med. Og det var mange!

Det jeg reagerte på var at en del har noen navn som absolutt ikke egner seg for gutter i den alderen (12-14 år). Min sønn har ikke et sånt nick, men jeg begynner jo å lure på hva de egentlig driver med. Så nå lurer jeg på hvordan jeg kan sjekke loggen på hans msn? Hvordan går jeg fram?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

sjekker du loggen til sønnen din, kommer han til å hate deg!!! Det er noe av det mest idiotiske du kan finne på å gjøre. Det viser at du ikke stoler på han, og han vil miste all tillitt til deg!! Har en bror på tolv som er på msn...både han og kompisene kan finne på å bruke ganske suspekte nick, som man ikke tenker en tolvåring ville brukt, men tolvåringer er ikke dumme, de får med seg det meste, også hva stygge og perverse ord betyr...og de synes det er morsomt, og skjønner ikke at det kan vere noe annet...

Mitt råd er derfor at uansett hva du gjør, så bryt ikke tillitten til sønnen din på en slik idiotisk måte!!!!!

Skrevet

Vel, nå er det foreldrenes ansvar å holde "styr" på hva barna gjør på internett. Men dette burde jo ikke skje i hemmelighet. Si til sønnen din at du regelmessig vil sjekke alle logger.

Loggene tror jeg ligger under "Mine dokumenter", men vil bare vises dersom logging er slått på.

Skrevet

Jeg ville IKKE sjekket logget.

Søsteren min på 13 har også endel rare navn på msn, men da snakker vi med henne om det

Skrevet

Frysepulver: Så alle unger skal være fritt villt, fordi man ikke skal "såre følelsene dems"? Er du KLAR over hvor mye dritt som skjer på nett?

Nå mener jeg generelt.. Snakk med barna og ha kontroll. Ikke la dem gjøre hva som helst. Les logger og ta ting opp med barna. Logglesing trenger jo nødvendigvis ikke skje uten at dem vet om det.

Skrevet

Som mamma til ei jente på 14 1/2 år, anser jeg det som min plikt å sjekke loggen hennes på msn. Jeg gjør det ikke for å snoke hva slags hemmeligheter hun og venninne har sammen. Men for å beskytte henne mot alle slags rare mennesker man kan komme borti via internett. Jeg har ikke sagt noe til min datter om at jeg gjør dette....da ville hun slått av logg-funksjonen ganske raskt. Men som sagt....jeg har respekt for henne og hennes venninners hemmeligheter. Jeg bare sjekker løst over og sjekker litt ekstra dersom jeg ser ett nytt brukernavn/mailadresse. Har faktisk avverget henne i å møte en "gutt" etter å ha snakket med han på nettet med min lille detektivnese.

Skrevet
Frysepulver: Så alle unger skal være fritt villt, fordi man ikke skal "såre følelsene dems"? Er du KLAR over hvor mye dritt som skjer på nett?

Nå mener jeg generelt.. Snakk med barna og ha kontroll. Ikke la dem gjøre hva som helst. Les logger og ta ting opp med barna. Logglesing trenger jo nødvendigvis ikke skje uten at dem vet om det.

Ja, jeg er klar over at det er mye dritt på nettet, jeg er jo ikke fullstendig skutt i huet heller. Men å lese en logg synes jeg blir feil. Ei heller å lese mld på noens telefon eller i dagboken til noen.

Skrevet

På internett kan hvem som helst kontakte deg. Det skjer ikke på mobilen din. Det skjer heller ikke i dagboka di. Det er ikke snakk om å snoke etter hemmeligheter, men å holde en viss kontroll på hva som skjer i barnets liv, slik at man slipper å komme ut for uheldige situasjoner hvor barn bli misbrukt eller lignende, fordi man er så naiv at man sier "Nei, det er så galt å rote i mitt barns private saker". En dagbok blir noe helt annet!

Jeg kommer selv til å følge opp mitt barn VELDIG mye. Klart det skal få bruke PC-er og nett fritt, men jeg kommer til å sette regler og grenser og passe på at disse blir fulgt opp.

Skrevet

men ho burde no hatt sopass mykje vet i haude at ho snakka med sonen fyrst, og fann ut om det berre var kammeratar, eller om det var noken andre... å berre gå inn og sniklese loggen e et skikkeli tillitsbrudd...

Skrevet

Jeg synes det blir helt feil å lese loggen til sønnen din.

Det du heller kan gjøre er å følge litt med når han sitter på datan, kanskje ha pcen i stua, eller et sted du kan følge litt med?

Det at kameratene bruker disse nickene tror jeg ikke er så farlig.

Misbruk på nettet og at folk utgir seg for å være andre enn de er, er dessverre veldig utbredt nå. Du kan snakke med sønnen din og fortelle ham om dette. Be ham være forsiktig når han surfer eller snakker med folk. Og kanskje be ham om å ikke legge til folk på msn som han ikke kjenner, ennå mindre gi ut personlige opplysninger til folk han ikke kjenner.

Skrevet
men ho burde no hatt sopass mykje vet i haude at ho snakka med sonen fyrst, og fann ut om det berre var kammeratar, eller om det var noken andre... å berre gå inn og sniklese loggen e et skikkeli tillitsbrudd...

Jeg synes det blir helt feil å lese loggen til sønnen din.

Det du heller kan gjøre er å følge litt med når han sitter på datan, kanskje ha pcen i stua, eller et sted du kan følge litt med?

Det at kameratene bruker disse nickene tror jeg ikke er så farlig.

Misbruk på nettet og at folk utgir seg for å være andre enn de er, er dessverre veldig utbredt nå. Du kan snakke med sønnen din og fortelle ham om dette. Be ham være forsiktig når han surfer eller snakker med folk. Og kanskje be ham om å ikke legge til folk på msn som han ikke kjenner, ennå mindre gi ut personlige opplysninger til folk han ikke kjenner.

Veldig enig i disse

Skrevet

Hadde jeg fått greie på at foreldrene mine leste loggen på msn`en min da jeg var 12-13 hadde det blitt leven i huset. Det blir å invadere en persons privatliv etter min mening.

Det som er greit med msn er at du ikke snakker med andre enn personer som du har godkjent at du vil snakke med.

Hvorfor ikke heller ta en prat med sønnen/dattera og gi beskjed om at du helst ser at de ikke snakker med personer som de ikke kjenner. Gjøre det til en regel istedet?

Jeg vil si at det å lese loggen vil være det samme som å lese i ei dagbok, husker godt at jeg og venninene mine snakket om mye privat over msn.

Vi visste heldigvis bedre enn å lagre loggene våre :sjarmor:

Skrevet
Hadde jeg fått greie på at foreldrene mine leste loggen på msn`en min da jeg var 12-13 hadde det blitt leven i huset. Det blir å invadere en persons privatliv etter min mening.

Jeg går ut i fra at du ikke har barn i og med at du brukte msn som 12-13åring.....og da husker du sikkert at levend i huset var det alltid uansett hva mor eller far sa som du var uenig i.

Det som er greit med msn er at du ikke snakker med andre enn personer som du har godkjent at du vil snakke med.

Ja det er i grunnen veldig greit, men mange ganger "møter" du kanskje disse menneskene ett annet sted først også legger du de til kontaktlista di på msn.

Hvorfor ikke heller ta en prat med sønnen/dattera og gi beskjed om at du helst ser at de ikke snakker med personer som de ikke kjenner. Gjøre det til en regel istedet? 

Jeg har  allerede gjort dette og så, men jeg husker selv fra jeg var i den alderen. Mor og far kunne messe til de var blå i ansiktet om alle farer som fantes der ute.....og jeg gjorde da min del av ulovlige ting i den alderen....som f.eks røyke, drikke haike osv.

Jeg vil si at det å lese loggen vil være det samme som å lese i ei dagbok, husker godt at jeg og venninene mine snakket om mye privat over msn.

Jeg er enig i det og jeg kunne ikke drømme om å lese alle detaljer som står der....som jeg sa, så kikker jeg over ca. en gang i uka og legger merke til nye nick/mailadresser også sjekker jeg disse litt mer.

Vi visste heldigvis bedre enn å lagre loggene våre  :sjarmor:

Skrevet
1.Hadde jeg fått greie på at foreldrene mine leste loggen på msn`en min da jeg var 12-13 hadde det blitt leven i huset. Det blir å invadere en persons privatliv etter min mening.

2.Det som er greit med msn er at du ikke snakker med andre enn personer som du har godkjent at du vil snakke med.

3.Hvorfor ikke heller ta en prat med sønnen/dattera og gi beskjed om at du helst ser at de ikke snakker med personer som de ikke kjenner. Gjøre det til en regel istedet? 

4.Jeg vil si at det å lese loggen vil være det samme som å lese i ei dagbok, husker godt at jeg og venninene mine snakket om mye privat over msn.

Vi visste heldigvis bedre enn å lagre loggene våre  :sjarmor:

1. Jeg går ut i fra at du ikke har barn i og med at du brukte msn som 12-13åring.....og da husker du sikkert at levend i huset var det alltid uansett hva mor eller far sa som du var uenig i.

2.Ja det er i grunnen veldig greit, men mange ganger "møter" du kanskje disse menneskene ett annet sted først også legger du de til kontaktlista di på msn.

3.Jeg har allerede gjort dette og så, men jeg husker selv fra jeg var i den alderen. Mor og far kunne messe til de var blå i ansiktet om alle farer som fantes der ute.....og jeg gjorde da min del av ulovlige ting i den alderen....som f.eks røyke, drikke haike osv.

4.Jeg er enig i det og jeg kunne ikke drømme om å lese alle detaljer som står der....som jeg sa, så kikker jeg over ca. en gang i uka og legger merke til nye nick/mailadresser også sjekker jeg disse litt mer.

Gjest Gjest_Trådstarter_*
Skrevet

Vi har klare regler for bruk av data her i huset. Han vet at han ikke får utlevere seg på nettet og gi bort navn, nummer osv. Jeg tror heller ikke at han har gjort noe galt, men det jeg reagerte på var noe som en av dem han har på listen sin hadde skrevet. Noe om at han var lei av å være singel og at han ville se f****. :overrasket: Sånt språk er ikke godtatt her hos oss. Og min sønn er heller ikke på det nivået. Heldigvis. Jeg vil heller ikke at han skal komme dit og derfor ønsker jeg å se hva han har snakket med denne gutten om.

Jeg vet jo heller ikke om dette virkelig er en gutt. Det kan være en mann for det jeg vet. :tristbla:

Tidligere har jeg fått min sønn til å slette noen kontakter som jeg ikke likte at han hadde, så kanskje jeg skal prøve der først.

Skrevet

Å snoke i loggene er det dummeste du gjør. Finner han ut det, vil han aldri mer stole på deg. Typisk mødre det der.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...