AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #1 Skrevet 3. mars 2023 For noen mnd. ble vi varslet av skolen som hadde plukket opp at sønnen min på 15 år hadde snakket om selvmord. Totalt sjokk for oss. Han har mange venner er sosial og gode karakterer. Han er klar på at han ikke vil ha hjelp (snakket mrd lege, helsesøster og bup). Helt lukket. Han har også nevnt dette for kompiser senere. Vi har fått beskjed om at dette kan være et rop om oppmerksomhet. De som vil ta selvmord snakker sjeldent om det. Vi kan heller ikke tvinga han å snakke. Så nå går jeg på tå hev. Prøver å ha oversikt over hvor han er (uten at han nødvendigvis merker det). Går med konstant redsel for at jeg skal miste han. Noen med råd? Anonymkode: 23424...dee 2
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #2 Skrevet 3. mars 2023 Tenker han sliter med noe, men fare for selvmord vil jeg ikke akkurat si. Som du sier de som tar selvmord sier ingenting. Min søster prøvde å ta selvmord og det kom ut av det blå. Min eks som er voldelig brukte selvmordtrussler for å manipulere meg i 1 år. Han lever ennå. Anonymkode: ac7ad...1d6 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #3 Skrevet 3. mars 2023 Så han vil ikke snakke med noen? Men sier til kompisene sine at han vil ta livet sitt? Dette høres mer ut som ett rop om å bli sett/oppmerksomhet. Anonymkode: 91aed...b81
Andro Skrevet 3. mars 2023 #4 Skrevet 3. mars 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Han har også nevnt dette for kompiser senere. Vi har fått beskjed om at dette kan være et rop om oppmerksomhet. De som vil ta selvmord snakker sjeldent om det. Vi kan heller ikke tvinga han å snakke. Jeg vet ikke hvem som har gitt denne beskjeden, men det er ikke helsepersonell som har kunnskap om selvmord. Påstanden om at folk ikke snakker før de gjør det er usann og farlig. Svært mange begynner å snakke, prøver noen runder, og om ikke livet endres gjør de alvor av det. Ring Foreningen LEVE, og få hjelp på telefon! Oppsøk hjelp for deres egen del, og ikke la barnet velge om han vil være med. Om han ikke vil snakke selv, kan han være med å få informasjon. Der det er fare for liv og helse legger man samtykke til side. 1 8
Hannah80 Skrevet 3. mars 2023 #5 Skrevet 3. mars 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Tenker han sliter med noe, men fare for selvmord vil jeg ikke akkurat si. Som du sier de som tar selvmord sier ingenting. Min søster prøvde å ta selvmord og det kom ut av det blå. Min eks som er voldelig brukte selvmordtrussler for å manipulere meg i 1 år. Han lever ennå. Anonymkode: ac7ad...1d6 Jo. Det kan de absolutt gjøre. 2 3
Andro Skrevet 3. mars 2023 #6 Skrevet 3. mars 2023 Vil legge til at jeg har mistet familiemedlemmer, som snakket en del før de drepte seg selv. 3
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #7 Skrevet 3. mars 2023 Takk for svar. Hadde trodd at når barn i såpass ung alder sliter, ville systemet tatt mer tak. Godt mulig dette kun er et rop om oppmerksomhet, men man går jo er livredd hele tiden… Anonymkode: 23424...dee
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #8 Skrevet 3. mars 2023 Det er helt feil at «folk som begår selvmord ikke snakker om det». Altså, ærlig talt! Gamle utdaterte nedlatende holdninger. Anonymkode: ca915...e6e 1 4
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #9 Skrevet 3. mars 2023 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Takk for svar. Hadde trodd at når barn i såpass ung alder sliter, ville systemet tatt mer tak. Godt mulig dette kun er et rop om oppmerksomhet, men man går jo er livredd hele tiden… Anonymkode: 23424...dee Hvis det "KUN" er et rop om oppmerksomhet er dette alvorlig i seg selv. Og som flere andre påpeker; holdningen og oppfatningen om at "de som vil ta livet av seg snakker ikke om det" er hinsides feil. Det er farlig å påstå noe slikt. Anonymkode: b2f88...205 2
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #10 Skrevet 3. mars 2023 Du skriver ikke noe om at du har prøvd å spørre ham hvorfor han er trist? Anonymkode: 6a0b0...c95 3
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #11 Skrevet 3. mars 2023 Det viktigste er at du fortsetter å signalisere at «døra» er åpen for en prat. Anonymkode: 81099...805 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #12 Skrevet 3. mars 2023 Skap mange gode øyeblikk hver dag. Gjør hyggelige ting sammen. Gi ros og oppmuntring og positivt snakk. Ha fokus på takknemlighet og glede. Anonymkode: 6cec0...06a 1
Megggggg Skrevet 3. mars 2023 #13 Skrevet 3. mars 2023 (endret) AnonymBruker skrev (3 timer siden): For noen mnd. ble vi varslet av skolen som hadde plukket opp at sønnen min på 15 år hadde snakket om selvmord. Totalt sjokk for oss. Han har mange venner er sosial og gode karakterer. Han er klar på at han ikke vil ha hjelp (snakket mrd lege, helsesøster og bup). Helt lukket. Han har også nevnt dette for kompiser senere. Vi har fått beskjed om at dette kan være et rop om oppmerksomhet. De som vil ta selvmord snakker sjeldent om det. Vi kan heller ikke tvinga han å snakke. Så nå går jeg på tå hev. Prøver å ha oversikt over hvor han er (uten at han nødvendigvis merker det). Går med konstant redsel for at jeg skal miste han. Noen med råd? Anonymkode: 23424...dee Det er mange som tar selvmord selv om de prater om det. Jeg vet om tre personer som pratet om selvmord og de endte tilslutt med å ta sitt eget liv. De var lenge i psykiatrien og hadde mange selvmordsforsøk bak seg. De sa også ifra mange ganger at de ville ta livet sitt. At de som tar selvmord ikke har pratet om det er en myte. En veldig farlig myte. Endret 3. mars 2023 av Megggggg 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #14 Skrevet 5. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 3.3.2023 den 12.44): Takk for svar. Hadde trodd at når barn i såpass ung alder sliter, ville systemet tatt mer tak. Godt mulig dette kun er et rop om oppmerksomhet, men man går jo er livredd hele tiden… Anonymkode: 23424...dee Hva tenker du at «systemet» skal gjøre? Tvinge ordene ut av munnen hans, legge han inn på tvang?? Anonymkode: b4698...5c4
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #15 Skrevet 5. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 3.3.2023 den 12.44): Takk for svar. Hadde trodd at når barn i såpass ung alder sliter, ville systemet tatt mer tak. Godt mulig dette kun er et rop om oppmerksomhet, men man går jo er livredd hele tiden… Anonymkode: 23424...dee Hva sier han da? Har du fortalt at du vil at dere snakker om dette? At det er vanlig at folk har det vanskelig inni seg, men at man må dele det som er vanskelig? Du sier at han er lukket. Hva gjør du for at han skal åpne seg? EEr det noen måte du kan forstå han bedre? Det virker jo ikke som dialogen mellom dere er så åpen og nær? Det er veldig vanskelig med de som er så unge. Av og til må man snakke om helt andre ting, for så å pense seg inn på emnet. De lukker seg hvis du går rett på sak. Min datter snakket om selvmord, og prøvde å ta livet sitt. Det kom hele tiden små drypp, der vi selvsagt var bekymret, men man tror jo gjerne at dette går over. Det kan det sikkert gjøre også, men her er det en vedvarende tanke hos han. Isolerer han seg mye ellers? Mye på rommet? Jeg sitter jo med en erfaringen jeg har, som selvsagt farger svarene mine, men jeg ville nok prøvd å få til en ordentlig samtale...og gjerne over tid. Du må komme nærmere han, slik at han kan åpne seg for deg. Er han ellers veldig slik at han skal ha oppmerksomhet- siden du mistenker dette? Min erfaring er vel at når de deler slik med venner og gjerne skriver noe i stil eller noe...så er ikke det et rop om oppmerksomhet. Men jeg kjenner ikke sønnen din. Gutter snakker jo kanskje enda mindre enn jenter, og de er kanskje enda vanskeligere å plukke opp når noe er galt. Systemet griper inn når noe har skjedd, eller ungdommen selv er veldig klar på at noe vil skje. Før det så skjer det ikke mye. Skader han seg? Mitt råd er å ta det på alvor ...Noe er galt. Hvis ikke hadde han ikke snakket om det til kompiser, og dere hadde ikke blitt varslet. Kommunikasjon- du må bygge opp tillit slik at han åpner seg, og vise at du tåler det om han faktisk gjør det. Han vil nok kanskje beskytte deg. Anonymkode: 094ca...026
_popcorn_ Skrevet 6. mars 2023 #16 Skrevet 6. mars 2023 Hei trådstarter. Da tittelen på tråden er mangelfull, stenges tråden. Viser til forumets retningslinjer: * Trådtitler på forumet er begrenset til 140 tegn. Vi anbefaler våre brukere å benytte seg av gode titler for å beskrive trådens innhold og dermed treffe riktige mottakere. Tråder med tittelen "Hjelp?" og lignende ufullstendige titler vil stenges. Trådstarter kan velge mellom enten å sende PM til moderator med ønske om endring av tittel, eller selv starte en ny tråd med forbedret tittel. Du kan enten sende moderator en PM med ønsket oppdatering av tittelen, så vil tråden åpnes igjen, eller starte en ny tråd med mer beskrivende tittel. _popcorn_, adm
Anbefalte innlegg