Gå til innhold

Dysleksi og empati

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje dette er stigmatisering, men jeg funderer bare over mine egne opplevelser.

Jeg har noen venner og bekjente med dysleksi. Samtlige av de viser svært liten forståelse og innlevelse i andres problemer og utfordringer.

Jeg hadde også en kjæreste i flere år med dysleksi. Det samme med henne. Hun kunne gjerne gråte hvis andre gråt, men jeg opplevde reaksjonene hennes som overfladiske.

Tilfeldigheter?

Anonymkode: adc42...b81

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Definitivt tilfeldig. Hva legger du I begrepet empati? 

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Moren min har dysleksi - hun er mindre empatisk, men det er nok tilfeldig. 

Anonymkode: 94c82...dc9

AnonymBruker
Skrevet
ESFP skrev (16 minutter siden):

Definitivt tilfeldig. Hva legger du I begrepet empati? 

Veldig kort. Det har noe å gjøre med hvordan man bruker egne erfaringer til å forstå den andres følelsesliv. Noen mennesker ser kun tårene, mens andre er mer opptatt av hva som ligger bak.

Mange bruker begrepet når de egentlig snakker om å vise sympati.

AnonymBruker
Skrevet

Det er nok tilfeldig. Det er ikke funnet noen sammenheng mellom dysleksi og manglende empati. Da har de nok andre diagnoser i tillegg. 

Anonymkode: 7e440...75b

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Tilfeldig selvsagt. Dysleksi har absolutt ingenting med at en ikke kan vise empati ovenfor andre mennesker. Jeg kjenner en del som ikke har dysleksi som jeg lett kunne diagnostisert både som det ene og andre om jeg hadde lett etter grunner for å være fordømmende. Trodde vi var kommet lengre i 2023 enn å gi mange tåpelige karakteristiske kjennetegn pga dysleksi. 

Anonymkode: a0ec6...8cd

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Stemmer ikke med min erfaring. 

Kanskje de som har reflektert litt er mer ærlige om hva de føler? Diagnoser fører ofte til at det reflekteres endel over seg selv ihht andre. Det er nemlig mye falsk empati som folk viser. 

Anonymkode: 95883...eaa

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Veldig kort. Det har noe å gjøre med hvordan man bruker egne erfaringer til å forstå den andres følelsesliv. Noen mennesker ser kun tårene, mens andre er mer opptatt av hva som ligger bak.

Mange bruker begrepet når de egentlig snakker om å vise sympati.

Det er ulike former for empati. Kognitiv empati som handler om å ta den andte sitt perspektiv og se for seg hvordan man selv ville ha følt det i en lignende situasjon. Så har vi emosjonell empati som handler om å føle det samme som den andre, som at følelsene er smittsome. Den tredje formen er medfølgende empati. Det handler om å forstå den andre, føle med dem og spontant hjelpe den andre i situasjonen. 

Empati er noe vi lærer og jo bedre du kjenner deg selv, dess bedre kan du forstå andre. De som har enkelte (populære) personlighetsforstyrrelser kan ha en høy grad av kognitiv empati. Forstår andre godt og vet hvordan manipulere andre, men lav grad av emosjonell empati slik at de ikke bryr seg om den andres følelser. Noen med utviklingsforstyrrelser kan ha høy grad av emosjonell empati og bry seg om andre, men de har lav grad av kognitiv empati slin at de ikke forstår hva som forårsaker følelsene. Dysleksi er blitt studert, og mange av dem med dysleksi har høyere grad av empati, mens andre har mindre. De er som "normalbefolkningen". Har de andre "vansker" enn dysleksi, som man kanskje ikke er klar over, kan dette være årsaken til manglende empati. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
ESFP skrev (1 time siden):

Det er ulike former for empati. Kognitiv empati som handler om å ta den andte sitt perspektiv og se for seg hvordan man selv ville ha følt det i en lignende situasjon. Så har vi emosjonell empati som handler om å føle det samme som den andre, som at følelsene er smittsome. Den tredje formen er medfølgende empati. Det handler om å forstå den andre, føle med dem og spontant hjelpe den andre i situasjonen. 

Empati er noe vi lærer og jo bedre du kjenner deg selv, dess bedre kan du forstå andre. De som har enkelte (populære) personlighetsforstyrrelser kan ha en høy grad av kognitiv empati. Forstår andre godt og vet hvordan manipulere andre, men lav grad av emosjonell empati slik at de ikke bryr seg om den andres følelser. Noen med utviklingsforstyrrelser kan ha høy grad av emosjonell empati og bry seg om andre, men de har lav grad av kognitiv empati slin at de ikke forstår hva som forårsaker følelsene. Dysleksi er blitt studert, og mange av dem med dysleksi har høyere grad av empati, mens andre har mindre. De er som "normalbefolkningen". Har de andre "vansker" enn dysleksi, som man kanskje ikke er klar over, kan dette være årsaken til manglende empati. 

Takk for en god forklaring. Noen mangler alle former for empati.

Jeg jobbet med en som hadde Aspergers. Jeg opplevde faktisk at han hadde høy grad av kognitiv empati, men kun etter en forklaring. Han var i stor grad opptatt av å forstå. Mer enn de fleste.

Ja, kanskje en forklaring er at noen av de jeg tenker på har andre utfordringer. En vet jeg har ADHD.  Min rike venn, gründer og bedriftsleder, blir av flere kalt psykopat. Tror også min eks hadde en variant av ADHD. Hun var veldig impulsiv og uoppmerksom.

Interessant å vite at det finnes studier av det jeg lurer på.

Kan det tenkes at de med dysleksi mer hyppig har andre "vansker"?

Skrevet

Her tror jeg du gjør lurt i å overlate diagnostisering til fagfolk.

Det er så mange som har dysleksi at viss alle disse skulle mangle empati og at dysleksi var årsaken til dette hadde verden sett ennda snålere ut enn den faktisk gjør. Whoopi Goldberg, Anne Grete Preus, Jennifer Aniston, Erna Solberg, and the list goes on and on and on. Dysleksi har med vansker med ord å gjøre, selve ordet  dysleksi betyr jo faktisk nettopp det rent oversatt. Dyslektikere sliter ikke med hverken empati, de sliter ikke med manglende kunnskap, de sliter ikke med å gjøre seg forstått eller å forstå andre mennesker verken følelsesmessig eller på andre måter.  Og jeg må også si som andre har nevnt at det er veldig rart det ennda finnes såpass mye misoppfattelse, stigma, fordommer og mangelfull kunnskap om noe såpass alminnelig som dysleksi i år 2023. Du vil ikke finne en eneste studie på at manglende empati er en fellesnevner til mennesker med dysleksi på samme måte som du aldri vil finne en eneste studie som tilsier at dysleksi har noe som helst med intelligens å gjøre. Rett og slett fordi både manglende intelligens og manglende empati har absolutt ingenting med dysleksi å gjøre. Utrolig å i det hele tatt komme med en slik slutning eller tanker om dette.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er ikke de med dysleksi de som sliter med å lese? Hva har det med empati å gjøre?

Anonymkode: 7f481...9f9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan være noen ganger så banalt at enkelte dyslektikere bruker så mye energi på å kompensere for handicapet sitt at det ikke er nok overskudd til den empatien du forventer deg av de.

Anonymkode: 1284d...f56

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ingen sammenheng. Skulle til å ramse opp alle jeg kjenner med dysleksi som ikke er uempatiske, men noen er det jo, og det er tilfeldig. Dysleksi handler kun om lese- og skrivevanskeligheter. Ingenting annet. 

Anonymkode: 4ed83...d4c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ingen sammenheng. Skulle til å ramse opp alle jeg kjenner med dysleksi som ikke er uempatiske, men noen er det jo, og det er tilfeldig. Dysleksi handler kun om lese- og skrivevanskeligheter. Ingenting annet

Anonymkode: 4ed83...d4c

Legg merke til en ting.

Jeg stiller et spørsmål ut fra egne opplevelser. Du konkluderer.

Det finnes en rekke diagnoser og utviklingsforstyrrelser der man har et hovedproblem, men også er overrepresentert med andre problemer. F eks depresjon.

Ingenting annet! Har du belegg for denne påstanden annet enn egne opplevelser?

Skrevet

At lese- og skrivevansker skulle påvirke evnen til å sette seg inn i andres følelsesliv er helt absurd og ganske komisk.

AnonymBruker
Skrevet

Har lest ganske mye forskning på dysleksi, og har enda til gode å lese noe som trekker paralleller mellom empati og dysleksi. Men dysleksi kan selvsagt oppstå i lag med andre diagnoser, der noen ofte er i sammenheng med dysleksi (dld og ADHD), mens andre er tilfeldige (f.eks austisme og dysleksi). 

Anonymkode: 18e25...b07

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.3.2023 den 12.07):

Kanskje dette er stigmatisering, men jeg funderer bare over mine egne opplevelser.

Jeg har noen venner og bekjente med dysleksi. Samtlige av de viser svært liten forståelse og innlevelse i andres problemer og utfordringer.

Jeg hadde også en kjæreste i flere år med dysleksi. Det samme med henne. Hun kunne gjerne gråte hvis andre gråt, men jeg opplevde reaksjonene hennes som overfladiske.

Tilfeldigheter?

Ok, det er ingen sammenheng mellom dysleksi og empati.

Men mange får diagnose lærevansker når det egentlig ikke er det.  Kjenner flere som har fått det stempelet, men som egentlig hadde så mye stress pga traumer de ble utsatt for slik at å fokusere på lese/skrive rett og slett ikke gikk. Hjerner er i panikkmodus og da er det vanskelig å bruke den til å lære.  Og med slik bakgrunn kan du muligens mangle litt empati.

Men å gråte fordi andre gråter er jo egentlig ikke empati vel?

Anonymkode: 5023b...9a4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Ok, det er ingen sammenheng mellom dysleksi og empati.

Men mange får diagnose lærevansker når det egentlig ikke er det.  Kjenner flere som har fått det stempelet, men som egentlig hadde så mye stress pga traumer de ble utsatt for slik at å fokusere på lese/skrive rett og slett ikke gikk. Hjerner er i panikkmodus og da er det vanskelig å bruke den til å lære.  Og med slik bakgrunn kan du muligens mangle litt empati.

Men å gråte fordi andre gråter er jo egentlig ikke empati vel?

Anonymkode: 5023b...9a4

Interessant de forholdene du tar opp. Virker logisk. En hjerne i panikkmodus lærer ikke stort.

Til spørsmålet. Jeg nevnte å gråte som noe folk ofte feilaktig opplever som empati. Nei, det er vel hva man kaller sympati.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke det er noen sammenheng i utgangspunktet.

Samtidig vet jeg at det å lese romaner gir økt empati, siden man leser hvordan andre føler i forskjellige situasjoner. Effekten kan trolig utjevnes ved at dyslektikere hører like mye lydbok-roman som en ikke-dyslektiker leser.

Anonymkode: b791f...f84

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...