Gå til innhold

Er norske langrennsutøvere egentlig noe gode?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I Polen hadde de en eneste toppidrettsutøver i langrenn og på sitt beste vant hun tretten verdensmesterskap til tross for at hun hadde mye mindre apparat og dårligere smørere. Sånn sett blir det vel egentlig feil å kalle Johaug og Bjørgen for skidronninger. Jeg er helt sikker på at det er mange nordmenn som kunne vært bedre om de kom fra like priviligerte hjem hvor de fikk langrennstrening fra ung alder. Det er ekstremt mange utlendinger som kunne vært det samme. Enda verre er det i skiskyting. Hvor mange prøver egentlig den sporten? Man må gå på egen vgs for å komme ordentlig i gang. 

Så har vi blodverdiene til herrene rundt totusenårsskiftet. Få av dagens herreløpere har i nærheten av bøoverdiene til Dæhlie, Mikkelsplass og kompani. Hvordan kan man forklare det rent fysiologisk? 

Langrenn minner meg litt om det amerikanske skolesystemet. Folk med bestemte hudfarger, bestemte kontakter og en viss foreldreøkonomi har større sjanser for å komme inn. De beste er ikke de med størst potensiale, men de beste i den gruppen som får muligheten.

Det er ikke som i Riftdalen i Kenya. Der får hele befolkningen mulighet til å teste ferdighetene sine under like vilkår. De taper ikke økonomisk på å gjøre det heller. Mangt en eliteløper som først begynte å satse i tjueårene selv om familien var fattige bønder.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tror alle er enige i at langrenn er en nisjeidrett. Angående rikmannssporter så tror jeg ikke langrenn er verst. I hesteidretter er det stort sett døtre av milliardærer som vinner. 

Anonymkode: f2f5c...c39

AnonymBruker
Skrevet
Majer skrev (11 minutter siden):

Langrenn minner meg litt om det amerikanske skolesystemet. Folk med bestemte hudfarger, bestemte kontakter og en viss foreldreøkonomi har større sjanser for å komme inn. De beste er ikke de med størst potensiale, men de beste i den gruppen som får muligheten.

Sånn er det i omtrent alle sporter. Til og med når på året man er født har enormt mye å si.

Anonymkode: bc9d5...21a

AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig urettferdig at noen som har lagt ned mye innsats i noe blir best, når det samtidig sitter andre mennesker rundt om kring som helt sikkert kunne blitt ennå bedre hvis de bare hadde øvd like mye. Vi burde måle alle prestasjoner i hvordan ting kunne ha vært hvis bare. Den eneste grunnen til at Magnus Carlsen er bedre enn meg i sjakk er fordi han har spilt mer. Men det burde ikke telle. Egentlig er jeg bedre enn ham. 

Anonymkode: 5eb56...e7e

• Liker 1
Skrevet

Nå tok jeg bare fire mesterskap og OL hvor Justyna Kowalczyk tok medalje (antar det var henne du siktet til). Og ja, du har helt rett, Norge stinker. Altfor dårlig. Ser jo ut til at vi har gitt fra oss altfor mange medaljer. Men jeg tror ikke eneste grunn til at Norge vinner medaljer er smørere og kontoen til pappa, det er nok mye trening, innsats og vilje inn i bildet også.  

Hadde du sagt at hesteløp var en idrett for de privilegerte hjem hadde jeg vært enig. Og alpint. Og Formel-kjøring. Koster jo bare 22 millioner i året å kjøre Formel2. 

image.png.98d6bef806c818a69f6e02d2130b93d7.png

image.png.bc72c6543d5457230d2fe62a12191f99.png

image.png.b0b47a82708abcb5f804026ef2938402.png

image.png.066fffb79ba17d601e77ea13ec31c89b.png

AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker said:

Tror alle er enige i at langrenn er en nisjeidrett. Angående rikmannssporter så tror jeg ikke langrenn er verst. I hesteidretter er det stort sett døtre av milliardærer som vinner. 

Anonymkode: f2f5c...c39

Seiling er en fin en her. 

Anonymkode: 9bad1...127

AnonymBruker
Skrevet

Polen hadde kanskje mindre apparat, men de hadde også 1 utøver som var medaljekandidat og som faktisk var i toppen. Skal man se på støtteapparat må man også se på hvor mange utøvere støtteapparatet skal hjelpe. Der Polen skulle hjelpe Justyna, skulle Norge hjelpe Therese, Marit, Kristin, Astrid, Heidi, Ingvild, Maiken osv. Det hadde jo blitt urettferdig om de to støtteapparatene skulle vært like store....

Anonymkode: ae9e4...521

AnonymBruker
Skrevet
Majer skrev (2 timer siden):

I Polen hadde de en eneste toppidrettsutøver i langrenn og på sitt beste vant hun tretten verdensmesterskap til tross for at hun hadde mye mindre apparat og dårligere smørere.

13 verdensmesterskap i langrenn sier ingenting. Har man 1 god sesong kan man godt få 13 gull i ett og samme VM.

Det deles ut enormt mange gullmedaljer i langrenn. Det holder nesten at man møter opp så får man gull.

Anonymkode: cf5fc...cf3

AnonymBruker
Skrevet

man kunne jo selvfølgelig lurt på hvor "flinke" for eksempel Therese Johaug hadde vært, hvis folk aldri kastet alle de mangfoldige millionene etter henne hvert eneste år.   

Anonymkode: 66ac8...163

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...