Gå til innhold

Plukke ut trådenden inne i et nøste

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Her kommer et teit spørsmål fra en nybegynner innen hekling og garn… Er det en egen teknikk på å få ut garnet inne i nøste?  Når jeg skal starte på et nytt nøste så er det jo bedre å hente ut trådenden fra midten inne i nøstet framfor utenpå, men ofte så får jeg ut en svær klump som også av og til bare er en stor floke. Siste nøste, et heklegarn fra Viking garn. Stor floke som endte med å måtte klippe av… 🙈

Anonymkode: 5fa67...31f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvorfor er det bedre å hente innifra enn utenpå? Jeg har strikket i årevis og henter alltid garnet fra utsiden, aldri noe problem på noe som helst vis. Hvis du har problem med floke i midten start utenfra i stedet. 

Anonymkode: 42afc...510

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar tråden utenfra,syns det er mye bedre og lettere.

Kjøper oftest store nøster på 100-150 gram,og pleier som regel å nøste de om til en stor ball slik at det blir enklere.

Er fare for at det usser seg fort med så store nøster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvorfor er det bedre å hente innifra enn utenpå? Jeg har strikket i årevis og henter alltid garnet fra utsiden, aldri noe problem på noe som helst vis. Hvis du har problem med floke i midten start utenfra i stedet. 

For at tråden lettere skal trekkes ut fra nøste uten at den må rulle hele tiden. Merker at jeg stadig må ta litt tak i nøste for å få mer tråd, eller at den ruller på gulvet e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Starter såklart utenfra hvis det er floke i midten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har erfart at det er forskjell på ull og bomull. Ullnøster er det enkelt å dra ut tråden fra midt inni nøstet, men bomull vil bare floke seg om man gjør det. 

Når jeg strikker av bomull, så bruker jeg trådenden på utsiden av nøstet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Frida skrev (3 minutter siden):

Jeg har erfart at det er forskjell på ull og bomull. Ullnøster er det enkelt å dra ut tråden fra midt inni nøstet, men bomull vil bare floke seg om man gjør det. 

Når jeg strikker av bomull, så bruker jeg trådenden på utsiden av nøstet. 

Samme her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre er det nok ingen spesiell teknikk for dette, det er bare å finne noe å dra i og håpe på det beste. Som regel klarer jeg å løse opp i flokene da 🙂

Om man foretrekker å begynne innenfra eller utenfra, er en annen diskusjon - til dere som måtte dra det inn.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg bare drar ut floken og nøster den opp jeg. Det har aldri vært en faktisk floke. 🙂

Anonymkode: bdfb9...778

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips jeg så på youtube en gang, er å sette nøstet opp på høykant og gi det et par god dasker. Kanskje mange dasker, ihvertfall i mitt tilfelle. Men ja, det funker faktisk nesten hver gang. Når du har dasket, så bare stikk noen fingre inn i nøstet og let litt etter enden eller en liten krøll. Ofte får jeg ut trådenden med bare en liten krøllball, og det er lett å håndtere. Prøv det! Jeg synes tipset så både morsomt og teit ut, men har absolutt erfart at det funker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt russisk rulett det der. Noen ganger blir jeg positivt overrasket og andre ganger sitter jeg med
en diger krøllball fra midten inni garnet og da har jeg til sist brukt makt for å tvinge halvparten av garnet frem. :jolie: 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg bare graver inni midten og håper på det beste. 😆

Anonymkode: 020f4...fa0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...