Gå til innhold

Politikk - hvordan velge parti og bli mer politisk aktiv

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Politikk er vanskelig. Og jeg har lyst til å lære mer, samt engasjere meg mer, men synes det er vanskelig å bestemme meg for hvilket parti jeg skal «satse» på.. Noen som har tips til hvordan jeg kan gå frem? 

Endret av Vendetta
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det første du må bestemme er hvilket parti du vil være del av. Du kommer ikke til å finne et parti du er helt enig med, fordi det veldig mange glemmer, inkludert media, er at et parti består av mange mennesker som mener mye likt, men også mye forskjellig. 

Du bør kjøre en elimineringsprosses. Hva mener du om staten? Bør den ta mer ansvar enn i dag? I såfall sammenfaller nok verdiene med ett eller annet venstresideparti. Mener du staten bør bli mindre og ha mindre ansvar, står du nok et sted på venstresiden. 

Deretter kan du f.eks vurdere klima og miljø. Om du er opptatt av dette, og første spørsmål ga deg høyresiden, er f.eks Venstre mer aktuelt enn FRP. Om ditt syn samsvarer med venstresiden her, er nok f.eks SV mer relevant enn AP.

Når det kommer til å være altiv og "satse" på politikk er det mer vanskelig. Men det kan læres. I et lokallag, som en organisasjon, er det gjennomgående vanskelig å få tak i folk som faktisk vil gjøre en jobb. Om du finner et parti, og tar kontakt med lokallaget, er det veldig sannsynlig at du kan få noe å gjøre.

Om du vil stille til valg i år er du mest sannsynligvis allerede for sent ute, men du kan være i rute for å stille til valg om 4 år igjen. 

Politikk for en som vil opp, er som et stigespill. Av og til lander du på en rute som fører deg opp, av og til blir du dytta ned. Hva du gjør, hva du sier, påvirker hva terningen vil vise. 

• Nyttig 1
Skrevet
SoroMoro skrev (På 3.3.2023 den 22.41):

Det første du må bestemme er hvilket parti du vil være del av. Du kommer ikke til å finne et parti du er helt enig med, fordi det veldig mange glemmer, inkludert media, er at et parti består av mange mennesker som mener mye likt, men også mye forskjellig. 

Du bør kjøre en elimineringsprosses. Hva mener du om staten? Bør den ta mer ansvar enn i dag? I såfall sammenfaller nok verdiene med ett eller annet venstresideparti. Mener du staten bør bli mindre og ha mindre ansvar, står du nok et sted på venstresiden. 

Deretter kan du f.eks vurdere klima og miljø. Om du er opptatt av dette, og første spørsmål ga deg høyresiden, er f.eks Venstre mer aktuelt enn FRP. Om ditt syn samsvarer med venstresiden her, er nok f.eks SV mer relevant enn AP.

Når det kommer til å være altiv og "satse" på politikk er det mer vanskelig. Men det kan læres. I et lokallag, som en organisasjon, er det gjennomgående vanskelig å få tak i folk som faktisk vil gjøre en jobb. Om du finner et parti, og tar kontakt med lokallaget, er det veldig sannsynlig at du kan få noe å gjøre.

Om du vil stille til valg i år er du mest sannsynligvis allerede for sent ute, men du kan være i rute for å stille til valg om 4 år igjen. 

Politikk for en som vil opp, er som et stigespill. Av og til lander du på en rute som fører deg opp, av og til blir du dytta ned. Hva du gjør, hva du sier, påvirker hva terningen vil vise. 

Tusen takk for at du tok deg tid å skrive et så fint svar! Vet du hvordan det er å være med i et lokallag? Hva gjør man feks i løpet av en uke, og er det mye møter og samlinger mm? Hvordan er det med økonomi i dette, får man møtegodtgjørelse kun dersom man er med i et styre, kommunestyre? 

Skrevet (endret)
Vendetta skrev (På 3.3.2023 den 9.50):

Politikk er vanskelig. Og jeg har lyst til å lære mer, samt engasjere meg mer, men synes det er vanskelig å bestemme meg for hvilket parti jeg skal «satse» på.. Noen som har tips til hvordan jeg kan gå frem? 

Et parti jeg egentlig har avskrevet helt er SV. De er liksom AP-valper. Og dessuten er de så grønne at det gjør vondt, men jeg så en skolekarakterdebatt nå med ei jente fra sosialistisk ungdom, og likte hennes holdninger. Hun så ekte ut. Politiker ser vanligvis falske ut. Det som er farlig med å gå inn i politikken er at man kan tilpasse personligheten sin til noe fryktelig falskt. De unge politikerne som ser ekte ut, kan utvikle seg i falsk retning når de blir eldre.

Endret av I Grosny
  • Liker 1
Skrevet

Partiet Konservativt er tingen eller Folket Direkte 

Skrevet

Du vet vel nogenlunde hva slags saker som er viktig for deg? Hvilke emner interesserer deg og hva syns du er viktig? 

• Liker 1
Skrevet

Mitt beste tips er å ikke lytte til hva partiene sier, men hva de gjør. Er partiet lite vil de naturligvis ha mindre gjennomslagskraft- som SV, mdg og krf. De kan dermed ikke lastes fullt ut for brutte valgløfter. Men store partier derimot... Høyre har økt økt byråkratiet, SP har ikke bedret forholdene i distriktene på regjeringsnivå, frp var med på høyere bompenger etc. Dessverre mange som lar seg lure.

En annen ting er å se på historien. Hvem sørget for stemmerett? Hvem ønsket skole for alle? Hvem ønsket å selge rettighetene til olja? Hvem skrøt av nazismen før Norge ble innvadert? Hvem har støttet diktaturer? Partier kan forandre seg noe, men man må ha det i bakhodet.

• Liker 2
Skrevet
Blueberrysmoothie skrev (6 timer siden):

Du vet vel nogenlunde hva slags saker som er viktig for deg? Hvilke emner interesserer deg og hva syns du er viktig? 

Jeg er veldig usikker i mange saker. Men  mener vi skal ha like og rettferdige muligheter som innbyggere i dette landet. Ønsker ikke store klasseskiller og at det er likt tilbud for alle når det gjelder helse/omsorg og skole/utdanning. Jeg synes alle som jobber innen disse to sektorene trenger et økonomisk løft og at ting må organiseres bedre. Krav til kompetanse er viktig. Jeg er ikke for new public management og at sykehus/institusjoner drives som foretak. At ledere skal ha abnorme lønninger i forhold til de som går på gulvet.

Jeg synes det bør legges mer til rette for at unge kan kjøpe leilighet og etablere seg med familie. Kvinnehelse bør prioriteres i mye større grad og det bør tilrettelegges bedre for at kvinner skal orke å bære frem barn. 

Jeg synes folk som bor i Nord-Norge og distriktene skal ha flere goder. Og at man lokker folk til bygdene med for eksempel gratis barnehage eller billige tomter. At staten legger opp til flere arbeidsplasser i distriktene fremfor å legge de ned. At flytilbudet for nordlendinger (på grunn av store avstander og ofte eneste alternativ) bør være bra, men også rimeligere i pris. Infrastrukturen i Nord-Norge er ikke bra.

Er skeptisk til at USA skal få mer terreng og etablere seg militært her. Selv om jeg støtter at vi er med i NATO. 

Dette var noe av det jeg kom på i farta :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...