Gå til innhold

36 år, opplever kleskrise. Ønsker inspirasjon

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er, som tittelen sier, 36 år gammel. Har så lenge jeg kan huske alltid kledd meg i blå/svart jeans + hvit/grå/svart T-skjorte. Er det kaldt har jeg en grå ullgenser over. Jeg er så LEI av meg selv.

Er egentlig veldig glad i farger, men er så redd for å kjøpe noe nytt. Beundrer andre som kler seg fargerikt. Blir glad av å se på dem. Hvorfor føler jeg meg som en klovn når jeg prøver noe annerledes i prøverommet?

Jeg shopper kun når klærne mine er utslitte. Har ikke funnet min egen stil, men aner ikke hvordan jeg skal gå frem for å finne den.

Ønsker svært gjerne noen tips på hvordan komme seg ut av komfortsonen her!

Anonymkode: e2bb0...1ad

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Prøv å finn ut hva du liker og hva som kler deg - se på andres stil, tenk over egen kroppsform osv. Så kan du kjøpe noen få plagg med litt farger og se hvordan du trives med det. Ikke gå rett på knallgrønt liksom. Da føler du deg absolutt som en klovn.

Anonymkode: 56e81...a80

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er glad i farger og er også glad i mønstre. Så jeg prøver å balansere dette. 

Interessant cardigan + plain bluse/topp = ok

Plain/ensfarget cardigan + interessant topp/bluse = ok

Prøver å fokusere på ett klesplagg som er interessant på en eller annen måte. Det være seg materiale, farge, mønster (striper, prikker, print).

Anonymkode: 087fe...baf

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker å bruke Pinterest til å finne inspirasjon. Der kan man søke på ulike ting (feks «colourful spring outfit» eller «office wear» eller hva det nå enn er man leter etter) og lagre bildene man liker. Så kan man bruke bildene til å prøve å finne fellestrekk. Er det noen farger/plagg/stiler som går igjen? Kan være et godt utgangspunkt for å finne sin egen stil. 

Jeg er like gammel som deg, jobber på kontor. Klassikerne i mitt klesskap er dressbukser, skjorter, trench coat, støvletter og fine strikkegensere. Bruker lite farger - går i svart, hvitt, grått, beige og brunt. Kjedelig for noen - jeg synes det er lekkert. 

Anonymkode: 385b6...efa

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Lag pinterest side med klær du liker. Jeg har også tatt oppgjør med min sorte garderobe. 🤪 Jeg går for farger som beige, hvitt, mørkt blått. 

Anonymkode: c5976...7cd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

TS her. Takk for supre innspill! 

Dere på rundt min alder, hvor handler dere klær? Synes kjøpesenter er uinspirerende, ser mye magetopper og «syke» farger. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dere på rundt min alder, hvor handler dere klær? Synes kjøpesenter er uinspirerende, ser mye magetopper og «syke» farger. 

Jeg er 37, og handler nesten utelukkende på nett. Jeg foretrekker å filtrere på det jeg er ute etter, blitt så gammel at jeg blir gal av rotete butikker (med altfor mye magetopper).

Enig i forslaget om å bruke Pinterest. Jeg gjorde det for noen år siden, da jeg trengte å skifte litt stil etter å ha sluttet i en jobb med veldig stiv kleskode.

Det går an å søke med Google bildesøk om du vil lete etter noe som ligner på inspirasjonbildene dine. 

Hvis du trenger å prøve litt i butikker for å finne nye snitt og hva du liker av farger, liker jeg butikkene til &Otherstories og COS. Tatler har også en del fint. Av nettbutikker liker jeg Mango og Villoid i tillegg til at det blir litt HM. HM har forresten utvidet nettbutikken med merker som Arket, &Otherstories og Monki. 

Lykke til :) 

Anonymkode: 719a1...6c2

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Companys. 

Men generelt er det mye sterke farger nå, knall tyggegummi-rosa er tydeligvis in. Mye orange også. Er iallefall mye av det i butikkene. 

Anonymkode: 028b3...c85

AnonymBruker
Skrevet

Bruk kjoler i mange ulike farger.

Anonymkode: cd5bf...457

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Mitt beste tips er å finne ut hva du kler, og bygge garderoben din ut i fra det! Jeg har funnet min stil ved hjelp av årstids fargesystemet (det heter sikkert ikke egentlig det), og Kibbe Body Type System. Nå har jeg ikke kjøpt et eneste plagg jeg ikke elsker og kler de siste 4 årene, og kjøper kanskje 2-3 plagg i året bare, for hele garderoben min matcher og kler meg. 👏😍

Jeg er for eksempel en True Autumn Dramatic Classic, og har bygget en kapselgarderobe rundt dette. Til sammen med sko, tilbehør og smykker har jeg rundt 150 items i garderoben min, og jeg bruker appen Open Wardrobe til å holde styr på alt, vite hva jeg har og hva jeg trenger, samt å planlegge reisegarderober eller sette sammen antrekk. 😊

Her er den beste kanalen på YouTube om Kibbe:

Her er en veldig bra blogg om Kibbe:

https://gabriellearruda.com/kibbe-body-types-introduction/

Her er en introduksjon til Årstids systemet:

https://theconceptwardrobe.com/colour-analysis-comprehensive-guides/color-analysis-which-color-season-are-you

Og appen OpenWardrobe. 😊

Du har også essenser, f. Eks kan du være mer rocka, mer bohem, like anime osv, det kan du implementere for den ultimate personlige touchen. 

F. Eks er Dramatic Classics klær typisk skarpe, relativt enkle, skreddersydde, og med lite detaljer. Symmetriske, mønstre som hundetann eller boucle. 

Jeg er egentlig Rock Chick at heart, og implementerer det ved å bruke de mørkere fargene i paletten min, litt minimalistiske boots i skinn, skinnjakke som er litt blazeraktig uten for mye detaljer, symmetriske print t-shirts osv. 

Beklager alle de engelske ordene, jeg har bodd i USA i mange år, og alt jeg ser på om dette er på engelsk så det sniker seg inn. 😂

Anonymkode: 8bddf...b88

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Bruker Instagram for inspirasjon. Handler mest på nett og da på: &other stories, HM, Zara, COS. Videre handler jeg på nettbutikker som miinto og boozt, ender da ofte med merker som filipa k, harris wharf, max mara weekend, samsøe, by timo osv. 

Kjøper ikke så mye klær men heller kvalitet. Så ser på materialer og klassiske plagg som kan brukes over mange år

Anonymkode: 1e0d6...04f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Mitt beste tips er å finne ut hva du kler, og bygge garderoben din ut i fra det! Jeg har funnet min stil ved hjelp av årstids fargesystemet (det heter sikkert ikke egentlig det), og Kibbe Body Type System. Nå har jeg ikke kjøpt et eneste plagg jeg ikke elsker og kler de siste 4 årene, og kjøper kanskje 2-3 plagg i året bare, for hele garderoben min matcher og kler meg. 👏😍

Jeg er for eksempel en True Autumn Dramatic Classic, og har bygget en kapselgarderobe rundt dette. Til sammen med sko, tilbehør og smykker har jeg rundt 150 items i garderoben min, og jeg bruker appen Open Wardrobe til å holde styr på alt, vite hva jeg har og hva jeg trenger, samt å planlegge reisegarderober eller sette sammen antrekk. 😊

Her er den beste kanalen på YouTube om Kibbe:

Her er en veldig bra blogg om Kibbe:

https://gabriellearruda.com/kibbe-body-types-introduction/

Her er en introduksjon til Årstids systemet:

https://theconceptwardrobe.com/colour-analysis-comprehensive-guides/color-analysis-which-color-season-are-you

Og appen OpenWardrobe. 😊

Du har også essenser, f. Eks kan du være mer rocka, mer bohem, like anime osv, det kan du implementere for den ultimate personlige touchen. 

F. Eks er Dramatic Classics klær typisk skarpe, relativt enkle, skreddersydde, og med lite detaljer. Symmetriske, mønstre som hundetann eller boucle. 

Jeg er egentlig Rock Chick at heart, og implementerer det ved å bruke de mørkere fargene i paletten min, litt minimalistiske boots i skinn, skinnjakke som er litt blazeraktig uten for mye detaljer, symmetriske print t-shirts osv. 

Beklager alle de engelske ordene, jeg har bodd i USA i mange år, og alt jeg ser på om dette er på engelsk så det sniker seg inn. 😂

For min del synes jeg Kibbe virker helt håpløst, kvinner over 175 kunne bare være tre av typene og jeg var ingen av dem. Må være romvesen eller noe jeg da 😄 Men sikkert fint for dem det fungerer for 😊

Anonymkode: 73dfd...196

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

For min del synes jeg Kibbe virker helt håpløst, kvinner over 175 kunne bare være tre av typene og jeg var ingen av dem. Må være romvesen eller noe jeg da 😄 Men sikkert fint for dem det fungerer for 😊

Anonymkode: 73dfd...196

Nå er det en del som mener at fysisk høyde er mindre viktig enn såkalt vertical line, altså hvor høy du virker. 

Så hvis man tar et bilde av deg foran en hvit vegg uten referansepunkter, hvor høy ser du ut? Dette vil variere masse mellom folk som er like høye, og ting som spiller inn er størrelse på hode, lengde på bein vs overkropp osv. 🙂

I tillegg ble systemet utviklet på 80-tallet i USA, og gjennomsnitthøyden på kvinner dengang var veldig mye lavere enn her i Norge idag. Så du kan vurdere det kanskje? 

Det er også selvfølgelig helt umulig å klassifisere alle mennesker inn i 13 kategorier, de fleste vil ligge mellom ulike typer. 

Men det som er nyttig med kibbe er etter min mening

1. Fokuset på individuell skjønnhet i stedet for et ideal, for vi er alle vakre på ulike måter! 

2. Å fokusere på stoffer, linjer, detaljer og snitt i tillegg til farger for å finne ut hva som kler meg. 

Særlig den siste er fantastisk, for nå forstår jeg hvorfor klær enten ser bra ut på meg eller ikke, og har ikke hatt et eneste bomkjøp på 4 år siden jeg fant ut av dette. Og jeg tenker ikke lenger "æsj, hvorfor er jeg ikke fin i dette", men heller "åja, denne kjolen har for tynt og flimsy stoff, jeg trenger mer struktur". Og det gir meg bedre selvtillit. 😊

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
On 3/3/2023 at 12:27 PM, AnonymBruker said:

Har så lenge jeg kan huske alltid kledd meg i blå/svart jeans + hvit/grå/svart T-skjorte. Er det kaldt har jeg en grå ullgenser over. Jeg er så LEI av meg selv.

Synes dette er en fin stil jeg

Anonymkode: 4e1b6...df6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...