Leanne Skrevet 27. desember 2005 #1 Skrevet 27. desember 2005 Julaften var vi (jeg, mann og barn) hos min svigerinne hvor også hennes datter, x-man og hans far + mine svigerforeldre var til stede.. Det var kjempe koselig, men det ble (som altid på julaften) veldig sent før vi kom oss hjem. 1 juledag hadde vi besøk av mine foreldre og søsken noe som også var koselig, men fordi vi hadde besøk klarte ikke tuppa å sove før alle pakkene var åpnet og alle hadde reist... Til neste jul har jeg lyst til å feire hjemme sammen med min mann og vårt barn, bare oss 3 og heller få besøk av familien 1 eller 2 juledag... Da jeg nevnte dette for mine søsken og min svigerinne ble de nermest sinte på oss, og mente det var unødvendig å ville feire for oss selv.... Men vi vil jo få flere barn etterhvert og lage våre egne tradisjoner rundt det hele, og det føles naturlig for oss å da begynne nå.. (ville vel egentlig ha startet med det i år jeg...) Er det flere som har valgt å feire julen hjemme med kun egne barn og ektefelle, eller er det vi som er helt rare som føler for å gjøre det.....?
Gjest Gjest Skrevet 27. desember 2005 #2 Skrevet 27. desember 2005 Da min søster fikk barn - så ga hun "klar beskjed" om at nå ville hun starte sine egne juletradisjoner! Og sånn er det blitt. Da får resten av famlien innordne seg deretter.
Kittykat Skrevet 29. desember 2005 #3 Skrevet 29. desember 2005 (endret) Vi har feiret julen alene 3-4 ganger. Vi er to voksne og har 3 barn. Vi har det helt fint vi. Vi tar det helt rolig om morningen, spiser grøt med mandel i på formiddagen og så er det middagen ca kl 17:00. Og så gaveåpningen da. Gaveåpningen er over på 1-2-3, for ungene er jo hyper på gavene Det synes jeg egentlig er litt deilig og. For da blir vi ferdig tidlig og vi slipper å sitte til langt utpå kvelden før vi er ferdige. Da har vi resten av kvelden til å slappe av og ungene kan leke med det de har fått. Jeg kan ikke forstå hvorfor folk skal bli sinte av den grunn. Det er jo bare teit. Å feire jul alene kan være deilig det. Man kan ta alt i sitt eget tempo og ha en riktig så fin dag Endret 29. desember 2005 av Kittykat
Leanne Skrevet 29. desember 2005 Forfatter #4 Skrevet 29. desember 2005 Å feire jul alene kan være deilig det. Man kan ta alt i sitt eget tempo og ha en riktig så fin dag ← det var akkurat det jeg mente og... de får vel bare innrette seg etter våre ønsker da... nå har de jo et helt år på å forberede seg!
Gjest gjest1 Skrevet 29. desember 2005 #5 Skrevet 29. desember 2005 Lag deres egne juletradisjoner og feire julen slik dere ønsker! Så kan kanskje heller besterforeldre fra begge sider bytte på hvilket år de kommer? Spesielt når man har små barn kan det være godt å slippe de gedigne julefestene med 18 til bords og mye ståk og styr. Jeg hadde noen runder med hele familen på begge sider, og for min del ble det bom stopp. Det er ikke slik jeg vil feire julen! Jul skal være kos og hygge, ikke et ork og pes hvor man er fullstendig utslitt, både liten og stor, når kvelden endelig er ferdig!
Arkana Skrevet 29. desember 2005 #6 Skrevet 29. desember 2005 Vi har alltid vært bare oss fire (foreldre + meg og broren min) så lenge jeg kan huske. Samboeren min har feiret med oss to ganger siden vi ble sammen, og vi har en sjelden gang hatt en eller to ekstra, men ellers bare fire. Det er mest fordi vi ikke har noen annen familie her i Norge, mens hele Mammas familie bor i Frankrike. Jeg har alltid syntes det var koselig og har aldri ønsket stor familiesammenkomst i julen. Så herlig med kvalitetstid sammen, man får god tid til hverandre og det blir roligere og hyggeligere.
Gjest Hilde Skrevet 29. desember 2005 #7 Skrevet 29. desember 2005 De siste årene har vi feiret jul alene - kun jeg, mannen og barna våre. Dette er den måten vi ønsker vår julaften - og vi har aldri hørt noe negativt om det. Slik kommer vi til å fortsette å ha det så lenge ungene bor hjemme.
Gjest Piper Skrevet 29. desember 2005 #8 Skrevet 29. desember 2005 Vi feirer hjemme, men det kunne aldri falle meg inn å nekte noen å komme til oss. Julen er for meg tiden da man er sammen med nærmeste familie, og for meg og min mann inkluderer det foreldre og søsken også. Men hva andre gjør får være opp til de, men for oss er jul noe vi feirer sammen med de nærmeste.
Gjest synseren Skrevet 31. desember 2005 #9 Skrevet 31. desember 2005 Vi skal feire jul hjemme neste år og skal invitere familien til juleselskap. Selvom vi ikke har barn synes jeg det er viktig å skape tradisjoner. Mor synes sikkert det er helt topp å bli bedt til oss. Det har ikke skjedd for ofte, det er som regel hun som har stått for juleselskapene.
:-) anna Skrevet 31. desember 2005 #10 Skrevet 31. desember 2005 Vi feirer annenhvert år sammen med foreldrene mine og min brors familie. Og annenhvert år her hjemme hos oss selv. Det startet vi med for seks år siden fordi vi ville at stesønnen min også skulle få egne juletradisjoner fra eget hjem. Det er jo tradisjonene vi har hatt siden vi var små som gjør at jeg gleder meg sånn til å feire jul i barndomshjemmet mitt. Det er en egen verdi i å føre slike tradisjoner videre i sitt eget hjem også.
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2006 #11 Skrevet 7. januar 2006 vi har, etter at vi fikk barn, hatt julekvelden hjemme hos oss selv stort sett alene. vi ønsker det slik, da kan vi gjøre våre egne jule-greier i vårt eget juletempo. har snakket med mine foreldre om dette for jeg får også en del spørsmål om dette kanskje er litt sært?!? mine foreldre er helt enige med oss, de gjorde jo også slik når jeg og min bror var små. andre grunner til å være hjemme er også at ungene blir så slitne på slike dager at det er godt å kunne legge dem i sine egne senger når de blir trøtte på kvelden. da blir resten av kvelden så mye enklere og mer avslappende for oss voksne også. vi møter familien senere i julen, og har i de siste årene feiret nyttår med besteforeldrene til ungene. det fungerer helt bra og jeg tror alle er fornøyde med det!
Rusket Skrevet 7. januar 2006 #12 Skrevet 7. januar 2006 Vi er bare oss to, guttungen og jeg, men i år sa jeg i fra at det er siste året vi feirer borte. Har hele tiden reist bort i jula, for vi er jo "bare to" så det er lettere flytte på oss. Heretter feirer vi hjemme og de som vil feire med oss får komme til oss! Mamma syns det var fint, hun er bestemor og syns det er på tide at hun blir bedt bort. Ene broren min syns jeg er litt sær, som ikke vil komme til de om de ber oss, men de feirer aldri hjemme hos seg selv uansett så det er ikke så farlig Andre broren min som har barn gjør det samme som meg, feirer kun hjemme. Så neste år skal vi ha første jul hjemme hos oss selv i nytt hus og jeg gleder meg!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå