Gå til innhold

Kleint med gjester familie/venner som forsyner alt for lye ved middagsbesøk?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en kvinne i 20 årene med en samboer, vi har ikke mye besøk, vi pleier heller å finne på ting med andre vennepar ute. 
Men lest andre innlegg der verten får gjester som høres ut som de ikke har fått noe sikkelig mat i uker.

Når jeg og samboer er hos andre på middag familie og venner, så tømmer vi ikke hele gryta eller matretten som verten har lagt😅  vi pleier minst og forsyne oss 2 ganger max, da alle må få mat, bare fordi vi er gjester så betyr ikke det at vi skal spise sååå mye og ha 5-7 porsjoner uten å ta hensyn til de andre rundt bordet som også vil ha mat😅 var en gang der vi var 5 stk meg, sambo og vennepar og en av deres venner, han kompisen holdt på å proppe i seg nesten hele osten som var tilbehør, forsynte seg med revet ost ver 2-3 minutt han skulle plutselig bare spise ost😅 synes er sykt at gjester oppfører seg slikt ved middag. Tror ikke jeg hadde invitert slike hos meg😅 

Er som fleste gjester glemmer å ta hensyn at det er andre rundt bordet. Ikke bare dem. 

Anonymkode: 080a1...e47

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil si at første bud som vertskap er å sørge for at det er nok mat. :) 

Dersom det er for lite av noe lærer man til neste gang at man bør beregne mer. Dette gjelder også dersom det er 1 igjen av noe, da er sannsynligheten stor for at gjestene er mer sultne men for høflige til å tømme fatet.

Punkt to er at dersom vertskapet har bommet da de beregnet mengden forsyner man seg beskjedent, og lar det alltid ligge igjen litt i tilfelle noen andre er mer sultne.

Anonymkode: 67b72...414

• Liker 13
  • Nyttig 4
Skrevet

Flaut? Nei, det er jo et kompliment til kokken. Jeg blir kjempeglad når folk måker innpå av det jeg lager.

• Liker 17
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Da ville jeg sagt til kompisen at vi er flere som har lyst på ost, og ikke bare sittet taus og sett på😅

Anonymkode: e9f43...ca3

• Liker 12
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg håper ikke folk føler de ikke kan spise seg mette når de er på besøk hos meg! Hva er det med alle disse trådene pm dette i det siste? Forsyner meg selvsagt ikke grådig om det ser ut som verten har feilberegnet pg det ikke er nok til alle da.

Anonymkode: bde9d...f33

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg håper ikke folk føler de ikke kan spise seg mette når de er på besøk hos meg! Hva er det med alle disse trådene pm dette i det siste? Forsyner meg selvsagt ikke grådig om det ser ut som verten har feilberegnet pg det ikke er nok til alle da.

Tenker greit å spise seg mett men er alltid en eller annen gjest som forsyner seg grådigt 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Hadde jeg vært vert, hadde jeg begynt å tvile på kokkeferdighetene mine dersom gjestene ikke ville spise seg mette. Dvs at jeg lager gjerne mer enn nok mat, slik at ingen føler de tar hverken for lite eller mye, i tillegg til at det "beviser" at maten er god. Så nei, jeg ville derimot opplevd det som flaut dersom gjestene skulle forsyne seg med for lite mat.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det var plutselig veldig mange tråder om folk som forsyner seg for mye hjemme hos andre...

Jeg har for øvrig aldri opplevd at noen har forsynt seg 7 ganger.  Og jeg har en mann, en svigerfar og en svoger som grunnet ekstrem forbrenning og steinhard trening hver eneste dag, sikkert må ha i seg 5000 kalorier om dagen.  Selv de klarer å begrense seg i sosiale lag, altså.

Anonymkode: 8121c...495

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det var plutselig veldig mange tråder om folk som forsyner seg for mye hjemme hos andre...

Jeg har for øvrig aldri opplevd at noen har forsynt seg 7 ganger.  Og jeg har en mann, en svigerfar og en svoger som grunnet ekstrem forbrenning og steinhard trening hver eneste dag, sikkert må ha i seg 5000 kalorier om dagen.  Selv de klarer å begrense seg i sosiale lag, altså.

Anonymkode: 8121c...495

Sosiale antenner har dem da, noen klarer ikke å begrense seg i slike middags besøk, og spiser som en utsultet krokodille. 

Skrevet

Jeg har aldri tenkt på denne problemstillingen. Jeg synes derimot at det er litt kleint om gjestene spiser for «lite», jeg tar det som et tegn på at de liker maten om de forsyner seg mye. Setter man en ost på bordet må man nesten forvente at den blir spist, vill man ikke at folk skal spise alt så får man dele ut porsjoner. 

Håper ikke vennene mine synes jeg er høflig som forsyner meg mange ganger, jeg er alltid sulten når jeg går på middagsbesøk. Har ikke lyst til å spise litte og gjøre kokken bekymret for om jeg liker maten. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Følger ikke så mye med på hva eller hvor mye folk spiser. Tenker egentlig det er litt uhøflig å drive å vurdere andre på den måten. 

Anonymkode: 66f5d...b2d

• Liker 3
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sosiale antenner har dem da, noen klarer ikke å begrense seg i slike middags besøk, og spiser som en utsultet krokodille. 

Men er det ikke positivt om noen liker maten din nok til å forsyne seg flere ganger? Jeg beregner alltid store porsjoner, men hadde det blitt tomt ville jeg tenke at jeg hadde bommet på mengde (hadde ikke falt meg inn og klandre gjestene). Blir det dyrt med store porsjoner må man lage en biligere middag, det finnes mye billig og god mat også 🙂 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Som vert skal man passe på at man har nok av alt så alle kan spise seg mette, noen spiser mer og noen spiser mindre.

Hadde vært mer kleint om maten ikke ble spist, at kompisen er såpass komfortabel med å forsyne seg av osten er jo en god ting, da føler han seg hjemme og ingenting er jo bedre enn det.

Anonymkode: 72efd...78b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Andro skrev (16 minutter siden):

Flaut? Nei, det er jo et kompliment til kokken. Jeg blir kjempeglad når folk måker innpå av det jeg lager.

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Tenker greit å spise seg mett men er alltid en eller annen gjest som forsyner seg grådigt 

Dere svarer som om dere ikke forstår problemet. De aller, aller fleste har garantert som mål å lage mat så det holder til rause posjoner til alle inviterte. Vi liker alle at folk forsyner seg godt av vår egen mat. Jada jada, hyggelig at de liker maten såpass. Alt dette er jo selvfølgeligheter.

Det hindrer likevel ikke at det kan komme en spisemaskin som trøkker i seg uforholdsmessig mye mat eller f.eks forsyner seg av tilbehør som om det skulle vært hovedrett, etc. Poenget er at det finnes ubehøvlede folk der ute, faktisk(!), som ikke tar hensyn eller som har som mål å trøkke i seg mest mulig så fort man spiser på andres regning. Det er, som TS påpeker, flaut å bevitne.

Anonymkode: 5b75f...ffc

• Liker 5
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dere svarer som om dere ikke forstår problemet. De aller, aller fleste har garantert som mål å lage mat så det holder til rause posjoner til alle inviterte. Vi liker alle at folk forsyner seg godt av vår egen mat. Jada jada, hyggelig at de liker maten såpass. Alt dette er jo selvfølgeligheter.

Det hindrer likevel ikke at det kan komme en spisemaskin som trøkker i seg uforholdsmessig mye mat eller f.eks forsyner seg av tilbehør som om det skulle vært hovedrett, etc. Poenget er at det finnes ubehøvlede folk der ute, faktisk(!), som ikke tar hensyn eller som har som mål å trøkke i seg mest mulig så fort man spiser på andres regning. Det er, som TS påpeker, flaut å bevitne.

Ser at det siste sitatet ikke skulle vært inkludert. Det var Pippi Lotta sitt som skulle med.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg stusset litt over denne setningen din, ts:

"vi pleier minst og forsyne oss 2 ganger max"

Minst 2 ganger? Hvis alle forsyner seg to ganger er det jo ikke sikkert det er nok mat. Ber man 6 gjester til middag, hadde ikke jeg laget mat for 12 eller flere i alle fall. Så store gryter har jeg ikke.

Når det er sagt, synes jeg det er hyggelig at en gjest ber om porsjon nummer to, det tyder på at maten falt i smak. 

Anonymkode: d85cb...105

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en av de som lager alt for mye mat og er glad for folk som koser seg og spiser når de er invitert til middag.  Flere her i Norge som vet ikke hvordan det er å være en god vert, serverer alt for lite mat og er gjerrige. 

Anonymkode: 5db51...74e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Folk er forskjellige, noen gjør som ts på besøk og andre velger annerledes. Det ene er ikke nødvendigvis bedre enn det andre, er bare annerledes. Er man voksen nok til å invitere folk på middag så er man da voksen nok til å innse og respektere av vi er alle forskjellige.

Anonymkode: 72efd...78b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det for lite mat så har du beregnet for lite. Jeg synes det er mer kleint.

Nå kommer jeg fra en landsdel hvor det å ha for lite er en døddsynd. Det snakkes ennå i slekten min om den barnedåpen på 80tallet hvor det «bare» var 2 kaker, eller den jula hvor det kun var 1 pinnekjøttbit igjen.

Anonymkode: 7f504...fa1

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har vært i mange selskap/middager og hatt mange selv og har reagert ved 2 anledninger.

Det ene var når vi inviterte og hadde en stor form med fløyegratinerte poteter. Den ene gjesten skrelte av hele toppen og tok all osten på sin tallerken. Tror alle rundt bordet reagerte, men alle bare så kjapt på hverandre og sa ikke noe om det. 

Den andre var når flere familier skulle samles for grilling. Alle skulle ha med litt hver for å dekke sin familie, men alt skulle være på fellesen. Vi hadde ikke barn og kjøpte med noe oksekjøtt (egentlig nok til 4 personer selv om vi var to). Laget også en pastasalat. Så kom søsteren min med mann og 3 barn med en pakke pølser, pølsebrød og ketchup. Mente at de alle var så småspiste. Jeg og samboeren min var å hentet drikke til alle når maten ble satt frem og når vi kom ut var det bare pølser igjen+ noen koteletter en annen familie hadde med. Søsteren min med familie hadde alle forsynt seg med biffene og pastasalaten. 

Anonymkode: 64693...cb2

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...