Gå til innhold

Kleint med gjester familie/venner som forsyner alt for lye ved middagsbesøk?

Anbefalte innlegg

Gjest Adobyen
Skrevet

Nei, alltid nok mat, det er en selvfølge, men man kan  likevel komme ut for det.  Hjemme hadde vi ofte kjøttkaker til middag, med poteter, saus og grønnsaker. Hvis det da kommer gjester som kun forsyner seg med 5-6 kjøttkaker og en halv potet, så blir det jo litt feil.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg stusset litt over denne setningen din, ts:

"vi pleier minst og forsyne oss 2 ganger max"

Minst 2 ganger? Hvis alle forsyner seg to ganger er det jo ikke sikkert det er nok mat. Ber man 6 gjester til middag, hadde ikke jeg laget mat for 12 eller flere i alle fall. Så store gryter har jeg ikke.

Når det er sagt, synes jeg det er hyggelig at en gjest ber om porsjon nummer to, det tyder på at maten falt i smak. 

Anonymkode: d85cb...105

Selvsagt forsyner man seg 2 ganger. Det er gjerne ikke full porsjon noen av gangene

Anonymkode: 35e7f...b47

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Selvsagt forsyner man seg 2 ganger. Det er gjerne ikke full porsjon noen av gangene

Anonymkode: 35e7f...b47

Tenker dette er det mest høfligst når det er flere rundt. Jeg sitter ikke å forsyner meg 4-7 porsjoner.. for oss er 2 porsjoner mer en bra :) viser man også verten at man likte maten at man serverer seg en gang til :)  Men uansett om det er bra at gjestene likte maten synes jeg det er litt drøyt med disse «matmaskineke» som serverer seg mest muligt uten å se at andre rundt seg har forsynt seg,  og tror at tilbehør er hovedretten😅 om man setter ut en skål med revet ost hadde jeg forventet at gjestene klarer og dele på det uten at en person skal jafse i seg 4/6 av revet osten😅 også med middag

Anonymkode: 080a1...e47

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir ikke flau på andres vegne. Og samboeren min og ungene har heldigvis bordskikk. Vi ber ikke fremmedfolk på middag, så vi hadde visst på forhånd hvis vi måtte beregne 14 porsjoner til én av gjestene. Hvis noen hadde spist kun ost, tenker jeg at han ikke liker maten, at osten var det han måtte spise seg mett på. Da ville jeg hørt litt på forhånd hva han liker, og evt kjøpt inn ekstra ost hvis det var kun det han liker.

Anonymkode: a78bb...1a0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Folk er forskjellige, noen gjør som ts på besøk og andre velger annerledes. Det ene er ikke nødvendigvis bedre enn det andre, er bare annerledes. Er man voksen nok til å invitere folk på middag så er man da voksen nok til å innse og respektere av vi er alle forskjellige.

Anonymkode: 72efd...78b

Skjønner ikke hva du mener her. Hva er det TS gjør? Reagerer på ubehøvlet oppførsel?

Jeg tror folk lyver for seg selv når de nærmest påstår at det ikke er mulig å forsyne seg for mye eller oppføre seg på en måte som er et godt stykke unna normal folkeskikk. Jeg skjønner trangen til å fremstå som raus og ukritisk, men jeg tror rett og slett ikke på at ikke de også har en tydelig grense for hva som er akseptabel oppførsel i et selskap. 

Men flott at folk er så rause at de ser gjennom fingrene når såkalt presumptivt siviliserte gjester agerer som en ung Tarzan som nettopp er hentet inn fra jungelen og sitter til bords for første gang.

Anonymkode: 5b75f...ffc

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Skjønner ikke hva du mener her. Hva er det TS gjør? Reagerer på ubehøvlet oppførsel?

Jeg tror folk lyver for seg selv når de nærmest påstår at det ikke er mulig å forsyne seg for mye eller oppføre seg på en måte som er et godt stykke unna normal folkeskikk. Jeg skjønner trangen til å fremstå som raus og ukritisk, men jeg tror rett og slett ikke på at ikke de også har en tydelig grense for hva som er akseptabel oppførsel i et selskap. 

Men flott at folk er så rause at de ser gjennom fingrene når såkalt presumptivt siviliserte gjester agerer som en ung Tarzan som nettopp er hentet inn fra jungelen og sitter til bords for første gang.

Anonymkode: 5b75f...ffc

Helt enig med denne😂

• Liker 1
Gjest EmKay
Skrevet

Har som de fleste andre også et mål om at ha nok mat til at alle kan bli mette, og lager som regel for mye. 

Men har også opplevd at enkelt røver til seg noe, som f.eks. osten til tacoen, rømmedressingen, en tapasrett, som skal deles på flere, uten å ta hensyn til at andre også må få anledning til å forsyne seg. 

Har også opplevd at noen har kommet "ubedt", slik at det ikke var beregnet nok mat. Folk er alltid velkommen til oss, men om de ikke er med i beregningen sier vi gjerne at "dere er hjertelig velkommen, vi får dele så godt vi kan på det vi har!" for å tydeliggjøre at det ikke er overflod av mat. Har likevel opplevd at en person da har forsynt seg med si fire rundstykker, mens alle andre da kun har fått ett hver.

Synes det er topp at folk liker maten min og koser seg med den, men er enig i at det går an å utvise litt folkeskikk. Kanskje ta litt mindre porsjoner, se at andre også har fått muligheten til å forsyne seg, og rett og slett føle seg frem til når det passer å forsyne seg f.eks. gang nummer 3 og 4. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er dårlig folkeskikk å lasse på uten å ta hensyn til andre. Min bror og svigerinne sørger først og fremst for at deres sønn får overfylt tallerken (som han ofte ikke spiser opp), og så får de andre ta det som blir igjen...

Anonymkode: 5f7c3...c63

AnonymBruker
Skrevet

Nå velger jeg å tro at de fleste eier manerer. Jeg har hatt både venner og kollegaer på besøk, og ingen har noensinne forsynt seg slik at jeg har reagert. Nå ser jeg jo ikke på hvor mye folk spiser, så antall porsjoner har jeg aldri tenkt over, men når man tar litt om gangen så må jo gjerne en ta 4 porsjoner om den personen ønsker det, er det nok mat er jo ikke det uhøflig.

Selv er jeg ikke så glad i kokt potet, og har vi kjøttkaker lager jeg gjerne rotmos. Får jeg bare potet så skulle jeg gjerne ha spist 4 kjøttkaker og en liten potet. Men jeg forstår jo at det gjør jeg kun om jeg er alene. Jeg lærer ikke barna mine dette, og ville aldri funnet på å gjøre det borte. Kunne til nød «ha sneket» til meg en ekstra kjøttkake på slutten om jeg så det var mye og andre var forsynte. Men ellers ville jeg ha tenkt på hvor mange kjøttkaker det er vanlig å beregne til en person, og trykket i meg litt mer potet enn jeg hadde valgt hjemme.

Folk som mauler «tacoosten» som det var snacks, spiser hele lokket på fløtepotetene eller selv tar med pølser og forsyner seg bare med biff, må jo rett og slett ha fått dårlig oppdragelse? Eller bare mangle noe. Som voksen bør man jo allikvel kunne lære seg folkeskikk og hva som er sosialt akseptert, selv om man ikke fikk opplæring hjemme.

Anonymkode: 50d63...176

• Liker 5
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har vært i mange selskap/middager og hatt mange selv og har reagert ved 2 anledninger.

Det ene var når vi inviterte og hadde en stor form med fløyegratinerte poteter. Den ene gjesten skrelte av hele toppen og tok all osten på sin tallerken. Tror alle rundt bordet reagerte, men alle bare så kjapt på hverandre og sa ikke noe om det. 

Den andre var når flere familier skulle samles for grilling. Alle skulle ha med litt hver for å dekke sin familie, men alt skulle være på fellesen. Vi hadde ikke barn og kjøpte med noe oksekjøtt (egentlig nok til 4 personer selv om vi var to). Laget også en pastasalat. Så kom søsteren min med mann og 3 barn med en pakke pølser, pølsebrød og ketchup. Mente at de alle var så småspiste. Jeg og samboeren min var å hentet drikke til alle når maten ble satt frem og når vi kom ut var det bare pølser igjen+ noen koteletter en annen familie hadde med. Søsteren min med familie hadde alle forsynt seg med biffene og pastasalaten. 

Anonymkode: 64693...cb2

Den med de fløtegratinerte er noe av det verste jeg har hørt om når det gjelder folkeskikk!

Og søsteren din - eier hun ikke oppdragelse? Endte det med at dere måtte spise pølser, eller hvordan endte det? 

Anonymkode: 2636a...21f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nå velger jeg å tro at de fleste eier manerer. Jeg har hatt både venner og kollegaer på besøk, og ingen har noensinne forsynt seg slik at jeg har reagert. Nå ser jeg jo ikke på hvor mye folk spiser, så antall porsjoner har jeg aldri tenkt over, men når man tar litt om gangen så må jo gjerne en ta 4 porsjoner om den personen ønsker det, er det nok mat er jo ikke det uhøflig.

Selv er jeg ikke så glad i kokt potet, og har vi kjøttkaker lager jeg gjerne rotmos. Får jeg bare potet så skulle jeg gjerne ha spist 4 kjøttkaker og en liten potet. Men jeg forstår jo at det gjør jeg kun om jeg er alene. Jeg lærer ikke barna mine dette, og ville aldri funnet på å gjøre det borte. Kunne til nød «ha sneket» til meg en ekstra kjøttkake på slutten om jeg så det var mye og andre var forsynte. Men ellers ville jeg ha tenkt på hvor mange kjøttkaker det er vanlig å beregne til en person, og trykket i meg litt mer potet enn jeg hadde valgt hjemme.

Folk som mauler «tacoosten» som det var snacks, spiser hele lokket på fløtepotetene eller selv tar med pølser og forsyner seg bare med biff, må jo rett og slett ha fått dårlig oppdragelse? Eller bare mangle noe. Som voksen bør man jo allikvel kunne lære seg folkeskikk og hva som er sosialt akseptert, selv om man ikke fikk opplæring hjemme.

Anonymkode: 50d63...176

Jeg er som deg, ikke så glad i kokt potet. Er jeg på besøk hos andre tar jeg en potet for syns skyld, og tar heller ikke mange kjøttkaker. Er det mye grønnsaker tilgjengelig, så forsyner jeg meg godt med det, men også her ser jeg an om det er nok til at jeg kan forsyne meg ekstra. 

Anonymkode: 2636a...21f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror ofte folk forsyner seg litt for mye når de vet at det kanskje er laget litt lite mat? Svigermor lager alltid litt for lite mat, og samtlige av barna hennes fyller ut hele tallerkenen på første runde. Ikke vant til at det er slik i min familie der der alltid er plenty av mat…

Anonymkode: a7e7c...555

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tror ofte folk forsyner seg litt for mye når de vet at det kanskje er laget litt lite mat? Svigermor lager alltid litt for lite mat, og samtlige av barna hennes fyller ut hele tallerkenen på første runde. Ikke vant til at det er slik i min familie der der alltid er plenty av mat…

Anonymkode: a7e7c...555

Jeg tror ikke fleste ser at noen er veldig storspist😅

men jeg forventer ikke at en gjest skal forsyne seg 6-7 ganger av vanlig porsjon!😅 og ikke tenke at det sitter flere folk og også skal ha mat..  det handler ikke om å beregne nok av og til er det veldig mye men alltid en eller annen gjest som spiser seg drøyt grådig av maten og tilbehør, det var liksom veldig mye ost i tallerken men denne kompisen deres begynte å bare spise osten i slutten, som gjorde at jeg ikke fikk ta mer..

Skrevet

Ts har jo ikke sagt at hun fyller opp tallerkenen 6-7 ganger, å skrive noe sånt et overdrivelse for å latterliggjøre ts og føle seg bedre selv hvis man er av typen som lasser opp tallerkenen sin uten tanke for at det er flere som venter på å forsyne seg.

Tror ts og jeg har gått i samme skole, noe jeg også har videreført til mine barn; om det er i selskap eller hjemme så lasser man ikke opp tallerkenen, men man forsyner seg heller litt, og tar heller en gang til hvis man ikke ble mett. Å forsyne seg en gang til pga man ikke tok mye første gang er ikke å forsyne seg 6-7 ganger.  

Ved å forsyne seg litt første gang så tar man hensyn til at alle skal få, man fremstår ikke grådig og man unngår matsvinn ved at man ikke klarer å spise opp et berg av mat på fatet sitt og man må kaste maten. Å måtte kaste mat er noe jeg virkelig ikke liker. Man bør vise hensyn til de andre og man bør ha et snev av bordskikk. Å bare lasse på uten omtanke for verten som har laget maten og prøvd å beregne nok til alle, uten å vise omtanke for de som ikke har forsynt seg ennå er skikkelig griskt. 

Husker en ex jeg hadde, han var tydeligvis oppdratt til førstemann til mølla og Lord of the flies-tilstander når der kom til mat; «meg først, viktigst at jeg selv blir mett» Første gangen jeg inviterte han til middag (jeg hadde laget mye middag, gjør alltid det mtp at alle skal bli mett, det er kjekt med restemiddag, og etter at jeg fikk barn så var det aldri godt å vite om jentene hadde/har besøk og hvor mange vi blir til middag) så forsynte jeg meg som alltid med en litt mindre porsjon, og han tømte resten som var igjen over på sitt fat. Fatet var så fullt at det var kvalmende. Jeg sa fra til han og han bare «trodde ikke du skulle ha mere jeg». Jo; jeg hadde tenkt å forsyne meg en gang til. Etterpå var han så stappmett at han måtte åpne bukseknappen og lå å vred seg på sofaen. Så da ble det litt voksenopplæring i bordskikk. Ikke et sjarmerende trekk akkurat 

Å forsyne seg litt om gangen og heller ta en gang til er så vanlig at i anledninger som f.eks bryllup så kommer servitørene ut med middagsfatene en runde nr 2, 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Har vært i mange selskap/middager og hatt mange selv og har reagert ved 2 anledninger.

Det ene var når vi inviterte og hadde en stor form med fløyegratinerte poteter. Den ene gjesten skrelte av hele toppen og tok all osten på sin tallerken. Tror alle rundt bordet reagerte, men alle bare så kjapt på hverandre og sa ikke noe om det. 

Den andre var når flere familier skulle samles for grilling. Alle skulle ha med litt hver for å dekke sin familie, men alt skulle være på fellesen. Vi hadde ikke barn og kjøpte med noe oksekjøtt (egentlig nok til 4 personer selv om vi var to). Laget også en pastasalat. Så kom søsteren min med mann og 3 barn med en pakke pølser, pølsebrød og ketchup. Mente at de alle var så småspiste. Jeg og samboeren min var å hentet drikke til alle når maten ble satt frem og når vi kom ut var det bare pølser igjen+ noen koteletter en annen familie hadde med. Søsteren min med familie hadde alle forsynt seg med biffene og pastasalaten. 

Anonymkode: 64693...cb2

WHAT....

Håper dere sa noe når dere kom tilbake til kun pølser.

"Søss skulle ikke dere ha pølser? Fint hvis vi kan dele de biffene, det var jo det som var meningen med å ta med litt hver. Vi er flere som har lyst på det. Hadde vi hatt lyst på pølser hadde vi tatt med det vi også". 

Ev:

"Å har dere tatt av biffer til oss også? Jeg kan ta de nå som jeg er tilbake"

Anonymkode: bf814...f68

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
skruf skrev (12 minutter siden):

Ts har jo ikke sagt at hun fyller opp tallerkenen 6-7 ganger, å skrive noe sånt et overdrivelse for å latterliggjøre ts og føle seg bedre selv hvis man er av typen som lasser opp tallerkenen sin uten tanke for at det er flere som venter på å forsyne seg.

Tror ts og jeg har gått i samme skole, noe jeg også har videreført til mine barn; om det er i selskap eller hjemme så lasser man ikke opp tallerkenen, men man forsyner seg heller litt, og tar heller en gang til hvis man ikke ble mett. Å forsyne seg en gang til pga man ikke tok mye første gang er ikke å forsyne seg 6-7 ganger.  

Ved å forsyne seg litt første gang så tar man hensyn til at alle skal få, man fremstår ikke grådig og man unngår matsvinn ved at man ikke klarer å spise opp et berg av mat på fatet sitt og man må kaste maten. Å måtte kaste mat er noe jeg virkelig ikke liker. Man bør vise hensyn til de andre og man bør ha et snev av bordskikk. Å bare lasse på uten omtanke for verten som har laget maten og prøvd å beregne nok til alle, uten å vise omtanke for de som ikke har forsynt seg ennå er skikkelig griskt. 

Husker en ex jeg hadde, han var tydeligvis oppdratt til førstemann til mølla og Lord of the flies-tilstander når der kom til mat; «meg først, viktigst at jeg selv blir mett» Første gangen jeg inviterte han til middag (jeg hadde laget mye middag, gjør alltid det mtp at alle skal bli mett, det er kjekt med restemiddag, og etter at jeg fikk barn så var det aldri godt å vite om jentene hadde/har besøk og hvor mange vi blir til middag) så forsynte jeg meg som alltid med en litt mindre porsjon, og han tømte resten som var igjen over på sitt fat. Fatet var så fullt at det var kvalmende. Jeg sa fra til han og han bare «trodde ikke du skulle ha mere jeg». Jo; jeg hadde tenkt å forsyne meg en gang til. Etterpå var han så stappmett at han måtte åpne bukseknappen og lå å vred seg på sofaen. Så da ble det litt voksenopplæring i bordskikk. Ikke et sjarmerende trekk akkurat 

Å forsyne seg litt om gangen og heller ta en gang til er så vanlig at i anledninger som f.eks bryllup så kommer servitørene ut med middagsfatene en runde nr 2, 

Vi har nok gått på same skole ja, jeg synes bare det er en uting med gjester som glafser i seg mat og tilbehør uten og tenke at kanskje andre rundt bordet også vil ha mer..

Han jeg snakker om var sånn, han skulle spise seg mett først uten å tenke over at han holdt på å tømme hele osten selv og maten nesten så gjorde at jeg eller min samboer kunne forsyne oss litt til.. for føltes at han selv skulle bare bli mett, driter i de andre rundt bordet.. sånne folk er lite sjarmerende å ha på middag, jeg kunne aldri ha slike gjester hos meg, men nå er de gjestene jeg har invitert så har de folkeskikk og spør om noen vil ha og sender videre, ikke «MEG MEG OG MEG» 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi har to i familien som ikke tenker på at alle skal ha mat, forsyner seg først og topper sin egen tallerken, og klarer ikke spise opp halvparten en gang, disse to bruker rusmiddler, så regner med at det er noe der som gjør at de ikke tenker helt klart, og deler. 

Anonymkode: 37676...145

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det er dårlig folkeskikk å lasse på uten å ta hensyn til andre. Min bror og svigerinne sørger først og fremst for at deres sønn får overfylt tallerken (som han ofte ikke spiser opp), og så får de andre ta det som blir igjen...

Anonymkode: 5f7c3...c63

Du får ta samtalen om mat svinn og dens ulemper samt gleden ved å dele

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er kjapp i hoderegning så pleier alltid å se ann hvor mye det er og forsyne meg deretter, men aldri mer enn jeg klarer å spise opp. 

Er det et stort problem så får man heller lage porsjoner istedet for buffet.

Evt informere ved bordsetning at det er beregnet så og så mye 

Anonymkode: 7ac5e...941

Skrevet

Tråden er ryddet for brukerangrep og avsporinger, samt svar til dette.

Mvh. Leselusa, mod.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...