Plym Skrevet 27. desember 2005 #1 Skrevet 27. desember 2005 Jeg har lyst til å lage en litt elegant blåskjellsuppe til forrett nyttårsaften. Er det noen som sitter på en god oppskrift. Gjerne av den litt lette, skummende typen. kanskje med champagne? Hilsen Plym
Gjest Gjest Skrevet 27. desember 2005 #2 Skrevet 27. desember 2005 Denne oppskriften er ikke med champagne, men veldig god Suppe med havsmak 300 g forskjellig typer hvit fiskefilet 200 g ferske reker, pillet ½ kg ferske blåskjell 2 gulrøtter i terninger 1 løk, grovhakket 1 purre, i ringer 8 dl fiskekraft 5 ss smør 4 ss hvetemel 2 ½ dl fløte 1 ss gressløk, hakket. 3 fedd hvitløk, finhakket ½ dl sherry 2 dl hvitvin eggeplomme Kok grønnsakene nesten møre i fiskekraften og sil av kraften. Damp blåskjellene i hvitvin tilsatt hvitløk og sil av. Også denne kraften skal i suppen. Rens blåskjellene, men spar noen til garnityr. Lag jevning av smør og hvetemel. Spe med kraft. Ha grønnsakene tilbake i suppa. Del fisken i biter og la den trekke i suppa til den er ferdig. Rør eggeplommen inn i fløten, tilsett fløten og sherry i suppen og kok opp. Ha reker og blåskjell i suppen rett før servering. Pynt med hele blåskjell og gressløkdryss.
Gjest piaf Skrevet 27. desember 2005 #3 Skrevet 27. desember 2005 Jeg har ingen oppskrift, dessverre, men vil bare anbefale kombinasjonen karripulver (dvs av typen "mild Madras") og safran til blåskjell. Spiste en kremet blåskjellsuppe med disse krydderne i sommer på en god restaurant, og det smakte fantastisk. Skal muligens forsøke meg på en enkel variant av dette selv på nyttårsaften, med sjalottløk, fløte og hvitvin i tillegg til blåskjell og krydder.
Plym Skrevet 28. desember 2005 Forfatter #4 Skrevet 28. desember 2005 Takk for svar begge to. Karri og safran er nydelig. Det er jo egentlig bare å slumpe. Det blir godt uansett med de ingrediensene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå