Gå til innhold

Kjøpe meg inn i samboers bolig, med gjeld

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. 

Jeg har vært dårlig økonomisk og har cirka 50 000kr i en inkassosak. Jeg betaler ned på denne hver måned.

Jeg bor per dags dato i samboers kjøpte bolig. 
Foreldrene mine kan låne meg 300 000kr slik at jeg kan betale ned gjelden min, og kjøpe meg inn i samboers bolig. Jeg er student og tjener cirka 15 000kr i mnd på min jobb vedsiden av + 8000kr av lånekassen hver måned.
Jeg trenger ikke å høre at jeg har vært dum økonomisk, fordi det er jeg fullstendig klar over, men hvordan kan vi gjennomføre dette? 
og hvor lang tid tar det før jeg har betalt ned inkassosaken, til jeg kan kjøpe meg inn i hans bolig?
Det vil jo overhodet ikke være 50/50 men da jeg nærmest leier her tenker jeg at det er greit å kunne sitte igjen med noe i et eventuelt salg eller ja. 

Hvordan løser vi dette?

Anonymkode: 63c14...cc1

Videoannonse
Annonse
Gjest takinova
Skrevet

Ikke ta nytt lån fra foreldrene dine, med mindre de sier det er en gave.

Betal ned inkassosaken, og så leier du hos ham - samtidig prøver du å spare litt hver mnd.

Evt. går dere etter at du ikke  har betalingsanmerkninger til banken og spør hvor mye du kan overta av lånet for å kjøpe deg inn.

AnonymBruker
Skrevet

Om du får låne penger av familien din kan du kjøpe deg inn med en gang i samboerens din sin bolig. Men du sier at du låner, det vil si at du også må betale tilbake til familien din. Har du laget en plan for dette?

Samtidig får du penger fra lånekassen som tilsier at du vil få gjeld herfra også.

Så tilslutt kommer gjelden ved boligkjøp

Det er vanskelig å gi deg noe indikasjon da vi lesere ikke vet hva du vil tjene når du er ferdig med studier? Eller langt nær hvor dyr bolig det er snakk om, hvor mye gjeld du vil ha i lånekassen når du er ferdig med studier.

Hvor mye du får lov til å kjøpe deg inn fra banken, kan kun banken svare deg på.

Begynn med å betale ned inkasso (for den bare øker). Såbør du sette opp regnestykke over all gjeld du har til dags dato, samt eventuell ny gjeld hvis du kjøper deg inn i boligen. Husk at du skal leve ved siden av nedbetaling av gjelden også. Får du da inn nok penger? Anbefaler deg sterkt å spare penger også. Det er lett å tenke en bare sparer til bolig, men så ønsker en seg møbler også. Plutselig ryker det noe på kjøkkenet så må en ut med flere tusen. Det er mye i regnskapet. Nå høres posten mins vært negativ ut, men mange klarer dette. Synes ikke at du tjener dårlig mtp. at det er penger ved siden av studiet. Høres mer ut for meg at du trenger å sette opp budsjetter, og mål :) 

Anonymkode: 291b2...ebf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

La meg gjette. Du er kvinne og han er mann? Typisk. Mitt Beate tips er å revurdere det. Vi jobber for likestilling nå til dags. Om du absolutt vil bli og støtte mannsjåvinismen må du kjøpe deg inn mens du leier. Alt du betaler i måneden må inn som innkjøp

Anonymkode: c920c...811

Skrevet

Lag en gradvis innkjøpsavtale, der det du betaler til ham hver måned er gradvis kjøpt andel av huset - inntil du er ferdig med inkassosaken, og kan ta ordinært lån. 

AnonymBruker
Skrevet

Som student med inntekt på 15000 i mnd er det vel usannsynlig at du får boliglån i det hele tatt? 

Anonymkode: c029d...26e

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

La meg gjette. Du er kvinne og han er mann? Typisk. Mitt Beate tips er å revurdere det. Vi jobber for likestilling nå til dags. Om du absolutt vil bli og støtte mannsjåvinismen må du kjøpe deg inn mens du leier. Alt du betaler i måneden må inn som innkjøp

Jeg synes ikke man må dra kjønnskortet her. Hadde de vært eldre, med fulltidsjobb og hadde barn, så ja. Men hun er student. Jeg synes ts absolutt ikke burde bruke lånte penger og studielån på å kjøpe seg inn. Det må jo være smartere å betale en billig leie, mens hun ordner opp i inkassosaken. Da blir hun kvitt gjelden mye fortere og har blanke ark og oversikt. Kanskje hun ikke trenger å bruke alt hun får fra Lånekassen siden hun tjener såpass bra til å være student? Da blir det lettere senere! Lån skal betales tilbake og økningen i boligpris må være urealistisk høy hvis det skal være noe poeng å bruke lånte penger på å kjøpe seg inn.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei. 

Jeg har vært dårlig økonomisk og har cirka 50 000kr i en inkassosak. Jeg betaler ned på denne hver måned.

Jeg bor per dags dato i samboers kjøpte bolig. 
Foreldrene mine kan låne meg 300 000kr slik at jeg kan betale ned gjelden min, og kjøpe meg inn i samboers bolig. Jeg er student og tjener cirka 15 000kr i mnd på min jobb vedsiden av + 8000kr av lånekassen hver måned.
Jeg trenger ikke å høre at jeg har vært dum økonomisk, fordi det er jeg fullstendig klar over, men hvordan kan vi gjennomføre dette? 
og hvor lang tid tar det før jeg har betalt ned inkassosaken, til jeg kan kjøpe meg inn i hans bolig?
Det vil jo overhodet ikke være 50/50 men da jeg nærmest leier her tenker jeg at det er greit å kunne sitte igjen med noe i et eventuelt salg eller ja. 

Hvordan løser vi dette?

Anonymkode: 63c14...cc1

Ehm, du får ikke lån til å kjøpe deg inn i samboers bolig med den gjelda og den inntekten.

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Så om det blir slutt skal leie-til-eie-personen få tilbake pengene hun har betalt i leie/nedbetaling? Er det rettferdig da? Hva gjør man med dokumentavgiften? Skal man tinglyse ny innkjøpsavtale med ny eierbrøk på månedlig basis? Blir en meget merkelig ordning. 

Og hvor mye eierandeler tenker studenten at hun får for 250'000? Hvor mye ønskes kjøpt? Har hun fått finansieringsbevis av en bank? 

AnonymBruker
Skrevet

Så du skal ta opp et enda større lån enn det du allerede har idag som du sliter med? 
hvorfor ikke lage en avtale om at du kjøper deg inn så så mye hver måned hvor så så mye av det du betaler i leie går til å kjøpe deg inn? 

Anonymkode: e776c...dac

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Åh, Beate tips er de aller beste altså! Hun er rå på gode tips! 😂😂😂 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror jeg hadde lånt de 50 000 og kvittet meg med inkassosaken og så betalt månedlige avdrag til foreldrene mine. Hvis de gir deg rentefritt lån vil du spare utrolig mye i renter. Når dette var nedbetalt ville jeg ha vurdert situasjonen på nytt. 

Anonymkode: 38a11...640

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ville betalt ned forbruksgjelden din og vurdert å kjøpe deg inn hos han etter at er ferdig å studere, da har du høyere inntekt og kan kvitte deg med forbruksgjelden i mellomtiden.

Anonymkode: a3118...144

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...