Gå til innhold

Når man mister sexlysten pga mannens kroppslige forandring

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet dette har vært et tema her inne tidligere, men nå har altså det samme skjedd med meg.

Mannen min veier kun 60 kg og er 1,85 høy så han er veldig tynn, og dette har skjedd pga overdreven slanking.

Han har slanket seg 27 kg og det er mye for hans smale benbygning og han ser anorektisk ut, men det verste er at han ikke ser selv hvor mager han har blitt.

Han spiser kun proteiner og fett og trener mye, og får derfor i seg for lite kalorier, og dette har blitt et konstant samtaleemne hos oss og fører ofte til sure miner fra hans side.

Folk som ikke har sett han på en stund tror han har kreft  og spør meg hva som har skjedd, for de tør ikke å spørre han.

Jeg er glad i han men har mistet sexlysten og lysten på å være fysisk generelt.

Det som var mykt på kroppen hans og litt muskler er borte, kroppen hans er konstant kald og han ser syk ut, mens han selv er veldig fornøyd med utseendet.

Jeg klarer ikke å si til han at jeg har mistet lysten til å være fysisk fordi han har blitt så avmagret. Finner på all slags unnskyldninger for å slippe å ha sex.

Jeg kan ikke noe for at lysten har forsvunnet siden det bare er noe som har skjedd over tid.

Har noen erfaringer med samme problem?

Anonymkode: f4409...f11

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor kan du ikke si det du tenker rett ut? Da har dere jo tre problem: hans besettelse, sexliv i stå og dine løgner. 

Anonymkode: c1f1e...707

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Du sier overdreven slanking, men kan det være en spiseforstyrrelse?

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du sier overdreven slanking, men kan det være en spiseforstyrrelse?

Det må jo være spiseforstyrrelse når han selv er fornøyd, men ikke ser at han er mager.

Han er 60 kg og er 1,85 cm høy, og har en bmi på 17,5!

Ts

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Han er jo undervektig. Og jo mer undervektig man blir jo verre kan tankene bli (om å spise lite, sunt nok osv). En spiseforstyrrelse kan utvikle seg når man mister kontrollen på et «spise ekstremt sunt og treningsopplegg»og blir undervektig. 

Anonymkode: f3b1d...081

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvorfor kan du ikke si det du tenker rett ut? Da har dere jo tre problem: hans besettelse, sexliv i stå og dine løgner. 

Jeg har hintet mye om at han er for tynn, at alt fettet er borte osv men ikke sagt rett ut at jeg ikke tenner på han pga av at han er bare bein, for det blir for stygt føler jeg.

Hva mener du med mine løgner?

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det må jo være spiseforstyrrelse når han selv er fornøyd, men ikke ser at han er mager.

Han er 60 kg og er 1,85 cm høy, og har en bmi på 17,5!

Ts

Det er opp til en psykolog/psykiater å vurdere om han bruker mat og trening for å håndtere følelser, men han kan også utvikle s.f. fordi undervekten trigger det. 

Vet du om han har tatt helsesjekk hos legen? Det er vanlig å gjøre hos de som følger ekstreme opplegg og gjør store endringer i kosten. Sjekke jern, vitaminer, mineraler etc. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

...Hva mener du med mine løgner?

Ts

Å ikke si det som er sant, nemlig at du unngår sex med ham fordi du oppfatter ham som syk - og han er klinisk undervektig. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

I vårt forhold snakker vi og er ærlig om alt. Så jeg kunne sagt til min mann at han er blitt for stor eller for tynn. Han kan si det samme til meg. Vi har faktisk sagt begge deler til hverandre. Vi sier det på en fin men også litt forsiktig måte, der vi også bruker tid på å snakke om det etterpå så begge forstår og deler tankene og følelsene rundt det. 

Hvis du kan snakke med mannen din om det så hadde jo det vert best. Forklare både at du bryr deg om han og hans helse, at du ønsker han skal være frisk og eventuelt takle en uventet sykdom som plutselig kan komme (kroppen trenger å ha litt å gå på da), og at du synes det er mer tiltrekkende med en sunn kropp med litt fett på. Legg frem at det er selvsagt hans valg, han er flott uansett, men at du nå har begynt å føle det har gått for langt og at han ser usunn ut. Kanskje han trenger hjelp og at du er der for han. 

Anonymkode: e29c0...a78

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Lag et realt måltid da vel og fet han opp.

Anonymkode: 8ccd5...f89

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Lag et realt måltid da vel og fet han opp.

Anonymkode: 8ccd5...f89

Han spiser ketogent kosthold med minimalt karbohydrater i seg (kun et par salatblader for å unngå diaré), og når han trener daglig renner jo kiloene av.

Ketogent kosthold er den ekstreme utgaven av lavkarbo.

Ikke grønnsaker, ris, urter, pasta, frukt, bær, ikke melkeprodukter utenom hvitost.

Han spiser egg, rent kjøtt og fisk og hvitost og fett.

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

I vårt forhold snakker vi og er ærlig om alt. Så jeg kunne sagt til min mann at han er blitt for stor eller for tynn. Han kan si det samme til meg. Vi har faktisk sagt begge deler til hverandre. Vi sier det på en fin men også litt forsiktig måte, der vi også bruker tid på å snakke om det etterpå så begge forstår og deler tankene og følelsene rundt det. 

Hvis du kan snakke med mannen din om det så hadde jo det vert best. Forklare både at du bryr deg om han og hans helse, at du ønsker han skal være frisk og eventuelt takle en uventet sykdom som plutselig kan komme (kroppen trenger å ha litt å gå på da), og at du synes det er mer tiltrekkende med en sunn kropp med litt fett på. Legg frem at det er selvsagt hans valg, han er flott uansett, men at du nå har begynt å føle det har gått for langt og at han ser usunn ut. Kanskje han trenger hjelp og at du er der for han. 

Anonymkode: e29c0...a78

Har sagt til han mange ganger at han er for tynn og ser bedre ut med 10-15 kg mer på kroppen, men han er fornøyd.

Han er helt klart spiseforstyrret men sier han aldri har følt seg så frisk med så mye energi, så da vil han fortsette.

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Han er helt klart spiseforstyrret men sier han aldri har følt seg så frisk med så mye energi, så da vil han fortsette.

Ts

Da hadde jeg kontakta fastlegen hans og sagt at jeg var bekymra for den fysiske og psykiske helsa til mannen min. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg og samboer er skjønt enige i at om en av oss mister lysten på den andre pga kroppslige forandringer, så avslutter vi forholdet.

Ingen av oss er interessert i å en partner som tiltrekkes og tennes pga den andre sin bmi/vekt/muskler etc.

Vi begge vil faktisk heller avslutte forholdet en å kommentere kroppen til hverandre. 

Ingen av oss liker heller tanken på ens partner mister tenningen pga kroppslige forandringer. Det gjør forholdet utrolig sårbart og overflatisk.

Nå har det gått 20 år med diverse kroppslige forandringer hos begge i ulike retninger igjennom årene, og heldigvis har ikke manglende attraksjon/tenning vært et problem.

Anonymkode: d4ccc...425

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg og samboer er skjønt enige i at om en av oss mister lysten på den andre pga kroppslige forandringer, så avslutter vi forholdet.

Ingen av oss er interessert i å en partner som tiltrekkes og tennes pga den andre sin bmi/vekt/muskler etc.

Vi begge vil faktisk heller avslutte forholdet en å kommentere kroppen til hverandre. 

Ingen av oss liker heller tanken på ens partner mister tenningen pga kroppslige forandringer. Det gjør forholdet utrolig sårbart og overflatisk.

Nå har det gått 20 år med diverse kroppslige forandringer hos begge i ulike retninger igjennom årene, og heldigvis har ikke manglende attraksjon/tenning vært et problem.

Er det overfladisk å ikke tenne på noen som ser syk ut?

Anonymkode: 78136...0ac

• Liker 2
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Er det overfladisk å ikke tenne på noen som ser syk ut?

Anonymkode: 78136...0ac

Tja. Jeg tente ikke noe mindre på min samboer da hun gjennomgikk stråling og cellegiftbehandling. Sex var ikke særlig aktuelt i den perioden, men det hadde ingen ting med mangel på attraksjon fra min side å gjøre.

Jeg hadde aldri vært i et forhold der min partner kun tente på meg om jeg så sånn eller slik ut, veide ditt eller datt etc. Det er et forhold som over tid er dømt til å mislyktes. Da er ikke følelser og attraksjonen sterk nok eller på et nivå som er «bra nok» uansett.

Ja. For meg er det overflatisk.

AnonymBruker
Skrevet

Tja. Jeg tente ikke noe mindre på min samboer da hun gjennomgikk stråling og cellegiftbehandling. Sex var ikke særlig aktuelt i den perioden, men det hadde ingen ting med mangel på attraksjon fra min side å gjøre.

Jeg hadde aldri vært i et forhold der min partner kun tente på meg om jeg så sånn eller slik ut, veide ditt eller datt etc. Det er et forhold som over tid er dømt til å mislyktes. Da er ikke følelser og attraksjonen sterk nok eller på et nivå som er «bra nok» uansett.

Ja. For meg er det overflatisk.

Å bli mager pga kreftbehandling er noe helt annet, men hvis din kone ble så ekstremt opptatt av kosthold og trening at hun fikk en kropp som en anorektiker, hadde du da tent like mye på henne?

Ts

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Han må spise mer når han trener så mye slik at han får bygget muskler.. hva om han får en coach? Som setter opp båte nok og riktig mat i kostholden og treningen..

Anonymkode: 05948...3b0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Å bli mager pga kreftbehandling er noe helt annet, men hvis din kone ble så ekstremt opptatt av kosthold og trening at hun fikk en kropp som en anorektiker, hadde du da tent like mye på henne?

Ts

For meg er ikke årsaken til «magerhet» relevant for attraksjon. Mager er mager. 

Det hadde ikke hatt noe betydning for min del nei. Min tenning på og atttaksjon mot henne handler ikke om kroppsfasongen hennes. 

Jeg mener absolutt ikke at du «tar feil», eller noe slikt. Bare for å understreke det.

Vi er alle forskjellige. Hva vi tiltrekkes av osv er bare en mange ting som vi alle er forskjellige på. Viktigste du kan gjøre er jo å være ærlig. Fortelle i klartekst at du ikke tiltrekkes han når han har en slik eller slik kropp. Så ligger det han sine hender om han vil forandre kropp/fasong, eller avslutte forholdet (evt du avslutte).

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Få han til å ta en helsesjekk hos legen av helsemessige grunner. Vitaminmangel, mineralmangel osv. Å slanke seg så tynn har garantert gitt utslag på dette. I tillegg vil legen kunne fortelle han hvordan ståa er - at han er undervektig og må stoppe slankingen NÅ. Kanskje det kan få han på bedre tanker og at sexlivet deres bygges opp igjen.

Anonymkode: 07fe2...d44

• Liker 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...